Opplevd dynamikk v.s perfekt timbre

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Veldig hyggelig med tillit fra godfolket her inne! :)
Fisket ikke etter stjerner altså.....

Konklusjonen etter noen dager prøving og feiling er som i innlegget over at det rett og slett er desibeltrykket på de viktige dynamikkfrekvensene som er avgjørende for opplevelsen av dynamikk. Hvis et trommesett spiller 70-80 db i virkeligheten er det ikke mye opplevd "trøkk" der heller, så da må man jukse litt tror jeg hvis man ønsker at basstrommeslaget skal kjennes i mellomgulvet på mitt anlegg og i mitt rom.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Min egen fasit om hvor langt man kan dra reproduksjonen forandret seg etter et besøk hos Stig Erik Tangen. Hans rom og oppsett er bygget kompromissløst for å marginalisere anleggets påvirkning.
Hvis rommet får alle anlegg til å høres likt ut er det jo per definisjon helt elendig? Enten det er dempet eller ikke- dempet.
Man betaler da ikke masse penger for noe utstyr om ikke egenlyden til utstyret kommer frem?
Jeg har ikke jobbet med akustikken, men alle oppgraderinger i anlegget har vært hørbare. Selv om de er inkrementale hver for seg.
 

tyan

Musiker
Ble medlem
31.10.2009
Innlegg
257
Antall liker
48
Sted
Telemark
Veldig hyggelig med tillit fra godfolket her inne! :)
Fisket ikke etter stjerner altså.....

Konklusjonen etter noen dager prøving og feiling er som i innlegget over at det rett og slett er desibeltrykket på de viktige dynamikkfrekvensene som er avgjørende for opplevelsen av dynamikk. Hvis et trommesett spiller 70-80 db i virkeligheten er det ikke mye opplevd "trøkk" der heller, så da må man jukse litt tror jeg hvis man ønsker at basstrommeslaget skal kjennes i mellomgulvet på mitt anlegg og i mitt rom.
En gang i tiden tok vokalisten i bandet med en db måler på øving. Han skrev en artikkel om lydnivå på diverse utesteder i byen. Vi testet av egeninteresse nivået på trommesettet ved moderat spilling. Det målte i området 100 til 105db. Dette varierer selfølgelig en del avhengig av trommeshell, skinn og cymbaler. Men det er ikke uten grunn at det på mindre utesteder holder å mikke opp basstromma.

I en miks kan det tidvis være et problem å få dempet skarptromme og cymbaler nok...

Har vært mange gode innlegg her ;-) men kan nevne de tingene jeg synes er viktig iht topic. Nok overskudd på forsterkeri til å levere strøm i transienter, så god oppløsning som mulig, lavt støygulv, forvrengning og linjær frekvensgang. Dette inkluderer selfølgelig samspillet med rommet anlegget står i. Mine egne høyttalere har kontrollert spredning så har lite problemer med refleksjoner. Har målt for å sjekke dette. Jeg har god avstand til sidevegger og sitter relativt nærme også. (ca 2m)

Mvh
 
Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Min egen fasit om hvor langt man kan dra reproduksjonen forandret seg etter et besøk hos Stig Erik Tangen. Hans rom og oppsett er bygget kompromissløst for å marginalisere anleggets påvirkning.
Hvis rommet får alle anlegg til å høres likt ut er det jo per definisjon helt elendig? Enten det er dempet eller ikke- dempet.
Man betaler da ikke masse penger for noe utstyr om ikke egenlyden til utstyret kommer frem?
Jeg har ikke jobbet med akustikken, men alle oppgraderinger i anlegget har vært hørbare. Selv om de er inkrementale hver for seg.
Off topic:
Jeg ser absolutt poenget ditt K Trygve. Personlig tror jeg det handler om at denne hobbyen kan deles opp i to hovedgrupper:
1. De som vil ha best mulig lyd.
2. De som vil høre opptaket mest mulig usminket.

Så er det mange grader i mellom. For meg låter Acuphase sine produkter alltid skikkelig Rolls Royce og synes også Sonus Faber er gode til å trylle lyd ut av de dyrere høyttalerne. Å ikke ville redusere disse til monitorverktøy skjønner jeg. Hvorfor skulle du det?

Mine komponenter har et godt utgangspunkt ved lav og riktig forvrengning, gode dynamikkegenskaper og bra headroom størrelsen tatt i betraktining. Hvis jeg tar en pause fra lydjaget vil de også spille bra i en relativt udempet stue.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Veldig hyggelig med tillit fra godfolket her inne! :)
Fisket ikke etter stjerner altså.....

