Opeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kimmern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2003
    Innlegg
    230
    Antall liker
    1
    Hallo!

    Kan noen fortelle meg alt de vet og synser om Opeth? Gjerne en kort beskrivelse av musikktypen og stemningen i hvert enkelt album. Har ikke hørt så mange sanger ennå.

    På forhånd takk! ;)
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Spar deg, ialle fall om ikke du DYRKER meget mørk og dyster musikk. De har gitt ut ei okay skive som heter "Damnation" styr unna allt annet de har gitt ut.
    Min mening ;)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Fært så sur du er idag da?

    Mange som liker Opeth og annen svart metall.

    ;)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hei Kimmern!


    Kan ikke si så mye om mysikktypen etc, men sjekk ut www.allmusic.com. Der står det masse matnyttig.

    ;D

    Siste plata deres er forøvrig meget bra. Kvalitet!
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Opeth spiller det mange kaller for meoldiøs "death" metal. De bruker både clean og "growle" vokal, men la ikke det skremme deg vekk fra bandet. De har utrolig fine meoldier, og den dynamiske vokalen passer bra inn i soundet. :) Skjekk ut hvilket album som helst fra de og bli imponert. ;)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Du brude absolutt kjøpe damnation! ;) Kanskje ikke en cd man forbinder med et death metal band? Men den er toppers! Er ikke dårlig den nyeste platen heller. "Ghost reveries", men den inneholder en del skriking som ikke finnes på damnation.. :p
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Har hørt på opeth i noen år, og har møtt folk på veien som ikke liker dem, men de aller fleste har en positiv oppfatning av bandet.
    hvis du kjøper deg dvd`n deres, som inneholder en konsert og en meget god dokumentar om deres to siste plateinnspillinger, og går til innkjøp av deres masterpiece "blackwater park" i tillegg, så har du det som trengs. evt damnation, som noen sikter til her, som er en rolig prog-plate. disse tre anbefalingene er verdt hver krone!!! :) lykke til.


    Blackwater Park:



    Lamentations DVD
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    opeth er ganske fint det, men kan bli veldig cheezy på sitt værste. live på rockefeller sist var det ofte litt flaut etter min smak
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Opeth er et meget bra band, som evner å skape noen utrolig flotte og melankolske stemninger.

    Sjekk ut plata "Still life" i tillegg til de andre som er nevnt. Lydkvaliteten er helt i toppen hva metalinspillinger angår. Hørte gjennom "Ghost reveries" i går på en Electrocompaniet-forsterker som jeg låner, og det var en fantastisk opplevelse. Ble nesten blank i øynene, så vakkert var det.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Synes "Damnation" og "Ghost reveries" er meget bra plater - "Damnation" minner meg om Porcupine Tree, "Ghost Reveries " er til tider litt mer brutal, men hærlig!
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Fært så sur du er idag da?

    Mange som liker Opeth og annen svart metall.

    ;)
    Jada mange som liker dem og Svart metall. kom bare med min mening jeg...ikke sur :) Men igjen dette er et band du må ha sterke nerver for å høre på. Er så tungt og dystert at du blir nesten nefor av å høre på dem. damnation er fin.
     

    Axl

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2005
    Innlegg
    45
    Antall liker
    0
    De har gitt ut ei okay skive som heter "Damnation" styr unna allt annet de har gitt ut.  
    Min mening  ;)
    Damnation er et knall-album, men er enig i at det burde finnes en sensur på misslykka death-pop..

    Axl
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    opeth er ikke så svart nei :)

    sjekk ut satyricons volcano forresten. utrolig feit produksjon og knallplate.. :)
     

    hauken

    Fersking
    Ble medlem
    24.01.2006
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Opeth= 70's prog i delvis death-metall innpakning. Turnert med de 2 ganger. Bra folk og dyktige musikere
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    extol tipper jeg?
    Det tipper jeg også! Tipper han spiller trommer, faktisk.

    Jeg har sett Extol live et par ganger, men jeg husker ikke hvem dere varmet opp for... Isis? Mastodon? Bra var det i alle fall :)
     
    L

    Lydtekniker

    Gjest
    Ghost Reveries er et musikalsk og lydteknisk mesterverk i mine øyne, hva angår metalproduksjoner.
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Hørte det i helgen hos stebroren min, det var ikke så værst
     

    cromlech

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2005
    Innlegg
    53
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    1
    opeth er ikke så svart nei :)

    sjekk ut satyricons volcano forresten. utrolig feit produksjon og knallplate.. :)
    nye satyricon rocker også. K.I.N.G sitter som ei kule. gleder meg til å holde utgivelsen i hånden
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    ja når kommer den egentlig? er jo en evighet siden volcano.. kom 4 år?
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Har et spørsmål ang. Damnation cd'n.
    La denne rett inn på harddisken gjennom eac og trodde først det var skjedd en feil der, men det var det samme på cd'n da jeg sjekket.
    På spor nummer 4 som heter Closure og som skal vare 5.15.58 min. slutter vel brått etter min mening. Og sangen etterpå begynner med ett hakk. Er det min cd det er noe i veien med, eller skal det være sånn?
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    OK, men nå har jeg lekt producer og fadet sangen ut, og fadet inn den andre sangen i begynnelsen. Så nå er jeg fornøyd. :D
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    prnesse skrev:
    OK, men nå har jeg lekt producer og fadet sangen ut, og fadet inn den andre sangen i begynnelsen. Så nå er jeg fornøyd. :D
    Tenk om man kunne ha fiksa på dårlige mastringer også..! ;D
     

    anekdoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.07.2006
    Innlegg
    522
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    4
    Kimmern skrev:
    Hallo!

    Kan noen fortelle meg alt de vet og synser om Opeth? Gjerne en kort beskrivelse av musikktypen og stemningen i hvert enkelt album. Har ikke hørt så mange sanger ennå.

    På forhånd takk! ;)
    Opeth er:
    Mørk prog death-metal. De har en voldsom til dynamikk, de beveger seg fra det sarte og melankolske til det mørkeste og brutale - og de gjør det med bravour og total overbevisning!!
    Steven Wilson fra Porcupine Tree og Blackfield har produsert de fleste skivene til Opeth - bare det sier mye!

    Greit nok, så kan Opeth være brutal i all sin velde, men de er også så veldig mye mer. De har f.eks ikke denne dumme attityden som mange death-metall band er heftet med - heller ikke det underliggende budskapet de ønsker og "skremme" oss med.

    Konklusjon:
    De er et gjennomført band med integritet som setter musikken og komposisjonene aller høyest. Liksminken og korset opp-ned er fraværende (heldigvis).
    Et band som bør favne et publikum med sans for intrikat og storslagen produksjon, og attpå til med en god dose prog og metal!! ;) :D

    Helge
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Godt sagt anekdoten! De er et av mine favorittband i sjangeren. Mikael Åkerfeldt er et ekstremt musikalsk geni, og en ekstremt god gitarist..! Jeg veit ikke om noen som klarer å spille grøssende ståpels soloer så godt som han..! :D
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Sant! Jeg får frysninger bare jeg tenker på soloen i låta "harvest" !
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Tror Ghost Reveries er den platen jeg har spilt mest de siste 1 1/2 årene. Virkelig lenge siden jeg har opplevd en lignende musikalsk vekker. Holder på å gjøre meg kjent med backkatalogen. Blackwater Park er også storslått. Damnation er en vakker plate, en modig utgivelse sett på bakgrunn av et tilsynelatende kompromissløst metal-miljø.
    Måtte Opeth gi ut mange og flotte plater i årene fremover :)
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Takk Guttar

    Kjøpte Damnation på Platekompaniet til 89,90. Det var jo meget bra ;D Men det var jo ikke i nærheten av metall da!!! Hvertfall ikke black/death!!! Men jeg elsker jo Prog da. Vokste jo opp med Yes, Genesis, Floyd, Crimson osv.

    På meg virket det jo også litt å være Steven Wilsons sideprosjekt. I tillegg til å produsere osv, spilte han jo alle keyboard. Og de må jo sies å være ganske sentrale i sounden. I hvertfall på dette albumet. Absolutt ingenting galt med det. Er han med på alle Opeth albuma?

    Får nok prøve å rote litt mer i katalogen her ja ;D

    Mvh
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Opeth har klasse ja Geir_O..! Av de skivene jeg har så bidrar Steven Wilson aktivt både med produksjon og instrumenter på Deliverance og Blackwater Park. To knallbra skiver.. Han bidrar ikke på den nyeste, noe jeg også klart kan høre syns jeg..! Bra den og, men litt anderledes. Den skiva jeg er mest glad i med de er Deliverance, men den er mye mer i death kategorien enn Danmation, selv om begge to er veldig "mørke" i uttrykket, etter min mening. ;D
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Geir_O skrev:
    Takk Guttar

    Kjøpte Damnation på Platekompaniet til 89,90. Det var jo meget bra ;D Men det var jo ikke i nærheten av metall da!!! Hvertfall ikke black/death!!!
    Kanskje ikke så rart siden Damnation er en one off i diskografien dems. :) Hør på hvilken som helst annen skive (fra Blackwater Park og nyere) og du vil høre Damnation, bare 100 ganger mer heavy ;D Det eldre har en del annerledes produksjon og er kanskje enda litt mørkere enn deres nyere stuff, men alt er bra etter min mening.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Noen som har sett de live og kan fortelle litt om de prestasjonene?
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Geir_O skrev:
    Kjøpte Damnation på Platekompaniet til 89,90. Det var jo meget bra ;D
    Så mye? Kjøpte Damnation - Blackwater Park for 79,- pr stk på cdon.com ;)
    Men Ghost Reveries kostet mer pga. cd+dvd
    Lamentations dvd'n likte jeg også.
    Men nå sitter jeg og lurer på hvorfor jeg ikke kjøpte Deliverance også, den sangen er jo så bra. hmmm :-[
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn