Oppbevaring av vinyl /møbler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har flyttet platespiller til stuen og trenger ideer / inspirasjon til oppbevaring av vinyl.
    Prøvde å søke litt men fant ikke noe tråd om dette.
    På hjemmekontoret har jeg pt lagret vinyl i IKEA kallax noe som fungerer fint men ikke spesielt lekkert.
    Fristende å bruke noen hyller ala dette
    Men usikker på om det holder vekten.
    I tillegg er dette i stua så de blir utsatt for endel sol så er vel kanskje ikke heldig mtp skeive plater og solbleking.
    Hva gjør dere andre?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    En annen ide kan være å lagre de bak sofaen, men da trenger jeg oppbevaring der man har tilgang fra oversiden, litt som i platebutikk men lavere. Sliter med å finne noe der
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    1.779
    Torget vurderinger
    1
    Her brukes det Ikea skap med dører i tvstua, skapet med tynn mdf plate mellom platene. Der er det pop-rock-metal og prog. På hjemmekontoret, skapene med grå dører, der er alt av klassisk. I stua står det Bestå skap med alt av jazz og skandinavisk samt tilbehør til platespillere i det det ene skapet. Åpnet ett for og illustrerer. Hanss som er på bilde er ikke i bruk for tiden.
    IMG_1169.jpeg
    IMG_1166.jpeg
    IMG_1167.jpeg
    IMG_1168.jpeg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    1.779
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også en frittstående hylle i tvstua, men mere plass er planlagt i tvstua på sikt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det så jo riktig så cleant ut, er det kjøkkenskap du har brukt? De er vel 60 dype men man får vel kanskje noen som er 40.
    God ide jeg skal se videre på
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    1.779
    Torget vurderinger
    1
    Ja 80X37 cm og i stua er hvert skap 64X40 og plassert på føtter. Alle skapene utgjør en skjenk.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    1.779
    Torget vurderinger
    1
    Skapdører kan jo bestilles hos andre aktører vis man vil ha noe som passer i en stua. I tvstua har jeg helt slette hvite dører. Dørene og skapene på hjemmekontoret er noe jeg hadde til overs fra tidligere.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    1.779
    Torget vurderinger
    1
    Skapene i tvstua er de gamle Faktum, derfor den tynne plata i mellom. Da skapene der er 70 cm, på hjemmekontoret er skapene 80 og du kan ha en vanlig hylle i mellom. 100 cm høye skap kan og brukes.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.061
    Antall liker
    2.521
    usikker på om det holder vekten
    Garantert ikke :) 10 vinylplater veier i overkant av 2 kilo som trolig nærmer seg bristepunktet for disse metallhyllene uten avstiving.

    Om du er på jakt etter dekroativ oppevaring mulig slike trådkurver?
    1692183185722.png
    1692183382177.png

    Thoman har et noen forskjellige løsninger for oppevaring. Bl.a. kuber som trolig har riktige mål. Ikea sine kuber er jo laget for små til formålet.
     

    bluesman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    193
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk også ut Glorius Record Box (glorius.de) om det kan være noe for deg. Ser de selges hos Stereofil.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har sett etter noe som det her ei stund.
    preview (5).jpg

    preview (4).jpg


    Men finne kun det her. Les at det er skikkelig knapt med plass til 3 i breidda . Så et veldig usikker.

    Kjem nok til å få en til å lage meg noko lignede.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Mye gode tips her
    Har tittet på glorious sine også, mye bra de har.
    Hvor ømfintlig er egentlig vinyl ift sol/varme?
    Tenker det blir avgjørende for om man skal ha synlig vinyl eller inne i skap, og også om møblert kan være svart eller om det må være hvitt for å holde tempen nede i sola.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.456
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    Sjekk:
    eller uten dører:

    I tillegg finnes USM Haller som kan skreddersys til alle formål - genialt , men kostbart.

    Mvh
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.061
    Antall liker
    2.521
    Mye gode tips her
    Har tittet på glorious sine også, mye bra de har.
    Hvor ømfintlig er egentlig vinyl ift sol/varme?
    Tenker det blir avgjørende for om man skal ha synlig vinyl eller inne i skap, og også om møblert kan være svart eller om det må være hvitt for å holde tempen nede i sola.
    Solen falmer koverne ganske raskt.
    Og varme gjør platene mer var for missforming. Husker jeg riktig er det vel snakk om 70-80 grader man forsøker rette ut skjeve plater. Men over tid er nok selv noen få grader ekstra nok til å fremskynde problemer om albummene ikke har god støtte.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hmm, ja får passe på litt da. Er vel ikke verre enn å flytte de på sommeren evt.
    Blir ikke mye vinylsnurring da uansett
    Veldig synd å ødelegge platene og cover pga sol /varme
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sikkert ikke estetisk nok for enkelte, men jeg bruker IVAR fra IKEA til vinyl og CD'er. Virker solid nok, og man kan jo bygge dem mye som man vil selv. Syns det er stort pluss at man kan la det være plass nok til å støvsuge under. (No snarky comments about clutter please, jeg har nesten nettopp flyttet inn).


    IMG_6416.jpeg
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja mye løsninger her, problemet mitt er at jeg har masse vinduer så kan ikke ha en hel vegg, med mindre jeg plasserer den et stykke unna spilleren. Mye hensyn å ta..
    Men blir bra med en hel vegg egentlig, ser kanskje mest helhetlig ut
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er det sollys som er problemet med vinduer, eller bare at man ikke kan sette noe foran vinduene? Sollys stenger man vel ute med gardiner isåfall.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.061
    Antall liker
    2.521
    IKEA har jo Eket også, de finnes i flere farger og varianter Vis vedlegget 943903
    Jøss, er den veggen gjort med Eket? LEKKERT og imponerende.

    Jeg har to av disse Eket modulene og irriterer meg litt over at de har problemer med å svelge vinylbokser. Samt jeg bruker plastlommer på mange av albummene og også her blir kubene nesten 1 cm for lav. Som gjør at alle lommene etter en stund får en dum bøy i toppen som ytterligere kløner det til når jeg skal legge album tilbake i lommene.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er det sollys som er problemet med vinduer, eller bare at man ikke kan sette noe foran vinduene? Sollys stenger man vel ute med gardiner isåfall.
    Både og, stua har foldedører med glass på en veggen, på bakvegg er det et vindu fra gulv til samt, samt to andre vinduer som starter ca 60cm fra gulv, den siste veggen har 2 verandører i glass samt høyskap med frys, kjøl, komfyr m.m
    Såkalt åpen løsning som jeg angrer på.
    Dvs enten må det bygge lavt, eller så må det dekke til et vindu eller dør. Alternativt har jeg plass til noe høyt ved siden av høyskap med da max 110 bredt.
    Har plissje og rullegardiner overalt pga tv, men er jo veldig ukoselig å ha det trekt for og mørkt hele tiden.
    Faktisk en av grunnene til at jeg har ordnet platespiller, cd spiller og båndspiller i stua slik at jeg kan spille musikk uten å skru på pc og tv. Og da kan jeg ha det litt lysere med gardiner. Planen var at jeg skulle kun spille plater på hjemmekontoret, men veldig upraktisk med plater når man sitter og jobber fant jeg ut. Fort gjort å glemme at man spiller og da står den jo bare å snurrer på innersporet.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.362
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Det er vel 2X2 moduler på bildet. Det ser ut som de er 1 cm romligere enn kubene, innvendig tverrmål på 32X32 cm vs 31X31 cm.

    mvh
    KJ
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jøss, er den veggen gjort med Eket? LEKKERT og imponerende.

    Jeg har to av disse Eket modulene og irriterer meg litt over at de har problemer med å svelge vinylbokser. Samt jeg bruker plastlommer på mange av albummene og også her blir kubene nesten 1 cm for lav. Som gjør at alle lommene etter en stund får en dum bøy i toppen som ytterligere kløner det til når jeg skal legge album tilbake i lommene.
    Har tittet litt på disse eket boksene de selger for veggmontering, men ikke klart å finne noe rundt bæreevne, regner med du gjerne har de som står på understell siden du skriver modul?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.061
    Antall liker
    2.521
    Har tittet litt på disse eket boksene de selger for veggmontering, men ikke klart å finne noe rundt bæreevne, regner med du gjerne har de som står på understell siden du skriver modul?
    De kan se ut som de er laget hel spon. Man faktum er at de er laget av tynn papp med rammer av sponplate. Oppdaget det da jeg ville skru fast andre ben på kuben.

    Vi har en skuffeseseksjon i samme Eket serie som var ment for CD plater. Hvor det da ikke er støtte på midten pga skuffen har hele 70 cm bredden. En blosterpotte er nok til at topplaten etter 3 mnd har sunket 5 mm.

    De små 1x kubene passer ikke til vinyl da åpning er for liten. Se min tidligere post til Thomann for kubene de selger. Min post #25 gjelder for 2x2.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    De kan se ut som de er laget hel spon. Man faktum er at de er laget av tynn papp med rammer av sponplate. Oppdaget det da jeg ville skru fast andre ben på kuben.

    Vi har en skuffeseseksjon i samme Eket serie som var ment for CD plater. Hvor det da ikke er støtte på midten pga skuffen har hele 70 cm bredden. En blosterpotte er nok til at topplaten etter 3 mnd har sunket 5 mm.

    De små 1x kubene passer ikke til vinyl da åpning er for liten. Se min tidligere post til Thomann for kubene de selger. Min post #25 gjelder for 2x2.
    Takk, da styrer jeg unna disse. Er det jeg frykter med IKEA greier, bare juks og dårlig holdbarhet. Vil ha noe som varer.
    Så på de på thormann og ser de skriver
    Material: 15 mm laminated chipboard
    Regner med dette er spon og således holder bedre?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Både og, stua har foldedører med glass på en veggen, på bakvegg er det et vindu fra gulv til samt, samt to andre vinduer som starter ca 60cm fra gulv, den siste veggen har 2 verandører i glass samt høyskap med frys, kjøl, komfyr m.m
    Såkalt åpen løsning som jeg angrer på.
    Dvs enten må det bygge lavt, eller så må det dekke til et vindu eller dør. Alternativt har jeg plass til noe høyt ved siden av høyskap med da max 110 bredt.
    Har plissje og rullegardiner overalt pga tv, men er jo veldig ukoselig å ha det trekt for og mørkt hele tiden.
    Faktisk en av grunnene til at jeg har ordnet platespiller, cd spiller og båndspiller i stua slik at jeg kan spille musikk uten å skru på pc og tv. Og da kan jeg ha det litt lysere med gardiner. Planen var at jeg skulle kun spille plater på hjemmekontoret, men veldig upraktisk med plater når man sitter og jobber fant jeg ut. Fort gjort å glemme at man spiller og da står den jo bare å snurrer på innersporet.
    Ser den, det er ikke så fint med ting som står foran vinduer og dører egentlig. Hvis du velger IVAR, så kan du få dem ganske høye, tror 220 cm eller noe sånt, og muligens innen bredden på 110 cm eventuelt. Og de er solide med krysstag i bakkant så de ikke står i fare for å kollapse. Vet ikke hvor mange plater du har. Men det går jo også an å ha samlingen i et annet rom, også gå og hente plater man vil spille å ta med inn i stua, kanskje? Hadde jeg hatt plass i boden hadde jeg muligens hatt alt av fysiske medier der selv, istedenfor bare filmer.

    Det går sikkert an å få plassbygd noe der du har 60 cm tilgjengelig høyde også.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.061
    Antall liker
    2.521
    Takk, da styrer jeg unna disse. Er det jeg frykter med IKEA greier, bare juks og dårlig holdbarhet. Vil ha noe som varer.
    Så på de på thormann og ser de skriver
    Material: 15 mm laminated chipboard
    Regner med dette er spon og således holder bedre?
    Modellene som Thomann selger var i hvertfall tidligere mulig å kjøpe i to versjoner. En mer påkostet versjon i MDF og billigversjon i spon. Om du søker produsentens navn se om du ikke finner MDF versjonen også.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.231
    Antall liker
    4.649
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Både og, stua har foldedører med glass på en veggen, på bakvegg er det et vindu fra gulv til samt, samt to andre vinduer som starter ca 60cm fra gulv, den siste veggen har 2 verandører i glass samt høyskap med frys, kjøl, komfyr m.m
    Såkalt åpen løsning som jeg angrer på.
    Dvs enten må det bygge lavt, eller så må det dekke til et vindu eller dør. Alternativt har jeg plass til noe høyt ved siden av høyskap med da max 110 bredt.
    Har plissje og rullegardiner overalt pga tv, men er jo veldig ukoselig å ha det trekt for og mørkt hele tiden.
    Faktisk en av grunnene til at jeg har ordnet platespiller, cd spiller og båndspiller i stua slik at jeg kan spille musikk uten å skru på pc og tv. Og da kan jeg ha det litt lysere med gardiner. Planen var at jeg skulle kun spille plater på hjemmekontoret, men veldig upraktisk med plater når man sitter og jobber fant jeg ut. Fort gjort å glemme at man spiller og da står den jo bare å snurrer på innersporet.
    Ja det er ikke alle boksene som går inn, men litt romsligere de med 4 i en enn de enkle
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    1.779
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder sol lys her så er alle skapene og 1 frittstående hylle med plater plassert slik att vis jeg skulle finne på og ta vekk dørene så er ikke sollys noe problem. Tror de fleste plasser cd plater og vinyl plater slik att dette ikke er ett problem. Med skap moduler så kan hyllene flyttes til ønsket høyde, og de fleste skap moduler er enten laminert/finert/lakkert spon eller MDF og de kan brukes med eller uten dører. En møbelsnekker kan skreddersy så det passer inn i det rommet du vil ha platene vis du ikke finner noe ferdig produsert.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ser den, det er ikke så fint med ting som står foran vinduer og dører egentlig. Hvis du velger IVAR, så kan du få dem ganske høye, tror 220 cm eller noe sånt, og muligens innen bredden på 110 cm eventuelt. Og de er solide med krysstag i bakkant så de ikke står i fare for å kollapse. Vet ikke hvor mange plater du har. Men det går jo også an å ha samlingen i et annet rom, også gå og hente plater man vil spille å ta med inn i stua, kanskje? Hadde jeg hatt plass i boden hadde jeg muligens hatt alt av fysiske medier der selv, istedenfor bare filmer.

    Det går sikkert an å få plassbygd noe der du har 60 cm tilgjengelig høyde også.
    Hvor mange plater jeg har vet jeg ikke, men er 12 rom i kallax som er fylt opp nede. Funker jo selvfølgelig å hente fra annet rom, men bør vel uansett ha litt oppbevaring i nærheten.
    Skal sjekke litt, men ser at jeg burde velge noe robust for å holde vekt. Allikevel er jo ikke akkurat bøker lette heller så bokhyller o.l burde jo tåle litt. Spesielt hvis man fyller opp hylla med tung lektyre så som Norges lover blir det jo ganske mange kg.
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Ikea er helt greit så sant det ikke blir demontert/montert flere ganger
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvor mange plater jeg har vet jeg ikke, men er 12 rom i kallax som er fylt opp nede. Funker jo selvfølgelig å hente fra annet rom, men bør vel uansett ha litt oppbevaring i nærheten.
    Skal sjekke litt, men ser at jeg burde velge noe robust for å holde vekt. Allikevel er jo ikke akkurat bøker lette heller så bokhyller o.l burde jo tåle litt. Spesielt hvis man fyller opp hylla med tung lektyre så som Norges lover blir det jo ganske mange kg.
    Da har du ganske mange plater høres det ut som. Det jeg tenkte var om man har hoveddelen av samlingen i et eget rom, også har en mindre lagringsenhet i stua ved siden av anlegget til de man plukker med seg for å spille. En platekasse så de kan stå oppreist, og man kan bla i dem f.eks.

    Vil forresten ikke anbefale bokhyller fra IKEA i MDF eller hva de bruker, de har en tendens til å bøye seg litt når det kommer mange tunge bøker på en hylle. Da må det være korte hyller tror jeg, isåfall. 🤔
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.061
    Antall liker
    2.521
    bokhyller fra IKEA i MDF
    Den dager ser vi aldri. MDF regnes som kvalitetsmateriale brukt i lavprismøbler med kostnader som ville få IKEA aksjonærene til å krympe i stolen :)

    Kom akkurat på man kan bestille skreddersydd kvalitetløsning i solid kryssfiner fra Polen. Men de har ikke helt optimale mål for vinyl i sine løsninger. Merk at alle løsningene med heldekkende farge eller finer ikke er kryssfiner.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dæven, der var det mye lekkert. Men utifra hvordan jeg leser det er noe de kaller plywood de fargede, og det er jo kryssfiner.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    11.393
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hva skjedde med Ikea Kallax? Det var jo nærmest normen for mange...

    Jysk har denne.. i foliert mdf.. https://jysk.no/oppbevaring/reoler-...vDsD5vvMX5X7_UZyHVBoCjCAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

    Det var også en fyr/firma som laget noen trekasser med forskjellig inndeling som var perfekt til plater, men mista linken i en win oppgradering...og finner den ikke igjen...

    Også er det DIY... hylleplater og benkeplater finnes i mange treslag, x-finer inkl, og det finnes beis og maling i de fleste valører.... :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn