Oppgradere Rega RP3

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
141
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Har en Rega RP3 som har fått seg noen oppgraderinger. En Groovetracer subplatter, Whitebelt og Neo. Nagaoka MP-150 (som er super!) Har også investert i en MoFi PhonoStudio som jeg er glad i. Selv om det er en litt annen historie.
Totalt sett ganske fornøyd men lurer på om jeg klarer å få tynet ut enda litt mer med noen oppgraderinger til (før jeg må se meg om etter neste spiller). Har en brukt dobbel pulley liggende og kan selvsagt montere den og kjøre to reimer. Noen sier at det sliter på motoren.. Noen med erfaringer?
Lurer også litt på motoren. Antar at Rega bruker forskjellige motorer på modellene over Planar3. Vil det være noe å hente i motorbytte og går det an?

Andre forslag eller kommentarer?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.464
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Delrin platter forandrer lyden en del, jeg liker livet i glass og filt mer.
Motvekt er litt moro, synes jeg.
PSU er nærmest must.
Motor, njæ, men lager fra SRM Tech likte jeg.

Ville prioritert PSU.


Jeg gikk bananas på P5en, stoppa med belte, groovetracer subplatter og lærmatte på RP40en :)
https://www.vinylengine.com/turntab...&t=30493&sid=c2b2ad1f344ebc17729d776584e6795a

Edit: Sorry, du har jo NEO.
Dual pulley likte jeg, men knærta nesten motoren for å få av den gamle.
Står over på RP40en ;)
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
141
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Delrin platter forandrer lyden en del, jeg liker livet i glass og filt mer.
Motvekt er litt moro, synes jeg.
PSU er nærmest must.
Motor, njæ, men lager fra SRM Tech likte jeg.

Ville prioritert PSU.


Jeg gikk bananas på P5en, stoppa med belte, groovetracer subplatter og lærmatte på RP40en :)
https://www.vinylengine.com/turntab...&t=30493&sid=c2b2ad1f344ebc17729d776584e6795a

Edit: Sorry, du har jo NEO.
Dual pulley likte jeg, men knærta nesten motoren for å få av den gamle.
Står over på RP40en ;)
Har også lest at bytte av pulley kan være risky. Er vel limt og det skal jo være mulig å løse opp limet med noen løsemidler.

Har også lest veldig ulike erfaringer med Delrin platter. Syns den også er relativt dyr når resultatet er usikkert.

Ble nysgjerrig på lager fra SRM Tech. HAr du mer info eller en link?
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Den beste oppgraderingen du kan gjøre på P3 er å bytte til Groovetracer subplatter og da kan du glemme whitebelt, da gir det ingen effekt. Akryl platter kan være neste steg gir mer liv og detaljer en ved den orginale glass platter.
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
141
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Den beste oppgraderingen du kan gjøre på P3 er å bytte til Groovetracer subplatter og da kan du glemme whitebelt, da gir det ingen effekt. Akryl platter kan være neste steg gir mer liv og detaljer en ved den orginale glass platter.
Takk for innspill. Betyr det at den Rega blackbelt gjør samme nytta? Eller er det et tredje produkt som gjelder når jeg har byttet ut til Groovetracer subplatter?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Noen som kan forklare meg hvordan en subplatter er en oppgradering lydmessig? :)

mvh
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Den beste oppgraderingen du kan gjøre på P3 er å bytte til Groovetracer subplatter og da kan du glemme whitebelt, da gir det ingen effekt. Akryl platter kan være neste steg gir mer liv og detaljer en ved den orginale glass platter.
Takk for innspill. Betyr det at den Rega blackbelt gjør samme nytta? Eller er det et tredje produkt som gjelder når jeg har byttet ut til Groovetracer subplatter?
Black belt gjør jobben like godt sammen med groovetracer subplatter.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Noen som kan forklare meg hvordan en subplatter er en oppgradering lydmessig? :)

mvh
Litt usikker på hvordan jeg skal svare på det og den tekniske forklaringen , men Groovetracer sub platteren gjør att det kommer mindre vibrasjoner opp i pickup og skal kunne rette opp i mindre hastighets avik også. Og det som konkret skjer med lyd forandringen i spilleren er att bassen blir betydelig tightere, mellomtonen blir renere og bedrer også detaljer nivået hele veien oppover i registret og sammen med akryl platteren opppleves også noe mer snert og dynamikk. Med full Groovetracer pakke synes jeg P3 låt ganske nærme P7.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Noen som kan forklare meg hvordan en subplatter er en oppgradering lydmessig? :)

mvh
Litt usikker på hvordan jeg skal svare på det og den tekniske forklaringen , men Groovetracer sub platteren gjør att det kommer mindre vibrasjoner opp i pickup og skal kunne rette opp i mindre hastighets avik også. Og det som konkret skjer med lyd forandringen i spilleren er att bassen blir betydelig tightere, mellomtonen blir renere og bedrer også detaljer nivået hele veien oppover i registret og sammen med akryl platteren opppleves også noe mer snert og dynamikk. Med full Groovetracer pakke synes jeg P3 låt ganske nærme P7.
Takker :)

mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
https://www.groovetracer.com/subplatter_groovetracer.htm

Skal ikke se bort fra at de kan være produsert til tettere toleranser, og dermed gir mindre rumble. I tillegg ser det ut som den delen av spindelen som kommer i kontakt med plata er avkoblet fra lager med en plastforing, som muligens kan redusere det ytterligere.

I tillegg er den originale fra Rega støpt plast, og kan nok gi varierende friksjon mot rem over en runde. Min hadde i det minste veldig synlige variasjoner i overflatestrukturen. Dette kan muligens bidra til wow og flutter. Groovetracer sin ser jevnt og fint polert ut.
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
141
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Noen som kan forklare meg hvordan en subplatter er en oppgradering lydmessig? :)

mvh
Litt usikker på hvordan jeg skal svare på det og den tekniske forklaringen , men Groovetracer sub platteren gjør att det kommer mindre vibrasjoner opp i pickup og skal kunne rette opp i mindre hastighets avik også. Og det som konkret skjer med lyd forandringen i spilleren er att bassen blir betydelig tightere, mellomtonen blir renere og bedrer også detaljer nivået hele veien oppover i registret og sammen med akryl platteren opppleves også noe mer snert og dynamikk. Med full Groovetracer pakke synes jeg P3 låt ganske nærme P7.
En annen sak er at Groovetraceren gav merkbart mindre innslag fra støy fra motoren. Virker som den skjermer endel. Det var et irritasjonsmoment ved den gamle originale subplatteren.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.464
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Min hyllest her:
http://www.groovetracer.com/documents/here.pdf

Angående det forsell skriver angående at beltet ikke har betydning, så opplever jeg det annerledes.
Jeg har prøvd svart, rødt, hvitt og blått.
Kjører nå på blått, og det er fordi det måler nærmest 33 1/3 samt at jeg liker å spare på det røde jubileumsbeltet 8)

1-IMG_5254.JPG




1-IMG_6192.jpg




2-IMG_6255.jpg




3-IMG_6256.jpg
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
141
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Min hyllest her:
http://www.groovetracer.com/documents/here.pdf

Angående det forsell skriver angående at beltet ikke har betydning, så opplever jeg det annerledes.
Jeg har prøvd svart, rødt, hvitt og blått.
Kjører nå på blått, og det er fordi det måler nærmest 33 1/3 samt at jeg liker å spare på det røde jubileumsbeltet 8)

Vis vedlegget 528299



Vis vedlegget 528300



Vis vedlegget 528301



Vis vedlegget 528302
Mulig jeg er på latsiden nå men hvor får du tak i rødt og blått belte?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Min hyllest her:
http://www.groovetracer.com/documents/here.pdf

Angående det forsell skriver angående at beltet ikke har betydning, så opplever jeg det annerledes.
Jeg har prøvd svart, rødt, hvitt og blått.
Kjører nå på blått, og det er fordi det måler nærmest 33 1/3 samt at jeg liker å spare på det røde jubileumsbeltet 8)

Vis vedlegget 528299



Vis vedlegget 528300



Vis vedlegget 528301



Vis vedlegget 528302
Det er sikkert mulig å oppleve ett annerledes resultat enn meg. Men jeg testet de forskjellige reimene på standard plast platter og da fikk jeg også forskjellige små avik i hastighet og i opplevd lyd hvor svart var dårligst. Men som sagt med Groovetracer subplatter klarte jeg ikke å skille de forskjellig reimene fra hverandre lydmessig.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Min hyllest her:
http://www.groovetracer.com/documents/here.pdf

Angående det forsell skriver angående at beltet ikke har betydning, så opplever jeg det annerledes.
Jeg har prøvd svart, rødt, hvitt og blått.
Kjører nå på blått, og det er fordi det måler nærmest 33 1/3 samt at jeg liker å spare på det røde jubileumsbeltet 8)

Vis vedlegget 528299



Vis vedlegget 528300



Vis vedlegget 528301



Vis vedlegget 528302
Det er sikkert mulig å oppleve ett annerledes resultat enn meg. Men jeg testet de forskjellige reimene på standard plast platter og da fikk jeg også forskjellige små avik i hastighet og i opplevd lyd hvor svart var dårligst. Men som sagt med Groovetracer subplatter klarte jeg ikke å skille de forskjellig reimene fra hverandre lydmessig.
Hvordan forklarer du at det kan bli forskjell i lyd med forskjellige reimer?

mvh
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Min hyllest her:
http://www.groovetracer.com/documents/here.pdf

Angående det forsell skriver angående at beltet ikke har betydning, så opplever jeg det annerledes.
Jeg har prøvd svart, rødt, hvitt og blått.
Kjører nå på blått, og det er fordi det måler nærmest 33 1/3 samt at jeg liker å spare på det røde jubileumsbeltet 8)

Vis vedlegget 528299



Vis vedlegget 528300



Vis vedlegget 528301



Vis vedlegget 528302
Det er sikkert mulig å oppleve ett annerledes resultat enn meg. Men jeg testet de forskjellige reimene på standard plast platter og da fikk jeg også forskjellige små avik i hastighet og i opplevd lyd hvor svart var dårligst. Men som sagt med Groovetracer subplatter klarte jeg ikke å skille de forskjellig reimene fra hverandre lydmessig.
Hvordan forklarer du at det kan bli forskjell i lyd med forskjellige reimer?

mvh
Det er ett veldig bra spørsmål som jeg blir nødt til å gjette litt på svaret er jeg redd, men tipper det henger litt sammen med de forskjellige hastighets avikene samt muligens kan matriale i forskjellige reimene lage mindre ressonans fra motor til platter. Ganske dårlig forklaring men det var det beste jeg fikk til. Jeg har hørt flere her inne som har opplevd ganske av store lydforbedringer av å bytte til for eksempel whitebelt, men min opplevelse er att forskjellene er ganske små.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Min hyllest her:
http://www.groovetracer.com/documents/here.pdf

Angående det forsell skriver angående at beltet ikke har betydning, så opplever jeg det annerledes.
Jeg har prøvd svart, rødt, hvitt og blått.
Kjører nå på blått, og det er fordi det måler nærmest 33 1/3 samt at jeg liker å spare på det røde jubileumsbeltet 8)

Vis vedlegget 528299



Vis vedlegget 528300



Vis vedlegget 528301



Vis vedlegget 528302
Det er sikkert mulig å oppleve ett annerledes resultat enn meg. Men jeg testet de forskjellige reimene på standard plast platter og da fikk jeg også forskjellige små avik i hastighet og i opplevd lyd hvor svart var dårligst. Men som sagt med Groovetracer subplatter klarte jeg ikke å skille de forskjellig reimene fra hverandre lydmessig.
Hvordan forklarer du at det kan bli forskjell i lyd med forskjellige reimer?

mvh
Det er ett veldig bra spørsmål som jeg blir nødt til å gjette litt på svaret er jeg redd, men tipper det henger litt sammen med de forskjellige hastighets avikene samt muligens kan matriale i forskjellige reimene lage mindre ressonans fra motor til platter. Ganske dårlig forklaring men det var det beste jeg fikk til. Jeg har hørt flere her inne som har opplevd ganske av store lydforbedringer av å bytte til for eksempel whitebelt, men min opplevelse er att forskjellene er ganske små.
Hvis det er hastighets avvik må jo remen spinne på pullyen eller på subplatter? har lest mye om hvitebelt men kjøper ikke at det skal være noe lydforskjeller pga en reim? Det aller fleste spillere i dag har rem drift og det blir aldri nevnt med andre spillere en Rega.

mvh
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Hvordan forklarer du at det kan bli forskjell i lyd med forskjellige reimer?

mvh
Det er ett veldig bra spørsmål som jeg blir nødt til å gjette litt på svaret er jeg redd, men tipper det henger litt sammen med de forskjellige hastighets avikene samt muligens kan matriale i forskjellige reimene lage mindre ressonans fra motor til platter. Ganske dårlig forklaring men det var det beste jeg fikk til. Jeg har hørt flere her inne som har opplevd ganske av store lydforbedringer av å bytte til for eksempel whitebelt, men min opplevelse er att forskjellene er ganske små.
Hvis det er hastighets avvik må jo remen spinne på pullyen eller på subplatter? har lest mye om hvitebelt men kjøper ikke at det skal være noe lydforskjeller pga en reim? Det aller fleste spillere i dag har rem drift og det blir aldri nevnt med andre spillere en Rega.

mvh
I prinsippet er jeg veldig enig med deg, selv om jeg har opplevd små avik. Jeg er som nevnt ingen stor fan av whitebelt eller andre enn standard svart reim som nevnt i innlegg 6 så funket den godt nok for meg. Så får jeg heller sende spørsmålet ditt videre til RoDa som har en annerledes opplevelse enn meg med de forskjellige reimene.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror det er noe med at den praktiske omkretsen på både pulley og subplatter er midt i remmen. Altså, om man øker diameteren på remmen med en millimeter, så øker i praksis omkretsen på begge hjulene med 3.14 mm. Legg merke til at det utgjør en større %-messig endring av det lille hjulet enn av det store. Dermed vil remmer med forskjellig tykkelse gi forskjellig hastighet.

En rem som ikke har jevn tykkelse vil også gi varierende hastighet.

I tillegg til dette kommer varierende elastisitet og friksjon dersom remmen er ujevn på andre måter.

I og med at remmen er elastisk, og massen på tallerkenen har en treghet vil også remmen fungere som et filter som demper overføring av høye frekvenser mellom motor og tallerken. Jo mykere, jo lavere avskjæringsfrekvens. Men kanskje også mindre kontroll over variasjoner i friksjon i lageret med det samme.

Sånn jeg har forstått det. Og enkelt er det ikke, i hvert fall ikke for en som er så enkel som meg....
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Tror det er noe med at den praktiske omkretsen på både pulley og subplatter er midt i remmen. Altså, om man øker diameteren på remmen med en millimeter, så øker i praksis omkretsen på begge hjulene med 3.14 mm. Legg merke til at det utgjør en større %-messig endring av det lille hjulet enn av det store. Dermed vil remmer med forskjellig tykkelse gi forskjellig hastighet.

En rem som ikke har jevn tykkelse vil også gi varierende hastighet.

I tillegg til dette kommer varierende elastisitet og friksjon dersom remmen er ujevn på andre måter.

I og med at remmen er elastisk, og massen på tallerkenen har en treghet vil også remmen fungere som et filter som demper overføring av høye frekvenser mellom motor og tallerken. Jo mykere, jo lavere avskjæringsfrekvens. Men kanskje også mindre kontroll over variasjoner i friksjon i lageret med det samme.

Sånn jeg har forstått det. Og enkelt er det ikke, i hvert fall ikke for en som er så enkel som meg....
Det hørtes ikke så helgærent ut det der mener jeg har lest noe lignende forklaring selv en gang;)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Tror det er noe med at den praktiske omkretsen på både pulley og subplatter er midt i remmen. Altså, om man øker diameteren på remmen med en millimeter, så øker i praksis omkretsen på begge hjulene med 3.14 mm. Legg merke til at det utgjør en større %-messig endring av det lille hjulet enn av det store. Dermed vil remmer med forskjellig tykkelse gi forskjellig hastighet.

En rem som ikke har jevn tykkelse vil også gi varierende hastighet.

I tillegg til dette kommer varierende elastisitet og friksjon dersom remmen er ujevn på andre måter.

I og med at remmen er elastisk, og massen på tallerkenen har en treghet vil også remmen fungere som et filter som demper overføring av høye frekvenser mellom motor og tallerken. Jo mykere, jo lavere avskjæringsfrekvens. Men kanskje også mindre kontroll over variasjoner i friksjon i lageret med det samme.

Sånn jeg har forstått det. Og enkelt er det ikke, i hvert fall ikke for en som er så enkel som meg....
Godt forklart :) bare rart at slike ting kun gjelder på Rega spillere når alle rem drevne spillere med subplatter har samme prinsipp

mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
På ingen måte noe som bare gjelder Rega. Origin live har f.eks. 'oppgraderings'-remmer for mer eller mindre hva det skulle være av spillere. I den grad det virker, så må det nesten være noe langs disse linjene.

Om jeg ikke husker feil, så gjorde Basis ganske stort nummer ut av at de lagde remmer selv fordi ingen andre kunne produsere presist nok for dem. Dette er lenge siden, og allverdens forbehold om dårlig husk, tror det var et intervju med sjefen i Stereophile.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.464
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Tror det er noe med at den praktiske omkretsen på både pulley og subplatter er midt i remmen. Altså, om man øker diameteren på remmen med en millimeter, så øker i praksis omkretsen på begge hjulene med 3.14 mm. Legg merke til at det utgjør en større %-messig endring av det lille hjulet enn av det store. Dermed vil remmer med forskjellig tykkelse gi forskjellig hastighet.

En rem som ikke har jevn tykkelse vil også gi varierende hastighet.

I tillegg til dette kommer varierende elastisitet og friksjon dersom remmen er ujevn på andre måter.

I og med at remmen er elastisk, og massen på tallerkenen har en treghet vil også remmen fungere som et filter som demper overføring av høye frekvenser mellom motor og tallerken. Jo mykere, jo lavere avskjæringsfrekvens. Men kanskje også mindre kontroll over variasjoner i friksjon i lageret med det samme.

Sånn jeg har forstått det. Og enkelt er det ikke, i hvert fall ikke for en som er så enkel som meg....
Det han sa ^
:)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.464
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Blått er Edwards Audio Little Belter 8)
Tror jeg kjøpte fra Analogue Seduction.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Forresten er det diameteren, ikke radiusen som går π ganger i omkretsen. 1.57mm er vel bedre avrundet.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Tror det er noe med at den praktiske omkretsen på både pulley og subplatter er midt i remmen. Altså, om man øker diameteren på remmen med en millimeter, så øker i praksis omkretsen på begge hjulene med 3.14 mm. Legg merke til at det utgjør en større %-messig endring av det lille hjulet enn av det store. Dermed vil remmer med forskjellig tykkelse gi forskjellig hastighet.
Nei, det stemmer ikke. Det er forskjellen på diameteren på pulley og subplatter som bestemmer hastigheten. Tykkelsen på reima har ingenting å si for hastigheten.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmmm. Da trenger vi å forklart hvorfor forskjellige reimer gir forskjellig hastighet.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Hmmmm. Da trenger vi å forklart hvorfor forskjellige reimer gir forskjellig hastighet.
Ja, den forklaringen skulle jeg gjerne hørt også. Enkel fysikk tilsier at det ikke er tilfelle.
Eneste logiske forklaring er at den som går saktere har for lite friksjon mellom reim og pulley/subplatter.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Gjerne en forklaring på den enkle fysikken, da?
Greit. Tenk deg at pulley og subplatter ligger inntil hverandre og har tilstrekkelig friksjon mellom seg til at det ikke glipper når de roterer. Da trenger du ikke rem i det hele tatt. Legg så på en rem og uansett tykkelse på denne vil forholdet mellom diameter på pulley og subplatter være konstant. Got it?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg klarer ikke helt å se analogien der.

Remmen strukket rundt begge er noe annet. Jeg trenger fortsatt forklaring på hvorfor utfallet skulle bli likt.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Jeg skriver jo at remmen er rundt både pulley og subplatter.....
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.464
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Tror vi har noen meter med diskusjon om temaet allerede et eller annet sted på forumet.
Eller var det på vinylengine?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis de ligger inntil hverandre, så fungerer de jo på samme måte som et mellomhjul. Altså må de rotere hver sin vei. Hva mener du egentlig?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Hvis de ligger inntil hverandre, så fungerer de jo på samme måte som et mellomhjul. Altså må de rotere hver sin vei. Hva mener du egentlig?
Var litt rask der kanskje og da gikk eksemplet i dass. La meg tenke litt mer på den...………….kanskje litt for lenge siden siste fysikktime :confused:
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Sånn jeg har forstått det, så handler det om elastisitet i remmen, og at den ytterste delen av remmen strekkes, mens den innerste komprimeres når den bøyes. Da er det forsåvidt ikke tatt med iregnestykket at remmen må strekkes for i det hele tatt å legge press på pulley og subplatter/tallerken. Men likevel, intuisjonen sier meg at 'drivhjulene pluss halve tykkelsen på remmen' ikke er så himla langt fra sannheten.
 
Topp Bunn