Diverse OpenAI - sjukt imponerende AI

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.758
    Har et plaskebasseng i bakhagen for ungene.

Tok en daglig sjekk av pH-verdier og slikt med testsettet som fulgte med, for å sjekke resultatet mot fargeskalaene.

Av ren nysgjerrighet tok jeg et bilde av testpinnen og kjørte gjennom Google sin AI for å vurdere om mine målinger mot fargeskalaen var noenlunde i vater.

Konklusjonen var derimot at jeg mest sannsynlig er gravid…

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Market Snodsbury
    No byrjar eg å lura på kva heile den ChatGPT-greia var. Eg bruker ikkje det aktivt, i men dei tre siste tekniske spørsmåla eg har prøvd å få hjelp til, har meir enn halvparten av svara vore fri fantasi.

- Instillingar til pakkene babel og csquote (LaTeX) for å få hjelp til å få korrekte hermeteikn på esperanto. ChatGTP dikta opp syntaks og laug om korleis pakkane hang saman.

- Hjelp til å forstå datastrukturane i XenForo. ChatGPT dikta opp felt som ikkje finst, og måtte overtalast til å forstå korleis ting hang saman.

- Sannsynsrekning på ein del komplekse terningkast. ChatGPT gav meg nokre idear, men enda opp med å fantasera opp verdiar som var besynderleg i retning, men ikkje lik, dei eksakte verdiane eg hadde funne.

I alle tre forsøka fekk eg noko fornuftig ut av svara, idear og spor, men på ingen måte svar var tilstrekkelege.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.339
    Torget vurderinger
    1
    Som noen har nevnt et par ganger, dagens store språkmodeller kan absolutt ingen ting om gehaltet den serverer, annet enn sannsynlighetene for ordsammenstillingene.

Mvh
    KJ

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.705
    Dette er vel allerede bevist at etter to generasjoner med smarttelefoner og Internett at menneskehetens intellekt har gått tilbake. Mens man i alle årene før kunne se økt IQ for hver generasjon går den nå tilbake. Når man ikke lenger behøver lære noe men kan slå det opp på telefonen blir man zombier som teknologigigantene kan forme til hva dem vil. AI blir i så måte bare en forlengelse av dette.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.504
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som noen har nevnt et par ganger, dagens store språkmodeller kan absolutt ingen ting om gehaltet den serverer, annet enn sannsynlighetene for ordsammenstillingene.

Mvh
    KJ
    Ja. Dessuten er det en begrensning i at de eksisterende assosiasjonene i modellen svekkes når man forsøker å lære den mer. Den smøres tynnere utover, billedlig. Dette ser man fort hvis man forsøker å legge til nye features i en billedgenererende AI. Noen ganger blir det bra, andre ganger forsvinner all logikk i anatomi etc. Det er derfor ikke spesielt overraskende at når OpenAI forsøker å få inn «PhD-nivå kunnskap om alt» glemmer modellen hvordan den gjør trivielle ting som å telle til ti. Resultatet ble som det kanskje måtte bli. (Noen vil sikkert mene at det samme skjer med menneskelige PhD’s, men jeg er ikke helt enig i det.)

Man kan også se at hvis man slår på «show reasoning» eller lignende i en av LLM’ene, så resonnerer den ikke, den genererer bare en tilleggstekst som skal gi inntrykk av at den resonnerer og samtidig underholde brukeren mens det egentlige svaret genereres.

Scenariet for hvordan AI ødelegger verden er ikke at AI’ene utvikler bevissthet og bestemmer seg for å utrydde menneskeheten, men at menneskelige beslutningstagere tror på det en AI serverer dem og treffer helt feil beslutning i et kritisk øyeblikk.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt om KI, strøm, etablering å sånn
    Sykt mye (investerte) penger involvert, isolert sett bare i selve KI, dette skal jo de snille onklene fra usa ha tilbake + avkastning
    Sykt mye strøm involvert, dette får aldri skattebetalerne tilbake, hverken i form av redusert skatt eller tjenester som rettferdiggjør den enorme strømbruken.. som vil spise opp all restkraftkapasitet i Norge + enda mer press for å bygge vind og solparker på land

Byene bryr seg ikke særlig om det, det blir på landet…

Langt unna tilrivingsøkonomiinfluenserne

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    580
    Torget vurderinger
    10

Mindre digitalt enn det meste på listetoppene om dagen. Blir en glidende og sømløs overgang dette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn