Har nå hatt et lite prosjekt gående på jobben med tung bruk av Claude. Det er ikke rakettforskning og langt fra en stor app men det er en kodebase på ca fire tusen linjer , spredt over 10 kildefiler. Må si det er ekstremt imponerende hva den får til og hvor villt tidsbesparende det kan være. Fra en kravspekk i løs prosa til noe som funker bra har det vært overraskende lite jeg har måttet endre på. Det ble ikke riktig på første forsøk og jeg kjenner domenet temmelig godt så det var jeg som identifiserte de prinsipielle feilene men claude fikset de greit når jeg påpekte hva som var galt. Koden som generes (Python) er også mye mer robust, layouten og arktitekturen langt bedre og kodestilen betydelig mer konsistent enn hva jeg gjør.
Jeg skal som nevnt tidligre på ingen måte skryte på meg å være en god programmerer. Jeg kan en del men har ikke fått betalt for det på over 20 år og var den gang da særdels junior.
Som det alltid er, i alle fall for meg, dukker det opp en del ting underveis jeg hadde glemt eller oppdager og så må ting veves inn, det skapte etter hvert litt problemer og da jeg bad Claude om hva den ville gjort dersom den fra børjan visste alt den nå vet ang dette konkrete prosjektet så omorganiserte den koden, logikkflyten, lagde enhetlige dataformater osv for de ymse tingene jeg ville ha gjort og det funket fint på første forsøk.
Dette involverte optimering og jeg ble skikkelig imponert av å se "tenkingen" som forgitt underveis, det var vurdering av et par aktuelle python-biblioteker, test på stadig større datamengder, fant ut at ytelsen var uakseptabel, omformulerte problemet til noe som kunne løses med mye raskere algoritmer, den sjekket selv en del edge-cases der tidskomplesksiteten og minnebruken kunne eksplodere og fant løsninger på det og så burtetter.
Jeg estimerer at jeg ville brukt minst 50 ganger så lang tid på dette selv og det å leie inn en vanlig konsulent til å gjøre noe slikt ville sikkert kostet en svært stor bunke tusenlapper. Nå gjorde jeg det selv innimellom andre arbeidsoppgaver og claude-kostnaden for det er nesten ingen ting.