Oppgradere eller bytte?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Elles må eg få lov å seie (Gunnar kan vel ikkje seie det, akkurat) at Electrocompaniet sin nye riaa er ganske konkurransedyktig til prisen. Dersom du kan legge såpass i riaatrinnet. Av pickupar nemner Gunnar fleire gode alternativ. Men denne riaaen kan klare meir krevjande ting, som MC-pickupar med lågt utsignal og impedansebehov. Om du vil satse etter ChrisAndre sin mal....(men du får ikkje godlyd med sjølv ein superriaa dersom du har ein AT 95)
Nå er du vel bare litt flåsete igjen, er du ikke, Arve....?! Selv om jeg vet jo fra før at du og Gunnar alltid har sammenfallende meninger om pickuper og Riaa...:):) For hvor var det jeg egentlig sa at trådstarter skulle kjøpe "super-riaa" (dine ord) og AT95E? Når ble dette egentlig malen min?? Det var sjølsagt et eksempel på at dersom man legger pengene i så god Riaa som mulig vil du kanskje ikke trenge å bytte ut den pickupen som sitter på en gitt spiller i dag med det samme...

Tre fordeler, slik jeg ser det, med først å konsentrere seg om så god Riaa som mulig:

1) den rimelige pickupen man allerede har, vil spille opp imot sitt optimale (og flere ville nok bli overrasket over hvor gode billig-pu´er egentlig spiller)
2) man har et langt større fremtidig valg av pickuper, uten at Riaa igjen blir begrensningen.
3) man slipper å kaste penger ut av vinduet når man igjen fant ut i løpet av 6 mnd at "jeg skulle nok ha kjøpt den litt dyrere Riaa´n allikevel"; og må selge sin Riaa med tap på bruktbørsen.

Men når det er sagt, så er det jo artig at du sier at man ikke får "godlyd" med en AT95. Dersom du ikke har fått godlyd ut av en av AT95-versjonene så er den enten ikke innspilt eller i for lett arm (for AT95E liker seg heller i litt tyngre enn de helt lette armene). Dette er vel også en av de eldste og mest solgte puer på markedet, som har vært levert med flere spillere, ekstremt lavt priset, sporer meget godt, mangler det siste i oppløsning og dypbass men har god mellomtone og brystklang. Er i en annen klasse lydmessig vil jeg si enn f.eks Ortofon 2M Red, som kommer med temmelig høyt prisede spillere.

AT95 kan man bytte ut nålen på og da enten til en vivid line sliping eller til og med en Shibatanål, og da får en virkelig mye for pengene. Og det fortsatt til svært så overkommelige priser. Ser man på Amazon sine tilbakemeldinger så er det pr nå 887(!) anmeldelser av AT95E og den har 4,5 av 5 stjerner. Det sier litt om hvor undervurdert denne er.

Flere gode versjoner man kan oppgradere nålen fra AT95E (495kr) er:
AT95VL Vivid Line($90)
AT95SA shibata ($130)

Andre gode budsjett pu´er som ofte blir glemt i all Soundsmith- og Dynavector-forslagene er de litt lengre opp på stigen hos Audio Technica:
AT120Eb
AT440MLb

Ortofoner:
2M Bronze (kanon-pickup til rimelig penge. 2M Black er blitt for dyr i dag imo)

Mitt råd har i alle år vært: gå for matching og klang av utstyr, hør på brukere mer enn proffe testere (som ofte får komponenter til innkjøpspriser dersom de reklamerer og skryter litt av produktene på forum/ magasiner). Når man har funnet sin klang, så har man et mål. Start med å kjøpe så godt enkeltkomponent som du kan, og spar heller opp slik at det neste enkeltkomponenten passer din klang og ikke en eller annen bladskribents meninger. De stoler nå i hvertfall jeg aldri på. Noen av de såkalte ekspertene her inne har sågar kanskje ikke alltid testet den enkeltkomponenten de så varmt anbefaler heller, og anbefaler den på bakgrunn av at andre hifi-skribenter har anbefalt produktet i en annen test....

Jeg holder på mitt, og foreslår herved 3 Riaa du bør vurdere. Behold din spiller, for den bør holde en god stund, spør du meg.
- ASR Mini Basis mk3 (dynamisk og mot det varme) mange innstillingsmuligheter og høy gain på både MM og MC.
- Jasmine LP2.5DU (dynamisk og nøytral) Har ellers nevnt den lengre opp.
og en til du bør ha på lista de er den eminente:
Aqvox (muligheter for fullbalansert og et hav av innstillinger. Nøytral og dynamisk) High End Audio, bester USB DA Wandler, USB Audio, USB DAC, audiophile USB Kabel, Computer audio, ASIO DAC

-Lykke til og lytt til din indre stemme og søk også råd utenfor dette forumet, så lander du forhåpentligvis på noe du vil være fornøyd med i årevis; uten å måtte bytte og oppgradere hele tiden:)

Edit:
Er veldig enig i at Electrocompaniet ECP2 er et meget interessant phono-trinn:) Denne skal jeg også se nærmere på!! Lekker var den og!
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis herrene Åheim og Brekke har en sammenfallende mening om noe angående vinylavspilling, vil i alle fall ikke jeg avfeie den sånn umiddelbart. ;) Det ligger noen års samlet erfaring og kompetanse bak der.

Bare man kjøper god NOK, riaa og god NOK pickup til at de matcher anlegget og hverandre, så er man nok ganske trygg, men som sagt er det dyrere og mer komplisert å produsere en skikkelig god pickup enn et riaa-trinn, så for å nå et gitt nivå, ville jeg latt pickupen få høyere prioritet og andel av budsjettet.

...Selv om jeg selv gjorde litt motsatt, og nå i ettertid har oppgradert pickupen for å matche kvaliteten på riaa-trinnet, slik Chrisandre sier. :)
 
Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Hvis herrene Åheim og Brekke har en sammenfallende mening om noe angående vinylavspilling, vil i alle fall ikke jeg avfeie den sånn umiddelbart. ;) Det ligger noen års samlet erfaring og kompetanse bak der.

Bare man kjøper god NOK, riaa og god NOK pickup til at de matcher anlegget og hverandre, så er man nok ganske trygg, men som sagt er det dyrere og mer komplisert å produsere en skikkelig god pickup enn et riaa-trinn, så for å nå et gitt nivå, ville jeg latt pickupen få høyere prioritet og andel av budsjettet.

...Selv om jeg selv gjorde litt motsatt, og nå i ettertid har oppgradert pickupen for å matche kvaliteten på riaa-trinnet, slik Chrisandre sier. :)
Er det det? Dyrere å produsere pickup enn riaa? Jeg vil si at det er lettere å få en ok pickup som er billig enn et ok riaa-trinn som er samme. Når man beveger seg oppover i kvalitet, eller oppover i pris, så er ikke nødvendigvis sammenhengen mellom pris og kvalitet like klar.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hver enkelte del af vinyl-komboen (pu, arm, værk, riaa) kan være af en kvalitet, du inte formår at udnytter potentialet af, hvis ikke de tre andre dele af vinyl-komboen, er af samme kvalitet.
Hele vinyl-kæden kan være af en kvalitet du inte får udnyttet, hvis ikke pre, effekt og højttalere har potentialet.

Find udstyr med rette proportioner, eller køb dig død i ubetaligt udstyr, som i sidste ende alligevel ikke spiller bedre men bare anderledes.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er det det? Dyrere å produsere pickup enn riaa? Jeg vil si at det er lettere å få en ok pickup som er billig enn et ok riaa-trinn som er samme. Når man beveger seg oppover i kvalitet, eller oppover i pris, så er ikke nødvendigvis sammenhengen mellom pris og kvalitet like klar.
Det er jo alltid et skjæringspunkt, som flytter seg litt når rammebetingelsene for pris og ytelse endres, og jeg velger å se bort fra kunstige skyhøye priser på etterspurte, sjeldne esoteriske rør o.l. ..men ja, det tror jeg.

En pickup er en finmekanisk konstruksjon med mikroskopisk elektronikk, og når den skal bygges med strengere toleranser og mer komplisert sliping og vikling, stiger kostnaden eksponentielt. Det er disse tingene som forbedrer ytelsen i en pickup.

