Oppbygging og veiledning ved hjemmekino oppsett.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, setter det opp der det låter best i stereo. Tenkte bare på å se hva de anbefalte. Har satt opp, målt og lyttet litt. Og ht fungerer meget godt der de andre sto. Har kun trekt de ørlite grand nærmere frontvegg og en 5cm lenger fra sideveggen. dette med alt av eq og kalibrering i bypass

Kjørte så ny kalibrering med reciver. Og føler egentlig at lydbildet sitter. Kjører ny kalibrering med DSPeaker 2.0 nå så får vi se. En ting er i vertfall sikker, det klirrer mye mer i skap og dører nå, 1 etg ned.

Med så lettdrivne høyttalere så satt reciveren de opp med mellom -7 og -9 db. subben satt reciver opp med -4.5db. på det andre ht settet så ble det meste satt til rundt 0 foruten frontene de ble satt til +8db husker jeg.

Burde jeg la det stå slik, eller burde satt dm nivået på subben i 0 og så forandret resten av høyttalerene etter det. altså satt de med 4.5db mer, dvs mellom -3 og -5db for å unngå å tømme reciveren for strøm... For nå holder jo reciveren igjen på høyttaleren. Og etter hva jeg forstår så må reciveren jobbe ekstra hardt for å oppnå ønsket nivå til mine ører.

Eller er det noe her jeg glemmer?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Årsaken til at nivået er satt ned er fordi receiverne har en referanseverdi for volumet. Du kan helt fint flytte alle kanalene opp til ca 0 så lenge du gjør det samme for alle kanalene.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Angående PJ så mener jeg Sony bør komme langt opp på ønskelisten din, det er meget gode bilder den klarer å skape og jeg tar meg enda i å imponeres hva min HW-50 klarer å trylle fram av bilder. 3D i min lyskontrollerte kino er også hakket vassere enn jeg har sett på noen kino..(uten at jeg har vært på de alle) Problemet med Sony er at det er svært lite av de på bruktmarkedet og de som skal selges har ofte god annenhåndsverdi. 2 stykker som har vært på demo hos meg har faktisk kjøpt seg HW-50.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Burde jeg la det stå slik, eller burde satt dm nivået på subben i 0 og så forandret resten av høyttalerene etter det. altså satt de med 4.5db mer, dvs mellom -3 og -5db for å unngå å tømme reciveren for strøm... For nå holder jo reciveren igjen på høyttaleren. Og etter hva jeg forstår så må reciveren jobbe ekstra hardt for å oppnå ønsket nivå til mine ører.
    Receiveren må jobbe akkurat like hardt. Om du har lavt innvolum og skrur opp volumet eller har høyt innvolum og skrur ned volumet, blir slutteffekten, og dermed kravene til effekttrinnet, de samme, så lenge volumet du opplever er identisk.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Angående PJ så mener jeg Sony bør komme langt opp på ønskelisten din, det er meget gode bilder den klarer å skape og jeg tar meg enda i å imponeres hva min HW-50 klarer å trylle fram av bilder. 3D i min lyskontrollerte kino er også hakket vassere enn jeg har sett på noen kino..(uten at jeg har vært på de alle) Problemet med Sony er at det er svært lite av de på bruktmarkedet og de som skal selges har ofte god annenhåndsverdi. 2 stykker som har vært på demo hos meg har faktisk kjøpt seg HW-50.
    Veldig enig. Kjører selv med en HW-95 og er på alle måter svært fornøyd. Jeg har den på en vegghylle 2m over gulvet, linsen en meter bak meg. Dermed var også støy fra projektor en viktig sak for meg. Der er Sony suveren, man hører lite til den selv på svært lavt volum fra anlegget.

Jeg kjørte en god stund uten senterkanal pga manglende mulighet til plassering av denne. Nå har jeg senterkanal, men jeg synes ærlig talt ikke forskjellen med og uten er all verden. Det er noe bedre taletydelighet, det skyldes prosessorens mulighet til å øke nivået på senteren uavhengig av frontene. Men jeg ofrer gjerne senteren den dagen jeg trenger plassen til en vinylspiller.

Dette med senter eller ikke senter har selvsagt mye med både rom og spredningskarakteristikken til fronthøyttalerne å gjøre, men verdt å tenke på og evt teste ut før innkjøp.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Artig. Jeg hadde en Sony HW20 før jeg flyttet og måtte ha anlegget i stua. Grisefornøyd. Ekstremt stillegående og knallbra bilde, men selvsagt en erfaring av begrenset verdi nå som vel 4 år har gått, det vil si en hel evighet, i bildebransjen.

Personlig synes jeg at lydkvaliteten er klart best uten center, men centeren er jo først og fremst en lydmessig komprimissløsning man har opprettet for å forankre lyden til bildet, og om man tolererer det å ikke ha sentrert lyd om man ikke sitter i sweetspot er definitivt en vanesak. De gangene jeg har hatt center i mitt anlegg og ikke lenger er vant til phantom center hører jeg all lyden fra den kanalen jeg sitter nærmest de første ti minuttene, inntil jeg igjen lever meg inn i det som er på skjermen. Men når eg har kjørt lengre perioder uten center, så er det nesten håpløst å se film med center siden all lyden kommer rett fra boksen over eller under bildet og panoreringer låter horribelt siden centeren sjelden er på høyde med frontenes mellomtone/diskantelementer. Det tar alltid litt tid med tilvenning før hjernen igjen lar seg lure.

