Oppbevaring av vinyl /møbler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    2.521
    Dæven, der var det mye lekkert. Men utifra hvordan jeg leser det er noe de kaller plywood de fargede, og det er jo kryssfiner.
    Beklager, klønete forklart av meg. Mer presist, — reolene med kryssfineren har ikke fargede kanter.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.232
    Antall liker
    4.650
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    De kan se ut som de er laget hel spon. Man faktum er at de er laget av tynn papp med rammer av sponplate. Oppdaget det da jeg ville skru fast andre ben på kuben.

    Vi har en skuffeseseksjon i samme Eket serie som var ment for CD plater. Hvor det da ikke er støtte på midten pga skuffen har hele 70 cm bredden. En blosterpotte er nok til at topplaten etter 3 mnd har sunket 5 mm.

    De små 1x kubene passer ikke til vinyl da åpning er for liten. Se min tidligere post til Thomann for kubene de selger. Min post #25 gjelder for 2x2.
    Mye mulig det er svakheter ved skuffe seksjonene, men har på ingen måte merket noe slikt på mine hyller. Hvis du ser på bildet mitt så er de to nederste radene montert med veggfester pluss at jeg har satt en kraftig fjøl med egne bein i front mot gulv. Resten av seksjonen står uten noen veggfester stablet over, ser på ingen måte tegn til misdannelser i skråget og det er litt vekt her. Mulig den potteplanten din var veldig stor? Eller har det blitt sølt vann som har svekket konstruksjonen?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    2.521
    Mye mulig det er svakheter ved skuffe seksjonene, men har på ingen måte merket noe slikt på mine hyller. Hvis du ser på bildet mitt så er de to nederste radene montert med veggfester pluss at jeg har satt en kraftig fjøl med egne bein i front mot gulv. Resten av seksjonen står uten noen veggfester stablet over, ser på ingen måte tegn til misdannelser i skråget og det er litt vekt her. Mulig den potteplanten din var veldig stor? Eller har det blitt sølt vann som har svekket konstruksjonen?
    Mine to 2x2 med vinyl holder også fasongen litt over et år inn. Jeg har forresten 18 kg platespiller på toppen av den ene.
    Så ja, støtten på midten som skuffeseksjonen mangler er nok problemet. Samt bunnen i skuffene må forsterkes om man ønsker ha CD plater i dem. Men det er jo ikke noe nytt med Ikea-skuffer. Det sagt, kjøkkenskuffene deres med metallramme ser ut til å tåle litt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.598
    Antall liker
    103.120
    Torget vurderinger
    23
    Ja - prøver å holde samme stil og detaljer i møblement og innredningsdetaljer i musikkpaviliongen her :) Nesten ingen ting av interesse å få kjøpt ferdig så da er det bedre å designe selv fra bunn av, så får en noe som en er fornøyd med, skreddersydd til formålet og med skikkelig eierglede. Dette er ikke bruk og kast akkurat.
    Lager ikke alt selv for det krever CNC bl.a. og det har jeg nok ikke.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.598
    Antall liker
    103.120
    Torget vurderinger
    23

    Sammenmontering av LP boks på hjul
    - et praktisk verktøy blir til


    Denne ble laget for å kunne sortere/sjekke ut LP samlinger på nett på en enkel måte...
    Fylle opp venstre seksjon med plater, sjekke en og en (på Discogs feks.)
    og sette de ferdige over i høyre del for videre håndtering/arkivering

    Brukes senere også til å hente LP's fra fjernlager for kveldens musikkøkt :)

    LP bygg 1.png


    LP bygg 2.png


    LP bygg 3.png


    LP bygg 4.png
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kom på en til eg såg sist eg leita.
    Screenshot_20230817_160909_com.android.chrome.jpg


    Er nok en ok løsning om du feks treng oppbevaring rett ved plarespelaren, og så har du hoved samlinga i et anna rom.

    Eg som ser så dårlig må finne meg noko som vise framsida og som eg kan bla i.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.767
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Mye bra ideer her nå. Er også en fan av å se fremsiden. Har mye 12" singler og EP som ikke har skrift på cover.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.552
    Antall liker
    3.676
    Sted
    Sunnmøre
    Mange gode løysingar her.

    Eg liker godt avlagde kontormøblar i eikefiner, særleg sidan LP-ane står på eit slags fjernlager. Diverre er ikkje 107 cm strekk heilt optimalt: Enkeltplater står for tett, og det er openbert for lite plass (ligg ein tjukk bunke oppå også).

    IMG_0470.jpeg


    Må gjera noko. Plan: Inn med 2x3 i 57 cm breidd. Gjev litt ekstra plass, og hakket betre oppbevaring.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.883
    Torget vurderinger
    4
    Et par ting når det gjelder IKEA,

    1) På de fleste bilder av Eket ser jeg de har den lange platen vertikalt og de to korte platene horisontalt. Altså må tyngden av LP'ene hvile på innfestningen til den vertikale platen. Det er absolutt å anbefale å snu seksjonen 90 grader slik at tyngden fra den nå horisontale lange platen blir hvilende på den underliggende korte platen.
    2) Enten man bruker Eket eller Kallax og bygger flere seksjoner i høyden så må man forankre i veggen bak. De er veldig stabile og tåler mye, men bare helt til det blir en anelse bevegelse. Da tåler de plutselig veldig lite.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.767
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    KJøpte en sånn sefour vinyladdict https://www.sefour.com/store/products/best-sellers/sefour-vinyl-addict-sorter.html
    Skuffende kvalitetsfølelse på dette, får ikea til å virke som danske håndlagede møbler i forhold.
    Ikke ekte trefiner en gang, bare plastikk jall
    Men den står nå bak sofaen så ser det egentlig ikke, men tenkte det er greit å nevne for de som vurderer denne produsenten og skal ha det synlig.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    KJøpte en sånn sefour vinyladdict https://www.sefour.com/store/products/best-sellers/sefour-vinyl-addict-sorter.html
    Skuffende kvalitetsfølelse på dette, får ikea til å virke som danske håndlagede møbler i forhold.
    Ikke ekte trefiner en gang, bare plastikk jall
    Men den står nå bak sofaen så ser det egentlig ikke, men tenkte det er greit å nevne for de som vurderer denne produsenten og skal ha det synlig.
    Huff det var kjedelig sida eg vel var den som tipsa deg om det merke. Sjøl blir det nok plassbygd av møbelsnekkar når ting får satt seg litt meir her.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.767
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte den jo på nettet så kunne ha returnert, men gjør nytten sin og prisen var jo ikke så gale :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.369
    Torget vurderinger
    49
    Har du plater som trenger ekstra beskyttelse er jo denne fin.
    LP vault

    IMG_1954.jpeg

    IMG_1955.jpeg
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.407
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    De var tøffe. Hvem har slike til salgs?
    Vet ikke. Snublet over de på pinterest. Har ikke lykkes med å finne det ut. Kanskje en nevenyttig person har lagd de av 4x12 kabinetter?
    Edit: Får de nok ikke godkjent på stua, men om jeg skaffer meg et eget furterom så skal jeg ha slike!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    2.521
    Dette var jo genialt og billig, takk for tips.
    Gikk på en smell i dag, kjøpte 18 nye plater, så Crosley kassen er full😁

    Vis vedlegget 1015164
    Vil advare mot enkeltmodulene i Eket serien kan blir for trange til vinyloppevaring. Man bør gå for 2x2 kubene. Og også dem mangler egentlig 1 cm i høyde for å få plass til t vinylbokser og plastlommer på yttercover.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.464
    Antall liker
    17.200
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Plastlommer går akkurat i 2x og 4x modulene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn