Opeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    J.J

    Gjest
    atonal skrev:
    Dazed skrev:
    atonal skrev:
    da sitter han og et bandmedlem og kjører rundt i Stockholm på vei til studioet - i en VOLVO :eek:
    Hva med det? At en svenske kjører Volvo er vel ingen overraskelse?
    [OT
    Bruk fantasien din da, mann ;) Av alle bilmerker er det vel bare Volvo som så til de grader står for familieverdier, sikkerhet, og trygghet. Forbinder du det med Opeth?/OT]
    Helt klart - samtidig så er oxo Volvo progressive. ;)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Opeth blir ihvertfall ikke spilt her oss meg,Fy F for et mas ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    eddie1 skrev:
    Opeth blir ihvertfall ikke spilt her oss meg,Fy F for et mas ;)
    Det er jo opp til deg, det. Vikingarna slapp jo nylig sin "Kramgoa Låtar 2011". Kanskje du kan prøve deg på den i stedet? ;)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    eddie1 skrev:
    Opeth blir ihvertfall ikke spilt her oss meg,Fy F for et mas ;)
    Det er jo opp til deg, det. Vikingarna slapp jo nylig sin "Kramgoa Låtar 2011". Kanskje du kan prøve deg på den i stedet? ;)
    hehe like ille begge to,vet faktisk ikke hva som er værst.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    eddie1 skrev:
    Dazed skrev:
    eddie1 skrev:
    Opeth blir ihvertfall ikke spilt her oss meg,Fy F for et mas ;)
    Det er jo opp til deg, det. Vikingarna slapp jo nylig sin "Kramgoa Låtar 2011". Kanskje du kan prøve deg på den i stedet? ;)
    hehe like ille begge to,vet faktisk ikke hva som er værst.
    ...Så spørs det om det sier mest om din musikksmak eller Opeth. ;)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    eddie1 skrev:
    Opeth blir ihvertfall ikke spilt her oss meg,Fy F for et mas ;)
    Da kan du bare drite i å lese denne tråden.
    Kommenter heller musikk du liker.
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Slubbert skrev:
    Heritage er flott, én av årets så langt.
    Helt enig der, dog sammen med Steven Wilsons sisteskive. Her spilles de annenhver gang. I april neste år er det jo duket for 3. skive i "triologien", da Åkerfeldt og Wilsons samarbeidsprosjekt gis ut. Det har jeg trua på!
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    J.J skrev:
    Fugazi skrev:
    eddie1 skrev:
    Opeth blir ihvertfall ikke spilt her oss meg,Fy F for et mas ;)
    Da kan du bare drite i å lese denne tråden.
    Kommenter heller musikk du liker.

    Godt sagt !!
    Enig.
    Jeg hørte den idag og kjente de ikke fra før av, men med Wimp så blir en stadig kjent med nytt.
    Jeg likte det jeg hørte, det var vel Heritage jeg lyttet til.

    Mvh.KW
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.560
    Torget vurderinger
    2
    Må få hørt den siste Opeth. Jeg er nysgjerrig på den.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    At en gruppe som kommer fra den sjanger som Opeth gjør, evner å spille inn en så intelligent plate som Heritage, var virkelig en positiv overraskelse!!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Karma skrev:
    At en gruppe som kommer fra den sjanger som Opeth gjør, evner å spille inn en så intelligent plate som Heritage, var virkelig en positiv overraskelse!!
    Det har du selvsagt helt rett i.

    /jan
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.560
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    At en gruppe som kommer fra den sjanger som Opeth gjør, evner å spille inn en så intelligent plate som Heritage, var virkelig en positiv overraskelse!!
    Så du er overraska over at de innehar intelligens? ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    Karma skrev:
    At en gruppe som kommer fra den sjanger som Opeth gjør, evner å spille inn en så intelligent plate som Heritage, var virkelig en positiv overraskelse!!
    Hvorfor skulle dem ikke komme med en intelligent plate igjen ?

    Dem har laget en masse musikk som jeg vil si er "intelligent"..... Merkelig utsagn ... enten eller så er du bare stigmatiserende og ikke kjenner Opeth ifra før ---- greit nok ... ::)
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Skal innrømme at jeg tidligere ikke har studert Opeth inngående. Har dog følt lite behov for mer enn små stikkprøver, da jeg oppfatter den måten man synger og spiller på som Neandertal nivå. For meg var slik form for growling(?) kanskje litt tøft da jeg var 14 år, men synes ikke det fenger i dag..
    Jeg liker sterke og personlige stemmer, men IKKE åpenbart tilgjort.
    Denne siste skiva til Opeth kommer jeg til å kjøpe!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Skal ikke diskutere smak og behag.
    Sjøl er jeg er litt 14år ennå, iaf når det kommer til Opeth.

    Men ser at den nye skiva helt klart når ett bredere publikum, og bra er det.

    /jan
     
    J

    J.J

    Gjest
    Karma skrev:
    Skal innrømme at jeg tidligere ikke har studert Opeth inngående. Har dog følt lite behov for mer enn små stikkprøver, da jeg oppfatter den måten man synger og spiller på som Neandertal nivå. For meg var slik form for growling(?) kanskje litt tøft da jeg var 14 år, men synes ikke det fenger i dag..
    Jeg liker sterke og personlige stemmer, men IKKE åpenbart tilgjort.
    Denne siste skiva til Opeth kommer jeg til å kjøpe!
    Det JEG syntes er bra med Opeth og vokal - det er nettopp det at Mikael Åkerfeldt veksler på vokalen - det som han er en mester i ...
    At ikke alle liker det er jo helt greit - og for dem som ikke liker growlingen så mye - så har en jo skiva Damnation .. som er en rolig skive som jeg trygt kan anbefale alle.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Skal innrømme at jeg tidligere ikke har studert Opeth inngående. Har dog følt lite behov for mer enn små stikkprøver, da jeg oppfatter den måten man synger og spiller på som Neandertal nivå. For meg var slik form for growling(?) kanskje litt tøft da jeg var 14 år, men synes ikke det fenger i dag..
    Jeg liker sterke og personlige stemmer, men IKKE åpenbart tilgjort.
    Denne siste skiva til Opeth kommer jeg til å kjøpe!
    Greit nok at growling kan oppfattes av visse som neandertaler nivå, men at de spiller på neandertal nivå... HALLO! :eek:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Skal innrømme at jeg tidligere ikke har studert Opeth inngående. Har dog følt lite behov for mer enn små stikkprøver, da jeg oppfatter den måten man synger og spiller på som Neandertal nivå. For meg var slik form for growling(?) kanskje litt tøft da jeg var 14 år, men synes ikke det fenger i dag..
    Beklager, men dette er forutinntatt og snobbete. Selvsagt er det umulig å diskutere smak og behag, og ingen kan fortelle andre hva de skal like og ikke like, men å komme og beskrive musikken til et band som dette som "Neandertal nivå" og implisere at den er uintelligent er helt ignorant, og ganske nedlatende både mot bandet og de som liker det.

    Hvis du har prøvd å høre på Opeth før, og kun har lagt merke til/ikke har kommet forbi måten vokalen presenteres på, synes jeg dessverre du har gått glipp av mye.

    Forøvrig er ikke de forrige platene ders like hverandre heller. Jeg vil si at de har kommet i grupper på to og to som har vært noenlunde like, og at de "gruppene" er ganske forskjellige fra hverandre. Alle er IMO "intelligent" laget musikk.

    Karma skrev:
    Jeg liker sterke og personlige stemmer, men IKKE åpenbart tilgjort.
    Greit nok, det, men når vi tenker på det; er det mange som har en sangstemme som ikke er tilgjort? Altså som synger slik de snakker?