Forutsetningen for at jeg skal foretrekke phantom center er at anlegget også er rigget for hifi-bruk med frontene, slik at holografi og stereoperspektiv er på plass. Dersom man ikke har dette i orden mener jeg at man _må_ ha center for at det ikke skal bli helt håpløst.

Den eneste gangen jeg helt uten vurdering ville gått for en center er om jeg kunne hatt den bak lerettet. Det er den eneste løsningen som ikke har store kompromisser kontra phantom center lydkvalitetsmessig. Jeg har kjørt i år med både phantom center og med skikkelig center, ikke bare gjort kortvarige tester hvor "vane" er en klart forstyrrende faktor, så jeg føler jeg har et godt grunnlag. Det går litt opp og ned. Etter et år uten center har jeg gjerne lyst på center igjen, og etter et år eller to med center så savner jeg lydkvaliteten uten center, spesielt på konserter.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Uff, dette kan bli smertefullt før ørene. Satan dette trøkker! Har fått kjørt ny kalibrering nå og hørt på en del musikk. Tror dette kommer til å bli veldig bra. Det er relativt stor forskjell på lyden med Klipsch vs Triangle Chello. Noe som jo er naturlig. Den største forskjellen er med blåsere, dere r Klipschene langt mer "ekte" Trompet høres jo i virkeligheten svært sparpt ut. Det er det her også, men jeg slipper den jallingen som mange har i rommene sine oga arbeidet jeg har gjort før.

Hører også på damestemmer at de er noe mer pågående, men det er ikke ubehagelig i det hele tatt. Subbene er plassert på samme linjen i lengderetningen av rommet, men jeg har trekt de 30cm nærmere frontvegge, da kassa til subbene er 3cm for høye til å ha de under lerretet.

Sidehøyttalerene er satt på plass, men de jeg skal ha bak, der må jeg finne et eller annet stativ for å henge de på veggen.

Så, skal bakhøyttalerene ( her snakker vi om 7.1) vinkles inn/ned mot øret, eller skal de spille rett frem?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Uff, dette kan bli smertefullt før ørene. Satan dette trøkker! Har fått kjørt ny kalibrering nå og hørt på en del musikk. Tror dette kommer til å bli veldig bra. Det er relativt stor forskjell på lyden med Klipsch vs Triangle Chello. Noe som jo er naturlig. Den største forskjellen er med blåsere, dere r Klipschene langt mer "ekte" Trompet høres jo i virkeligheten svært sparpt ut. Det er det her også, men jeg slipper den jallingen som mange har i rommene sine oga arbeidet jeg har gjort før.

Hører også på damestemmer at de er noe mer pågående, men det er ikke ubehagelig i det hele tatt. Subbene er plassert på samme linjen i lengderetningen av rommet, men jeg har trekt de 30cm nærmere frontvegge, da kassa til subbene er 3cm for høye til å ha de under lerretet.

Sidehøyttalerene er satt på plass, men de jeg skal ha bak, der må jeg finne et eller annet stativ for å henge de på veggen.

Så, skal bakhøyttalerene ( her snakker vi om 7.1) vinkles inn/ned mot øret, eller skal de spille rett frem?
    Så lenge du føler at de er innenfor komfortsonen spredningsmessig trenger du ikke å vinkle dem. Bakhøyttalere gjør seg gjerne godt med et snev av diffuserende effekt. Siden dine har horn så kan du jo f.eks verifisere at du ser diskantelementet inni hornet fra de viktigste sitteposisjonene, og da er det godt innafor.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2

Jeg mener det er best om de ikke vinkles mot øret, dette er nok også grunnen til en anbefalt plassering rundt 1,5m over gulvet. Det er vel helst indirekte/diffusert lyd du ønsker bak i rommet. Er bak/surroundhøyttalerne dine dipoler eller vanlig sentral plassering av elementene? Er det de samme ht helt bak som til side/bak?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    En liten ting angående centerspørsmålet:
    Jeg anbefaler selvsagt at man gjør seg opp sin egen mening. Det er veldig forskjellig hva man er vant til og hvilke parametre ved lyden man bryr seg mest om.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Jeg mener det er best om de ikke vinkles mot øret, dette er nok også grunnen til en anbefalt plassering rundt 1,5m over gulvet. Det er vel helst indirekte/diffusert lyd du ønsker bak i rommet. Er bak/surroundhøyttalerne dine dipoler eller vanlig sentral plassering av elementene? Er det de samme ht helt bak som til side/bak?
    Hei.

