Oppkobling av Marantz Cinema 50

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Hei.
Er totalt fersk på surround, og har nettopp anskaffet en Cinema 50 som skal kobles opp mot et 7.1 system... men jeg har "møtt veggen"🙂
Har mid og bakhøyttalere i tak, og har koblet disse som hhv. "Height1" og "Surround back", men forsterkeren vil ikke gi signal til bakhøyttalerne. Blir dette et feil valg mht høyttalerutganger for mitt oppsett?
Kunne jo prøvd å skifte til andre utganger, men forsterketen står i et møbel, og det fordrer mye jobb med å få den frem, så spør her først🙂 Noen med kunnskap som kunne tenkt seg å gi noen råd..?
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.482
Antall liker
901
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Hei.
Er totalt fersk på surround, og har nettopp anskaffet en Cinema 50 som skal kobles opp mot et 7.1 system... men jeg har "møtt veggen"🙂
Har mid og bakhøyttalere i tak, og har koblet disse som hhv. "Height1" og "Surround back", men forsterkeren vil ikke gi signal til bakhøyttalerne. Blir dette et feil valg mht høyttalerutganger for mitt oppsett?
Kunne jo prøvd å skifte til andre utganger, men forsterketen står i et møbel, og det fordrer mye jobb med å få den frem, så spør her først🙂 Noen med kunnskap som kunne tenkt seg å gi noen råd..?
Prøv å koble til surround i stedet for Surround back, tror ikke du kan ha Surround back uten å ha surround høyttalere.
 

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Ok, så da må jeg koble om? Når bruker man Surround back da?
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Men, du sier du har et 7.1 oppsett, bruk av Height-høyttalere i oppsett på AVR betyr vel mere et 9.1 system?

Uansett, det du jo skal koble opp :
Front L
Center
Front R
Surround R
Surround L
Surround Back L
Surround BackR
Subwoofer

Dette vil gi deg et 7.1 system.

At du har montert noen av de høyttalerene nevnt i listen over fysisk i taket, betyr betyr ikke at du skal velge de som tak/height i AVR. :cool:
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Ok, så da må jeg koble om? Når bruker man Surround back da?
Er nok som han over her skriver ja, må vel ha surround før man bruker back. Surround er vel i et 5.1 system mens back så har man 7.1 system. Så an nok ikke kjøre back før man har koblet opp surround først. Da blir det noe surr i prosessering vil jeg anta. Så må nok desverre koble litt om, å neste gang, sjekk at alt virker før du setter den tilbake igjen. Gratulerer med ny receiver.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
7.1 betyr vel at du har 7 høyttalere i nedre plan, altså ørenivå. Hvis du bare har 5 i nedre nivå og to i taket blir det et 5.1.2 anlegg. (1 er her 1 subwoofer). Det ligger en del filmer ute på Youtube der man går gjennom oppkobling av de ulike konfigurasjonene. Du må vel inn i menyen i Marantzen og fortelle den hva slags oppsett du har og ta det derifra.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.482
Antall liker
901
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Kan kjøre ett Atmos oppsett med 5.1 2 med height 1 og surround i taket.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Det er riktig som flere over sier, at du må ha vanlig surround hvis du i tillegg skal ha surround back.

Men stemmer det at du har to sett med takhøyttalere? Og i så fall ingen surroundhøyttalere montert på siden/bak? I så fall tror jeg du bør supplere med to surroundhøyttalere sånn at du får et 5.1.4-oppsett. Hvis du ikke har mulighet for det er den eneste noen lunde brukbare løsningen å konfigurere de to bakeste takhøyttalerne som surround, men det er veldig langt fra ideelt.

Hvis disse takmonterte høyttalerne egentlig er mer eller mindre ordinære høyttaler kan et alternativ være å flytte to av dem til en ordinær posisjon for surround høyttalere, det vil si i sektoren 90-110 grader.

Marantz CInema 50 er en veldig spennende og god receiver, så dette blir nok bra etter hvert.
 

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
489
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Dream media home theater har gjort många videos med marantz.
Sen så har den ju en fin inkopplinghjälp i menyn med, där den visar hur det ska kopplas i olika konfigurationer.
 

