Oppfylling av høyttalere på framvegg - noe å si lydmessig?

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Driver og samler inn drivere til et kommende prosjekt av den massive sorten, så langt i planleggingen blir bass-riggen alene cirka 90cm bred langt ut mot sideveggene, så kommer det en bass-løsning til midt i mellom disse som bygger minst 50cm i bredden, men så lurer jeg på om jeg skal ha enda en lik modul som bass-løsningen som er minst 50cm bred (disse to blir da like). Nye fronter er planlagt å sette foran bass-løsningene, elektronikk eventuelt ut på den ene siden for å frigjøre plass i midten på frontvegg. Veggen er cirka 4m bred og bass-løsning blir enten 2,3m eller 2,8m bred til sammen av cirka 4m bredde (det blir altså lite "luft" på framveggen) annet enn høyttalerkasser fra gulv til tak.

Vil dette slå negativt ut på lyden, og vil forskjellen på 50cm oppfylling i bredden av rommet ha nok å si til at man burde sløyfe denne løsningen?
Kapasitetsmessig holder nok begge løsningene, men jeg er i den situasjonen at jeg kan velge fritt nå da jeg allerede har driverne og forsterkere til begge løsninger (en prøv og feil variant er lite aktuelt da det må bygges nye kasser uansett).

Frontvegg har i dag en forholdsvis massiv diffusor som uansett vil være på denne veggen og bakvegg vil få forholdsvis dyp demping (minst 40cm isolasjon + dypere bassfeller i hjørner), førsterefleksjon vil også få mer isolasjon i hele rommets høyde.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.430
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hvis du her snakker om to basstårn.
Så fikk jeg plassert de slik att avstand fra sideveggene til senter av første tårn. Det doble mellom tårnene. Da er de "riktig" plassert i forhold til bredden av rommet. Men det et mange veier til Rom.
Men det er vel det som i følge fysiske lover er best plassering i bredden.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
........Veggen er cirka 4m bred og bass-løsning blir enten 2,3m eller 2,8m bred til sammen av cirka 4m bredde (det blir altså lite "luft" på framveggen) annet enn høyttalerkasser fra gulv til tak.........
Vil dette slå negativt ut på lyden........
Mange elementer er skikkelig tøft, men hvorfor ikke....... når alt er innenfor budsjett ?
Hvor lite er egentlig nok....... for mest mulig opplevelse av det som er i et lydopptak ?
Plugger i ørene spiller dypere enn de fleste Audiofile systemer, men er det en stor opplevelse ?
Akustiske tiltak får mye oppmerksomhet, men det kan bygges smartere enn de fleste har gjort ?
Earl Geddes mener 4 stk. subber er nok og neste steg til 8 stk. gjør liten eller ingen forskjell......
REL presenterer 6-pack som sin ultimate løsning, men forbeholdt utvalgte modeller..... :unsure:
Kan subber blandes mtp. størrelse, effekt og "kasse"-løsning ?
Hvilket plasseringsmønster av subbene gir mest bang for the bucks ?
Hvilken bassløsning bør velges hvis man prioriterer musikk med schmekk i trommene ?
Hvorfor ikke bare bygge bassløsning som eliminerer behovet for bassfeller ?
Hva sier simulatorene er optimal løsning for The Wall of Bassers ?
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Hvis du her snakker om to basstårn.
Så fikk jeg plassert de slik att avstand fra sideveggene til senter av første tårn. Det doble mellom tårnene. Da er de "riktig" plassert i forhold til bredden av rommet. Men det et mange veier til Rom.
Men det er vel det som i følge fysiske lover er best plassering i bredden.
Det er vel snakk om til sammen 5 eller 6 basstårn, men løsningen for 50-500hz vil stå ganske tett ved sideveggene (16x 10" og 18x 8"). Planlegger å ha minst 4x 18" i tillegg under 50hz, vurderer også 8x 18" (to tårn av de altså). For å få mest mulig symmetri vil det trolig se finest ut å ha disse tårna enten ved siden av de to andre (mot veggene) eller sette de i senter-avstand fra sideveggene. Jeg har eksperimentert litt, men ikke mye med ting (tv, tv-benker, rack osv) i område mellom høyttalere/subber for en tid tilbake og jeg favoriserte da minst mulig "ting" i område mellom høyttalerne, men om det bare var en "opplevelse" eller noe som kan måles vet jeg ikke.
Det blir 5 tårn uansett, så spørsmålet er vel egentlig om det 6. tårnet eventuelt vil gjøre område mellom høyttalerne på hver side mer "innelukket" eller hvordan man skal beskrive det, frontene skal sannsynligvis stå foran bass-riggen uansett, med mindre de ender med å stå på samme "linje"/avstand ut fra framvegg som basselementene.

Har ikke ferdigsstilt tankene rundt oppsettet enda, men stort og mange elementer blir det. ;)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.430
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mange elementer er skikkelig tøft, men hvorfor ikke....... når alt er innenfor budsjett ?
Hvor lite er egentlig nok....... for mest mulig opplevelse av det som er i et lydopptak ?
Plugger i ørene spiller dypere enn de fleste Audiofile systemer, men er det en stor opplevelse ?
Akustiske tiltak får mye oppmerksomhet, men det kan bygges smartere enn de fleste har gjort ?
Earl Geddes mener 4 stk. subber er nok og neste steg til 8 stk. gjør liten eller ingen forskjell......
REL presenterer 6-pack som sin ultimate løsning, men forbeholdt utvalgte modeller..... :unsure:
Kan subber blandes mtp. størrelse, effekt og "kasse"-løsning ?
Hvilket plasseringsmønster av subbene gir mest bang for the bucks ?
Hvilken bassløsning bør velges hvis man prioriterer musikk med schmekk i trommene ?
Hvorfor ikke bare bygge bassløsning som eliminerer behovet for bassfeller ?
Hva sier simulatorene er optimal løsning for The Wall of Bassers ?
Dette er jo ikke riktig, for jeg har jo prøvd, startet med en, så to for så å gå til fire. Så det store løftet til 8.
Og det var stor forskjell på alle stegene.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Dette er jo ikke riktig, for jeg har jo prøvd, startet med en, så to for så å gå til fire. Så det store løftet til 8.
Og det var stor forskjell på alle stegene.
Det var vel 3dB for hvert steg der. :geek:
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Dette er jo ikke riktig, for jeg har jo prøvd, startet med en, så to for så å gå til fire. Så det store løftet til 8.
Nei....det er ikke det, men Earl Geddes har sine subjektive vurderinger som legges til grunn for de fleste.... ;)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.430
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det var vel 3dB for hvert steg der. :geek:
Ikke det som var det viktigste.
Men mye jevnere frekvensgang og jevnere vannfall. Selfølgelig ett pluss med høyere følsomhet.
Stor motor er ikke en bakdel det heller. Kan spille høyt, men er ikke det som er det som er mest morro.
Kan spille veldig lavt og bassen bærer godt da også.
 
Topp Bunn