Har et par dipole og et par vanlige (monoploe eller hva det heter)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har mange erfaringer med dette fra ulike anlegg og rom opp gjennom årene, da i form av at stereoanlegget har vært integrert i surrounddelen, og jeg mener dette gir svært mye ekstra, selv om surrounddelen ikke er på tilsvarende kvalitetsnivå. Sånn i forhold til dine spørsmål har jeg følgende erfaringer å komme med:

- Høydekanaler er tøft, men prosesseringen som trengs oppleves av mange som noe kunstig og nærmest som en gimmick siden dette er "juksekanaler". Jeg ville ikke lagt ressurser i å få høydekanaler dersom dette krever en ny receiver og du i tillegg har skråtak, men oppfordrer selvsagt til å teste dersom du uansett ender opp med en receiver som har denne muligheten.

- Få bakkanalene opp! Gulvstående bakkanaler i hodehøyde gir deg bare en veik og ørliten smak på det deilige omsluttende lydbildet du vil få om du får kanalene opp på veggen og vinklet riktig (eventuelt vegghengte bipoler som jeg er veldig fan av i en 5.1 konfigurasjon).

- Selv om det er "in" å hate 3D, så må jeg ærlig innrømme at med en skikkelig bildegjengiver og gode 3. parts briller, så byr dette på en hjemmekinoopplevelse man rett og slett ikke får i 2D. Ulempen er at 3D filmer nærmest ser ut til å forsvinne mer og mer og det er langt mellom gode 3D filmer, og enda lengre mellom filmer som faktisk bruker 3D-delen til å forbedre filmen. Mitt råd er å ikke bruke ekstra penger bare for å få 3D, med mindre du er sikker på at du har en bildegjengiver (TV eller projektor) som faktisk er lyssterk, STOR, og bra nok til å gi en fullverdig opplevelse.

- Dagens receivere _er_ bedre lydmessig enn 3-4 år gamle receivere. I motsetning til i stereoverdenen de fleste her på HFS lever i, hvor man knapt har opplevd noen form for forbedring i kvalitet de siste 10-20 årene, blir AV-receiverne stadig bedre. Jeg opplever at sweetspot ligger på receiverne i 7-10 000,- klassen. Her får man all funksjonalitet og de beste konstruksjonsprinsippene produsentene har å by på, men uten "statement"-modellenes pristag. Bare for å gi et eksempel på hva du får for den prisen i dag så snakker vi f.eks 32bits ESS SABRE DAC i Yamahas Aventage serie. Receivere 10-15k klassen for 3-4 år siden var nesten der (jeg hadde en Yamaha RX-V3900) lydmessig også i stereo. Engasjerende var det definitivt, men det var fremdeles den ørlille kornetheten og småtekniske lydpreget som fortalte deg at dette nok var en receiver. Men når jeg plukket opp en Denon AV X-4000 på tilbud til en latterlig pris her nå for noen måneder siden, ble jeg rett og slett sjokkert. Dette låter svært finkornet og lettflytende med skikkelig holografi, og det spruter virkelig i surround i tillegg.

- Jeg opplever at selv dagens receivere, med min X4000 som eksempel, ikke fungerer bra som analoge forforsterkere. Det låter i hvertfall hos meg kornete og med et utpreget "teknisk preg". Lyden av min Bryston BDA-2 DAC gjennom X4000 i pure direct var knapt til å kjenne igjen, mens det låter virkelig bra om jeg kjører HDMI direkte til Denon-recieveren og lar den håndtere alt fra konvertering til sluttresultat. Mitt råd er derfor å anskaffe en grei receiver i prisklassen jeg foreslo og la den gjøre alt, og i størst mulig grad unngå analoge kilder for kritisk lytting via disse receiverne. Det låter rett og slett ikke "hi-fi" i mine ører.

- Har du mange analogkomponenter vil jeg sterkt anbefale å gå for en stereopre med ht passthrough på sikt. Men pass på!, de fleste implementasjoner suger vilt og har typisk mye godt hørbar støy, også i lytteposisjon, med så sensitive høyttalere som Klipsch (jeg har brukt RF-7 II siden de kom til Norge). Eksempel på implementasjoner jeg selv har vært borti som ikke har fungert bra er f.eks EC 4.8 og Audio Valve Eclipse. GamuT-preen jeg hadde en stund var imidlertid brukbar her.

- Start med stereodelen av anlegget. Først når du føler at stereolytting sitter med akkurat like stort krav til holografi, stereoperspektiv og lydkvalitet som i et tilsvarende stereoanlegg, er det på tide å rigge permanent plassering av resten av surrounddelen med bilde, subwoofere, bakhøyttalere og centerhøyttalere. Du har RF-7, og disse kan spille svært bra og du trenger _ikke_ å godta at det låter dårligere enn et halvnerdete stereoanlegg bare fordi du også kan få gåsehud og tårer i øyekroken av blu-ray konserter i full surround.

- Effekttrinn på frontene er helt nødvendig om du ønsker "audiofil" kvalitet på musikk! Gitt at den moderne receiveren får gjøre jobben som DAC og Pre, så opplever jeg at nesten all degradring av lydkvalitet kommer fra effektdelen til receiveren ved stereolytting. I surround legger jeg ikke merke til noe spesielt fordi det er så mye som foregår. Det er ikke verdt å bruke en krone på effekt på bakhøyttalere, og etter min erfaring heller ikke centeren så lenge du ikke belaster receiveren med frontene, git at du har en god receiver, og ikke har en svært krevende center. Jeg kjørte i en lengre periode med fullt Electrocompaniet AW400 + AW120 på center og bakhøyttalere hos meg, og jeg opplevde ingen forbedring kontra å la receiveren gjøre jobben med alt unntatt frontene.

- To subwoofere plassert i ulike gunstige posisjoner med skikkelig korreksjon via receiver eller f.eks en AntiMode (jeg har ikke spesielt god erfaring med korreksjon på de øvrige kanalene, så der går det i Pure Direct med unntak av litt testing ved plassering av anlegget) fungerer påtakelig mye bedre enn kun én og er etter min mening en meget god investering for en fullverdig filmopplevelse og musikalskt spretten bass som fremdeles har god og presis tyngde.
    Spiller du klassisk musikk? Har vurdert å kanskje konverter et av mine 2.0/2.1 system til 4/5.1 + bilde mulighet. Lyd til film går helt fint i mono for meg, men jeg har sett/lest at bla. 2L mener det er veldig mye å hente på musikk i surround.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2

Hei.

Har et par dipole og et par vanlige (monoploe eller hva det heter)
    Good!

Akkurat slik jeg har det selv;-)
    Dipolene på sidene og monopolene bak går jeg utifra. Lurt å passe på symmetri i så stor grad som mulig vedr plassering baki der, sier seg vel egentlig selv. Det jeg ser at det "slurves" litt med noen ganger er plassering av sidehøyttalerne. De bør stå nokså rett ut fra øreposisjon slik at dipolelementene dekker både rommet foran og bak langs veggene i forhold til der du sitter. Bakhøyttalerne bør ikke plasseres for langt inne i hjørnene heller.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Side høyttalerene står rett ut ja, slik at elementet peker mot meg. Hornene peker da ut fremfor og bak hodet. (di-pol) bakhøyttalerene monopol skal jeg etter det jeg ha forstått henge med 60graders vinkel inn mot hode. eller 30grader fra hver høyttaler. Trøbbelet er å finne ut hvor høyt de skal henge...

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Bare for å pirke litt her. Klipsch sine bakhøyttalere er bipoler, ikke dipoler. I bipole konstruksjoner slår begge sider av høyttaleren i fase, mens i dipolser slår de i motfase. Dipole bakhøyttalere er gjerne firkantede med et element som peker langsetter veggen i hver retning. Klipsch slår i fase fremover på skrå i hver sin retning og er dermed bipolare høyttalere.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Spiller du klassisk musikk? Har vurdert å kanskje konverter et av mine 2.0/2.1 system til 4/5.1 + bilde mulighet. Lyd til film går helt fint i mono for meg, men jeg har sett/lest at bla. 2L mener det er veldig mye å hente på musikk i surround.
    Ikke utpreget mye klassisk nei. Dessverre er det ikke helt enkelt å komponere et surroundanlegg som låter optimalt for den typen mixing som 2L gjør. Typiske surroundspor mikses stort sett alltid slik at bakkanalene brukes kun for ambience og effekter. Dette gjelder både film og musikk. Det er også denne typen mikser bakhøyttalerkonfigurasjonen som DTS, THX og Dolby anbefaler er rettet mot. 2L legger imidlertid fulle instrumentspor i bakhøyttalerne slik at du plasseres midt inni orkesteret.

I praksis vil nærmest den skraleste form for bakhøyttaler løfte opplevelsen drastisk så lenge den kun må bidra med ambience og effekter, men når man faktisk bruker kanalen som en fullverdig deltaker i lydbildet med instrumenter og stemmer så er man nødt til å sørge for at kvaliteten på bakhøyttaleren er såpass at det ikke låter helt forferdelig sammen med frontene. Bipoler/dipoler er nok ikke helt optimalt dersom denne typen surroundmixer er det primære bruksområdet.

Jeg har kun noen ytterst få surroundopptak som faktisk er av denne typen, og opptak med bilde, dvs konserter og film er så godt som aldri av denne typen, men i 2Ls tilfelle så er jo det å plassere deg midt inni orkesteret nærmest en fanesak. Heldigvis hadde jeg flaks med bakhøyttalerne mine så det låter overraskende bra også på denne typen mixer. I praksis er 99% av alt jeg hører på tradisjonell surroundmixing, så noe stort problem vil det uansett ikke være normalt sett.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Det burde jeg jo tenkt på når jeg nevnte 2L, men jeg jeg ser nok mer for meg utgivelser fra Chandos, Channel,Harmonia Mundi, Pentatone o.l.
    Opera med bilde og diverse pop/rock/jazz konserter kan nok også bli spilt om det blir noe av dette. Litt usikker på 2 eller 3 front høyttalere (håper 2 er nok) men anbefalingen din med "rimelig" receiver kan passe bra da jeg vil ha 2 monoblokker igjen etter jeg har flyttet Pre/dac over til det andre anlegget. Men jeg må jo kunne spille vinyl så en pre med HT-bypass må nok vurderes på sikt.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Side høyttalerene står rett ut ja, slik at elementet peker mot meg. Hornene peker da ut fremfor og bak hodet. (di-pol) bakhøyttalerene monopol skal jeg etter det jeg ha forstått henge med 60graders vinkel inn mot hode. eller 30grader fra hver høyttaler. Trøbbelet er å finne ut hvor høyt de skal henge...
    Det ligger mye research bak min beslutning om høyde ca 1,5m fra gulvet, men kan dessverre ikke komme på hvor jeg fikk den anbefalingen. Hovedsaken er dog at dette fungerer veldig bra hos meg i alle fall.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge

Sjekk frekvensresponsen, det er jo mulig disse nå låter litt lyst.
    Hvis en har for vane å spille litt høyt så er det ofte fordelaktig med en tilt, 3-6 dB tilt fra 20->20K gjør veldig mye.