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Takker så mye for alle innspill👍, jeg må si jeg er lettere forvirret🤣 Jeg kan beskrive mitt høyttaleroppsett pr. dags dato:

*Fronter
*Senter
*Tak midt (midt mellom front og tak bak)
*Tak bak
*Subwoofer

Takhøyttalerne er 8" B&W CCM 684, og er vridd inn mot sweetspot.
Mulig dette ikke er et ideelt oppsett, men det er det jeg har pr i dag, og ønsker å få koblet opp på beste måte.
Burde "tak bak" være koblet som "surround", og hva da med "Tak midt"? Eller?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Takker så mye for alle innspill👍, jeg må si jeg er lettere forvirret🤣 Jeg kan beskrive mitt høyttaleroppsett pr. dags dato:

*Fronter
*Senter
*Tak midt (midt mellom front og tak bak)
*Tak bak
*Subwoofer

Takhøyttalerne er 8" B&W CCM 684, og er vridd inn mot sweetspot.
Mulig dette ikke er et ideelt oppsett, men det er det jeg har pr i dag, og ønsker å få koblet opp på beste måte.
Burde "tak bak" være koblet som "surround", og hva da med "Tak midt"? Eller?
Det var en ganske presis beskrivelse, og bekrefter min oppfattelse av hva ditt oppsett er.

Det som er uitfordringen er at du mangler ordinære surroundhøyttalere, men til gjengjeld har du fire ideelle takhøyttalere for en god Atmos-løsning.

Igjen mener jeg at du har tre valg.
  1. Du kan supplere med to ordinære surroundhøyttalere tilpasset dine øvrige høyttalere (front og senter), og plassere dem på siden eller litt bak. Dette vil være den desidert beste løsningen.
  2. Dersom du ikke ønsker- eller har mulighet for å supplere med flere høyttalere, kan du omkonfigurere dine "tak bak" (Top Rear i setupmenyen) til surround. Dette vil kanskje fungere bedre enn å ikke ha surroundhøyttalere, litt avhengig av den vertikale vinkelen til dine bakre takhøyttalere. Men det er ikke en god løsning.
  3. Den siste varianten er å ikke definere noen høyttalere som surround. Hvis Cinema 50 fungerer som min receiver, vil du fremdeles kunne konfigurere dine fremre takhøyttalere som "Top Front" ,men dine bakre takhøyttalaere vil ikke kunne benyttes til noe i dette alternativet. Dette er heller ikke en god løsning, og mest sannsynlig er alt. 2 bedre.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Siden vi har Karl Erik med i tråden; håper dere vurderer å teste Cinema 40 eller 50 som oppfølger til 70-testen. Hvor gode er disse på flerkanals musikk fra sacd/Blu-ray? Det er det store spørsmålet for tiden:)
 

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Godt å få gode råd👍, det skjedde ikke der jeg handlet receiveren🙂 Da tror jeg nok at jeg går for ditt alternativ 2, slik at jeg iallefall får brukt alle høyttalerne. At det blir sidehøyttalere etterhvert er ikke usannsynlig...
Håper at alternativ 2 kan gi meg iallefall litt surround/kino følelse.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Takk for det, Odd.
Ja, Cinema 40 og 50 er veldig interessante produkter som vi gjerne tar en test av når hodet stikker over vannflaten. Og all grunn til å ha et høyt forventningsnivå også som muskkgjengiver både i stereo og flere kanaler.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Flott! Og så ryktes det om en Cinema 30 i løpet av våren....bare så det er nevnt:D

Marantz er tydelige på at lydkvalitet på musikk er viktig også på ‘kinomaskineriet’ og det virker som dette er riktig. Og at kompromissene i forhold til stereovariantene er ganske små. For min del er det også viktig at oppsettsguiden i receiverne fra Marantz er av de bedre. Kompleksiteten på dette utstyret har skremt meg unna sålangt. For gammel og analog i hue. Men kjenner på lysten til å dyppe tåa med disse fra M.
 
