Som noen har lagt merke til er jeg noe mindre aktiv her på off-topic i sommer enn tidligere. Det er mest fordi jeg bruker tid på et kode-prosjekt som etterhvert skal opp på GitHub. Det er nokså sære greier, men godt utenfor hva jeg kan forsvare som en «byggetråd» på HFS.
Koden skrives for det meste i standard C (C11/C17) med noen rutiner i assembly (AMD64/x86-64 arkitektur). Jeg bruker CLion IDE, CMake/Ninja build system, og gcc/clang/mvsc/nasm kompilatorer for å kunne kompilere både på Windows og Linux. Det er noen år (ca 30) siden jeg skrev C-kode på årntli’, så jeg er nok litt rusten i faget, men ikke helt grønn.
Det jeg opplever er at GitHub Copilot og dens auto-complete i CLion bare er irriterende. Den kommer med forslag som mest avsporer tankerekken og fører til at jeg må bruke tid på å rette i stedet for å formulere det jeg allerede har tenkt. Omtrent like irriterende som gamle Clippy, eller som når Copilot tilbyr seg å «hjelpe» meg med å formulere en email eller et Word-dokument. Den kan jo ikke vite hva jeg har tenkt å si, så gå vekk, please.
Derimot opplever jeg at Google Gemini 2.5 Pro nå er på et nivå som kan være nyttig. Ikke til å generere kode, selv om den gjerne vil, men som en «bollplank» og diskusjonspartner i steget før, hvor man prøver å klekke ut datastrukturer og algoritmer for å løse oppgaven. Hvis jeg beskriver et konkret problem, gir tilstrekkelig kontekst, beskriver hvordan jeg tenker å løse det, og spør Gemini om hva den synes om det, kommer det ofte nyttige tilbakemeldinger om alternative måter å løse det på, gotchas jeg ikke har tenkt på, spesialtilfeller som må håndteres, osv. Når den kommer med kodesnutter som forslag leser jeg det mest som en illustrativ presisering av hva den forsøker å forklare, ikke som noe man kan copy/paste til koden. Så kan man fundere litt mer, gjenta prosessen en gang eller to, og ende opp med noe langt bedre enn det første utkastet.
Det er på et nivå sammenlignbart med å diskutere løsningsskisser med en noenlunde pålest kollega. Ikke sånn at man blir «awestruck» av at den kan og vet «alt», noen ganger tar den helt feil, er sjelden så presis at man kan bruke forslagene direkte, men ganske ofte nyttig som en del av prosessen. Og det er jo ganske imponerende i seg selv.