Jeg har mange erfaringer med dette fra ulike anlegg og rom opp gjennom årene, da i form av at stereoanlegget har vært integrert i surrounddelen, og jeg mener dette gir svært mye ekstra, selv om surrounddelen ikke er på tilsvarende kvalitetsnivå. Sånn i forhold til dine spørsmål har jeg følgende erfaringer å komme med:
- Høydekanaler er tøft, men prosesseringen som trengs oppleves av mange som noe kunstig og nærmest som en gimmick siden dette er "juksekanaler". Jeg ville ikke lagt ressurser i å få høydekanaler dersom dette krever en ny receiver og du i tillegg har skråtak, men oppfordrer selvsagt til å teste dersom du uansett ender opp med en receiver som har denne muligheten.
- Få bakkanalene opp! Gulvstående bakkanaler i hodehøyde gir deg bare en veik og ørliten smak på det deilige omsluttende lydbildet du vil få om du får kanalene opp på veggen og vinklet riktig (eventuelt vegghengte bipoler som jeg er veldig fan av i en 5.1 konfigurasjon).
- Selv om det er "in" å hate 3D, så må jeg ærlig innrømme at med en skikkelig bildegjengiver og gode 3. parts briller, så byr dette på en hjemmekinoopplevelse man rett og slett ikke får i 2D. Ulempen er at 3D filmer nærmest ser ut til å forsvinne mer og mer og det er langt mellom gode 3D filmer, og enda lengre mellom filmer som faktisk bruker 3D-delen til å forbedre filmen. Mitt råd er å ikke bruke ekstra penger bare for å få 3D, med mindre du er sikker på at du har en bildegjengiver (TV eller projektor) som faktisk er lyssterk, STOR, og bra nok til å gi en fullverdig opplevelse.
- Dagens receivere _er_ bedre lydmessig enn 3-4 år gamle receivere. I motsetning til i stereoverdenen de fleste her på HFS lever i, hvor man knapt har opplevd noen form for forbedring i kvalitet de siste 10-20 årene, blir AV-receiverne stadig bedre. Jeg opplever at sweetspot ligger på receiverne i 7-10 000,- klassen. Her får man all funksjonalitet og de beste konstruksjonsprinsippene produsentene har å by på, men uten "statement"-modellenes pristag. Bare for å gi et eksempel på hva du får for den prisen i dag så snakker vi f.eks 32bits ESS SABRE DAC i Yamahas Aventage serie. Receivere 10-15k klassen for 3-4 år siden var nesten der (jeg hadde en Yamaha RX-V3900) lydmessig også i stereo. Engasjerende var det definitivt, men det var fremdeles den ørlille kornetheten og småtekniske lydpreget som fortalte deg at dette nok var en receiver. Men når jeg plukket opp en Denon AV X-4000 på tilbud til en latterlig pris her nå for noen måneder siden, ble jeg rett og slett sjokkert. Dette låter svært finkornet og lettflytende med skikkelig holografi, og det spruter virkelig i surround i tillegg.
- Jeg opplever at selv dagens receivere, med min X4000 som eksempel, ikke fungerer bra som analoge forforsterkere. Det låter i hvertfall hos meg kornete og med et utpreget "teknisk preg". Lyden av min Bryston BDA-2 DAC gjennom X4000 i pure direct var knapt til å kjenne igjen, mens det låter virkelig bra om jeg kjører HDMI direkte til Denon-recieveren og lar den håndtere alt fra konvertering til sluttresultat. Mitt råd er derfor å anskaffe en grei receiver i prisklassen jeg foreslo og la den gjøre alt, og i størst mulig grad unngå analoge kilder for kritisk lytting via disse receiverne. Det låter rett og slett ikke "hi-fi" i mine ører.
- Har du mange analogkomponenter vil jeg sterkt anbefale å gå for en stereopre med ht passthrough på sikt. Men pass på!, de fleste implementasjoner suger vilt og har typisk mye godt hørbar støy, også i lytteposisjon, med så sensitive høyttalere som Klipsch (jeg har brukt RF-7 II siden de kom til Norge). Eksempel på implementasjoner jeg selv har vært borti som ikke har fungert bra er f.eks EC 4.8 og Audio Valve Eclipse. GamuT-preen jeg hadde en stund var imidlertid brukbar her.
- Start med stereodelen av anlegget. Først når du føler at stereolytting sitter med akkurat like stort krav til holografi, stereoperspektiv og lydkvalitet som i et tilsvarende stereoanlegg, er det på tide å rigge permanent plassering av resten av surrounddelen med bilde, subwoofere, bakhøyttalere og centerhøyttalere. Du har RF-7, og disse kan spille svært bra og du trenger _ikke_ å godta at det låter dårligere enn et halvnerdete stereoanlegg bare fordi du også kan få gåsehud og tårer i øyekroken av blu-ray konserter i full surround.
- Effekttrinn på frontene er helt nødvendig om du ønsker "audiofil" kvalitet på musikk! Gitt at den moderne receiveren får gjøre jobben som DAC og Pre, så opplever jeg at nesten all degradring av lydkvalitet kommer fra effektdelen til receiveren ved stereolytting. I surround legger jeg ikke merke til noe spesielt fordi det er så mye som foregår. Det er ikke verdt å bruke en krone på effekt på bakhøyttalere, og etter min erfaring heller ikke centeren så lenge du ikke belaster receiveren med frontene, git at du har en god receiver, og ikke har en svært krevende center. Jeg kjørte i en lengre periode med fullt Electrocompaniet AW400 + AW120 på center og bakhøyttalere hos meg, og jeg opplevde ingen forbedring kontra å la receiveren gjøre jobben med alt unntatt frontene.
- To subwoofere plassert i ulike gunstige posisjoner med skikkelig korreksjon via receiver eller f.eks en AntiMode (jeg har ikke spesielt god erfaring med korreksjon på de øvrige kanalene, så der går det i Pure Direct med unntak av litt testing ved plassering av anlegget) fungerer påtakelig mye bedre enn kun én og er etter min mening en meget god investering for en fullverdig filmopplevelse og musikalskt spretten bass som fremdeles har god og presis tyngde.