    Karma skrev:
    Denne siste skiva til Opeth kommer jeg til å kjøpe!
    Det synes jeg du burde, og hvis du liker den, burde du gi deres "damnation" en sjanse. Der er det heller ingen "growling", og så kanskje til og med "blackwater park", som er mer uten enn med growling. Hvem vet; kanskje du til og med ser kvalitetene med resten av låtene MED growling etter hvert også.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    jeg var selv skeptisk til opeth frem til jeg kjøpte blackwater park, etter det har jeg blitt en opeth venn, er ikke veldig begeistret for growling jeg heller , men det kommer an på artisten hvorvidt dette funker for meg
     
    J

    J.J

    Gjest
    Jajjaaaa............... ;D

    Her er en låt uten growling


    Her er en med ....

    Og hør på instrumental-partiet ifra ca 10 min ... et vannvittig rått riff der som jeg støtt og stadig "får på hjernen" ;D



    /JR
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    prnesse skrev:
    Karma skrev:
    Skal innrømme at jeg tidligere ikke har studert Opeth inngående. Har dog følt lite behov for mer enn små stikkprøver, da jeg oppfatter den måten man synger og spiller på som Neandertal nivå. For meg var slik form for growling(?) kanskje litt tøft da jeg var 14 år, men synes ikke det fenger i dag..
    Jeg liker sterke og personlige stemmer, men IKKE åpenbart tilgjort.
    Denne siste skiva til Opeth kommer jeg til å kjøpe!
    Greit nok at growling kan oppfattes av visse som neandertaler nivå, men at de spiller på neandertal nivå... HALLO! :eek:
    Jeg sikter til den typiske måte man bruker trommer på innen sjangeren. Når det gjelder denne siste skiva, hører jeg virkelig at dette er dyktige instrumentalister.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Dazed skrev:
    Beklager, men dette er forutinntatt og snobbete.
    Jeg skriver kun slik jeg oppfatter det typiske innen sjangeren. Om det å ha meninger om denne musikken på tvers av dine betyr å være forutinntatt og snobbete, så får det vel bare være slik..

    Jeg kan ikke for at jeg mener at all djevlesymbolikk, sammen med en måte å synge på som skal forestille Satan, er barnslig og idiotisk.

    Denne siste plata viser potensialet til gruppa...... takket være at de begynner å bli voksne(?).
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.560
    Torget vurderinger
    2
    Ikke la deg lure, Karma. Opeth er ikke noe for deg. (eller meg) ;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Jeg kan ikke for at jeg mener at all djevlesymbolikk, sammen med en måte å synge på som skal forestille Satan, er barnslig og idiotisk.
    Hvor er djevelsymbolikken, og "en måte å synge på som skal forestille satan"? Nei, du er nok ikke forutinntatt i det hele tatt. ;)

    Beklager, men dette har du misforstått noe alvorlig.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Dazed skrev:
    Karma skrev:
    Jeg kan ikke for at jeg mener at all djevlesymbolikk, sammen med en måte å synge på som skal forestille Satan, er barnslig og idiotisk.
    Hvor er djevelsymbolikken, og "en måte å synge på som skal forestille satan"? Nei, du er nok ikke forutinntatt i det hele tatt. ;)

    Beklager, men dette har du misforstått noe alvorlig.
    Jeg skal ikke si for mye om budskapet til Opeth i tidligere tider, da jeg nok ikke har studert det tilstrekkelig.
    Men at jeg har rett på mer generelt grunnlag innen store deler av sjangeren, vil jeg nok fortsatt påstå. Det er bare å se på bilde-og symbolikkbruk samt tekster sammen med growlingen, så får man lett disse idiotiske assosiasjoner.

    Voksne mannfolk med ekstreme tatoveringer og kors hengende opp ned rundt halsen, som står og roterer med hodet for å få sitt lange hår i vifteform, som kappest om å slå fortest på gitar og trommer og samtidig growler for å høres ut som om de "synger" fra helvetes avgrunn, er noe av det mest patetiske jeg vet om. ;)

    Men som sagt, denne siste skiva fra Opeth høres bra ut.

    Men nå skal jeg ikke provosere menigheten mer. ;D
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Nå ble det nevnt ekstreme tatooveringer i forrige innlegg.
    Da har jeg lyst til å vise frem min siste tatoo. Ekstrem og Satanistisk...... ;)
     

    Vedlegg

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    atonal skrev:
    Fin tattis. Regner med at du har tenkt å være Opeth-fan veeldig lenge ;D
    Takk. Å faen, Det hadde jeg ikke tenkt på ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Men at jeg har rett på mer generelt grunnlag innen store deler av sjangeren, vil jeg nok fortsatt påstå.
    Skjønner hva du mener, men ikke egentlig. Hvis sjangeren er "metal" eller tungrock/hardrock, så tror jeg disse liksminke-gutta er i et forsvinnende lite mindretall. Og hvis man ser forbi imaget deres, er faktisk overveldende mange av disse svært dyktige musikere. ...Men det er en annen diskusjon.

    Voksne mannfolk med ekstreme tatoveringer og kors hengende opp ned rundt halsen, som står og roterer med hodet for å få sitt lange hår i vifteform, som kappest om å slå fortest på gitar og trommer og samtidig growler for å høres ut som om de "synger" fra helvetes avgrunn, er noe av det mest patetiske jeg vet om. ;)
    ...Og denne båsen vil du plassere Opeths tidligere plater i? Jeg tror ikke dette imaget og denne stilen er så utbredt som du tror. Svartmetallere gjør seg ganske markert, det er sant, men å bruke dem som "generelt grunnlag innen store deler av sjangeren" blir veldig søkt. Helt der oppe blant de mer komiske utsagnene fra Tipper Gore og resten av Parental Advisory/PMRC/RIAA-fanatikerne fra starten på åttitallet.

    Men som sagt, denne siste skiva fra Opeth høres bra ut.
    Ja, det er vi i alle fall enige om. ;)

    Men nå skal jeg ikke provosere menigheten mer. ;D
    Jeg er ikke provosert. Bare overrasket over å støte på såpass fanatiske og generaliserende villfarelser blant "likesinnede" HFS-ere.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Dazed skrev:
    Jeg er ikke provosert. Bare overrasket over å støte på såpass fanatiske og generaliserende villfarelser blant "likesinnede" HFS-ere.
    Jeg har sterke følelser i forhold til musikk. Både positive og negative.. ;)

    (Derfor er det ikke alltid like greit å diskutere..)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Helt der oppe blant de mer komiske utsagnene fra Tipper Gore og resten av Parental Advisory/PMRC/RIAA-fanatikerne fra starten på åttitallet.
    ...Som minner meg på denne:


    Senatorene var også åpenbart noe forutinntatt til Dee Snider, og når han plukker alle de paranoide anklagene deres i filler, sitter de og studerer hendene sine og vet ikke helt hvor de skal gjøre av seg. Ganske underholdende, sånn i ettertid.

    ...Og når vi er i gang:


    og

     
    N

    nb

    Gjest
    Karma skrev:
    For meg var slik form for growling(?) kanskje litt tøft da jeg var 14 år, men synes ikke det fenger i dag..
    Jeg liker sterke og personlige stemmer, men IKKE åpenbart tilgjort.
    Black Metal er kanskje Norges største musikalske eksportartikkel...
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    nb skrev:
    Karma skrev:
    For meg var slik form for growling(?) kanskje litt tøft da jeg var 14 år, men synes ikke det fenger i dag..
    Jeg liker sterke og personlige stemmer, men IKKE åpenbart tilgjort.
    Black Metal er kanskje Norges største musikalske eksportartikkel...
    Ok?

    Burde det ha påvirket mine meninger?
     
    J

    J.J

    Gjest
    @Karma

    Du blander metalsjangere som det skulle vært lapskaus - jeg syntes det blir "teit" ;)
    Opeth har vel som jeg vet ikke benyttet noen slik symbolikk på noen måte - det at noen bruker growling -
    gjør det ikke til Black Metal av den grunn - og det er ei heller satanisk.

    Vil igrunn anbefale deg og gå igjennom hele backloggen til Opeth - så finner du dine gullkorn på (kanskje) alle platene.
    Det er det som er det flotte med dette bandet - stor variasjon på dem aller fleste skivene - og en vil finne mye en kan like,
    selvom enn ikke er metallhue......

    Lykke til !!



    Mvh
    Jan Robert
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn