Oppgradere eller bytte?

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Sikkert et spørsmål som har blitt stilt hundre ganger tidligere her, men jeg prøver likevel.

Etter å ha oppgradert både forsterker og høytalere, virker det som om at analogdelen min har blitt det svakeste leddet i kjeden.
Spilleren er en pimpa NAD C555i med en NAD PP2, og jeg er ganske grønn på dette feltet.
Regner med at en ny riaa er rett sted å starte, men hva med spilleren? Oppgradere pickup, evt arm, eller starte fra scratch? Rega RP3, Funk Firm Flamenca og Pro-Ject 1Xpression er sikkert gode spillere, men hva med å kjøpe en brukt Thorens eller Linn...? Mest for erfarne vinylfolk kanskje?

Egenskaper som dynamikk, musikalitet, kropp og sjel står i høysetet. La oss si budsjettet er på 20k for komplett rigg. Maks.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Du får helt sikkert mange gode råd vedrørende Vinyl - så jeg kommer med et helt annet råd: Bytt til digitalt.

Jeg valgte selv å gå for heldigitalt - noe som fungerer utmerket hvis du bare bytter til riktig DAC og spille-format :) Jeg opplever med Auralic Vega "vinyllyd" uten skurring.

Når det er sagt er jeg oppvokst med Vinyl (på gamle Quad ESL og annet godt utstyr) og selv om man savner følelsen av å spille av på vinyl - er digitalt veien å gå for å dra ennå mer ut av musikken mener jeg da helt subjektivt. Dessuten koster skikkelig vinylspillere svært mye penger - for å ikke nevne skikkelige tilleggsutstyr. Det er ganske så mange 10tusener å spare på å kjøpe en skikkelig DAC og kabler.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Platespiller: Technics SL-1210mk2 (ca. 5000kr)
Riaa: Jasmine LP2.5DU (Mala Audio eller direkte fra fabrikk)
Pickup: Denon DL-103 eller DL-103R

Riaa alternativ er også ASR Mini Basis mk.3. Med kombinasjonen jeg foreslår her får du alt det du ønsker deg av lyd: dynamikk, oppløsning og ekte vinyllyd (som ikke forsøker å etterligne CD-lyd). Technics SL-1210mk2 kan du oppgradere etter hvert, men allerede i sin basic form så har den drivet, dynamikken og gir deg den gleden og boogie-faktoren vinyl er så kjent for.

Dersom du lurer på noe ang Technics, sving gjerne innom den klistrede Technics-tråden. Masse spillere der ute, men ikke alt har kropp og sjel, dessverre.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg kjøpte meg en Pioneer plx-1000 og er strålende fornøyd.
Har hatt platespillere fra 5000,- til 50000,- men ingen har overrasket meg mer enn pioneeren.
Lett å sette opp og lett å bruke.
Koster ca 6500,-

image.jpeg


Du trenger også p.u.
Jeg har 2 stk som jeg bytter på ( å bytte tar 10 sekunder med headshell )
Audio technica at33ev og en Denon dl103.
Begge er meget gode. Denon koster halvparten.

Du trenger også riia. Kjøp gjerne en som tar mm og mc pick up. Da ha du en liten "potet"

Gramophone Dreams #3 | Stereophile.com
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Da ligger det en platespiller her på torget "til deg" :):)
Auditor (en meget kunnskapsrik og trivelig medlem her inne) som selger en Rega P5 med oppgradert, rem, ekstern PSU strømforsyning og en meget god Rega RB-700 arm!

Løp og kjøp før jeg gjør det:)
 

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Platespiller: Technics SL-1210mk2 (ca. 5000kr)
Riaa: Jasmine LP2.5DU (Mala Audio eller direkte fra fabrikk)
Pickup: Denon DL-103 eller DL-103R

Riaa alternativ er også ASR Mini Basis mk.3. Med kombinasjonen jeg foreslår her får du alt det du ønsker deg av lyd: dynamikk, oppløsning og ekte vinyllyd (som ikke forsøker å etterligne CD-lyd). Technics SL-1210mk2 kan du oppgradere etter hvert, men allerede i sin basic form så har den drivet, dynamikken og gir deg den gleden og boogie-faktoren vinyl er så kjent for.

Dersom du lurer på noe ang Technics, sving gjerne innom den klistrede Technics-tråden. Masse spillere der ute, men ikke alt har kropp og sjel, dessverre.
Jeg hadde selv en 1210 med DL-103 på en ASR Mini Basis. Var veldig fornøyd med dette.
Brukte ASRen på en Linn LP12 jeg hadde også
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Du får helt sikkert mange gode råd vedrørende Vinyl - så jeg kommer med et helt annet råd: Bytt til digitalt.