Sist redigert:

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
489
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Kan passa på att nämna en sak när det pratas marantz.
Det är det ”halvkända” problemet med earc.
Kombinationen- Lg tv till marantz/denon är inte helt bra via earc. Speciellt med youtube-inbyggd app. Och annat innehåll som använder sig av pcm.
Har hållit på och testat varenda tänkbar inställning utan bra resultat. Olika hdmi osv.
Det blir ”dropouts ” av och till i ljudströmmen.
Hade jag visst om detta så hade jag aldrig köpt denna kombo då jag vill slippa fler boxar emellan tv-receiver.
Men nu det det ut att jag måste köpa ännu en appletv för att slippa dessa problem med ljudet.
Förutom det så är cinema 50 en fantastisk receiver och lg c2 en fantastisk tv…men inte tillsammans 🤪

Men i ditt fall så hade jag kopplat främre tak som hight och bakre som surround.
 

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Har plukket frem receiveren nå, og koblet om slik:
*Tak midt= Surround
*Tak bak= Surround back
+ de øvrige ht.
Dette går fint via setup menyen, MEN jeg får ikke noe testsignal på Surround back (har testet og de har forbindelse).

Tok en tlf til Soundgarden, men de hadde ikke noe svar på hva som kunne være galt... de måtte høre med Marantz.
Kjenner tålmodigheten blir satt på prøve nå🙂.. kan dette være så vanskelig, eller er det feil på receiver?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det er mulig du må fortelle marantzen at du skal ha 7.1 høgtalarar. Husker at eg måtte gjere det på 8012 som eg hadde. Inne på speaker setup en plass. Desverre lenge sida eg hadde kino no...
 

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Hmm, tja... har bekreftet at jeg har "mindre enn 9 ht", har ikke sett noen annen innstilling..
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Som nevnt av @Retep , det kan ligge i config av receiver.
Jeg ville nok nå (siden det har vært koblet litt og justert litt) tatt å kanskje kjørt en Factory Reset på receiver.
Da vet du at du starter med blanke ark. :cool:
Koble opp slik du vil, kjøre romkorreksjon++.

Om fortsatt ikke lyd i høyttalerene rundt om, koble de som ikke virker inn på Front-kanalene og sjekk at de lager lyd da.
 

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Som nevnt av @Retep , det kan ligge i config av receiver.
Jeg ville nok nå (siden det har vært koblet litt og justert litt) tatt å kanskje kjørt en Factory Reset på receiver.
Da vet du at du starter med blanke ark. :cool:
Koble opp slik du vil, kjøre romkorreksjon++.

Om fortsatt ikke lyd i høyttalerene rundt om, koble de som ikke virker inn på Front-kanalene og sjekk at de lager lyd da.
YE
Som nevnt av @Retep , det kan ligge i config av receiver.
Jeg ville nok nå (siden det har vært koblet litt og justert litt) tatt å kanskje kjørt en Factory Reset på receiver.
Da vet du at du starter med blanke ark. :cool:
Koble opp slik du vil, kjøre romkorreksjon++.

Om fortsatt ikke lyd i høyttalerene rundt om, koble de som ikke virker inn på Front-kanalene og sjekk at de lager lyd da.
HURRRA!! Fant til slutt "Reset knappen", som lå nokså godt gjemt i menyen, og etter et reset, så virker alt slik det skal, med lyd også bak. Rart ikke Soundgarden kunne tipset meg om dette... uansett, jeg er veldig takknemlig for alle rådene jeg har fått fra dere her inne på forumet, utrolig bra👍
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.030
Antall liker
384
fint det løste seg !
Bare en liten betraktning; ville ha satt midtre tak som atmos «top middle» og bakre tak som surround…
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Uten å ha lest alt; her er oversikt over hvor høyttalere skal stå på Cinema 50.

Inst_Subwoofer_DRDZILdmebrdbe.png

Kilde: https://manuals.marantz.com/CINEMA50/NA/EN/GFNFSYcrpfrlsu.php

Sett ovenfra. Så "top middle" (TML+TMR) skal stå i taket til siden for hovedlytteposisjon (ikke lengre frem). Dette er også i henhold til dolby sine anbefalinger rundt Atmos (noe foretrekker å sette dem 5 grader lengre frem for å unngå at de "skyter" rett fra siden på begge sider, da det blir fort veldig sensitivt for hodeposisjon (ref noen cm til høyre eller venstre).
 
Sist redigert:
Topp Bunn