Oppgradering av pickup

L

lasse5214

Gjest
028.jpg
Jeg har en Pro ject platespiller og neste trinn blir en bedre
pickup.
Sitter en Ortofon Red der nå.
Hvor høyt må jeg for å få en klar forbedring?
Eller kanskje også hvor høyt kan jeg gå før
spilleren er det svake leddet?

Mvh
Lasse :)

L

lasse5214

Gjest
Takk for tipset. Fikk skryt den.
Passe langt unna å kjøpe også.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.537
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Her er jeg veldig enig med Cash. Goldring 2500 var overraskende bra her hjemme.

Ellers er toppmodellen Legacy en helt vanvittig bra MC til en pris her hjemme som er satt til under 6k.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.864
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Er det ikke slik da at det kun er å bytte stiften - om man vil oppgradere fra 2M Red, og oppover til Blue, Bronze eller Black?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
I Ortofon 2M serien kan Red oppgraderes til Blue og Bronze kan oppgraderes til Black, i følge Ortofon kan ikke Red og Blue oppgraderes til hverken Bronze eller Black........ kanskje en ulikhet i monteringsfeste til nålen ?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.864
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ OK. Flott med avklaring på det:)

L

lasse5214

Gjest
Her er jeg veldig enig med Cash. Goldring 2500 var overaskende bra her hjemme.

Ellers er toppmodellen Legacy en helt vanvittig bra MC-pu til en prise her hjemme som er satt til under 6k.
Så Legacy vil ikke være overkill på min spiller?
Mvh
Lasse

Kramer1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2012
Antall liker
71
Sted
Ytre Arna
Torget vurderinger
1
Kan anbefale Ortofon rondo red, varm og musikalsk pickup med liv i.

Ortofon 2m blue opplevde eg som veldig tam i lyden sammenlignet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
I Ortofon 2M serien kan Red oppgraderes til Blue og Bronze kan oppgraderes til Black, i følge Ortofon kan ikke Red og Blue oppgraderes til hverken Bronze eller Black........ kanskje en ulikhet i monteringsfeste til nålen ?
De passer og funker vel, så selve nåla kan oppgrades, slik jeg har forstått det, men Ortofon sier at red og blue har et annet chassis enn bronze og black, slik at en red med bronze eller black stift ikke blir det samme som en hel bronze eller black. På de forumene eg har lest om dette mistenker mange at dette ikke egentlig er riktig, og at de faktisk er like, men jeg aner ikke hva som faktisk er tilfelle.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.537
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Her er jeg veldig enig med Cash. Goldring 2500 var overaskende bra her hjemme.

Ellers er toppmodellen Legacy en helt vanvittig bra MC-pu til en prise her hjemme som er satt til under 6k.
Så Legacy vil ikke være overkill på min spiller?
Mvh
Lasse
Overhodet ikke om du har budsjett til det. Du vil oppleve en raskere, tøffere og langt mer dynamisk pu. Tro mine ord; Goldring er et scoop til prisen. Lagacy'en med magnesium-hus er meg bekjent også "håndlaget" i England og er minst like rimelig å handle her hjemme som der borte. Synes du at Ortofonen er for varm, treg og ullen bør du tenke nytt. Men liker du huslyden til Ortofon, så skal du holde deg til den. Vinyl-kos er det uansett.

For tiden rullerer det seks ulike pu'er i to platespillere. Bortsett fra noen svindyre greier, så er Goldringen den store prisvinner'n så langt og på god vei inn i det norske markedet igjen. Dette er pu'er hvor du ikke betaler overpris for selve merkevaren. Det er bare å gi gass Lasse.

Sist redigert:

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Har erfart at den orginale kontravekten på project armen var for lett til ortofon pickupen. Den skrudde seg av armen:) så jeg kjøpte en ektra kontravekt for bruk på denne.Ikke så bra at kontravekten blir skrudd helt på kanten. mvh. Guit

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Hadde ca 100 timer med Goldring 2500. Sporer bra og er tyst, men er på grensen til å være for hot i toppen for min smak. Bruker nå en Ortofon Rondo Red, som imo er en langt mere balansert og musikalsk pickup.

L

lasse5214

Gjest
Ja Legacy er nok en kandidat. Takk for gode tips

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Her gjelder det å finne en pickup som passer til din tonearm. Les mer om forholdet mellom pickup og tonearm her (s.95):
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity44.pdf

Ut fra bildet ser det ut som du sitter med ProJect 9cc eller 10cc (alternativt Evolution-versjonen), uansett en lettvekts
tonearm med bevegelig masse er mellom 8 og 9 gram og karbon armrør.

Til denne typen arm vil jeg i utgangspunktet anbefalt en myk pickup, primært en MM (moving magnet) eller MMC (moving iron).

Jeg er mer skeptisk til bruk av MC-pickup i en slik arm da slike pickuper som regel er vesentlig stivere, men det finnes unntak.

Mitt førstevalg av MC-pickup til en slik arm ville vel vært Denon DL-304:
DENON DL-304 Pickup | Hi-Fi Klubben

En alternativ MC-pickup (high output) som bør fungere i armen er Dynavector 10X5:
PlanetSnapa (PLSN)

Goldring Legacy er jeg mer skeptisk til. Med en statisk compliance på 15 my, snakker vi om en dynamisk compliance ved 10 Hz
på 7-8 my. Dette er en pickup som krever mye av tonearmen, kanskje mer enn ProJect-armen kan levere.

Når det gjelder MM-pickuper bør disse passe bedre i armen, i tillegg til at de krever mindre av RIAAen din.
Goldrings forskjellige versjoner er sikkert helt utmerkede. Jeg har mye erfaring med 1042 og 1022 og dette er gode pickuper
(særlig 1042), men begge er litt lyse i klangkarakteren (særlig 1022), noe som kanskje ikke er en ideell match med platespilleren
(og resten av anlegget?).

Fra Ortofon ville jeg gått for 2M Bronce som burde matche spilleren din bortimot perfekt. Litt varmere i klangkarakteren enn
storebror 2M Black (men samtidig litt mindre oppløst) bør denne fungere utmerket.

Ellers bør Sound Smiths moving iron-pickuper fungere topp med Pro-Jecten:
Soundsmith built phono cartridges
Gå for den dyreste du har råd til da disse vil gi mer info fra rillene pga. skarpere nåleslipinger og mindre bevegelig masse.
Gå for trehus om du ønsker varmere klangkarakter enn versjonen med akrylhus leverer.
Jeg ville sogar gått for en av versjonene med høy compliance (28 my) framfor medium compliance (22 my). Teoretisk skulle
medium passe best med en resonansfrekvens på 8,5 Hz, men jeg hadde alikevel vurdert den myke versjonen med resonans-
frekvens på 7,5 Hz. Soundsmith importeres av Audioaktøren i Horten. Se mer om Soundsmith i egen tråd:
http://www.hifisentralen.no/forumet...u-til-gyro-dec-og-rega-rb-250-soundsmith.html

Ikke vær redd for å bruke litt penger på pickup. Platespilleren din er i stand til å vokse med oppgaven og tåler en dyr pickup.
Bare det er en pickup som passer.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

L

lasse5214

Gjest
Takk Gunnar. Svært grundig svar på mitt spørsmål.
God info som jeg tar til meg.
Mvh

Sist redigert:

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
Var veldig fint at høre noen fremdeles kan litt om tonearme, complianse og ressonansfrekvens. Trudde det var en "død" vitenskab...:)

PS: Grado har lagd PU siden jeg var ung (og før) - i henhold til min søn "dengang dinosaurene levde" - og har hatt en veldig god ytelse for pengene. Havde en ganske rimelig Grado som første PU på Linn, var MM og sparte et påkostet stopp-opp - og den spillede veldig musikalsk. Seinere ble det en B&O MMC1 - som var bedre - men ikke "SÅ" mye. Fler MC pu kom etterhvert - men her går prisen klart opp, armen må tilpasses, og de fleste forsterkere har ikke skikkelig MC-inngang. Det er ikke bare ekstra forsterkning - men den må også impedanstilpasses til MC-pick-upen - og - som nevnt oftest må en ny og tyngre arm kjøpes.

Og det er netop her Grado gir veldig mye for pengene. Vanligvis rett på arm, rett i RIAA, har altid hatt en "musikalsk" spillestil - og gir dermed veldig mye for pengene. MC-pu kan gjerne vere mer analytiske - men ofte må prisen på PU ganges med 3 pga. nødvendig ekstrainvesteringer i ledd foran og bak selve pu'en.

Sist redigert:
Topp Bunn