Jeg valgte selv å gå for heldigitalt - noe som fungerer utmerket hvis du bare bytter til riktig DAC og spille-format :) Jeg opplever med Auralic Vega "vinyllyd" uten skurring.

Når det er sagt er jeg oppvokst med Vinyl (på gamle Quad ESL og annet godt utstyr) og selv om man savner følelsen av å spille av på vinyl - er digitalt veien å gå for å dra ennå mer ut av musikken mener jeg da helt subjektivt. Dessuten koster skikkelig vinylspillere svært mye penger - for å ikke nevne skikkelige tilleggsutstyr. Det er ganske så mange 10tusener å spare på å kjøpe en skikkelig DAC og kabler.
Jo takk, begge deler. Har gått digitalt for mange år siden, med iTunes lossless/WiMP/Tidal/Macbook og AirPlay og Rega DAC, men vinyl er mer enn musikk. For meg er det samlerglede og eierglede i tillegg. De aspektene mangler fullstendig med digitale filer, men du verden så enkelt og bekymringsløst det er. Det er det ingen tvil om.

Takk for innspillet. Jeg kommer aldri til å bruke tusenvis av kroner på en pickup. Jeg er ikke der, men er villig til å bruke noen kroner for å komme nærmere musikken.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Platespiller: Technics SL-1210mk2 (ca. 5000kr)
Riaa: Jasmine LP2.5DU (Mala Audio eller direkte fra fabrikk)
Pickup: Denon DL-103 eller DL-103R

Riaa alternativ er også ASR Mini Basis mk.3. Med kombinasjonen jeg foreslår her får du alt det du ønsker deg av lyd: dynamikk, oppløsning og ekte vinyllyd (som ikke forsøker å etterligne CD-lyd). Technics SL-1210mk2 kan du oppgradere etter hvert, men allerede i sin basic form så har den drivet, dynamikken og gir deg den gleden og boogie-faktoren vinyl er så kjent for.

Dersom du lurer på noe ang Technics, sving gjerne innom den klistrede Technics-tråden. Masse spillere der ute, men ikke alt har kropp og sjel, dessverre.
Takk for konkret svar. Det lå en ASR Mini ute på Finn her om dagen. Tenkte litt på den, men nå er annonsen slettet. Jasmine har fått fin omtale. Får se om det dukker opp noe brukt etterhvert. Technics? Kanskje det. Har alltid tenkt DJ-spiller, men mulig jeg er forutinntatt. 3 millioner mennesker kan vel ikke ta feil. Hehe! Lages ikke lengre denne nå vel?
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Nei, dessverre lages de ikke lengre. Og de solgte vel ca. 4 mill tror jeg:) Skal ikke lage noen Technics-tråd, for det har vi allerede. Men du vil ikke tro hva som bor i disse:)!
Skal du kjøpe ASR Mini Basis så kjøp mk3 og ikke mk2. Om så brukt. Jeg likte Jasmine bedre, men smak og behag.

Google Rega P5 og se om du liker designet. Tenker på den til Auditor. Disse passer flott med rimelige moving magnet pickuper, type Ortofon 2M Bronze eller Audio Technica AT-120E. Tipper begge de to pickupene sammen med en ASR eller Jasmine hadde fått frem magien:)
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte meg en Pioneer plx-1000 og er strålende fornøyd.
Har hatt platespillere fra 5000,- til 50000,- men ingen har overrasket meg mer enn pioneeren.
Lett å sette opp og lett å bruke.
Koster ca 6500,-

Vis vedlegget 346577

Du trenger også p.u.
Jeg har 2 stk som jeg bytter på ( å bytte tar 10 sekunder med headshell )
Audio technica at33ev og en Denon dl103.
Begge er meget gode. Denon koster halvparten.

Du trenger også riia. Kjøp gjerne en som tar mm og mc pick up. Da ha du en liten "potet"

Gramophone Dreams #3 | Stereophile.com
Igjen, jeg tenker DJ. Kan ikke noe for det, og jeg er sikkert litt sånn jålete minimalist.. haha! Leste testen i Stereophile. Interessant dette her. Virkelig.
Yes, people, the Pioneer PLX-1000 plays music like a high-torque direct-drive record-playing machine. That is why I enjoyed it so much. It gave tangible force and soulful energy to pop, R&B, jazz, and electronica.
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Nei, dessverre lages de ikke lengre. Og de solgte vel ca. 4 mill tror jeg:) Skal ikke lage noen Technics-tråd, for det har vi allerede. Men du vil ikke tro hva som bor i disse:)!
Skal du kjøpe ASR Mini Basis så kjøp mk3 og ikke mk2. Om så brukt. Jeg likte Jasmine bedre, men smak og behag.