Konklusjonen etter noen dager prøving og feiling er som i innlegget over at det rett og slett er desibeltrykket på de viktige dynamikkfrekvensene som er avgjørende for opplevelsen av dynamikk. Hvis et trommesett spiller 70-80 db i virkeligheten er det ikke mye opplevd "trøkk" der heller, så da må man jukse litt tror jeg hvis man ønsker at basstrommeslaget skal kjennes i mellomgulvet på mitt anlegg og i mitt rom.
En gang i tiden tok vokalisten i bandet med en db måler på øving. Han skrev en artikkel om lydnivå på diverse utesteder i byen. Vi testet av egeninteresse nivået på trommesettet ved moderat spilling. Det målte i området 100 til 105db. Dette varierer selfølgelig en del avhengig av trommeshell, skinn og cymbaler. Men det er ikke uten grunn at det på mindre utesteder holder å mikke opp basstromma.

I en miks kan det tidvis være et problem å få dempet skarptromme og cymbaler nok...

Har vært mange gode innlegg her ;-) men kan nevne de tingene jeg synes er viktig iht topic. Nok overskudd på forsterkeri til å levere strøm i transienter, så god oppløsning som mulig, lavt støygulv og forvrengning og linjær frekvensgang. Dette inkluderer selfølgelig samspillet med rommet anlegget står i. Mine egne høyttalere har kontrollert spredning så har lite problemer med refleksjoner. Har målt for å sjekke dette. Jeg har god avstand til sidevegger og sitter relativt nærme også. (ca 2m)

Mvh
Takk Tyan!

For å være litt akademisk så er vel grunnen til at man mikker opp basstromma på mindre steder mye på grunn av at publikum skal "oppleve" mer dynamikk. Dempet og komprimert riktig kan man skru basstromma ganske uten at den stjeler for mye av lydbildet så lenge den ikke trigger rommet for mye. I det området kan man skru opp mye uten at det oppleves høyt for publikum.
Da kan publikum oppleve en konsert på middels høyt lydnivå med "trøkk".

Apropos miks så snakket jeg med noen som nevnte at siste mote i produksjoner er å "mute" all annen lyd enn basstromme i det millisekundet anslaget på tromma kommer. Dette for å sikre så bra trøkk i transienten på klokkeradioene som mulig.:)
Et sterkt signal på at denne punchen psykologisk sett er viktig.

Hadde forresten vært interessant å sett en formel på hvor mye luft som skal flyttes på hvor kort tid for at et basstrommeslag skal oppleves som et trøkk i mellomgulvet.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Min egen fasit om hvor langt man kan dra reproduksjonen forandret seg etter et besøk hos Stig Erik Tangen. Hans rom og oppsett er bygget kompromissløst for å marginalisere anleggets påvirkning.
Hvis rommet får alle anlegg til å høres likt ut er det jo per definisjon helt elendig? Enten det er dempet eller ikke- dempet.
Man betaler da ikke masse penger for noe utstyr om ikke egenlyden til utstyret kommer frem?
Jeg har ikke jobbet med akustikken, men alle oppgraderinger i anlegget har vært hørbare. Selv om de er inkrementale hver for seg.
Off topic:
Jeg ser absolutt poenget ditt K Trygve. Personlig tror jeg det handler om at denne hobbyen kan deles opp i to hovedgrupper:
1. De som vil ha best mulig lyd.
2. De som vil høre opptaket mest mulig usminket.

Så er det mange grader i mellom. For meg låter Acuphase sine produkter alltid skikkelig Rolls Royce og synes også Sonus Faber er gode til å trylle lyd ut av de dyrere høyttalerne. Å ikke ville redusere disse til monitorverktøy skjønner jeg. Hvorfor skulle du det?

Mine komponenter har et godt utgangspunkt ved lav og riktig forvrengning, gode dynamikkegenskaper og bra headroom størrelsen tatt i betraktining. Hvis jeg tar en pause fra lydjaget vil de også spille bra i en relativt udempet stue.
Tror denne ”motsetningen” din mellom ”best mulig lyd” og ”ærlig lyd” er ganske kunstig. Når du har dyrere Sonus Faber/ Accuphase og slikt, så får du utstyr som får frem detaljene som billigere utstyr skjuler. Og også mer av alle hifigodene i Asbjørn sitt diagram. Med billigere utstyr, så hjelper det ikke å tweake med EQ/ akustikk/ etterklang og alt det der når kanskje 10-20 % av musikken forsvinner i anlegget før den kommer til høyttalerne.

Ser du er opptatt av minimonitorer. For eks de høyttalerne mine er laget av ”eksperter” (S Faber) som har hatt som jobb å lage noen av verdens beste høyttalere i tiår. De kan sitt fag bedre enn synserne på sentralen. Det betyr at de kan lage elliptiske 2PI- design, basert på inngående kjennskap til høyttalerdesign og akustikk, som gjør at høyttalerne blir like lettplasserte som minimonitorer og med bra nok utstyr ikke har noe problem med å forsvinne helt i lydbildet, selv om de ruver i stuen. Og, de kan stå nær sidevegg og, om nødvendig. Lettplassertheten til mine høyttalere er noe de som har ”peiling på det” dikuterer inngående på high-end-forum. Om frekvensgangen så ikke er 100%, så vil nok dette låte 100 ganger både mer realistisk, ærlig og livaktig enn et billiganlegg med aldri så perfekt frekvensrespons eller i et rom med aldri så perfekt akustikk. Bare å plassere i lyttetrekant, eventuelt tweake med helning/ toe-in det man orker og gidder og greier å høre forskjell på, huske tilstrekkelig avstand til frontvegg, og så er man i mål, med dette dyre utstyret. Og dyre kabler greier man og å høre forskjeller på ja, er det ikke perfekt? That`s it. Glem timer med justering av EQ og opphenging av alskens akustikkgreier. Man kan sikkert gjøre det og, men det spørs om man kommer så mye lenger.

Tror heller ikke du skal gruble så mye på at noen hifiparametre går ”på bekostning” av andre. Jeg har aldri opplevd at dersom jeg har forbedret noe i anlegget, som ved oppgradering av utstyr, så har andre ting blitt verre. Hvis noe har blitt bedre, så har det andre i hvert fall ikke blitt verre. (Sannsynligvis har det og blitt bedre men ikke så mye at man registrerer det bevisst)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tror denne ”motsetningen” din mellom ”best mulig lyd” og ”ærlig lyd” er ganske kunstig.
Bare litt upresis.

Det som er "best lyd" for noen er ikke det samme som det som er "best lyd" for andre.

Selv vil jeg ha lyden slik jeg liker å høre den, mens andre er opphengt i at lyden skal være mest mulig lik den som er innspilt på plata (1). Andre igjen er mest opptatt av at instrumenter låter realistisk. At anlegget får instrumentene til å høres ut som de befinner seg i rommet. Dette er vel det jeg oppfatter som "high fidelity", og mye viktigere for meg enn om det som komemr ut av høyttalerne mine er identisk med det som kom ut av monitorene i kontrollrommet på innspillingsdagen.

1: Hvordan man skal vite når man kommer dit, er et mysterium for meg, men det er en helt annen diskusjon.
 
U

utgatt60135

Gjest
Har ein kompis som er uhyre dyktig med treverk, og i det siste har han starta med å byggje feler. Han demonstrerte sin nyaste kreasjon for meg for litt sidan, i ei utviklingsfase der han enno ikkje hadde lakka instrumentet. Svært interessant å høyre korleis "fela ho let"... Rått som ein Rickenbacker 4003-bass med Rotosound-strengar, om du skjønar ein bassgitaristallegori. Om slik lyd skulle reproduserast, måtte anlegget helst ikkje ha eigen "timbre" i det heile tatt. Så eg lurer på om timbre oppfattast som ei form for farging av lyden, eller om det er ein annan type eigenskap?
Mitt inntrykk er at en viss opplevd fylde ofte misoppfattes som bedre timbre, mens analytisk reprodukjon er egentlig mer korrekt. En tillagt fyldighet er jo en form for farging. Et typisk eksempel er Dynaudio Focus som noen mener er mer naturtro, mens jeg mener det er en form for farging for å få større opplevd naturtrohet enn det opptaket klarer å få frem. Totem har også dette, imo.
 
U

utgatt60135

Gjest
Personlig tror jeg det handler om at denne hobbyen kan deles opp i to hovedgrupper:
1. De som vil ha best mulig lyd.
2. De som vil høre opptaket mest mulig usminket.

