Opera Highlights - The Collectors Edition

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.293
Jeg kjenner ikke den der, men den beste måten å komme igang med opera på er IMO å kjøpe noen DVD-Videoer. Det man eventuelt taper på lydkvalitet blir mer enn oppveid av at man får se ensemblet i aksjon.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg googlet på platenummeret, ser ut som om den inneholder innspillinger av;

Fidelio
I Puritani
Norma
Trojanerne
Carmen
Perlefiskerne
Pelleas et Melisande
Lakme
Kjærlighetseliksiren
Lucia di Lammermoor
Porgy & Bess
Orfeo og Euridice
Faust (akt 2-5)
Romeo og Julie (Gounod)
Alcina
Cavalleria Rusticana
Pagliacci
Manon (akt 1-3 av 5)
Werther (akt 1-3 av 4)
La favola d Orfeo
Boris Godunov
Cosi fan tutte
Serail
Figaros bryllup
Tryllefløyten
Don Giovanni
Les contes d Hoffmann
La boheme
Madame Butterfly
Manon Lescaut
Tosca
Turandot
William Tell
Barbereren i Sevilla
Samson & Dalila
Rosenkavaleren
Aida
Il Trovatore
La Traviata
La forza del destino
Nebukaneser
Otello
Rigoletto
Den flygende hollender
Das Rheingold
Die Walküre
Siegfried
Götterdämmerung
Mestersyngerne
Lohengrin
Parsifal
Tannhäuser
Tristan og Isolde
Der Freischütz

Altså 55 operaer på 50 CD'er. Noe sier meg at dette ikke er komplette versjoner, men highlights.

Allikevel; det er masse gode artister, og en stor andel av disse er tydeligvis historiske innspillinger, noe jeg er glad i. Endel synes å være nyere også, bl.a med Muti. Det er videre under 10kr pr opera-highlight, så en billig måte å bli kjent med operaene forsåvidt, og jeg tviler ikke på de musikalske og forsåvidt lydtekniske kvalitetene (om man liker historiske opptak da).

Det man kan si imot, er at for mange så vil det kanskje gi en følelse av mindre tilfredsstillende å ikke ha operaene komplette. Så det får bli opp til hver enkelt om man klarer seg med highlights eller om man vil ha de komplette verkene.
Det er utover det ingen grunn til ikke å komplettere med komplette verker senere, kanskje med andre artister, og ha denne boksen som et supplement.

Helt åpenbart må dette være et godt kjøp regnet krone for krone, ikke særlig verdifull som samleobjekt dersom målet er at man skal bygge opp en operasamling med komplette verker med mindre man vil ha den som smaksprøve-boks.

http://music.barnesandnoble.com/search/product.asp?z=y&bnit=HZ HZ HZ HZ HZ HZ&ean=5099950998029

Jeg fikk litt lyst på den selv... :)

Mvh Vidar P
 

Cello

Medlem
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
32
Antall liker
1
Dette settet har jeg kjøpt. Dette til tross for at jeg har de fleste av disse operaene komplette! En skal lete lenge før en finner en billigere måte å bli kjent med de mange operaskattene som finnes. Løp og kjøp ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
...utsolgt? Linken gir ikke noen kjøpsmulighet?

Mvh Vidar P
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.139
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg
Hei

Har ikke hørt den, men dette må jo være et kjempekjøp.
Jeg har selv bestilt 2 stk. (en til meg - en til søstern).

Ellers er det noen andre greie samlebokser der ute:

EMI; 100 BEST OPERA CLASSICS (7243 5 86211 2 9)
6 CDer med krem arier og duetter Kr. 199,-
Til salgs i vanlige platebutikker

D Classics; The peoples guide to opera I (DB 706502)
D Classics; The peoples guide to opera II (DB 706512)
2 stk 8 CDer med innspillinger fra EMI / Companion classics (?)
Kjøpre mine på Posten for Kr. 199,- pr boks.

En del av inspillingene går igjen på EMI og DB boksene - og finnes
kanskje også på Opera Highlights. Om så er tilfelle er inspillingene
av ypperste kvalitet. Det mest interessante med slike bokser er
selvfølgelig å finne ny musikk - og selv om man kjenner musikken
kan man finne spennende artister og innspillinger. Mitt (nyoppdagede)
høydepunkt i disse boksene er den franske sopranen Mady Mesple med
innspillinger fra 60- og 70-tallet. Hovedfokus på fransk Bel Canto med
en stemme som nesten matcher Joan Sutherland (Decca).
Ellers er hele stjernelaget til EMI representert pluss en del gjester fra andre
plateselskap (bla. Pavarotti (Decca)).

mvh :)
Gunnar Brekke
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
767
Antall liker
109
Sted
Bærum
Dumbo skrev:
Er det noen som har kjøpt denne boksen, eller har noen formeninger om den? Kan den være et bra alternativ som en "innføring" i opera?

http://www.platekompaniet.no/cdproduct.asp?id=5099950998029

Jeg har denne. Fantastisk mye musikk pr. krone selvsagt. Teknisk en blandet fornøyelse.

Men; her er kunstnere som Montserrat Caballe og Alfredo Kraus m. flere, og dette er folk som selv den mest elendige AD konverter ikke klarer å drepe gnisten i.

Konkret: Tidlige analogopptak som er digitalisert rundt CD spillerens fødsel, er rett og slett slitsomme teknisk. Tynt, pistrete og distanserte.
Det samme er enkelte live-opptak. Men det er vi jo ofte vant til med live-opptak, så det får vil leve med.

Men endel av de gamle analog opptakene som er sent digitalisert er både musikalsk og teknisk en drøm.

Ja, det er kun highlights, men det er intet stort minus her. Dette settet må betraktes som en slags katalog, lytt deg fram hjemme og kjøp fullversjonen av det du liker :)

Se også T D Nilsens omtale i siste Fidelity som jeg er stort sett enig i.

Konklusjon: Løp & Kjøp, men ikke forvent at alle 50 timene er egnet til å å kjøre demo av anlegget ditt!

Mvh Ole
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kjekk.
Så vidt jeg forstår inneholder den ingen hele operaer, men høydepunkter fra dem.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
på hjemmestereoen holder det lenge med høydepunkter.

hele operaer duger best live, og er ingrunnen en smerte i tarmen å høre på hjemme, imo.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ah, du mangler kun en ting i livet, Gago: Wagnerdilla!
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Valentino skrev:
Ah, du mangler kun en ting i livet, Gago: Wagnerdilla!

har høydepunktene fra de mest kjente operaene ! ;D

men, du har rett val, jeg kan ikke akkurat skryte på meg wagnerdilla.
tøft å høre på i små doser, men blir fort aggressiv hvis jeg hører for mye wagner.
ikke skjønner jeg alle krumspringene i musikken heller, fyren virker jo ravende gal av og til. :-\
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Noteres på må høres-lista:
Soltis innspilling av Siegfrieds sørgemarsj på Gagohorna. Volumet på 11. 8)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gago skrev:
Valentino skrev:
Ah, du mangler kun en ting i livet, Gago: Wagnerdilla!

har høydepunktene fra de mest kjente operaene ! ;D

men, du har rett val, jeg kan ikke akkurat skryte på meg wagnerdilla.
tøft å høre på i små doser, men blir fort aggressiv hvis jeg hører for mye wagner.
ikke skjønner jeg alle krumspringene i musikken heller, fyren virker jo ravende gal av og til. :-\
betyr det at du blir skikkelig sinna Gago? banke livsskiten ut av naboer og andre som tilfeldigvis er i nærheten nivå?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.662
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
For å sitere Woody Allen: Everytime I listen to Wagner, I get this really irresistible urge to invade Poland!
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Audiomix skrev:
Gago skrev:
hele operaer duger best live, og er ingrunnen en smerte i tarmen å høre på hjemme, imo.
Du bør få sjekket tarmen ;D

husk hvor du hørte/leste det uttrykket først. ;)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
65finger skrev:
Gago skrev:
Valentino skrev:
Ah, du mangler kun en ting i livet, Gago: Wagnerdilla!

har høydepunktene fra de mest kjente operaene ! ;D

men, du har rett val, jeg kan ikke akkurat skryte på meg wagnerdilla.
tøft å høre på i små doser, men blir fort aggressiv hvis jeg hører for mye wagner.
ikke skjønner jeg alle krumspringene i musikken heller, fyren virker jo ravende gal av og til. :-\
betyr det at du blir skikkelig sinna Gago? banke livsskiten ut av naboer og andre som tilfeldigvis er i nærheten nivå?

næh, mer at jeg blir stressa og muggen.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Valentino skrev:
Noteres på må høres-lista:
Soltis innspilling av Siegfrieds sørgemarsj på Gagohorna. Volumet på 11. 8)

høres fett ut, utpå høstparten må vi få til noe.
hva utmerker seg ved soltis innspilling?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.662
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
Valentino skrev:
Noteres på må høres-lista:
Soltis innspilling av Siegfrieds sørgemarsj på Gagohorna. Volumet på 11. 8)

høres fett ut, utpå høstparten må vi få til noe.
hva utmerker seg ved soltis innspilling?
At volumkontrollen går til 11?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Solti, eller produsenten hans John Cushaw, prøvde å dytte hele teateropplevelsen inn på to kanaler. Og han fikk spesiallagd disse spesielle lurene som Wagner spesifiserer i Walküre og Götterdämmerung (Amerikanske soldater hadde tatt Bayreuths som souvenirer). Ellers: Deccalyd, en 63 år gamel Kirsten Flagstad osv. Syklusen regnes som en av de virkelige milepælene i grammofonens (i betydningen all form for lydpreservering) historie. Litt som Elvis på Sun, hehe.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Platekompaniet har visst (atter) omplassert boksen i nettbutikken. For øyeblikket er lenken:
http://www.platekompaniet.no/Musikk...The_Collectors_Edition_50CD/?id=5099950998029.

Jeg har også sett den i butikken på Torgallmenningen i Bergen noe tidligere i høst.

Boksen er anmeldt av Kjell Hillveg i Aftenposten fredag 23. november 2007(?) og gjengitt hos EMI music Norway: http://emi.no/utgivelser/various_artists/opera_highlights_-_the_collectors_edition.aspx

OPERAJULEN ER I BOKS

Det er sesong for store og omfattende samlebokser. For noen uker siden kunne jeg hylle HARMONIA MUNDIS jubileumsutgave på 30 CD-er til spottpris. Utgitt i forbindelse med deres 30 års-feiring.

Denne uken rettes søkelyset på en langt mer omfattende utgivelse. Det er EMI som nok en gang slår et slag for å nøre opp under publikums operainteresse. Sist vi kunne registrere en slik sak, var for et par år siden. Da ga de ut en 6 CD-boks med de l00 største operasviskene, og det ble en salgsbombe. Nå slår de virkelig på stortromma og denne gangen dreier det seg om en pappkube som inneholder 50 Cd-er. Med utdrag fra hele operahistorien. Fra A til W. Og med utdrag mener jeg at hver Cd tar for seg én opera. Og, ikke bare traverne. Vi følger viktige deler av operahistorien, fra Monteverdi til Richard Strauss. Altså et tidshistorisk spenn på over tre hundre år.

EMI er et av to plateselskaper, Decca er det andre, som alltid har satset på opera i full bredde. Og de har alltid kunnet skilte med en sangerstall som, på best måte har kunnet dekke det meste. Stilistisk og musikalsk. Fra Karajans berømte Mozartinnspillinger tidlig på 1950-tallet, via Callas-epoken og helt frem til våre dager. Deres siste kommersielle studioinnspilling var Wagners ”Tristan og Isolde” med Domingo og Nina Stemme. Da ble det høytidelig proklamert at nå hadde de ikke råd til slike økonomiske belastninger lenger. Men denne enestående satsningen gjennom 50 år er det altså vi hører resultatet av på ukens utvalgte. Og det er storslagne saker. Her har de ikke spart på konfekten. Vi får Montserrat Caballe og Alfredo Kraus i Bellinis ”Puritanerne”. Kraus og Edita Gruberova i Donizettis: ”Lucia di Lammermoor”. Grace Bumbry, Mirella Freni og Jon Vickers i ”Carmen”. Vickers igjen som Tristan med Karajan ”in pit”. Mady Mesplé briljererer som ”Lakmé. Det samme gjør Domingo og Nicolai Ghiaurow som Faust og Mefisto. En annen av etterkrigstidens store basser, Boris Christoff har fått plass i glansrollen som ”Boris Godunow”. Vi hører eksempelvis Kathleen Battle som Susanna, Gruberova, nok en gang, som ”Nattens dronning” og Lucia Popp som ”Blondchen”. En praktfull utgave av ”La Traviata”, med Beverly Sills, Gedda og Rolando Panerai, er det også funnet plass til. Likeledes Birgit Nilsson og Franco Corelli i ”Aida”. Det fokuseres på Karajan i Wagner. ”Tristan”, ”Mestersangerne” og ”Hollenderen” med størrelser som José van Dam, Christa Ludwig og Siegfried Jerusalem. Mens vi er inne på tysk romantikk kan også nevnes

Webers ”Der Freischütz”, med uforlignelige Elisabeth Grümmer, og Richard Strauss ”Rosenkavalier med Kiri te Kanawa, Anne Sofie von Otter og Barbara Hendricks.

Som dere forstår kan man ved denne investering få en storartet innføring i den kunstform som tilhører det mest folkelige som finnes, nemlig operaen. Og nå, som vi står foran åpningen av et nytt operahus i Oslo, vil jeg påstå at en bedre inngang til den eventyrlige verden som kalles opera, kan man ikke få enn på disse 5o CD-ene som EMI nå tilbyr til en spottpris. Har jeg regnet riktig, vil man kunne skaffe seg dette skattkammeret for mindre enn 15 kroner pr. CD. Og vær klar over at også denne utgivelsen er såkalt ”limited”

Årets julegave er, med andre ord, i boks.
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan jo kanskje skyte inn at Callas-boksen fra EMI på 70CD'er kanskje kan være en vel så grei investering for noen, dersom den fortsatt er tilgjengelig, da den inneholder noen-og-tyve komplette operaer i tillegg til mye annet.

Den har pleid å komme såvidt under MVA-grensa fra fransk amazon til tider.
 
Topp Bunn