Google Rega P5 og se om du liker designet. Tenker på den til Auditor. Disse passer flott med rimelige moving magnet pickuper, type Ortofon 2M Bronze eller Audio Technica AT-120E. Tipper begge de to pickupene sammen med en ASR eller Jasmine hadde fått frem magien:)
P5en er veldig vakker. Mener den var i sortimenet til hifiklubben da jeg jobbet der for mange år siden. Mange innspill her nå, må la det synke inn.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Sikkert et spørsmål som har blitt stilt hundre ganger tidligere her, men jeg prøver likevel.

Etter å ha oppgradert både forsterker og høytalere, virker det som om at analogdelen min har blitt det svakeste leddet i kjeden.
Spilleren er en pimpa NAD C555i med en NAD PP2, og jeg er ganske grønn på dette feltet.
Regner med at en ny riaa er rett sted å starte, men hva med spilleren? Oppgradere pickup, evt arm, eller starte fra scratch? Rega RP3, Funk Firm Flamenca og Pro-Ject 1Xpression er sikkert gode spillere, men hva med å kjøpe en brukt Thorens eller Linn...? Mest for erfarne vinylfolk kanskje?

Egenskaper som dynamikk, musikalitet, kropp og sjel står i høysetet. La oss si budsjettet er på 20k for komplett rigg. Maks.
Hei.

Den komponenten med størst inflytelse i en platespillerrigg er pickupen. Deretter RIAAen. Så tonearmen. Og til slutt driverket...

Driverket ditt er aldeles utmerket - særlig etter modifikasjoner. Tonearmen likeså - om du benytter deg av myke pickuper - som ikke
stresser lagrene. Derimot har du et enormt forbedringspotensiale når det gjelder pickup og ikke minst RIAA. Jeg ville beholdt selve
platespilleren og kun lagt pengene du har tilgjengelig i de to andre komponentene.

---

Begynner vi med RIAAen er det et lite utvalg som skiller seg ut med hensyn til kvalitet i forhold til pris. Jeg ville vurdert en av disse:

- ASR Basis Mini (Mk. II eller Mk. III). Flott all round RIAA med mange justeringsmuligheter. MM og MC. Litt knotete å justere da
..DIPswichene er plassert inne i kassa. Unngå Mk. I (som også er en god RIAA - bare ikke like god som de nyere) om du ikke får den
..veldig billig. Nypris (Mk. III) 10k. Lyd: nøytral til varm.

- Audion Premier Phono Stage MM. Rørbasert MM trinn med ganske så nøytral lyd. Dynamisk til tusen. Pris 6.500,-

- Graham Slee ERA V Gold. Best lyd pr. krone av alle sammen. Billigste komponenten som noensinne har oppnådd klasse A rating
..i Stereophile. Rent MM trinn. Pris Kr. 5.500,- (pluss eventuelt Kr. 2.500,- for større strømforsyning; PSU-1). Klang: nøytral til kjølig.

Det er også verdt å titte litt etter brukte (rør) forforsterkere med god RIAA på bruktmarkedet - som Thorhauge Intersection PRE
(ink. fenomenalt linjetrinn) og klassikere fra Rogue, Conrad Johnsen eller ARC...

---

Når det gjelder pickup ville jeg vurdert en av disse:

- Sound Smith Aida (medium compliance). Dynamikk på linje med de beste MC pickupene. Nøytral til varm i klangen. Pris 13k.

- Sound Smith Carmen (medium compliance). Dynamikk nesten på linje med de beste MC pickupene. Varm i klangen. Pris 7k.

- Ortofon 2M Black. Sporer best av alle med sin Shiabatasliping (vær nøye med justering). Nøytral til kjølig i klangen. Pris 6k.

- Nagaoka MP-500. Nøytral klangkarakter. Stram bass. Ingen importør så du må ut på webben. Pris rundt $600.

- Audio Technica AT-150MLX. Et lite røverkjøp. Nøytral til varm i klangen. Pris 3k.

Siden alle pickupene jeg anbefaler her har høyt utgangsignal, klarer du deg med en av de to billigste RIAAene. (Skulle du senere
få trangen til å oppgradere spiller/arm (til for eksempel en Rega RP-8 ) og deretter til stivere MC pickuper med lavt utgangsignal
kan disse (MM) RIAAene greit suppleres med utvendige transformatorer eller headamps).

Er du villig til å bruke maks innen budgettet; gå for kombinasjonen Sound Smith Aida/Audion Premier, vil du begrense pengebruken
noe; gå for kombinasjonen Sound Smith Carmen/Graham Slee ERA V (eventuelt med PSU-1).

mvh
Gunnar Brekke
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Du er jålete minimalist, sier du? Vel, da må jeg simpelten nevne Wilson Benesch The (Full) Circle (Google!). Ikke ofte de dukker opp, men mulig å få tak i brukt, sammen med matchede RIAA fra feks ASR og Trichord - eller Audion, hvis du foretrekker MM - for rundt 20k kr. Ønsker du en annen PU enn PLY, så anbefales DV 20X2.

AudioSelectWilson-Benesch.jpg
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hverken Ortofon 2M Black eller Quintet Black kan karakteriseres som nøytral til kald. Nøytral til ørlite varme er vel mer korrekt. Begge svært detaljert, men samtidig fyldig mellomtone og dyp bass. 2M Bronze er detaljert og analytisk, og heller mer mot det kjølige (selv om Ortofon hevder at 2M Bronze er varm).

En forutsetning for korrekt inntrykk av en pickup er så klart at den er nok innspilt.
 
Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
hej Hammershaug.
Det hele er indbyrdes afhængige af hverandre.
Du får inte mere end pu samler op.
Tonearm giver største "lydmæssige" signatur.
Og jo bedre værket er, des bedre performerer "de andre".
Det du vil opleve som "største forandring" er, når du udskifter det svageste af de fire led (pu,arm,værk,riaa).
Du kan f.eks have fin arm og pu, men upræcis og resonansfuld værk. Her vil udskiftning af værket give den største forbedring.
Du kan have et super værk og arm, men gammel slidt pu. Her vil selvklart udskift af pu høres som største forbedring og sådan fremdeles.

To spørgsmål står tilbage.
Vil du hen ad vejen udskifte al vinyl-udstyret dit til det bedste ? Så bare start et sted, ligegyldigt hvor (pu, arm, værk eller riaa).
Har du på forhånd afsat en pose penge til nyt udstyr, og går ikke over dette beløb ? Så fordel pengene ligeligt imellem det forskellige udstyr.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jålete minimalist? Minimalisme i den egentlige forstand er jo nettopp fraværet av jåleri. Har dere tittet i dameblader nå? Fy!

Jeg ville startet med riaa og pickup. De to henger sammen og riaa skal du ha med deg lenge.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
hej Hammershaug.
Det hele er indbyrdes afhængige af hverandre.
Du får inte mere end pu samler op.
Tonearm giver største "lydmæssige" signatur.
Og jo bedre værket er, des bedre performerer "de andre".
Det du vil opleve som "største forandring" er, når du udskifter det svageste af de fire led (pu,arm,værk,riaa).
Du kan f.eks have fin arm og pu, men upræcis og resonansfuld værk. Her vil udskiftning af værket give den største forbedring.
Du kan have et super værk og arm, men gammel slidt pu. Her vil selvklart udskift af pu høres som største forbedring og sådan fremdeles.

To spørgsmål står tilbage.
Vil du hen ad vejen udskifte al vinyl-udstyret dit til det bedste ? Så bare start et sted, ligegyldigt hvor (pu, arm, værk eller riaa).
Har du på forhånd afsat en pose penge til nyt udstyr, og går ikke over dette beløb ? Så fordel pengene ligeligt imellem det forskellige udstyr.
Veien blir til mens man går. 20 000 fordelt på 4 komponenter er liten vits når man sitter med det han har, tenker jeg. Jeg ville oppgradert det jeg tror er svakeste ledd, og dratt på litt ekstra på riaa siden den høyst sannsynlig kommer til å følge med videre om interessen vokser.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg la ikke merke til linken trådstarter la ved av sin spiller med oppgraderinger. My bad! Da heller nok jeg til at du beholder spilleren, og legger penger i Riaa+pu.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Den viktigste komponent i en vinylrigg er riaa.Uten et godt riaa er det ingen pickup som spiller slik som konstruksjonen tillater.
Det er bare å prøve.Man finner kanskje ut et eller annet med det.Det jeg har funnet ut er at det blir ganske så kostbart.Men om man holder seg til vinyl som kilde er det
nok ikke så ille.Min regel er å først gå for det beste som du kan ta deg råd til ang.riaa og pickup.Platespillerne som lages er så presise at en spiller til 5 eller 10 k ikke
behøver å gjøre så stor forskjell.Under veis når du skal bygge opp en vinylrigg har du nok vært innom de fleste prisklasser.Men i all hovedsak er det å finne en lyd-
signatur som man er fornøyd med.Og det er det ikke alltid at innleggene på Hfs kan bidra til.Din egen godlyd er det nok bare du som finner.
Mvh Kenneth
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg er i utgangspunktet einig med Gunnar, pickupen er den viktigaste komponenten i vinylriggen. Og etter å ha jobba veldig med 8 pickupar og mitt nye riaatrinn, er eg også fullstendig einig med svartkeiko..
Det einaste som ikkje er det viktigaste, er sjølveplatespelaren. Men drivverket må vere godt, sjølvsagt. Det går heller ikkje bra utan ein god arm.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Kan ikke si meg helt enig med Gunnar eller Arve. Jeg er enig med Svartkeiko

Dyr kvalitets pu på billig-Riaa: så er det primært billig-riaa man hører i oppsettet. PUen sine kvaliteter kommer ikke frem.
Billig pickup på kvalitets-Riaa: du verden så mye godlyd det bor i billige pickuper. Eks AT95E i godt utstyr låter vanvittig godt når man tenker på at prisen på pu er kun 495kr:)
Jeg mener Riaa er det aller viktigste. Kjøp så god Riaa budsjettet tillater og med den lydsignaturen du søker. Bygg deretter på med pu og så arm/ drivverk.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Eg er i utgangspunktet einig med Gunnar, pickupen er den viktigaste komponenten i vinylriggen. Og etter å ha jobba veldig med 8 pickupar og mitt nye riaatrinn, er eg også fullstendig einig med svartkeiko..
Det einaste som ikkje er det viktigaste, er sjølveplatespelaren. Men drivverket må vere godt, sjølvsagt. Det går heller ikkje bra utan ein god arm.

Så alt er viktigst! :) Høres riktig ut. ;)

Pickupen kan selvsagt i praksis påvirke lyden mest av alle komponentene, men det krever jo at riaa-en og armen gjør jobben sin, og ikke minst at drivverket går stabilt/jevnt.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehehe, hva er viktigst, høna eller egget? (Det er iaf ikke hanen?!) :rolleyes:
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dyr kvalitets pu på billig-Riaa: så er det primært billig-riaa man hører i oppsettet. PUen sine kvaliteter kommer ikke frem.
Alt er relativt, og ting må jo stå litt i forhold til hverandre. Man bruker ikke en AT-95 hvis man har en Manley Steelhead, og man kjøper ikke en NAD PP2 til en Dynavector XV-1t. En riaa til 3-4000 kan helt sikkert få godlyd ut av en pickup til 10-15 lapper, og en RIAA til 15 lapper får sikkert vist hva den kan selv med en pickup til bare 3-4K. Likevel er det vel logisk å matche kvaliteten på komponentene noe.

Det er mye lettere og billigere å bygge en god riaa enn en god pickup, så jeg ville bestemt budsjettert mer til pickup enn til riaa-trinn hvis jeg hadde 20K å bruke til begge deler.

Men, på den annen side kan man kline til med bedre riaa dersom man forventer å oppgradere pickup igjen senere. :)

YMMV, som alltid. :)
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Sikkert et spørsmål som har blitt stilt hundre ganger tidligere her, men jeg prøver likevel.

Etter å ha oppgradert både forsterker og høytalere, virker det som om at analogdelen min har blitt det svakeste leddet i kjeden.
Spilleren er en pimpa NAD C555i med en NAD PP2, og jeg er ganske grønn på dette feltet.
Regner med at en ny riaa er rett sted å starte, men hva med spilleren? Oppgradere pickup, evt arm, eller starte fra scratch? Rega RP3, Funk Firm Flamenca og Pro-Ject 1Xpression er sikkert gode spillere, men hva med å kjøpe en brukt Thorens eller Linn...? Mest for erfarne vinylfolk kanskje?

Egenskaper som dynamikk, musikalitet, kropp og sjel står i høysetet. La oss si budsjettet er på 20k for komplett rigg. Maks.
Hei.

Den komponenten med størst inflytelse i en platespillerrigg er pickupen. Deretter RIAAen. Så tonearmen. Og til slutt driverket...

Driverket ditt er aldeles utmerket - særlig etter modifikasjoner. Tonearmen likeså - om du benytter deg av myke pickuper - som ikke
stresser lagrene. Derimot har du et enormt forbedringspotensiale når det gjelder pickup og ikke minst RIAA. Jeg ville beholdt selve
platespilleren og kun lagt pengene du har tilgjengelig i de to andre komponentene.

---

Begynner vi med RIAAen er det et lite utvalg som skiller seg ut med hensyn til kvalitet i forhold til pris. Jeg ville vurdert en av disse:

- ASR Basis Mini (Mk. II eller Mk. III). Flott all round RIAA med mange justeringsmuligheter. MM og MC. Litt knotete å justere da
..DIPswichene er plassert inne i kassa. Unngå Mk. I (som også er en god RIAA - bare ikke like god som de nyere) om du ikke får den
..veldig billig. Nypris (Mk. III) 10k. Lyd: nøytral til varm.

- Audion Premier Phono Stage MM. Rørbasert MM trinn med ganske så nøytral lyd. Dynamisk til tusen. Pris 6.500,-

- Graham Slee ERA V Gold. Best lyd pr. krone av alle sammen. Billigste komponenten som noensinne har oppnådd klasse A rating
..i Stereophile. Rent MM trinn. Pris Kr. 5.500,- (pluss eventuelt Kr. 2.500,- for større strømforsyning; PSU-1). Klang: nøytral til kjølig.

Det er også verdt å titte litt etter brukte (rør) forforsterkere med god RIAA på bruktmarkedet - som Thorhauge Intersection PRE
(ink. fenomenalt linjetrinn) og klassikere fra Rogue, Conrad Johnsen eller ARC...

---

Når det gjelder pickup ville jeg vurdert en av disse:

- Sound Smith Aida (medium compliance). Dynamikk på linje med de beste MC pickupene. Nøytral til varm i klangen. Pris 13k.

- Sound Smith Carmen (medium compliance). Dynamikk nesten på linje med de beste MC pickupene. Varm i klangen. Pris 7k.

- Ortofon 2M Black. Sporer best av alle med sin Shiabatasliping (vær nøye med justering). Nøytral til kjølig i klangen. Pris 6k.

- Nagaoka MP-500. Nøytral klangkarakter. Stram bass. Ingen importør så du må ut på webben. Pris rundt $600.

- Audio Technica AT-150MLX. Et lite røverkjøp. Nøytral til varm i klangen. Pris 3k.

Siden alle pickupene jeg anbefaler her har høyt utgangsignal, klarer du deg med en av de to billigste RIAAene. (Skulle du senere
få trangen til å oppgradere spiller/arm (til for eksempel en Rega RP-8 ) og deretter til stivere MC pickuper med lavt utgangsignal
kan disse (MM) RIAAene greit suppleres med utvendige transformatorer eller headamps).

Er du villig til å bruke maks innen budgettet; gå for kombinasjonen Sound Smith Aida/Audion Premier, vil du begrense pengebruken
noe; gå for kombinasjonen Sound Smith Carmen/Graham Slee ERA V (eventuelt med PSU-1).

mvh
Gunnar Brekke

Takk for at du tok deg tid til et slikt grundig svar, Gunnar. Det setter jeg pris på.

Jeg har nå bestemt meg for å beholde spilleren, og en ny pickup blir første steget. Av de over er det nok bare AT-en som er innenfor budsjettet mitt pr i dag. Jeg hadde i utgangspunktet vurdert å kjøpe en Elys 2, men jeg bør sikkert legge lista litt høyerer når jeg først oppgraderer.

Era V Gold var allerede blinket ut sammen med Jasmine LP 2,5, men førstnevnte koster vel bare halvparten. Følger bruktmarkedet nøye her.
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Lærerik tråd å følge med på for en platespiller amatør som meg. Har absolutt ingen innspill som kan hjelpe deg men håper du poster litt erfaringer med lyden videre. :)
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
For å unngå flere sider med sitering så går denne til dere jeg ikke har svart direkte: tusen takk for fine tilbakemeldinger og gode tips. You rock! Imponert over interessen dere viser altså. Jeg har lest og tenkt og kommer til å droppe inn med nyheter og kanskje ennå flere spørsmål etterhvert som oppgraderingen tar til.

Jeg står for øyeblikket inne i en minst like viktig avgjørelse, og den går på høytalersiden. Jeg sliter med å få mine nye Klipsch Heresy til å fungere optimalt i mitt lytterom, men dette er et annet tema og passer ikke i denne tråden.

Igjen, takk alle sammen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg sliter med å få mine nye Klipsch Heresy til å fungere optimalt i mitt lytterom, men dette er et annet tema og passer ikke i denne tråden.
Joooda! :) La de få spille seg inn skikkelig. Har du prøvd å løfte dem opp fra gulvet med 30-40cm stødige stativer?
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Dyr kvalitets pu på billig-Riaa: så er det primært billig-riaa man hører i oppsettet. PUen sine kvaliteter kommer ikke frem.
Alt er relativt, og ting må jo stå litt i forhold til hverandre. Man bruker ikke en AT-95 hvis man har en Manley Steelhead, og man kjøper ikke en NAD PP2 til en Dynavector XV-1t. En riaa til 3-4000 kan helt sikkert få godlyd ut av en pickup til 10-15 lapper, og en RIAA til 15 lapper får sikkert vist hva den kan selv med en pickup til bare 3-4K. Likevel er det vel logisk å matche kvaliteten på komponentene noe.

Det er mye lettere og billigere å bygge en god riaa enn en god pickup, så jeg ville bestemt budsjettert mer til pickup enn til riaa-trinn hvis jeg hadde 20K å bruke til begge deler.

Men, på den annen side kan man kline til med bedre riaa dersom man forventer å oppgradere pickup igjen senere. :)

YMMV, som alltid. :)
Ja, det jeg mener er at få som driver med hifi slår seg til ro med de tingene man har. Vi oppgraderer hele tiden:) Dersom man har en platespiller med ok drivverk og kanskje en innstegs pickup ala Ortofon 2M Red, AT95E eller Rega sine rimelige så kan man faktisk klare seg overraskende lenge med en slik pickup dersom Riaa-trinnet er av god kvalitet. Jeg og skjønner at ingen kjøper en Manley Steelhead og så bestiller seg en AT95E.... Men pickup er dyrt, som du selv sier, og når jeg anbefaler en retning ut fra et visst budsjett; så er min anbefaling et så godt Riaa som mulig. Heller fleske til med et Riaa-trinn til 10-12.000 kr og vente med pickup en del måneder, enn å bruke 4000 kr på Riaa og 6-7000 kr på pickup. For har man en Riaa til 10-12k så er valget så mye større ved fremtidige oppgraderinger, i stedenfor at phono-delen er begrensning. OG ikke minst: jeg mener man kan klare seg med litt billigere pickup bare Riaa-trinnet er godt nok...

Du får liksom ikke mer ut av en dyr pickup dersom flaskehalsen er phono-delen. Heller få 100% av lyden til en mellomklasse pickup, enn kanskje 50-60% ut av en pickup ala Lyra og Ortofon i 15-20k kroners klassen, om du skjønner hva jeg mener?
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Jeg sliter med å få mine nye Klipsch Heresy til å fungere optimalt i mitt lytterom, men dette er et annet tema og passer ikke i denne tråden.
Joooda! :) La de få spille seg inn skikkelig. Har du prøvd å løfte dem opp fra gulvet med 30-40cm stødige stativer?
Tviler på at de endrer seg voldsomt etter 100(?) timer med innspilling, men vi får se.
Tar denne saken til Klipsch-tråden i ettermiddag. Har prøvd stativer, men taper mer bass enn jeg vinner perspektiv. I mitt rom. De spiller mye bedre på tvers av rommet, men det er ikke mulig pga møblering, dør osv. Som sagt, dette temaet tar jeg til rett tråd.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja, det jeg mener er at få som driver med hifi slår seg til ro med de tingene man har. Vi oppgraderer hele tiden:) Dersom man har en platespiller med ok drivverk og kanskje en innstegs pickup ala Ortofon 2M Red, AT95E eller Rega sine rimelige så kan man faktisk klare seg overraskende lenge med en slik pickup dersom Riaa-trinnet er av god kvalitet. Jeg og skjønner at ingen kjøper en Manley Steelhead og så bestiller seg en AT95E.... Men pickup er dyrt, som du selv sier, og når jeg anbefaler en retning ut fra et visst budsjett; så er min anbefaling et så godt Riaa som mulig. Heller fleske til med et Riaa-trinn til 10-12.000 kr og vente med pickup en del måneder, enn å bruke 4000 kr på Riaa og 6-7000 kr på pickup. For har man en Riaa til 10-12k så er valget så mye større ved fremtidige oppgraderinger, i stedenfor at phono-delen er begrensning. OG ikke minst: jeg mener man kan klare seg med litt billigere pickup bare Riaa-trinnet er godt nok...

Du får liksom ikke mer ut av en dyr pickup dersom flaskehalsen er phono-delen. Heller få 100% av lyden til en mellomklasse pickup, enn kanskje 50-60% ut av en pickup ala Lyra og Ortofon i 15-20k kroners klassen, om du skjønner hva jeg mener?

Jada, skjønner akkurat hva du mener, og er vel ganske enig, men bare bittelitt forskjøvne "grenseverdier". :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tviler på at de endrer seg voldsomt etter 100(?) timer med innspilling, men vi får se.
Ikke godt å si. Vet ikke med Heritage, men Reference kan i alle fall bruke LANG tid. I alle fall når man er litt forsiktig med lyttevolumet. ;)
 

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Innlegg
219
Antall liker
63
Hverken Ortofon 2M Black eller Quintet Black kan karakteriseres som nøytral til kald. Nøytral til ørlite varme er vel mer korrekt. Begge svært detaljert, men samtidig fyldig mellomtone og dyp bass. 2M Bronze er detaljert og analytisk, og heller mer mot det kjølige (selv om Ortofon hevder at 2M Bronze er varm).

En forutsetning for korrekt inntrykk av en pickup er så klart at den er nok innspilt.
Synes det er bemerkelsesverdig at 2M bronze/black tilegnes svært så forskjellige karakteristikker rundt om. Kanskje spesielt bronze som beskrives som både kald/varm/nøytal/analytisk. Alt dette i både tester og av enkeltpersoner.

Dette er ikke ment som kritikk mot noen som helst, men et lite skråblikk fra en som ikke har hørt noen av delene.

Men altså, hva er fasiten? :p
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
fasiten på hvordan ting låter er det du som har, prøv ut å hør hva som faller i smak.
 

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Innlegg
219
Antall liker
63
fasiten på hvordan ting låter er det du som har, prøv ut å hør hva som faller i smak.
Ikke så lett å få hørt på alskens pickuper heller da... :) Var for så vidt ikke ute etter noe fasit heller, ville bare få frem et lite poeng. En kan fort kjøpe feil i blinde når lyden til en gitt pickup blir beskrevet vidt forskjellig.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Du har et meget godt poeng der Kanki.Jeg legger ikke så mye vekt på de forskjellige beskrivelser lenger.Har man muligheter til å få lyttet er det det beste.
Jeg ser også at noen som beskriver og konkluderer om pickuper har de samme på sin liste hver gang.Man skulle nesten tro at nye og knallgode pickuper er som pest og
tyfus for forståsegpåere og testere.Det er et sjansespill å kjøpe pickup uten å ha hørt hva denne presterer men heldigvis treffer man innertier av og til.
Håper at fobien går over og at det blir muligheter for nye pickuper til test.Jeg må meddele at jeg syns testing på pickuper som har blitt "utvannet" gir meg særdeles
lite.Men den som våger vinner.
Mvh Kenneth
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hverken Ortofon 2M Black eller Quintet Black kan karakteriseres som nøytral til kald. Nøytral til ørlite varme er vel mer korrekt. Begge svært detaljert, men samtidig fyldig mellomtone og dyp bass. 2M Bronze er detaljert og analytisk, og heller mer mot det kjølige (selv om Ortofon hevder at 2M Bronze er varm).

En forutsetning for korrekt inntrykk av en pickup er så klart at den er nok innspilt.
Synes det er bemerkelsesverdig at 2M bronze/black tilegnes svært så forskjellige karakteristikker rundt om. Kanskje spesielt bronze som beskrives som både kald/varm/nøytal/analytisk. Alt dette i både tester og av enkeltpersoner.

Dette er ikke ment som kritikk mot noen som helst, men et lite skråblikk fra en som ikke har hørt noen av delene.

Men altså, hva er fasiten? :p
Helt enig. Noe av svaret kan ligge i kabler og kapasitans. Derimot har jeg nesten kun sett at 2M Bronze karakteriseres som litt varm av Ortofon selv. De fleste tester jeg har lest og egenerfaring er mer nøytral og svært godt oppløst. 2M Black trenger litt innspilling med Shibata-nåla, og jeg tror kanskje mange testere ikke har spilt den inn nok før de gir sin karakter. Men 2M. Black er uten tvil varmere enn Bronze, og mer balansert ift oppløsning; altså at bass, mellomtone og diskant spiller liksom mer på lag. Black er også vesentlig mer dynamisk, og med unntak av luftighet står ikke 2M Black noe tilbake ift feks AT33PTG/II:) 2M Black er en forrykende pickup jeg angrer på at jeg solgte, og kommer garantert til å kjøpe den igjen i fremtiden!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Elles må eg få lov å seie (Gunnar kan vel ikkje seie det, akkurat) at Electrocompaniet sin nye riaa er ganske konkurransedyktig til prisen. Dersom du kan legge såpass i riaatrinnet. Av pickupar nemner Gunnar fleire gode alternativ. Men denne riaaen kan klare meir krevjande ting, som MC-pickupar med lågt utsignal og impedansebehov. Om du vil satse etter ChrisAndre sin mal....(men du får ikkje godlyd med sjølv ein superriaa dersom du har ein AT 95)
 
Topp Bunn