Så er det mange grader i mellom. For meg låter Acuphase sine produkter alltid skikkelig Rolls Royce og synes også Sonus Faber er gode til å trylle lyd ut av de dyrere høyttalerne. Å ikke ville redusere disse til monitorverktøy skjønner jeg. Hvorfor skulle du det?

Mine komponenter har et godt utgangspunkt ved lav og riktig forvrengning, gode dynamikkegenskaper og bra headroom størrelsen tatt i betraktining. Hvis jeg tar en pause fra lydjaget vil de også spille bra i en relativt udempet stue.
Jeg ville ha satt HiFi folket i tre kategorier:

1. De som gir f i nøytralitet eller naturlighet og bare søker lyden de liker.
2. De som søker mest mulig troverdighet i forhold til hva de hører som publikumer på konserter.
3. De som vil ha mest mulig kildetrohet, alså nøytrale komponenter.

Jeg synes ikke noen av disse tilnærmingene på noen som helst måte er "gale" så lenge vi er klar over hva det er vi søker og ikke beskylder hverandre for å sette musikken i mindre fokus på grunnlag av ulike tilnærminger.

Gode eksempler på de tre ulike tilnærmingene synes jeg er Tannoy på første, Respons på andre og Martin Logan på tredje. Sonus Faber er vel en mellomting mellom 1 og 2.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Min egen fasit om hvor langt man kan dra reproduksjonen forandret seg etter et besøk hos Stig Erik Tangen. Hans rom og oppsett er bygget kompromissløst for å marginalisere anleggets påvirkning.
Hvis rommet får alle anlegg til å høres likt ut er det jo per definisjon helt elendig? Enten det er dempet eller ikke- dempet.
Man betaler da ikke masse penger for noe utstyr om ikke egenlyden til utstyret kommer frem?
Jeg har ikke jobbet med akustikken, men alle oppgraderinger i anlegget har vært hørbare. Selv om de er inkrementale hver for seg.
Off topic:
Jeg ser absolutt poenget ditt K Trygve. Personlig tror jeg det handler om at denne hobbyen kan deles opp i to hovedgrupper:
1. De som vil ha best mulig lyd.
2. De som vil høre opptaket mest mulig usminket.

Så er det mange grader i mellom. For meg låter Acuphase sine produkter alltid skikkelig Rolls Royce og synes også Sonus Faber er gode til å trylle lyd ut av de dyrere høyttalerne. Å ikke ville redusere disse til monitorverktøy skjønner jeg. Hvorfor skulle du det?

Mine komponenter har et godt utgangspunkt ved lav og riktig forvrengning, gode dynamikkegenskaper og bra headroom størrelsen tatt i betraktining. Hvis jeg tar en pause fra lydjaget vil de også spille bra i en relativt udempet stue.
Tror denne ”motsetningen” din mellom ”best mulig lyd” og ”ærlig lyd” er ganske kunstig. Når du har dyrere Sonus Faber/ Accuphase og slikt, så får du utstyr som får frem detaljene som billigere utstyr skjuler. Og også mer av alle hifigodene i Asbjørn sitt diagram. Med billigere utstyr, så hjelper det ikke å tweake med EQ/ akustikk/ etterklang og alt det der når kanskje 10-20 % av musikken forsvinner i anlegget før den kommer til høyttalerne.

Ser du er opptatt av minimonitorer. For eks de høyttalerne mine er laget av ”eksperter” (S Faber) som har hatt som jobb å lage noen av verdens beste høyttalere i tiår. De kan sitt fag bedre enn synserne på sentralen. Det betyr at de kan lage elliptiske 2PI- design, basert på inngående kjennskap til høyttalerdesign og akustikk, som gjør at høyttalerne blir like lettplasserte som minimonitorer og med bra nok utstyr ikke har noe problem med å forsvinne helt i lydbildet, selv om de ruver i stuen. Og, de kan stå nær sidevegg og, om nødvendig. Lettplassertheten til mine høyttalere er noe de som har ”peiling på det” dikuterer inngående på high-end-forum. Om frekvensgangen så ikke er 100%, så vil nok dette låte 100 ganger både mer realistisk, ærlig og livaktig enn et billiganlegg med aldri så perfekt frekvensrespons eller i et rom med aldri så perfekt akustikk. Bare å plassere i lyttetrekant, eventuelt tweake med helning/ toe-in det man orker og gidder og greier å høre forskjell på, huske tilstrekkelig avstand til frontvegg, og så er man i mål, med dette dyre utstyret. Og dyre kabler greier man og å høre forskjeller på ja, er det ikke perfekt? That`s it. Glem timer med justering av EQ og opphenging av alskens akustikkgreier. Man kan sikkert gjøre det og, men det spørs om man kommer så mye lenger.

