- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.017
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
I små rom med rør eller kraftig klasse A er de suverene. I større rom (vanlige stuer pt) med raske tranistorforsterkere låter de ikke fullt så bra, nei. En ganske brukbar match er faktisk Densen DM10. Den har den rette patosen en transe trenger for å få de til å spille mer musikk enn lyd. Men jeg ville absolutt foretrukket rør. Jeg husker hvordan min brors Sequerra (som på svært mange områder kan sammenlignes) våknet til liv med EL34 i en Kina-forsterker av god klasse. Etter mange år med kompetente forsterkere (blant annet hos meg med min store Sansui) var jeg fremdeles ikke komfortable med dem, men når de til slutt fikk rør til å drive seg åpnet alt seg. Spesielt bassen, som ble mer levende og fysisk. Langt mer fysisk. Med Sansui pleide jeg ofte å bruke loudness. Hadde min bror hatt det på sin MingDa så hadde den knappen aldri blitt brukt. Lignende opplevelser kan fås med BBC, og med de små fra IMF.K.H. skrev:Alle kan vel være enig i at kr.25.000,- er altfor mye, men jeg er helt uenig i at LS3/5A er totalt underlegne det meste av småhøyttalere av idag. I små rom er dette svært musikalske høyttalere, etter min mening. Har også sammenlignet med f.eks Merlin stativhøyttalere og Sonus Faber Cremona Auditor, som begge er av nyere dato, og mener oppriktig talt at mine Rogers fra 1999 hang godt med. I større rom ville selvfølgelig situasjonen blitt noe ganske annet.Voff skrev:De er tillegg fullstendig parkert av det meste av skoesker som kan kjøpes nytt i dag. Jeg har eid LS 3/5a engang. Legendestatusen er vanskeligere å forstå enn meningen med livet....Bartesam skrev:Sinnsyk pris for et par skoesker som ikke formidler dypbass en gang![]()
Det var forresten formidabelt gode ht til prisen i sin tid. Jeg har en gammel venn på Åkra som hadde/har et par. Til den prisen som er nevnt her, er det lett å få tak i dem i Norge? Det var jo Audioscan, og de solgte sikkert bøtter og spann av dem på åttitallet. Jeg kunne faktisk tenkt meg et slik par.