Oppgradering av høyttaler / delefilter

sov

Medlem
Ble medlem
27.12.2009
Innlegg
6
Antall liker
3
Hei 😀

Ser det er endel tråder om dette, men tar sjansen uansett.

Har i dag Sonus Faber Venere 2.5 og lurer på å bytte ut kondensatorene i delefiltrene. Ihvertfall de billigste.

Synspunkter, erfaringer, tips og kunnskap om det mest sannsynlig blir en nedtur?


Info om komplett utskifting og oppgraderingskit:


Bilde av orginalfilter:
23682B5A-3DAF-4945-A802-BC73BF975986.jpeg
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Tommelfingerregel, men mindre du bader i penger er, at parallelkomponenter kan du la være.
Seriekond. til mellem/disk bør være så bra som økonomisk muligt (y)
Best med et diagram på filter. Da er det lett å se.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Je ville uansett bytta ut de Bipolare kondensatorene til IKKE bipolare, bare min erfaring at det gir et løft ?
 

sov

Medlem
Ble medlem
27.12.2009
Innlegg
6
Antall liker
3
Takk for svar 😊

Så dere tror ikke muligheten for å få negativt resultat ved bytte av elektrolytt-kondensatorene er så stor?

Annet jeg kan bytte med det samme, uten stor risiko?

Asfaltplater på de største flatene i kabinettet ser jeg det er endel som anbefaler..?
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.475
Sted
Sunndalsøra
Blir sikkert condisene i høypassdelen for båndpassfilteret som kan byttes og i diskantfileret. Byttet en gang komponentene i B&O Beovox 3202 med danske kondensatorer. Det er fortsatt noe som ikke stemmer i den ene høyttaleren ved måling, så jeg må ha skjema over delefilteret. Finnes på nett, men er utydelig. Får gå tilbake når jeg har tid.
Jeg tar sikker feil hær. Vanskelig å vite om det er et 2-veis eller 2,5 veis system denne SF høyttaleren?
 
Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Mitt råd er å holde de originale! Laget nye delefiltre med luftspoler, Mundorf kondensatorer osv til IMF TLS80 og RSPM, ca 3000,- per sett, kan ikke si jeg var imponert over forbedringer!
 
Sist redigert:

sov

Medlem
Ble medlem
27.12.2009
Innlegg
6
Antall liker
3
Takk for kommentarer!


Andre tips til hva jeg kan gjøre med det samme?

Asfaltplater på de største flatene i kabinettet ser jeg endel anbefaler..?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er det noe spesifikt du ikke er helt happy med mtp. de høyttalerene?
Jeg har hørt de ved forskjellige anledninger og hadde faktisk vurdert å bestilt hele "kittet" fra GR for total ombygging av delefilter.
 
  • Liker
Reaksjoner: sov

sov

Medlem
Ble medlem
27.12.2009
Innlegg
6
Antall liker
3
Er det noe spesifikt du ikke er helt happy med mtp. de høyttalerene?
Jeg har hørt de ved forskjellige anledninger og hadde faktisk vurdert å bestilt hele "kittet" fra GR for total ombygging av delefilter.
Nei, men ser endel skriver at det bor veldig mye mer i disse høyttalerne, da mye på grunn av de komponentene som er brukt for å holde prisen nede.

Vurderte det jeg også, men tenkte å prøve meg på en delvis oppgradering i første omgang ved å ihvertfall bytte ut elektrolytt-kondensatorene.
Har ingen erfaring selv med dette.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Heavy duty industriell acryl kanskje men jeg ville ikke bry meg om asfaltplater i det hele tatt. Som jeg kanskje skrev, om du vil bytte kondensatorer er dette relativt enkelt, har du ikke plass bare forlenger du benene. Jeg brukte Mundorf, de fås i flere kvaliteter, desto dyrerer desto større, men andre har kanskje andre anbefalinger. Til diskant brukte jeg først Solen, oppgraderte da til Mundorf men merket ingen forskjell. Problemet var forsterkeren men det var jeg ikke klar over da, etter jeg fikk Bryston har jeg ikke hatt lyst på "oppgraderinger".
 
  • Liker
Reaksjoner: sov

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.265
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Dersom du vurderer Dannys tweak på sikt eller som trinn 2, kan det være bortkastet å bytte kondiser nå. Ikke sikkert han bruker de samme verdier i modifiseringen. Ta heller skrittet fullt ut når det først klør
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Danny gjør to hovedforbedringer med filteret

1: Senker delefrekvens, glatter og øker steilhet
2: Bruker bedre komponenter

Punkt 1 har betydning, dette vil du høre. Punkt 2 er "nice to have", men det er ikke sikkert du hører noe særlig forskjell. Hva med å bygge nytt "Danny" filter, la det originale stå, koble det nye til det ene settet med kontakter på bi-wiring terminal, enkelt og greit?

Bitumen løsner lett, jeg bruker Tec-7.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
800 USD (+++) for et nytt delefilter er jo ikke helt gratis:
Men dersom dette ev er «endestasjonen», så er jo ev mellomstasjoner litt bortkastet. Fordelen her er jo dette er en ferdig pakke og de «fikser» på et anke punkt med SF-høyttalerne (dippen ved 6-7 kHz) og forbedrer noe på delingen. En slipper å gjøre særlig med egne undersøkelser og valg, lete opp komponentleverandører mm. Ulempen er at en kjøper inn i de komponentvalgene og ev. den «overtroen» som gr-audio selger (f.eks. ev fancy ledninger og sonicap https://www.soniccraft.com/index.ph...301_449_450?osCsid=ftpcq2mr7u21g13p8b07rhfbg0).

Dersom du skal gjøre dette selv så er første skanse å tegne opp et kretsskjema. Jeg vil uansett foreslå å beholde det gamle filteret mest mulig ubesudlet og planlegge for et helt nytt filter. Dersom du ev ikke setter pris på oppgraderingen så kan du rimelig enkelt gå tilbake til originalen. Det er mest sannynlig også lettere å selge høyttalerne med originalt filter enn et hjemmesnekret filter dersom det skulle bli aktuelt, uavhengig av hvor pent arbeidet er gjort og hvor fine komponenter som er brukt i det nye filteret.

mvh
KJ
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sov

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
De bipolare er hhv 15, 33 og 68 uF... blir i alle fall store nok hvis det er polyprop som er målet... endringene som ofte rapporteres kan like gjerne skyldes toleransespredning som noen egentlig oppgradering..heller ikke så sikker på at en "oppgradering" fra MKT ( polyester) til polyprop egentlig er verdt det, men 4,7 uF er nå ikke all verden. Sonus Faber blir nå ellerst ofte lovprist i nokså høye toner, så om en slik oppgradering egentlig er noen åpenbaring, hvorfor har ikke SF gjort dette i utgangspunktet?
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Hei 😀

Ser det er endel tråder om dette, men tar sjansen uansett.

Har i dag Sonus Faber Venere 2.5 og lurer på å bytte ut kondensatorene i delefiltrene. Ihvertfall de billigste.

Synspunkter, erfaringer, tips og kunnskap om det mest sannsynlig blir en nedtur?


Info om komplett utskifting og oppgraderingskit:


Bilde av orginalfilter:
Vis vedlegget 902962
Ettersom han lovpriser høgtaleren - dog etter oppgraderinga… , ville mitt valg vore å bygge heilt nye delefilter og transplantere disse inn i høgtaleren! 😊

Enkelt å reversere oppgraderinga, mulig å selge oppgraderinga om den ikkje falt i smak,og/eller enkelt tilbakestille høgtaleren til original status for salg når lysta på høgtaleren sine «storebrødre» slår inn! Det er mine tankar kring dette! 😊

Mvh Arild 😊
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
391
Antall liker
404
Sted
Brøttum
Droppe det passive filteret og gå aktivt med en Hypex fa253 i hver høyttaler?
Holder ikke det hadde jeg bytta høyttalere. ;)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Støtter egentlig det med helt nye filtre, - hvis man først skal fikle med dette... Da kan de i alle fall enkelt stilles tilbake til utgangspunktet om man skulle komme på andre tanker...
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, det var hva jeg gjorde, nye filtre koblet på høyttaler terminaler og til enheter, kunne kobles tilbake til originalt filter.
Ikke for å skremme men tenk over dette, ikke tro på alt du hører! Sjangsen er at du egentlig ikke hører mye forskjell. Jeg har kjøpt en del basert på tests og har blitt skuffet nesten hver gang! Jeg har oppgradert cd spillere med LCAudio kits, ny klokke osv og ikke hørt forskjell sammenliknet med en original spiller men markedsføringen sa at der var stor forskjell.
Jeg ønsker som sagt ikke å skremme men du kan se på det som en eksperimentering, ikke ta de originale filtre ut, da mister du mye verdi om du vil selge de senere! Ikke mange er interesserte i høyttalere uten originale filtre.
Ellers ville jeg kjøpe et sett Magnepan om du vil prøve noe helt annet, sorry!
 
Topp Bunn