Tror heller ikke du skal gruble så mye på at noen hifiparametre går ”på bekostning” av andre. Jeg har aldri opplevd at dersom jeg har forbedret noe i anlegget, som ved oppgradering av utstyr, så har andre ting blitt verre. Hvis noe har blitt bedre, så har det andre i hvert fall ikke blitt verre. (Sannsynligvis har det og blitt bedre men ikke så mye at man registrerer det bevisst)
Jeg noterer med dette bak øret. Ingen tvil om at menneskene bak Sonus Faber og Acuphase kan sakene sine.
Med mest lyd og ærlig lyd mener jeg vel egentlig "tilfeldig" og "kontrollert", med det mener jeg rommets bidrag til totallyden.
PS: du leste feil i forhold til monitorer. Kaller bare kontrolerte annlegg som monitorverktøy.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Personlig tror jeg det handler om at denne hobbyen kan deles opp i to hovedgrupper:
1. De som vil ha best mulig lyd.
2. De som vil høre opptaket mest mulig usminket.

Så er det mange grader i mellom. For meg låter Acuphase sine produkter alltid skikkelig Rolls Royce og synes også Sonus Faber er gode til å trylle lyd ut av de dyrere høyttalerne. Å ikke ville redusere disse til monitorverktøy skjønner jeg. Hvorfor skulle du det?

Mine komponenter har et godt utgangspunkt ved lav og riktig forvrengning, gode dynamikkegenskaper og bra headroom størrelsen tatt i betraktining. Hvis jeg tar en pause fra lydjaget vil de også spille bra i en relativt udempet stue.
Jeg ville ha satt HiFi folket i tre kategorier:

1. De som gir f i nøytralitet eller naturlighet og bare søker lyden de liker.
2. De som søker mest mulig troverdighet i forhold til hva de hører som publikumer på konserter.
3. De som vil ha mest mulig kildetrohet, alså nøytrale komponenter.

Jeg synes ikke noen av disse tilnærmingene på noen som helst måte er "gale" så lenge vi er klar over hva det er vi søker og ikke beskylder hverandre for å sette musikken i mindre fokus på grunnlag av ulike tilnærminger.

Gode eksempler på de tre ulike tilnærmingene synes jeg er Tannoy på første, Respons på andre og Martin Logan på tredje. Sonus Faber er vel en mellomting mellom 1 og 2.
jeg vil ha alt. Intet mindre
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Har ein kompis som er uhyre dyktig med treverk, og i det siste har han starta med å byggje feler. Han demonstrerte sin nyaste kreasjon for meg for litt sidan, i ei utviklingsfase der han enno ikkje hadde lakka instrumentet. Svært interessant å høyre korleis "fela ho let"... Rått som ein Rickenbacker 4003-bass med Rotosound-strengar, om du skjønar ein bassgitaristallegori. Om slik lyd skulle reproduserast, måtte anlegget helst ikkje ha eigen "timbre" i det heile tatt. Så eg lurer på om timbre oppfattast som ei form for farging av lyden, eller om det er ein annan type eigenskap?
Mitt inntrykk er at en viss opplevd fylde ofte misoppfattes som bedre timbre, mens analytisk reprodukjon er egentlig mer korrekt. En tillagt fyldighet er jo en form for farging. Et typisk eksempel er Dynaudio Focus som noen mener er mer naturtro, mens jeg mener det er en form for farging for å få større opplevd naturtrohet enn det opptaket klarer å få frem. Totem har også dette, imo.
God timbre krever bare en rett frekvensrespons, lav forvrenging og lite etterklang etter min mening. På den måten får man god og riktig balanse mellom frekvensene.

Tingene du nevner handler mer om komponentenes egenlyd etter min mening og handler mer om de siste 5% av lyden. Fyldig eller analytisk, tynn eller tykk lyd.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Personlig tror jeg det handler om at denne hobbyen kan deles opp i to hovedgrupper:
1. De som vil ha best mulig lyd.
2. De som vil høre opptaket mest mulig usminket.

