Oppgitt verdi for MVA

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
Jeg har et litt pinlig spørsmål:

Jeg har betalt for en brukt gjenstand ved bankoverføring til utlandet.

Har aldri gjort det med bank direkte ( Paypal er min venn ) og jeg ble litt overrasket over at jeg mått fylle ut en rubrikk for hva jeg betalte fro , til de sentrale myndighet ( e.l.)

Nå spør selger om jeg ønsker at han skal redusere verdien på pakkseddelen slik at jeg kan spare litt mva....

Kommer noen til å kryss-sjekke dette ?
 
N

nb

Gjest
Garantert ikke, men juks er det åkke som. Tenk deg selv hvor mange bankbetalinger som går til utlandet hvert eneste minutt fra Norge. Den eneste praktiske funksjonen til at bankene rapporterer er at Norges Bank skal ha strying med betalingsstrømmene inn og ut av Norge. At du betaler noen hundre eller tusen kroner for ett eller annet er det garantert ingen som bryr seg noesomhelst om.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
Ja juks er det nok, men jeg er på nippet til å definere det som sivil ulydighet, jeg har aldri forstått forstått hvorfor man skal
betale MVA for brukte ting. Selv om de er fra utlandet. Egentlig burde de fjerne det for å stimulere gjenbruk ,
i miljøkampens navn ....
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Kan skattemyndighetene finne ut at det om du flytter noen millioner ut av landet for å unndra formuesskatt? Ja. Kan de lokale heltene på nærmeste postbehandlingssentral finne ut om du betalte 5000 eller 10000 for en forsterker? Helt usannsynlig.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Jeg vil ikke oppfordre folk til svindel, selv om sannsynligheten for å bli knepet er minimal.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Hvis det etterhvert blir betydelige beløp risikerer du faktisk at noen sjekker det, ikke bare i teorien.
 

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
270
Antall liker
4
Har ikke bankene rapporteringsplikt hvis beløpet er over en viss grense...? ( 20K?)
 
R

Roysen

Gjest
Halux skrev:
Har ikke bankene rapporteringsplikt hvis beløpet er over en viss grense...? ( 20K?)
De har rapporteringsplikt til Norges Bank. Norges Bank har imidlertid ingenting med mva å gjøre.

Mvh
Roysen
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Mulig jeg tar feil, men mener å ha lest et sted at EU vil innføre krav til kredittkortselskapene om full rapportering av transaksjoner foretatt over landegrensene.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Selger kan skrive hva han vil, sånn rent teknisk, men du er ikke garantert at tollavdelingen ved posten "kjøper" informasjonen som står på pakken. Jeg har ved flere anledninger blitt avkrevd faktura eller betalingskvittering for tollberegning, og det til tross for at verdi og lignende tydelig framgikk av etiketten på pakken.

Lykke til!
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Samme erfaring som Hamram, måtte stille opp med utskrift fra Paypal..
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Hamram skrev:
Selger kan skrive hva han vil, sånn rent teknisk, men du er ikke garantert at tollavdelingen ved posten "kjøper" informasjonen som står på pakken. Jeg har ved flere anledninger blitt avkrevd faktura eller betalingskvittering for tollberegning, og det til tross for at verdi og lignende tydelig framgikk av etiketten på pakken.

Lykke til!
Samme her!
Har blitt avkrevd kvittering for bankoverførselen til utlandet nå nylig. Dette var det DHL som stod for, etter påtrykk fra tollvesenet. Jeg ble fortalt at tollvesenet ikke stolte på de utfyldte papirene fra flere land, især Storbrittannia.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
superhkm skrev:
Nå spør selger om jeg ønsker at han skal redusere verdien på pakkseddelen slik at jeg kan spare litt mva....
Du vil også få et problem hvis pakken er skadet og innholdet ødelagt, da får du kun erstatning for påført verdi.
 
R

Roysen

Gjest
ErosLoveking skrev:
Mulig jeg tar feil, men mener å ha lest et sted at EU vil innføre krav til kredittkortselskapene om full rapportering av transaksjoner foretatt over landegrensene.
Jeg tror datatilsynet vil ha en finger med i avgjørelsen av om det kravet der skal innvilges her til lands. Det var jo også et krav fra skatteetaten at flyselskapene måtte innberette hvem som tok ut bonuspoeng og fikk gratisflygninger basert på dette fordi de mente det var skattepliktig. Datatilsynet satte foten ned og det ble stoppet.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
kjoenik skrev:
Hamram skrev:
Selger kan skrive hva han vil, sånn rent teknisk, men du er ikke garantert at tollavdelingen ved posten "kjøper" informasjonen som står på pakken. Jeg har ved flere anledninger blitt avkrevd faktura eller betalingskvittering for tollberegning, og det til tross for at verdi og lignende tydelig framgikk av etiketten på pakken.

Lykke til!
Samme her!
Har blitt avkrevd kvittering for bankoverførselen til utlandet nå nylig. Dette var det DHL som stod for, etter påtrykk fra tollvesenet. Jeg ble fortalt at tollvesenet ikke stolte på de utfyldte papirene fra flere land, især Storbrittannia.
De kan ikke bevise at du ikke har betalt kontant. Dette kan du hevde og sende de en nedskrevet faktura som avsender har laget.

MvH
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
limvingen skrev:
superhkm skrev:
Nå spør selger om jeg ønsker at han skal redusere verdien på pakkseddelen slik at jeg kan spare litt mva....
Du vil også få et problem hvis pakken er skadet og innholdet ødelagt, da får du kun erstatning for påført verdi.
Du får uansett kun dekket verdi i forhold til vekt på forsendelsen om du sender med de store selskapene Fedex, UPS og DHL. De dekker ikke i henhold til spesifisert verdi.