Hvis dette kalbrerte med trim om lag -7 - -9dB så kan du spille 0dB med bra margin, sannsynligvis klipper det ikke før rundt +6 - +9dB, og det er som regel altfor høyt, avhengig av kildematerialet.

Det fine med receiver er at du nå alltid vet hvor høyt du spiller, fordi volumkontrollen er kalibrert i forhold til et lydtrykk.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tester ut 1.5m og med 60 grader mellom de, så får vi se hvordan det blir. Nå gjelder det bare å få tak i et effekttrinn. Jeg fikk dette til å klippe igår. Eller jeg vet ikke hva som skjedde, men på transformers igår så fikk jeg en ulyd på høyre side av anlegget. Men kun i høyre sourround back og sourround. Hørtest ut som digitalt støy ala slik som et gammeldags modem som ringer opp tilkoblingen, men bare hakke i lyden. Ble borte når jeg skrudde ned lyden litt.

Så effettrinn det ser det virkelig ut som jeg trenger..

mega1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Antall liker
    189
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Tja eller en z11 ;-) jeg kan kjøre 2 stk klipsch rs7 +1 stk grandhigh gh7 bakhøytaler på en kanal uten problemer uansett lydtrykk eller film..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Heisann, jo tenker litt på den Z11. og med en så vil jeg mest sannsynlig slippe noen effekttrinn. Samtidig som at den nok vil spille godt på 2 kanaler. Men så er det alt det den mangler av "nymoten" ting. Tenker da spesiellt på 3D delen ( som kan fikses med en avspiller med to HDMI ut) men også om den romkorrigerinen er hot nok. DU har jo en slik, har du prøvd noen andre nyere recivere og sammenlignet?

mega1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Antall liker
    189
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Som nevn tidligere så prøvde jeg yamaha 3030. Dette er en reciver som selges idag. Det var ikke et skritt opp på stigen for og si det sånn. rom korrigeringen eg blitt noe utviklet på siste modell men det ga meg ikke noe extra. Denon og anthem er vel de som er ledene på rommkorrigeringen. Men når rommet og høytalerene spiller på lag så er ikke dette så kritisk.

Yamaha dsp z11 er jo ikke det siste nye en kommer ikke unna den, men finner du en slik til 10-12 k så er det svært vansklig og finne en bedre og kraftigere reciver enn det. Det den mangler et eller to valg på rommkorrigeringen og ikke er ledene på streaming samt litt tungvint i 3d er komprimisset, men den gir tilbake i bøtter og spann når det gjelder lydkvalitet.

Jeg har også testet denne imot ec 4.8- 250r komboen og et holfi pre/effekt sett med batteridrift til 110k. I mitt rom så syns jeg og et par venner av meg at forskjellene var så små at det ikke var verd og legge 5000kr imellom. Her var det selvfølgelig kun musikk vi testet med.

Hvis du googler litt så kanskje du blir litt klokere;-)

Mvh

Mvh

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Når du sammenlignet 3030 med Z11, var dette med eksternt effekttrinn eller ikke?

At Z11 har tildels vesentlig bedre effektdel med tanke på prisen den hadde når den kom er i hvertfall ikke spesielt overraskende, også med tanke på at dette er en teknologi som ikke har endret seg nevneverdig på mange år.

Som DAC/Pre-kombo vil jeg imidlertid tro at 3030 klarer seg veldig bra også mot Z11.

mega1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Antall liker
    189
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Begge to fikk hjelp av bladelius grendel på frontrekken. Jeg opplevde 3030 som litt mer grovkornet i lyden og litt spinklere, i lyd signaturen sånn generelt.

Mvh

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Prismessig tenker jeg forøvrig 7-10k ikke 10-15k. Et par anbefalinger fra meg vil være Denon AV-X4000 som jeg mener er et røverkjøp til 6998,- som den selges for nå. Den kostet opprinnelig flere tusen kroner mer og har all avansert funksjonalitet både for siste nytt av korreksjon, individuell korreksjon av doble suber, lydkvalitet og ting som airplay, spotify, videoprosessering, osv. Jeg likte ikke Denon receiverne etter å ha eid flere dørgende kjedelige varianter på midten av 2000-tallet, men denne modellen låter virkelig bra og med ordentlig futt i surround. Du vet kanskje at Denon eier Marantz og dette gir seg utslag i at Marantz SR7008-modell som selges til mer enn dobbel pris faktisk er bygd på nøyaktig samme lest som X4000. Bakplaten ser så godt som identisk ut om du ser på begge receiverne. Effektdelen er i praksis det eneste som er forskjellig, og dette punktet vil du uansett unngå om du kjører effekt på frontene. Kort sagt, svært mye for pengene.

Den andre modellen jeg synes virker veldig bra for prisen er Yamahas RX-A1030: Yamaha 7.2 receiver RX-A1030 (sort) - Receiver og forsterker - Elkj�p

Dersom det samme gjelder som med tidligere Yamaha-serier så er det tilnærmet null forskjell på å gå fra RX-A1030 til 3030 i lydkvalitet på musikk dersom man bruker ekstern effekt. DAC og predelen vil være veldig liktlydene.
    Kan du si litt mer om Denon AV-X4000 vs Yamahas RX-A1030? (Ser at man kan få Yamaha til 6500 nå) Får man DSD over HDMI på disse fra f.eks en Oppo? Vet at Denons i.link støtter dette men da må man vel også ha en Denon avspiller.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Nei, jeg kan dessverre ikke det. Jeg har svært god erfaring med Yamahas receivere fra tidligere generasjoner, både driftsikkerhetsmessig og meget engasjerende lyd. Men jeg har ikke hatt Yamaha siden RX-V3900. Den låt som nevnt ørlitegrann grovkornet og røff, men likevel naturlig i stereo, men med enorme doser engasjement. Røyken lå tykt i lokalet og artisten var definitivt av den whisky-drikkende typen når blues ble avspilt for å si det slik. Når mega1 nå nevner akkurat dette med grovkornethet i 3030 også, så kan det jo hende at denne Yamaha-sounden er med fremdeles (og jeg har ingenting i mot dette for å si det slik).

X4000 via HDMI med Bryston-effekttrinn opplever jeg imidlertid som meget finkornet og naturlig, og i motsetning til eldre Denon, med flott engasjement også nedover i bassområdet. Hvis denne gjør noe feil så må det være i form av at det siste rest av transparens mangler i forhold til det beste stereoutstyret. Men hele dette "tekniske" preget med litt kornete topp føler jeg endelig har blitt borte, noe som gjør at det plutselig blir veldig levelig å klare seg utelukkende med denne som DAC/Pre, litt avhengig av øvrige kilder og hvor mye penger man rettferdiggjør å bruke på de aller siste prosentene.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Angående specs så er X4000 helt fullstappet. Jeg tror ikke du finner noen annen 7000,- receiver med alt denne har, både på software og korreksjonssiden, og tilkoblinger. X4000 støtter DSD over HDMI etter det jeg har fått med meg, men da må du ha en egnet spiller. Oppoen kvalifiserer nok her. Du får ikke dette ut fra en PC siden skjermkortene her ikke støtter DSD DoP streaming over HDMI.

http://www.avsforum.com/t/1470889/denon-avr-3313ci-or-denon-avr-x4000#post_23283287

Men det vil likevel overraske meg om ikke DSDen blir konvertert til PCM inni DACen et sted. Jeg mener at jeg har lest at de fleste DAC-chiper som annonserer DSD-støtte uansett konverterer formatet internt.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.671
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er bildedelen noe å bekymre seg over da man får avspillere som fixer alt det du etterspør....Nyere Oppo feks.
    Tror også z11 kan være et godt valg akkurat nå. Jeg kan legge til at jeg solgte min Lyngdorf tdai 2200 her om dagen , og mens jeg venter på ny stereopre har jeg benyttet meg av surroundprossessoren i stereo. Det jeg har funnet ut etter noen lytterunder er at jeg aldri kunne klart meg uten dedikert stereopre. Yamahaprosessoren låter veldig oppløst, og lydbildet er sikkert like stort, men den myke fløyelslyden og holografien forduftet. Vokalen ramlet litt lengre bak i lydbildet og den beksvarte bakgrunnen opphørte.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Bildedelen er kun noe å bekymre seg over dersom du har flere bildekilder som skal til TV/projektor. I hvertfall synes jeg det er mye ryddigere å rute alt til receiveren og dra én kabel videre til TV/Projektor, enn å trekke dobbel kabling der hvor bildestøtten i receiveren ikke henger med og måtte switche kilde til AV-receiver også på projektor/TV dersom jeg skal ha en annen bildekilde enn 3D-blu-ray spilleren.
    Dette blir imidlertid veldig individuelt, både med tanke på hvor mange bildekilder man har, og hva man kan leve med både kablingsmessig og brukervennlighetsmessig.
    Z11 har jo andre kvaliteter som definitivt er verdt å ha.

Jeg synes personlig at Z11-løsningen er helt uinteressant nå i 2014, fordi jeg er sikker på at jeg får en bedre totalløsning ved å ha en moderne receiver som støtter "alt", og eventuelt gå for en dedikert stereopre om hifi-nevrosene skulle ta overhånd. Jeg har imidlertid en høykvalitets DAC og effekttrinn fra før.