Så er det mange grader i mellom. For meg låter Acuphase sine produkter alltid skikkelig Rolls Royce og synes også Sonus Faber er gode til å trylle lyd ut av de dyrere høyttalerne. Å ikke ville redusere disse til monitorverktøy skjønner jeg. Hvorfor skulle du det?

Mine komponenter har et godt utgangspunkt ved lav og riktig forvrengning, gode dynamikkegenskaper og bra headroom størrelsen tatt i betraktining. Hvis jeg tar en pause fra lydjaget vil de også spille bra i en relativt udempet stue.
Jeg ville ha satt HiFi folket i tre kategorier:

1. De som gir f i nøytralitet eller naturlighet og bare søker lyden de liker.
2. De som søker mest mulig troverdighet i forhold til hva de hører som publikumer på konserter.
3. De som vil ha mest mulig kildetrohet, alså nøytrale komponenter.

Jeg synes ikke noen av disse tilnærmingene på noen som helst måte er "gale" så lenge vi er klar over hva det er vi søker og ikke beskylder hverandre for å sette musikken i mindre fokus på grunnlag av ulike tilnærminger.

Gode eksempler på de tre ulike tilnærmingene synes jeg er Tannoy på første, Respons på andre og Martin Logan på tredje. Sonus Faber er vel en mellomting mellom 1 og 2.
Eksemplet med høyttalerene er etter min mening galt. Alle disse høyttalererene i kontrollerte omgivelser kan gi en nøytral lyd etter min mening. Martin Logan er kanskje den vanskeligste å få til å lyde nøytralt pga spredningen og matchingen mellom panel og dynamisk element.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Personlig tror jeg det handler om at denne hobbyen kan deles opp i to hovedgrupper:
1. De som vil ha best mulig lyd.
2. De som vil høre opptaket mest mulig usminket.

Så er det mange grader i mellom. For meg låter Acuphase sine produkter alltid skikkelig Rolls Royce og synes også Sonus Faber er gode til å trylle lyd ut av de dyrere høyttalerne. Å ikke ville redusere disse til monitorverktøy skjønner jeg. Hvorfor skulle du det?

Mine komponenter har et godt utgangspunkt ved lav og riktig forvrengning, gode dynamikkegenskaper og bra headroom størrelsen tatt i betraktining. Hvis jeg tar en pause fra lydjaget vil de også spille bra i en relativt udempet stue.
Jeg ville ha satt HiFi folket i tre kategorier:

1. De som gir f i nøytralitet eller naturlighet og bare søker lyden de liker.
2. De som søker mest mulig troverdighet i forhold til hva de hører som publikumer på konserter.
3. De som vil ha mest mulig kildetrohet, alså nøytrale komponenter.

Jeg synes ikke noen av disse tilnærmingene på noen som helst måte er "gale" så lenge vi er klar over hva det er vi søker og ikke beskylder hverandre for å sette musikken i mindre fokus på grunnlag av ulike tilnærminger.

Gode eksempler på de tre ulike tilnærmingene synes jeg er Tannoy på første, Respons på andre og Martin Logan på tredje. Sonus Faber er vel en mellomting mellom 1 og 2.
jeg vil ha alt. Intet mindre
Stormannsgal horngutt:)
 
U

utgatt60135

Gjest
Har ein kompis som er uhyre dyktig med treverk, og i det siste har han starta med å byggje feler. Han demonstrerte sin nyaste kreasjon for meg for litt sidan, i ei utviklingsfase der han enno ikkje hadde lakka instrumentet. Svært interessant å høyre korleis "fela ho let"... Rått som ein Rickenbacker 4003-bass med Rotosound-strengar, om du skjønar ein bassgitaristallegori. Om slik lyd skulle reproduserast, måtte anlegget helst ikkje ha eigen "timbre" i det heile tatt. Så eg lurer på om timbre oppfattast som ei form for farging av lyden, eller om det er ein annan type eigenskap?
Mitt inntrykk er at en viss opplevd fylde ofte misoppfattes som bedre timbre, mens analytisk reprodukjon er egentlig mer korrekt. En tillagt fyldighet er jo en form for farging. Et typisk eksempel er Dynaudio Focus som noen mener er mer naturtro, mens jeg mener det er en form for farging for å få større opplevd naturtrohet enn det opptaket klarer å få frem. Totem har også dette, imo.
God timbre krever bare en rett frekvensrespons, lav forvrenging og lite etterklang etter min mening. På den måten får man god og riktig balanse mellom frekvensene.

Tingene du nevner handler mer om komponentenes egenlyd etter min mening og handler mer om de siste 5% av lyden. Fyldig eller analytisk, tynn eller tykk lyd.
Ikke uenig i det :).
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.901
Antall liker
3.228
Timbre er instrumenternes egenklang.

Alt påvirker timbre. I eks. en Dac er det udover kredsløbs løsningen. Valg af passive komponenter.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Interessant diskusjon dette, flott at noen tar opp hansken. Utgangspunktet her var jo forenklet , mister du opplevd dynamikk/ mikrodynamikk ved equalizing/linearisering.

Selvsagt mister du ikke dynamikk, men OPPLEVD lyd er en subjektiv sak . Ingenting låter bedre enn en ulineær respons hvis den avspilte plata profiterer på det.

Korreksjon av frekvenssrespons/ linearisering er jo i utgangspunktet en god ting, men på grunnlag av hva ? målt respons er jo responsen målt over en begrenset/ forlenget tidsperiode - opplever vi lyd på samme måte ? HVIS HØYTTALEREN ER LINEÆR I UTGANGSPUNKTET( f.eks ute ) må en være ytterst forsiktig med korreksjoner, DA kan du ødelegge mer enn du fikser.

En annen ting er kvaliteten på korreksjonsutstyret, i mange tilfeller mener jeg at ting kansje hadde vært bedre urørt..


btw. Hørte på ettpar nye quad her forleden , for meg satte disse nye standarder når det gjaldt mikrodynamikk og evnen til å servere små detaljer frem på sølvfat.


mvh
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
@Per Morten: Takker! Veldig likt mine tanker og erfaringer. Vil svare på romkorreksjon/måling avsnittet.

Romkorreksjonen Audiolense som jeg bruker har mange innstillinger for å tilpasse lyden etter ørene etter målinger er gjort. Når jeg har gjort om akustikktiltak eller satt inn nye komponenter og gjort målinger lyder ikke targetkurven likt som før så jeg vil absolutt ikke si at det er plug and play, men heller en veldig kraftig og fleksibel tweakemulighet som man kun bruker der man har behov.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke romkorreksjon så lite som mulig og bare i bassen før jeg gikk til anskaffelse, men har endt opp med å korrigere hele veien opp fordi det rett og slett låter bedre.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Eit spørsmål du sikkert kan svare på: Tykkjer du at Audiolense tappar noko av dynamikken?
Et veldig godt spørsmål som er alt annet enn enkelt å svare på.

Jeg vil si NEI på det.
Jeg har tenkt mye over temaet og har måttet systematisk feilsøke for å finne det ut. BX kan sikker forklare hva som skjer, men min opplevelse er at hvis man korrigerer med TTD korreksjon hele veien opp så legger det seg en slags "hinne" over opptaket. Denne "hinnen" definerer jeg som det siste leddet i å tre inn i "opptaksrommet" i stedet for lytterommet. Jeg har aldri hørt dette tidligere på noe anlegg, derfor var det vanskelig å definere. Hvis jeg "ruller av" TTD korreksjonen i diskanten så føles som det blir mer liv i musikken, men da forsvinner de fineste detaljene i overtonespekterene til instrumentene og romklangen. Hvis jeg ruller av all korreksjon i diskanten så blir det enda mer liv, men flere detaljer forsvinner.

Jeg konkluderte med meg selv at det ikke dempet dynamikken, men at lytterommets bidrag i dette området (2K-20K) kan være viktig for noen for livefølelse hvis opptaket mangler det. Jeg har selv prøvd å ha flere like filtre, men med mindre og ingen korreksjon i toppen, men jeg skrur ganske fort over til full korreksjon hvis jeg prøver. Meget vanedannende mot lyttetretthet som er ikkeeksiterende.
Jeg har istedet brukt tid på hvilken targetkurve som låter friskest i mine ører. Kurven under 100hz har mye å si der.

I mellomtonen hever AL ganske mye over et bredt område, og lurer på om det ikke er mer forvrengning med filter inne enn uten når jeg spiller høyt i kompliserte lydbilder. Har ikke dempet bort floorbounce helt, så AudioLense må jobbe litt i det området. Det går nok muligens litt utover dynamikken, men som sagt så er AL det mest betydningsfulle komponentet i positiv retning jeg har i kjeden min, så å spille uten blir en stor degradering i mine ører.
 
Topp Bunn