Komponentene i et riaa-trinn er relativt billige, og ytelsen/kvalitetsforbedringen her er nok mest et resultat av kretsdesign og valg av løsninger. Selvsagt er strenge toleranser viktig her også, men det er likevel ikke så dyrt, da det ikke er noen mekanisk produksjonsprosess som blir vanskeligere på samme måte. En motstand med 0,1% toleranse koster f.eks. kanskje mange ganger mer enn en med 5% toleranse, men vi snakker likevel bare om noen få kroner. Selvsagt kan man bygge med superdyre kabinetter, materialer og eksperimentelle løsninger som nok øker eiergleden mer enn lydkaliteten, men likevel...

Jeg føler meg rimelig trygg på at man når "the point of diminishing returns" mye lavere på prisstigen med riaa-trinn enn med pickuper.

...Sånn i prinsippet. :)

Men i den billigste enden av skalaen er jeg nok mer enig med deg. En pickup av biligste sort er kanskje mindre degraderende enn en ditto riaa, så som sagt: Det finnes nok et skjæringspunkt et sted i "normal" prisklasse.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det vart ein del debatt her...eg var nok mindre flåsete enn det eg hadde tenkt å vere i utgangspunktet....vi får rydde opp i synsinga.

For det fyrste, det var vel å dytte ord i munnen på ChrisAndre å snakke om "hans mal". Det var vel nærare ein strategi i innkjøpsprioriteringane. Billeg pickup, dyr Riaa. Okei, har ikkje problem med det. Heller ikkje det motsette. Pickupen kan heve lydkvaliteten enormt, men det må vere eit visst samsvar mellom denne og riaa. Og eg vil påstå at alternativet dyr pickup/dyr riaa har veldig mykje føre seg.......

Sjølv om Gunnar og eg har samanfallande meiningar innimellom, trur eg ikkje vi er einige om AT95. Gunnar har innimellom tilrått denne som eit billegalternativ. Og billeg er han. Høyrest ålreit ut dei par fyrste kutta du spelar, men har ein klangkarakter eg ikkje skjønar folk orkar høyre på om dei skal spele to-tre platesider. Men eg var ikkje klar over at det gjekk an å få erstatningsstift med Shibatasliping. Eg har all respekt for gode slipingar, og hugsar godt min fyrste Denon 103D med Shibata (1978-utgåve importert direkte frå Japan, og med lysare gråfarge enn seinare D-modellar) som spelte heilt fantastisk samanlikna med den noko mindre presise standardutgåva. Men vi snakkar vel om den standardutgåva av AT95 du finn medlevert platespelarar på svært lågt ambisjonsnivå. Dei kan eg like godt kategorisk avvise. Dei er grei om du ikkje spelar mykje plater, men du verda, kor mykje betre dei fleste andre AudioTechnicapickupane er...
så vel som nokre andre merke sine lågprismodellar.
Eg likar han altså ikkje. Sjølvsagt kan ein argumentere med at 10 av 8 filmstjerner brukar....men hallo, då må superkomprimertstraumeteneste vere endå betre - det er fleire som brukar dette utan å klage.

AT er ein fordømt bra pickupprodusent, som lagar svært gode ting til ikkje-avskrekkande prisar. Eg brukte AT 170ML i mange år, og dette er truleg den beste MM eg har vore bort i. Får beklagelegvis ikkje fatt i ny nål, og ingen har høyrt om pickupen. Så har vi 33-serien, som eg ikkje har prøvd, men som mange (mellom dei Gunnar Brekke) skriv godord om. Eg skal prøve desse når eg berre kjem meg til att etter nyinvesteringa av ny riaa, og har gjort unna ei omfattande pickuputprøving som tek fokus frå alt anna.

Ortofonpickupar finnest det både gode og mindre gode kjøp av. Ein av dei eg har vore mest begeistra over, er 7500. Denne funkar ikkje utan trafo, ein veldig god transistorriaa, eller eit råskinn av ein rørriaa, trur eg. Det er nokre år sidan eg høyrde dette vedunderet, men eg skulle likt å høyre han igjen. Eg brukte ein 30 Supreme i mange år. Det er all grunn til å sjekke stallen til Ortofon med jamne mellomrom om ein skal ha seg pickup.

Riaatrinn er viktige for lyden. I stallen min har eg berre fornuftige ting; ein NAD PP2 (du får ikkje betre riaa for 400 kr) ein Graham Slee til under tusenlappen (dobbelt så dyr som PP2, og langt betre), ein Musical Fidelity ViNL (flott, balansert sak med litt for lite gain, elles veldig mykje for pengane. Skal no flytte til ein ny hem) og mi siste investering EAT-E-Glo (med veldig klar margin den beste riaa eg har hatt under eige tak)

Dersom ein gjer seg opp litt erfaringar med pickupar i ulike prissegment, eller utforskar vintagepickupar, kan ein få store overraskingar. Eg er i ferd med å gjere eit djupdykk i slik materie. Dette har eg prøvd fleire gongar før, men denne gongen har eg betre verktøy enn tidlegare. Eat-E-Glo fiksar alt eg til no har kome over av pickupar på ein måte som gjer at eg truleg må innsjå at eg ikkje har bruk for gamle, gode ARC SP 10 lenger (ein forforsterkar med det beste riaatrinnet eg så langt hadde eigd. Akilleshælen til denne riaaen var pickupar med utsignal under 0,5 mV og litt sære behov når det gjeld lastar) Eat-E-Glo har så langt ikkje synt noko teikn til akillesskadar...leverer optimalt i alle konstellasjonar. Ein Audio Note Kondo, Ikeda 9TS, Denon 103 i fleire variantar, Grace F9, Dynavector 10x5, Accuphase AC 1, eit par frå Lyra og Ortofon, alt leverer så det ikkje er til å tru. Akilleshælen i anlegget mitt er no flytta over til kor godt eg finjusterer armen, og dei avgrensingane ein Kuzma 313 Reference no eingong har i kraft av effektiv masse på 13gram og prinsipp.


Så eg er veldig einig med Nils Valla i dette om å sjå potensialet i kjeden, å finne svakaste punktet, og passe på at dette ikkje er i mistilhøve til resten. Aldri i verda om eg ville spelt på ein AT95 etter det eg har høyrt i det siste....

Mitt syn på billegpickupar? Det viktigaste for ein billegpickup er at han ikkje medfører slit på platene dine medan du sparar til ein brukbar pickup. Det finnest massevis av heilt greie gamle vinylriggar som spelar bra om du skiftar nål på eventuelt inntørka standardpickpuar. Eg tilrår likevel ikkje innkjøp av for billeg ustyr, det har eg ikkje kompetanse til.
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Så hadde det gått et år. Det gikk fort!
Kan melde om trivelige endringer i platespilleroppsettet! Kommer tilbake med mer info.
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Som trådstarter føles det godt å kunne fortelle at jeg omsider har tatt et valg når det gjelder platespiller. Foreløbig så går jeg for løsningen Gunnar Brekke anbefalte, å beholde spilleren og oppgradere pickup og RIAA-trinn.

Driverket ditt er aldeles utmerket - særlig etter modifikasjoner. Tonearmen likeså - om du benytter deg av myke pickuper - som ikke
stresser lagrene. Derimot har du et enormt forbedringspotensiale når det gjelder pickup og ikke minst RIAA. Jeg ville beholdt selve
platespilleren og kun lagt pengene du har tilgjengelig i de to andre komponentene.
Generøse @slowmo var innom i helga og lånte meg en Ortofon Rondo MC-pickup og Clones PA1 RIAA.
P1110777.jpg


Enorm forskjell! La umiddelbart merke til hvordan instrumenter fikk klinge ut, luftigere og bredere lydbilde. Mer dynamikk og mer moro!

Prikken over i-en ble satt med bytte av driverrør på LM 218. Fra Psvane til noen Brimar 6L6G NOS-rør, men det er en annen skål.

Planen er å starte med en brukbar pickup. Har lest utallige tråder, inkludert lidelseshistorien znerkens vinyleventyr, og på forumet til Steve Hoffman, uten at jeg har blitt så mye klokere. Om ikke annet så har jeg lagd en shortlist i tilfeldig rekkefølge:

Audio Technica AT440MLa
Rega Exact 2
Denon DL-103R
Ortofon 2M Bronze
Nagaoka MP-150
Sumiko Blue Point No. 2

Usikker på om alle disse står seg bra til armen(RB251)
Egenskaper som dynamikk, pondus i bassområdet og varm, ørevennlig lyd settes høyere enn ekstrem oppløsning. Har en del plater med bakgrunnsstøy, så pickupen må gjerne være tilgivende på dette området. Enkelt oppsett er også et pluss, selv om jeg vet opp-ned på en protractor. Heller ikke så mye mer. Det er nå læringen starter!