Hadde jeg stått helt på bar bakke og billigst mulig ville få meg noe bra så høres en brukt Z11 imidlertid ut som en veldig fin startpakke som kan bygges ut ved behov senere.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Er bildedelen noe å bekymre seg over da man får avspillere som fixer alt det du etterspør....Nyere Oppo feks.
    Tror også z11 kan være et godt valg akkurat nå. Jeg kan legge til at jeg solgte min Lyngdorf tdai 2200 her om dagen , og mens jeg venter på ny stereopre har jeg benyttet meg av surroundprossessoren i stereo. Det jeg har funnet ut etter noen lytterunder er at jeg aldri kunne klart meg uten dedikert stereopre. Yamahaprosessoren låter veldig oppløst, og lydbildet er sikkert like stort, men den myke fløyelslyden og holografien forduftet. Vokalen ramlet litt lengre bak i lydbildet og den beksvarte bakgrunnen opphørte.
    Dette høres omtrent riktig ut som min tidligere erfaring ja. Mer grovkornet lyd og en utpreget "flattening" av stereoperspektivet. Artistene og objektene i lydlandskapet gikk på en måte fra å være 3D objekter til å bli pappfigurer.

Det jeg ble så imponert over var imidlertid at jeg ikke opplever at dette er tifelle med X4000 dersom den får lyden servert via HDMI og får gjøre hele jobben som DAC og pre i Pure Direct. Som analog forforsterker skjer imidlertid akkurat dette, og jeg nevnte i et tidlig innlegg at Bryston DACen min ikke låt bra i det hele tatt med Denonen som pre.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.671
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Forsåvidt enig med deg Mars.... men jeg forstår det slik at dette ikke blir noe tv-stue med flere bildekilder. derfor nevner jeg det.
    Personlig har jeg gått for den løsningen du beskriver siden alt er integrert i vår feles stue, og der er flere brukere av anlegget. Og da bør det gå så smertefritt som mulig:)

Hvis du hiver deg litt rundt Peter!
    Er jeg sikker på du klarer å spore opp en helt ny reciver og noen brukte effekttrinn til en overkommelig pris. Det er hvertfall den optimale løsningen fra mitt ståsted.
    med mindre du ikke får den z11,eren for en slikk og ingenting. Problemet er jo som tidligere nevnt at oppgraderingsnevrosen fort banker på døra når man skjønner der er mye mer å hente.
    Som et tips, Kan jeg nevne at guttaboys på stereofil i Oslo, vanligvis er mer en hjelpsomme med pris om man trykker på de riktige knappene.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser det skjer mye i tråden her, superdupert. Holder ikke meøt med her siden det er så sinnsykt mye å gjøre på jobben fortiden. Men det blir ivertfall penger ut av det.

Sitter har nå med en gammel plate TNT og spiller på RF7 og subbene. Med høyt volum tipper rundt 85db i sweetspot så høres lyden i stereo ( -24db) på reciver super ut, det trøkker noe hinsides, både i sofa og i brystkassa. Ikke helt topp oppløsning og holografi osv, men det gjår liksom ikke noe. Dette gir en vannvitting fot! Føler på en måte at jeg ikke klarer å sitte stille. Kroppen fylles opp med ny energi.

Men skjører jeg volumet opp over -20db på reciver så kollapser alt av lyd. Det kommer på en måte inn en hardhet digital støy, knitring så jeg tipper at reciverer sliter med slike volum.

Har imidlertid bestemt meg for å skaffe et effekttrinn. og bare ta med Pioneeren en stund til. Er ingen poeng for meg å bytte før jeg skaffer meg ny projector. Luker litt på den Coda S5 som ligger ute, men er litt bekymert for om den har nok watt til å spille tilstrekkelig høyt. Jeg vet at RF7 er over 100db på en W, men det føles ikke slik. Synes jeg må skru relativt høyt opp før jeg får tilstrekkelig med volum. (headbanger volum)

Har nesten alltid hatt wattmonstre hjemme. 50w hørest så "lite" ut. Tenker også litt på den Arcan P7 der jeg vil ha mulighet til å "biampe" RF 7 men samtidig ha ekstra trinn til senter og surround back. Slik at reciver bare drar surround høyttalerene.

Har alltid likt lyden av Electrocompaniet og registrerer at det ligger en Aw120 rimelig på brukten. Men sitter også med en tanke på å kjøre Emotiva, siden de har en superXpa2 gen2 og en Xpa5 gen 2.....

Hmm, skal ikke være enkelt dette. Rør ser jeg helt bort ifra, da dette gir meg mange søvnløse netter...

Er det noen som har hørt Copeland på Klipsch?

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ser det skjer mye i tråden her, superdupert. Holder ikke meøt med her siden det er så sinnsykt mye å gjøre på jobben fortiden. Men det blir ivertfall penger ut av det.

Sitter har nå med en gammel plate TNT og spiller på RF7 og subbene. Med høyt volum tipper rundt 85db i sweetspot så høres lyden i stereo ( -24db) på reciver super ut, det trøkker noe hinsides, både i sofa og i brystkassa. Ikke helt topp oppløsning og holografi osv, men det gjår liksom ikke noe. Dette gir en vannvitting fot! Føler på en måte at jeg ikke klarer å sitte stille. Kroppen fylles opp med ny energi.

Men skjører jeg volumet opp over -20db på reciver så kollapser alt av lyd. Det kommer på en måte inn en hardhet digital støy, knitring så jeg tipper at reciverer sliter med slike volum.

