Optimisk bruktpris,eller er det mulig?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
K.H. skrev:
Voff skrev:
Bartesam skrev:
Sinnsyk pris for et par skoesker som ikke formidler dypbass en gang :eek:
De er tillegg fullstendig parkert av det meste av skoesker som kan kjøpes nytt i dag. Jeg har eid LS 3/5a engang. Legendestatusen er vanskeligere å forstå enn meningen med livet....
Alle kan vel være enig i at kr.25.000,- er altfor mye, men jeg er helt uenig i at LS3/5A er totalt underlegne det meste av småhøyttalere av idag. I små rom er dette svært musikalske høyttalere, etter min mening. Har også sammenlignet med f.eks Merlin stativhøyttalere og Sonus Faber Cremona Auditor, som begge er av nyere dato, og mener oppriktig talt at mine Rogers fra 1999 hang godt med. I større rom ville selvfølgelig situasjonen blitt noe ganske annet.
I små rom med rør eller kraftig klasse A er de suverene. I større rom (vanlige stuer pt) med raske tranistorforsterkere låter de ikke fullt så bra, nei. En ganske brukbar match er faktisk Densen DM10. Den har den rette patosen en transe trenger for å få de til å spille mer musikk enn lyd. Men jeg ville absolutt foretrukket rør. Jeg husker hvordan min brors Sequerra (som på svært mange områder kan sammenlignes) våknet til liv med EL34 i en Kina-forsterker av god klasse. Etter mange år med kompetente forsterkere (blant annet hos meg med min store Sansui) var jeg fremdeles ikke komfortable med dem, men når de til slutt fikk rør til å drive seg åpnet alt seg. Spesielt bassen, som ble mer levende og fysisk. Langt mer fysisk. Med Sansui pleide jeg ofte å bruke loudness. Hadde min bror hatt det på sin MingDa så hadde den knappen aldri blitt brukt. Lignende opplevelser kan fås med BBC, og med de små fra IMF.

Det var forresten formidabelt gode ht til prisen i sin tid. Jeg har en gammel venn på Åkra som hadde/har et par. Til den prisen som er nevnt her, er det lett å få tak i dem i Norge? Det var jo Audioscan, og de solgte sikkert bøtter og spann av dem på åttitallet. Jeg kunne faktisk tenkt meg et slik par.

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
210
Sted
Ved Mjøsa
Sequerra er nevnt, antar det er snakk om Metronome 7 i en eller annen mk. Har ( også ) et par av disse og de lever for tiden i beste velgående i stua der de blir matet av en Tandberg Huldra 8. Kombinasjonen er full av musikkglede og trampe faktor.

;-P

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
funbunny skrev:
Sequerra er nevnt, antar det er snakk om Metronome 7 i en eller annen mk. Har ( også ) et par av disse og de lever for tiden i beste velgående i stua der de blir matet av en Tandberg Huldra 8. Kombinasjonen er full av musikkglede og trampe faktor.

;-P
Met 7 var et modellnavn Sequerra brukte for lenge, for det er for stor forskjell fysisk mellom den opprinnelige og de siste variantene. Dette er en fra slutten av nittitallet, de var betydelig større enn mkI. Tror den heter mkII eller III. En glimende liten høyttaler med friske fraspark, men bassen våkner først til liv når du kobler den opp til rør. Har du forsøkt å bruke de med rør? Hvis ikke kan det hende at du oppgraderer den til viktigere bruk enn dette i en periode.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
baluba skrev:
funbunny skrev:

;-P
Met 7 var et modellnavn Sequerra brukte for lenge, for det er for stor forskjell fysisk mellom den opprinnelige og de siste variantene. Dette er en fra slutten av nittitallet, de var betydelig større enn mkI. Tror den heter mkII eller III. En glimende liten høyttaler med friske fraspark, men bassen våkner først til liv når du kobler den opp til rør. Har du forsøkt å bruke de med rør? Hvis ikke kan det hende at du oppgraderer den til viktigere bruk enn dette i en periode.
Jeg kjøpte mine Rogers LS3/5A av en italiensk samler i 2005. Han opplyste at høyttalerene såvidt hadde vært i bruk etter at han kjøpte dem, og hadde stått nedpakket i orginalemballasjen. Det er godt mulig for de var som nye da jeg mottok dem. Betalte kr.9.000,- inkl. frakt, fortolling og mva., og syntes slett ikke det var ille, tilstanden tatt i betraktning. Har heller aldri angret på kjøpet. Synes som sagt de spiller glimrende i små rom. Synes også det er litt stas å eie disse klassikerene i så god stand. Uansett, kr.25.000,- er drøyt.

Artig at Met 7 nevnes her. Hadde de selv en periode. De avløste mine Rogers LS3/5A kjøpt i -78.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
K.H. skrev:
baluba skrev:
funbunny skrev:

;-P
Jeg kjøpte mine Rogers LS3/5A av en italiensk samler i 2005. Han opplyste at høyttalerene såvidt hadde vært i bruk etter at han kjøpte dem, og hadde stått nedpakket i orginalemballasjen. Det er godt mulig for de var som nye da jeg mottok dem. Betalte kr.9.000,- inkl. frakt, fortolling og mva., og syntes slett ikke det var ille, tilstanden tatt i betraktning. Har heller aldri angret på kjøpet. Synes som sagt de spiller glimrende i små rom. Synes også det er litt stas å eie disse klassikerene i så god stand. Uansett, kr.25.000,- er drøyt.

Artig at Met 7 nevnes her. Hadde de selv en periode. De avløste mine Rogers LS3/5A kjøpt i -78.
Da var det nok den første modellen du hadde, den med metalldeksel foran. I alle fall hadde noen av utgavene det. Husker godt at jeg ble imponert over dem på BMH tidlig på åttitallet, like etter at jeg hadde hatt LS3/5A i en periode. Men de ble mer raffinerte med tiden, og likte du dem bør du lytte til de modellene som kom noe år senere. Hovedforskjellen er kanskje at de nyere og større modellene fungerer bedre i større rom. Med rett forsterker fungerer de godt i relativt store stuer, faktisk. Men kjerne-egenskapene er lett gjenkjennelige. Jeg bodde halvannet år i et kollektiv der det fantes et par mkI også, så jeg kjenner begge modellene ganske godt.

Og som nevnt har du ikke hørt Sequerra uten å ha hørt dem på rør. Det er da også meningen at de skal spille på rør, jfr. de forsterkerne Dick selv lager. Det er påtagelig stor forskjell, og for de som opplever det for første gang så er det grunnlag for ny oppblomstring av gammel kjærlighet. Selv fikk jeg bakoversveis da jeg skjønte det, og hakeslippet var stort da min bror kjøpte rør til sine Met 7. Gamle fans av både LS3/5A og Met 7 bør koste på seg den opplevelsen. Det er faktisk som natt og dag hva bassen og evnen til å fylle rom angår. Og det skader ikke med en varm og romantisk forsterker heller. Prøv det før dere avviser LS3/5A kategorisk. De er selvsagt ikke verdt 25k uansett stand, sett bort fra prototypene selvsagt. Men 9000 er høyst akseptabelt for de som har hørt dem spille optimalt. Og det er det svært få som har i praksis, og jeg hadde aldri hørt det før for fire, fem år siden. Og ny kjærlighet blusset opp. Jeg takker derfor for den linken til det byggesettet. Nå er LS3/5A med kloner på ny på min shortlist, i og med at stuen i min ungkarsleilighet er liten nok til at de kan trives skikkelig. Dyre var de heller ikke, og de passive basskassene de tilbyr frister stort også. Kombinasjonen skulle visst være så enkel å drive at det ikke er nødvendig med mer forsterkerkraft enn det LS3/5A alene krever ifølge reklamen.

Topp Bunn