Mvh
Roysen
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Jeg tror datatilsynet vil ha en finger med i avgjørelsen av om det kravet der skal innvilges her til lands.
På ingen måte. Dersom kravet kommer fra EU og er til bryderi for folket så blir det innført umiddelbart; gjerne før EU-land. Dersom kravet er til fordel for folket blir det ikke innført men trenert i diverse klage og rettsinnstanser. F.eks har EU krevd at Norge ikke kan kreve moms på brukte ting (man skal ikke betale moms flere ganger), men dette er til evig behandling....

Årsaken tiil denne praksisen er at vi sa nei til EU to ganger og skal straffes for det. Byråkrater og politikere er furtne....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Hamram skrev:
Selger kan skrive hva han vil, sånn rent teknisk, men du er ikke garantert at tollavdelingen ved posten "kjøper" informasjonen som står på pakken. Jeg har ved flere anledninger blitt avkrevd faktura eller betalingskvittering for tollberegning, og det til tross for at verdi og lignende tydelig framgikk av etiketten på pakken.
Det har jeg opplevd flere ganger. Jeg nekter å sende dem noe som helst og ber den sende pakken i retur. Deretter tar jeg kontakt med selger og ber han sende den en gang til med halv verdi av hva som stod på pakken sist. Da går den rett igjennom. Synes det er flott at staten taper penger på a drive flisespikkeri i mitt tilfelle på brukt vinyl som koster noen hundre kroner.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg handler en del RC-utstyr fra Taiwan og Kina. Der ER det faktisk sykt billig for enkelte ting som koster 10-gangen her i landet for samme ting. Hos spesiellt én netthandel kan jeg faktisk velge hvor mange prosent av totalbeløpet jeg ønsker skal stå på pakka. alt i fra 10-20-30 etc. til 100%. Spesiellt nå på høsten og mot vinteren, dumper de prisene på veldig mye for å bli kvitt overproduksjon for sesongen. Det er gjerne så billig i utgangspunktet at jeg ikke sparer mye uansett, men jeg sparer en halvannen uke i tollen - det et dét som er mest irriterende med tollen med all den ventinga.

Vidar
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
kjoenik skrev:
Hamram skrev:
Selger kan skrive hva han vil, sånn rent teknisk, men du er ikke garantert at tollavdelingen ved posten "kjøper" informasjonen som står på pakken. Jeg har ved flere anledninger blitt avkrevd faktura eller betalingskvittering for tollberegning, og det til tross for at verdi og lignende tydelig framgikk av etiketten på pakken.

Lykke til!
Samme her!
Har blitt avkrevd kvittering for bankoverførselen til utlandet nå nylig. Dette var det DHL som stod for, etter påtrykk fra tollvesenet. Jeg ble fortalt at tollvesenet ikke stolte på de utfyldte papirene fra flere land, især Storbrittannia.
Da har jeg vært heldig, har aldri blitt avkreft noen dokumentasjon foruten det som er deklarert på pakken. Men det har da vært mest småbeløp på småsaker som radiorør..

Det som er mest surt er nå jeg kjøper noe under 200kr grensen, men at fakturaen/tolldeklarasjonen inkluderer porto slik at beløpet går over grensen.. Da blir det dyrt.
Det andre er de som kun selger og kun sender via express mail med sporing. Det har liten verdi for meg å betale 35usd i for for 1 uke over atlanteren og 10 dager i tollen , istedet for porto til 7 usd uten sporing og ingen toll.


Sleiven
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
Wright skrev:
Kan skattemyndighetene finne ut at det om du flytter noen millioner ut av landet for å unndra formuesskatt? Ja. Kan de lokale heltene på nærmeste postbehandlingssentral finne ut om du betalte 5000 eller 10000 for en forsterker? Helt usannsynlig.
Selger skrev verdien ned på eget initiativ, fedex rapporterte beløpet til tollvesenet, Tollvesenet kryss-sjekket, og vips måtte jeg betale mva på hele beløpet. Slik gikk det med den saken.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Det som er mest surt er nå jeg kjøper noe under 200kr grensen, men at fakturaen/tolldeklarasjonen inkluderer porto slik at beløpet går over grensen.. Da blir det dyrt.
Sleiven
Da kan du klage. Betalingsbekreftelsen som du (feks) får på epost - og som også skal ligge i pakken - bør duge som dokumentasjon. Den ene gangen dette skjedde med meg gikk det greitt å få tollbeløpet igjen.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
En metode som en slem onkel har benyttet er å dele opp betalingen i to. En del som samsvarer med oppgitt fakturabeløp og en del til å dekke resten. Men slikt gjør man bare ikke!

Elektron
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Sleiven skrev:
Det som er mest surt er nå jeg kjøper noe under 200kr grensen, men at fakturaen/tolldeklarasjonen inkluderer porto slik at beløpet går over grensen.. Da blir det dyrt.
Sleiven
Da kan du klage. Betalingsbekreftelsen som du (feks) får på epost - og som også skal ligge i pakken - bør duge som dokumentasjon. Den ene gangen dette skjedde med meg gikk det greitt å få tollbeløpet igjen.
Jepp, om dette skjer må du klage. Produktet alene må koste-/være verdt mer enn 200,- før tollen kan beregne inn selve portoutgiften. Om du kjøper noe som koster en femtilapp, og blir belastet med 200,- i ren porto, skal det altså ikke bregnes toll og/eller moms.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Da jeg kjøpte mine høytalere fra usa delte jeg beløpet i 2 deler nettopp med tanke på dokumentasjon ved en evnt. tollbehandling.
Nå gikk høytalerne greit gjenom tollen men jeg skjønner ikke helt at ingen har reagert da fraktbeløpet var mye større enn oppgitt verdi på høyttalerne.
 
Topp Bunn