Har imidlertid bestemt meg for å skaffe et effekttrinn. og bare ta med Pioneeren en stund til. Er ingen poeng for meg å bytte før jeg skaffer meg ny projector. Luker litt på den Coda S5 som ligger ute, men er litt bekymert for om den har nok watt til å spille tilstrekkelig høyt. Jeg vet at RF7 er over 100db på en W, men det føles ikke slik. Synes jeg må skru relativt høyt opp før jeg får tilstrekkelig med volum. (headbanger volum)

Har nesten alltid hatt wattmonstre hjemme. 50w hørest så "lite" ut. Tenker også litt på den Arcan P7 der jeg vil ha mulighet til å "biampe" RF 7 men samtidig ha ekstra trinn til senter og surround back. Slik at reciver bare drar surround høyttalerene.

Har alltid likt lyden av Electrocompaniet og registrerer at det ligger en Aw120 rimelig på brukten. Men sitter også med en tanke på å kjøre Emotiva, siden de har en superXpa2 gen2 og en Xpa5 gen 2.....

Hmm, skal ikke være enkelt dette. Rør ser jeg helt bort ifra, da dette gir meg mange søvnløse netter...

Er det noen som har hørt Copeland på Klipsch?
    Den Codaen er glimrende. Coda er ekte saker, skikkelige strømforsyninger og en herlig, litt varm lyd. Det er en gåte for meg at ikke flere kjører på Coda. Jeg vurderer sterkt Coda ved neste forsterkerbytte, men med 88dB/2,83v blir S5 dessverre for puslete. Det ligger dog en Coda Ts ute også nå, heftige saker. Med 3 meters lytteavstand oppnår du 110dB i lytteposisjon med dine RF7.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har 3 meter lytteavstand ja. 110db burde vel være høyt nok. ligger som regel aldri over 100. Kanskje på film på de verste dynamikk bombene. Har vet i kinoen til Johnny grandis og der klarte vi 108db og det var sinnsykt mye volum! ser også det ligger en par NAD effekttrinn med 7 kanaler...

Den Codaen altså.... hadde jeg bare hatt mulighet til å få testa den før kjøp. Da hadde det vert så mye lettere..

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ..

Her er det noe som ikke stemmer.
    -24dB er ganske lavt, og bassen vil ikke kjennes fysisk på dette lyttenivået, du må opp på rundt -10dB for å få smekk som begynner å kjennes.
    Det virker også som forsterkeren klipper når du skrur opp på -20dB, ut i fra det som er beskrevet over.
    Det stemmer ikke, forsterkeren leverer kanskje rundt 1W på dette volumet.
    Så her er det noe rart med kalibreringen.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Har faktisk målt godt over 120 db peaks i sweetspot med RF-7 II i stereo uten at lyden har kollapset, men da så jeg faktisk at det glimtet et par ganger i overload LEDen på Bryston-effekttrinnet. Det leverer over 300w i ekte dual mono og bra med strøm så det sier jo litt. Det virker som om både effekttrinn og høyttaler begynner å bli litt ukomfortable ved 120db+ så sånn sett virker det som om begge passer bra med hverandre i kapasitet.

De rare ulydene du hører er effekttrinnet ditt som kollapser, men da har du nok en klasse D variant i receiveren din. Klasse A/B vill kollapse mer gradvis med skurr og oppbrytning. jeg hadde en Lyngdorf med klasse D som også låt slik når den ikke klarte mer. Jeg husker at det skjedde lenge før jeg trodde den skulle begynne å slite.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Det kan godt hende at det er A/B altså, men jeg forbinder merkelige "blippblopp" ulyder når forsterkeren klipper med klasse D/ICE konstruksjoner. Pioneer har/hadde ICE i en del av receiverne sine, men det var muligens etter at LX50 kom ut. At du tømmer receiveren med de høyttalerne du har på litt volum overrasker meg ikke. Jeg vet ikke helt hva slags impedansekurve RF-7 har, men mine RF-7 II har ihvertfall en litt vanskelig kurve som jeg mener å huske at ofte befinner seg nærmere 4ohm enn 8ohm og går en del ned mot 3ohm med litt fasevridning noe receivere liker svært dårlig. De liker som regel ikke noe lavere enn 6-8ohm, og en ellers grei last, og svikter fort om volumet går opp på vanskelige høyttalere.

Det lukter i hvertfall effekttrinn her, og et strømsterkt et også.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har 3 meter lytteavstand ja. 110db burde vel være høyt nok. ligger som regel aldri over 100. Kanskje på film på de verste dynamikk bombene. Har vet i kinoen til Johnny grandis og der klarte vi 108db og det var sinnsykt mye volum! ser også det ligger en par NAD effekttrinn med 7 kanaler...

Den Codaen altså.... hadde jeg bare hatt mulighet til å få testa den før kjøp. Da hadde det vert så mye lettere..
    Coda Technologies S5 power amplifier | Stereophile.com

Hel stabil til 2 ohm og måler en god del mer enn specs, 65W v 8ohm iflg Stereophile. Prisen på den brukte her på torget virker veldig god spør du meg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn