Bil, båt og motorsykkel Oppgraderer til DAB i bil med dårlig FM-mottak

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Har voldsomt dårlig mottak i min Alfa Romeo 156 Sportwagon. Dersom jeg er utenfor sentrum tar jeg omtrent ikke inn noenting. Det bedret seg betraktelig da jeg byttet ut den orginale spilleren, men det er enda veldig dårlig.
Lurte på om jeg ville få bedre mottak hvis jeg byttet til en DAB spiller? Burde jeg isåfall sette på en egen dab-antenne eller bruke en overgang og den gamle Fm-antennen? Eller bør jeg bare montere en 5m høy FM-mast på taket?

På forhånd takk for alle svar :rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.597
Torget vurderinger
24
Det finnes DAB adaptere til rundt en tusenlapp, svoger kjøpte nettopp en slik til en Lexus, skal monteres inn i dag.

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Har "gammeldags" spiller, så ny spiller ligger på rett over tusenlappen det også.

Spørsmålet er om dersom FM-mottaket er dårlig, vil DAB bli bedre?

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.060
Sted
Holmestrand
Jeg har på flere biler byttet antenne og sørget for skikkelig montasje. Det har gjort susen.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Det hevdes fra bransjen at om du har problemer med FM mottak,så vil du også sannsynligvis få problemer ved DAB mottak. Dette gitt at antenner med noenlunde samme virkningsgrad benyttes. Dog sier de ingenting om hva selve radioen måtte ha å bety. Likevel tror jeg muligens at feks et DAB-adapter med innvendig,ettermontert antenne neppe kan bli bedre enn en utvendig FM antenne. Noen av oss husker kanskje hvor dårlige de FM antennene som var innstøpt i frontruta var.Og innfesting av ettermontert DAB antenne er anbefalt montert på innsiden av frontruta,langs ytterkanten...,så i et område med dårlig dekning vil vel dette neppe bli optimalt.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.328
Torget vurderinger
1
Hvordan er dabdekningen egentlig her i landet? Kan man kjøre alle Norges veier og få inn signal?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.328
Torget vurderinger
1
Mulig jeg er tett i nøtta men kartet sier meg ingenting.
Det står: "Den brun-oransje fargen i kartet viser signalstyrken fra DAB-senderne og hvilken kvalitet på radiomottaket du kan forvente." Ingen brun-oransje farge i det kartet medmindre jeg er fargeblind.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
På hytta med kun FM radio fikk jeg bare inn P1 Hordaland kanskje P2 (som jeg ikke er int i). Investerte i en Geneva DAB og fikk inn flere stasjoner, men med noe forstyrrelser. Har nå kjøpt en innvendig antenne, og det ble noe bedre. Kommer nok til å prøve en utvendig antenne etterhvert.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.328
Torget vurderinger
1
Ahh. Det var noe annet ja. tror jeg skal oppgradere til Dab i bilen....

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Men ikke forvent noe HiFi. Selv om DAB gir muligheter til MP3 /384 kbit/s har de stort sett lagt seg på 16-64 kbit/s, og det låter ikke mye bra - Tragisk :(

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
1.080
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Men ikke forvent noe HiFi. Selv om DAB gir muligheter til MP3 /384 kbit/s har de stort sett lagt seg på 16-64 kbit/s, og det låter ikke mye bra - Tragisk :(
Å dette kan du dokumentere?
P4 kjører på 160kb/s atm.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
På mitt lille Pinnell/Rotel/Usher anlegg på hytta lyder DAB på NRKs kanaler helt utmerket til daglig bruk, også til klassisk musikk. Kan ikke skjønne at dette skal være et problem for vanlig bruk. Hører Schubert i Ring inn musikken nå, bra detaljering og transparens.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Har dab i jobb-bilen. Vw transporter.
Elendig dekning av dab mange steder i Hedmark, og en forferdelig lyd. Skarpe sssssser og fæl lyd. Treble må justeres ned mye for å i det hele tatt orke å høre på.
Så fort radioen bytter til FM, blir alt straks mye bedre.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.328
Torget vurderinger
1
I S-max'en jeg kjører på jobb er DAB-lyden helt OK. Låter bedre enn FM i samme bilen....

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.287
Sted
Trondheim
Prøvde DAB her i Trondheim da jeg prøvekjørte Golf GTE. Helt utmerket lydkvalitet.

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
1.080
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Har ikke teste DAB, skyr det som pesten. Lyd og Bilde er heller ikke særlig fornøyd: Derfor suger DAB-lyden | Lyd & Bilde

Latterlig utsagn basert på synsing. Er det slik du baserer dine svar generelt?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.287
Sted
Trondheim
Det er såpass mye støy i en bil at om lyden kommer fra DAB eller FM spiller liten rolle. Hvordan det er i mer stille omgivelser skal jeg ikke uttale meg om.

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
1.080
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.060
Sted
Holmestrand
Stort sett?
I følge lista fra Ly&Bilde har været 16 kb/s, sameradioen 64 og alle andre 80 kb/s eller høyere.

DAB:

• NRK P3: 128 kbps
  • NRK Klassisk: 160 kbps
  • NRK P1+: 128 kbps
  • NRK Nyheter: 96 kbps
  • P4: 128 kbps

DAB+:

• NRK P13: 80 kbps
  • NRK Super: 80 kbps
  • NRK Vær Sør: 16 kbps
  • NRK mP3: 80 kbps
  • NRK Sami: 64 kbps

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
1.080
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Stort sett?
I følge lista fra Ly&Bilde har været 16 kb/s, sameradioen 64 og alle andre 80 kb/s eller høyere.

DAB:

• NRK P3: 128 kbps
  • NRK Klassisk: 160 kbps
  • NRK P1+: 128 kbps
  • NRK Nyheter: 96 kbps
  • P4: 128 kbps

DAB+:

• NRK P13: 80 kbps
  • NRK Super: 80 kbps
  • NRK Vær Sør: 16 kbps
  • NRK mP3: 80 kbps
  • NRK Sami: 64 kbps
Dette må være gammel liste, da samtlige av disse kanalene kjører høyere bitrate.
Jeg vet at NRJ kjører 96kbps. Noe som er ganske lavt per dags dato

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.936
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Det var en interessant artikkel om dette i nyeste Watt. Husker ikke alt, men de konkluderte vel med det samme som lyd og bilde.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har ikke teste DAB, skyr det som pesten. Lyd og Bilde er heller ikke særlig fornøyd: Derfor suger DAB-lyden | Lyd & Bilde

Latterlig utsagn basert på synsing. Er det slik du baserer dine svar generelt?
Nå er Lyd og Bilde enig med meg at det er en tragisk utvikling av lyd og blir bare verre med DAB+. Som jeg, tror de at man havner på 64 kbit/s når mange kanaler skal inn. I følge WATT er det uttalt politikk at det skal satses på plass og ikke kvalitet. Vil man ha bedre kvalitet så anbefales Internett radio. Så får vi se da hvor "latterlig mitt utsag ble" - jeg har ikke lyst til å le...
Ikke bedre lyd med DAB+ | Lyd & Bilde

Sist redigert:

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
1.080
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Bitraten justerer seg live. Dvs at bitraten er høyest under musikk. DAB+ som er vårt satsningsområde har kapasitet til å levere tilfredstillende kvalitet. Noe cd kvalitet blir det ikke, men mp3 kvalitet som er "godt nok". Jeg har kanskje et litt annet syn på radio enn andre. Jeg kunne aldri tenkt meg å satte på radio på anlegget hjemme. For min del er radio beregnet for bilen og kjøkkenet. Å der fungerer det kjempegreit. Bedre skal det bli

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
1.080
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Nettradio er i utgangspunktet en fin ting, men problemet er kapasiteten. Selve systemet hadde kollapset om antall brukere hadde vært i nærheten av radiobrukere per dags dato. Det har også vært en svensk forskning på nettradio og kapasistet. Svenskene konkluderte med at nettradio hadde blitt for dyrt å utvide for å dekke brukerene.

Det blir på samme måte som nyttårsaften. Nettet er ikke i stand til å serve alle brukerene på en gang.

Topp Bunn