Oppgradering av Rørforsterker + Høyttaler

Sensor

Fersking
Ble medlem
08.12.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
Heisann alle sammen.

Jeg er ny her på forumet, så vil med dette si hei til alle artsfrender ;-)

Jeg har en liten utfordring til dere. Vurderer å oppgradere anlegget, og vil i så måte høre om dere har noen anbefalinger og relevante erfaringer.

Pr dags dato har jeg følgende oppsett:

Copland CTA 402 forsterker
Copland CDA 302 CD
Audio Pro Avantek Nine Høytt.
Ecosse signal + Straight W høyttkabel.

Er gen happy med anlegget, men det jeg savner etterhvert er flere ting. For det første er det ikke allverden til dynamikk. Rør med rel lav effekt er selvf en årsak, selv om Avantek har egen bassforseterker integrert i høytt. Rel lettdrevet mao, men fortsatt ikke den dynamikken jeg ønsker meg. Ønsker mer kontroll, punsh og dynamikk i bass og nedre mellomregister. Videre føler jeg mellomtonen som noe tilsløret, ikke like åpen og detaljert som ønskelig. En anelse "tåkete" mellomtone kan man vel si.

Jeg er meget allsidig i musikksmak, og hører på alt fra Pavarotti til Pantera, og trenger et anlegg med store allroundegenskaper, samtidig som jeg ikke ønsker å gi slipp på detaljer og findynamikk.

Snakket med Olav på Audiocompaniet, han anbefaler Copland CTA 305 i komb med CTA 520 parret med Klipsch RF 83. Høres unektelig tiltalende ut, og det er helt klart et alternativ.

Så nå er jeg spent. Har dere noen gode råd og tips. Regner med å lande på rundt 50 laken for Forsterker + Høyttalere. Noen..??

Takk
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.587
Antall liker
2.789
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvorfor ikke bare gå for å prøve et rent høytalerbytte, evt i kombinasjon med ulike kabler?
Slik jeg kjenner Audio Pro, vil jeg ikke tro at de fullt ut matcher rør spes godt.................
Hva med BKS 107 eller 128?
System Audio?
Dynaudio?
SF?
Gradient?! Anbefales!!!

Just my thaughts in the forbifart...........

Mvh Proffen
 
R

Rojoh

Gjest
Zu lager noen meget interessante høyttalere. Såpass interessante at jeg gikk til anskaffelse av noen lignende høyttalere - Hammer Dynamics (byggesett). Sikkert ikke alles "cup-of-tea", men jeg er overbevist...

Mvh. Johan
 

Sensor

Fersking
Ble medlem
08.12.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
Proffen: Det er helt klart høyttalerne som er det svakeste leddet hos meg. Men årsaken til at jeg ønsker høyttalerbytte er ført om fremst at jeg ikke har mulighet til amping, ingen utgang for dette. Det er vel strengt tatt mulig mulig å modde en inaktiv utgang, men da uten mulighet til regulere styrke. Og det er ikke ønskelig. Har flere ulike kabler, og det oppsettet jeg sitter med i dag er vel strengt tatt ikke optimalt, men funker greitt. Og jeg sitter jo med den klare oppfatning av at skal du ha kontroll på dynamikk - eller kontroll i det hele, så er kraft å foretrekke. Derfor ser jeg for meg Rør pluss effekt som en god kombo, røregenskaper pluss dynamikk og kontroll. Men jeg er selvfølgelig åpen for andres overbevisning.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Velkommen til sentralen :)

Syns ikke Olav sitt forslag hørtes helt galt ut.
Sitter sjøl på rør og klipsch ;D
Kan jo kanskje høre med Olav om han har noe Audio Note produkter liggende på lur også,demo for eks.


Det er mange flinke folk med lengre erfaring enn meg utpå her så det ramler nok inn "forslag" skal du se.
Lykke til.

/jan
 
Topp Bunn