Takk for alle innspill så langt.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Platekompaniet har 25% salg på alle vinylrekvisita. Flere av de pu'ene du har listet opp er på tilbud. Du bør ta en titt der. Salger varer ut imorgen.
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Takk for tips! Glimrende. Jeg må bestemme meg i morgen; føler presset...
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Sitter med fingeren på avtrekkeren her og vurderer Rega Exact 2 som et interessant valg, for meg og mine preferanser. Noen som liker denne? Ser at det er delte meninger. Virker som om at Ortofon og Rega er for to forskjellige menigheter...?

«It would depend on if you are going for a more "accurate" sound and how sensitive you are to pops/ticks, and how important spatial/soundstage is to you. Tonally the 2M black is closer to good digital sound. Personally I think the overall balance of the cartridge is too lean and forward on a Rega table. The Exact is a more "musical" cartridge and will play records with a lower surface noise along with an uncanny lock on rhythm using the 3 bolt arrangement. The spacial or soundstage presentation of the Exact will be scaled down compared to the ortofon.»

(kilde: http://forums.stevehoffman.tv/threads/rega-exact-2-vs-ortofon-2m-black.325160/page-2)

Valgets kvaler.
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Audio Technica AT440MLa
Rega Exact 2
Denon DL-103R
Ortofon 2M Bronze
Nagaoka MP-150
Sumiko Blue Point No. 2

Usikker på om alle disse står seg bra til armen(RB251)
Egenskaper som dynamikk, pondus i bassområdet og varm, ørevennlig lyd settes høyere enn ekstrem oppløsning. Har en del plater med
bakgrunnsstøy, så pickupen må gjerne være tilgivende på dette området. Enkelt oppsett er også et pluss, selv om jeg vet opp-ned på
en protractor. Heller ikke så mye mer. Det er nå læringen starter!

Takk for alle innspill så langt.
Hei.

Av shortlisten er det en del du bør stryke med en gang; Rega Exact 2 - for dyr i forhold til ytelsen, Denon DL-103R - for stiv
(dessuten "low output"), Nagaoka MP-150 - for dyr i forhold til ytelsen og Sumiko Blue Point No. 2 - for dyr i forhold til ytelsen.

Da gjenstår Audio Technica AT440MLa og Ortofon 2M Bronze. Jeg ville i tillegg lagt til Audio Technica AT-150Sa, Ortofon 2M Black
og Sound Smith Carmen - selv om disse strekker budgettet noe.

Ortofon 2M Bronze, (kanskje) Audio Technica AT-150Sa (veldig bra i forhold til overflatestøy) eller aller helst
Sound Smith Carmen ville vært mine førstevalg - ut fra de egenskapene du ønsker...

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ptb

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Tusen takk, Gunnar. Uvurderlig informasjon for meg dette. Satt faktisk og leste om og vurderte AT-150 og den dyrere 33ev.(MC)
Dette med overflatestøy er viktig for meg som har en god del plater med sår og slitasje.

Arm må vel shimses opp enten jeg velger Ortofon eller AT, for å få korrekt VTA? Bestilte en haug med rustfrie M2.5mm i ymse lengder fra Elfa i går. Er forberedt på det meste:)
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Flott å se at utstyret rundt LM218iA begynner å ta form;) Savner den innimellom

Min soleklare anbefaling av de du nevner er Ortofon 2M Bronze. Og dersom lommeboka tillater 2M Black er den faktisk verdt pengene ift prisen av Bronze. Men kjøper du 2M Bronze nå, kan du oppgradere nålen til 2M Black senere:) Bare hold deg unna 2M Red og Blue.
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Flott å se at utstyret rundt LM218iA begynner å ta form;) Savner den innimellom

Min soleklare anbefaling av de du nevner er Ortofon 2M Bronze. Og dersom lommeboka tillater 2M Black er den faktisk verdt pengene ift prisen av Bronze. Men kjøper du 2M Bronze nå, kan du oppgradere nålen til 2M Black senere:) Bare hold deg unna 2M Red og Blue.
LM218 er i form om dagen. Brimar 6L6G som driverrør tok den til nye høyder.

2M rød og blå er ikke aktuelle. Bronze har alltid vært en kandidat med gjennomgående gode tilbakemeldinger, og mulighten for å oppgradere til Black senere er et stort pluss. Eneste jeg er usikker på er om den er kresen på justering. Hvor nødvendig det er med tilpassede shims, eller om det holder med stoppskiver for å få korrekt VTA. Utifra målene kan det synes som om at jeg slipper det med AT?

Compliance, effektiv masse, gain, vekt, egenressonans. Det er vitenskap som er langt over min forstand dette her, men jeg lærer for hver dag. Og der kom jeg på at jeg må betale støttemedlemskapet. Dette forumet er gull verdt!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.428
Antall liker
17.135
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Utfra angitte mål skiller det 0,7mm i høyde mellom de. Det utgjør ca 0,6 graders forskjell i VTA på en 9" arm.
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Det stemmer det. AT høyde er 17,3, mot 18 på Ortofon 2M.
Den orginalmonterte Goldring Elektra finner jeg ikke spec på, men måler den til 15mm. Betyr det at jeg ideelt skal ha en 2,3mm shims på armen? Regner med at 2,0mm er nøyaktig nok? Har forstått det slik at denne nåleslipingen er kresen på VTA?
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.428
Antall liker
17.135
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Først får jeg korrigere litt på mine tall fra i går.

På en 9" arm utgjør høydejustering i armbasen basen ca. 0,27 graders endring i VTA pr. mm.
Om VTA har vært korrekt med Goldringen, så er i teorien et shim på 2,3mm riktig (3mm for 2M). Ellers vil konsekvens være at AT`n får en positiv VTA på 0,6 grader. Dvs - armen stiger svakt fra basen mot headshell.
Om du monterer en 2M i steden blir endringen ca 0,8 grader.

Men så er det slik at PU-produsenter opererer med litt ulik SRA (Stylus Rake Angle). Dvs nålens vinkel i forhold til huset - uavfjæret.

SRA.jpg


Samtidig vil VTA påvirkes av stifttrykk. Hvor mye avhenger igjen av hvor stivt opphenget er.

Mao - eksakt hvor mye det må/skal shimmes finner man egentlig ut først når PU er montert belastet med riktig stifttrykk.

Så kan man jo diskutere hvor hørbart en endring i f.eks 0,2 grader er. Når det tema er ferdig diskutert, så vil jo ulik tykkelse på platene påvirke. Likeledes det at plater er presset etter ulik vinkel på skjærehodet under produksjon av lakken.

I sin ytterste konsekvens tilsier dette at en "statisk" satt VTA vil representere ulike avvik utfra hvilke plate som legges på tallerken. De med høyest nevrose for dette har arm med høydejustering "on the fly" og oversikt over hvilke setting som gjelder for hver enkelt plate.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.428
Antall liker
17.135
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Korrekt. Om jeg ikke husker feil, så er det ikke første gangen du korrigerer meg på akkurat det. Jeg slutter tydeligvis aldri med å skrive motsatt, så det blir sikkert ikke siste gangen heller:).
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Om jeg ikke husker feil, så er det ikke første gangen du korrigerer meg på akkurat det..
Det er jeg sannsynligvis skyldig i. Kan det være OCD? ;) (Burde det ikke forresten hete CDO, med bokstavene i korrekt rekkefølge?) ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Først får jeg korrigere litt på mine tall fra i går.

På en 9" arm utgjør høydejustering i armbasen basen ca. 0,27 graders endring i VTA pr. mm.
Om VTA har vært korrekt med Goldringen, så er i teorien et shim på 2,3mm riktig (3mm for 2M). Ellers vil konsekvens være at AT`n får en positiv VTA på 0,6 grader. Dvs - armen stiger svakt fra basen mot headshell.
Om du monterer en 2M i steden blir endringen ca 0,8 grader.

Men så er det slik at PU-produsenter opererer med litt ulik SRA (Stylus Rake Angle). Dvs nålens vinkel i forhold til huset - uavfjæret.

Vis vedlegget 410971

Samtidig vil VTA påvirkes av stifttrykk. Hvor mye avhenger igjen av hvor stivt opphenget er.

Mao - eksakt hvor mye det må/skal shimmes finner man egentlig ut først når PU er montert belastet med riktig stifttrykk.

Så kan man jo diskutere hvor hørbart en endring i f.eks 0,2 grader er. Når det tema er ferdig diskutert, så vil jo ulik tykkelse på platene påvirke. Likeledes det at plater er presset etter ulik vinkel på skjærehodet under produksjon av lakken.

I sin ytterste konsekvens tilsier dette at en "statisk" satt VTA vil representere ulike avvik utfra hvilke plate som legges på tallerken. De med høyest nevrose for dette har arm med høydejustering "on the fly" og oversikt over hvilke setting som gjelder for hver enkelt plate.
Takk for utfyllende informasjon. Når jeg omsider hadde forstått dette rett, kommer du trekkende med SRA og stifttrykk! Haha... det er ikke lett dette her. Altså, jeg forstår at disse faktorene vil påvirke VTA, men det er veldig mange kjente og ukjente faktorer som spiller inn ved avspilling av en vinylplate. Forstår at enkelte kan bli lettere nevrotiske av dette.
Håper subplatter og akryltallerken fra Groovetracer bygger like mye i høyden som de orginale, ellers så er det en faktor som må inn i regnestykket.

Forøvrig så bestilte jeg AT 150-Sa i går. Kunne like gjerne ha blitt 2M Bronze, men nå er valget tatt.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Du gjorde et godt valg der. Jeg hadde en at150sa og lyden var rett og slett fantastisk. Jeg prøvde så godt jeg kunne å stille alt inn riktig, mulig lyden kunne ha vært enda bedre.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.428
Antall liker
17.135
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^^ Budskapet er vel egentlig at man kanskje skal være litt avslappet i forhold til om det i statisk oppsett er 0,5mm "feil" i den ene eller andre retning. Jeg har satt opp mine armer slik at VTA er nøytral (så godt det lar seg måle) med tynne 80-talls plater. Da blir vinkelen litt negativ (riktig nå @Dazed) med eksempelvis 180gr.
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Du gjorde et godt valg der. Jeg hadde en at150sa og lyden var rett og slett fantastisk. Jeg prøvde så godt jeg kunne å stille alt inn riktig, mulig lyden kunne ha vært enda bedre.
Fint å høre at du var fornøyd. Ser at du siden har oppgradert til AT33. Oppfatter du store forskjeller på de to? Mulig jeg burde tatt MC-veien først som sist. Det er vel der de fleste havner til slutt.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Jeg får min at33ptg idag håper jeg. Bestilte den på onsdag. Hadde jeg ikke oppgradert riaa trinnet, ville jeg heller ikke gått bort fra at150sa. For jeg var mer enn fornøyd med lyden. Men så kom Pulsus på brukten og jeg måtte bare ha den. Og da ble jeg så fristet til å teste en mc pickup. LOMC pu'er krever en god riaa, ellers bør man holde seg til mm pu eller HOMC pu.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
^^ Budskapet er vel egentlig at man kanskje skal være litt avslappet i forhold til om det i statisk oppsett er 0,5mm "feil" i den ene eller andre retning. Jeg har satt opp mine armer slik at VTA er nøytral (så godt det lar seg måle) med tynne 80-talls plater. Da blir vinkelen litt negativ (riktig nå @Dazed) med eksempelvis 180gr.
Akkurat slik jeg gjør. Da får jeg bittelittegrann negativ VTA på tykke plater, noe jeg ofte føler at gir littegrann bedre lyd også. Litt mer bass. ..I teorien, i alle fall.
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Jeg får min at33ptg idag håper jeg. Bestilte den på onsdag. Hadde jeg ikke oppgradert riaa trinnet, ville jeg heller ikke gått bort fra at150sa. For jeg var mer enn fornøyd med lyden. Men så kom Pulsus på brukten og jeg måtte bare ha den. Og da ble jeg så fristet til å teste en mc pickup. LOMC pu'er krever en god riaa, ellers bør man holde seg til mm pu eller HOMC pu.
Hører gjerne fra deg når den er på plass. Er spent på hva du synes. God helg, med eller uten ny pickup!
 
Topp Bunn