Onken 360

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    aair

    Gjest
    Skal i gang med høyttalerprosjekt og trenger å få tilskjært bjørkefinerplater etter mål. Noen som kan anbefale firma som gjør dette med stor presisjon i Oslo/Akershus? Montering av kabinett står jeg for selv.
     

    Vedlegg

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Kult prosjekt, skal til med det samme selv, bare litt mindre :)
    Hvilket element har du tenkt å bruke, hvilken topp osv.
     
    A

    aair

    Gjest
    Sånn, da var 27 mm russisk bjerkefinerplater satt i bestilling. Til alt overmål påtraff jeg en ansatt i byggevaresjappa som var diy-høyttalerbygger og som forstod behovet for presis kapping 8) Og så har "ssm" tilbudt seg å hjelpe og "sluket" har avstått grunn til montering av basskassene :) så da er man snart i gang. Må bare få justert kapplista etter 27 mm dimensjoner og ikke 25 mm som er brukt originalt.

    Drivere til Onken blir GPAs 515-8LF


    og på toppen av basskassene så benyttes GPAs 399-8A


    som igjen boltes fast bakpå AutoTechs JMLC200T frontlada horn
     

    Vedlegg

    A

    aair

    Gjest
    Milenko skrev:
    Kult prosjekt, skal til med det samme selv, bare litt mindre :)
    Hvilket element har du tenkt å bruke, hvilken topp osv.
    Har latt meg inspirere av tråden din ;) Hvordan er ståa der? Fått materialene?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Det er det som er opprivende, ikke sett eller hørt noe fra leverandør enda. Trodde at en kjede som Byggern hadde litt mer kontroll, men nei. Vurderer å gå dit å avbestille og heller bestille fra Byggmakker snart...
    Snekkern sitter jo på hold han også stakkar (han er pensjonist).
     
    A

    aair

    Gjest
    Hmm, det var jo kjipt å høre. Hva med Monter?? Jeg bestilte derfra nå og de kunne levere på enten fredag eller mandag. De hadde også masser av ulike finertyper og i forskjellige dimensjoner på hovedlageret i Oslo.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Når jeg bestilte 27 og 21 mm bjørk x-finer brukte jeg også monter. Men da i haugesund
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Hva er det jeg ser - aair med egen byggetråd? Nå står den ikke til påske..

    Dette blir bra, både kabinett, element og driver er klassiske godlyd-bankers-produkter, og de nye LeCleach profil horna er definitivt bedre enn tilsvarende Tractrix. Har du tegnet ut noen "vugge" enda, til driver/horn?
     
    A

    aair

    Gjest
    Gå og vogg, sjæl ;D Du mener vel krybbe?
    Har ikke tegnet noe enda, da jeg er usikker på hvor høyt/lavt hornene skal plasseres over Onken. Må vel litt lytting/måling til før endelig høyde bestemmes. Alternativt kan man lage et regulerbart stativ ala Avantgarde sine. Bak på horntrakta sitter det jo en metallring med masser av innfestingsmuligheter. Bare å fyre løs om noen har glupe ideer til hvordan dette kan løses på best mulig måte.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har best mulig løsning klar.
     
    A

    aair

    Gjest
    Regna med du hadde noe i skjorteermet, ja ;) Vi får ta en idemyldring når det drar seg til. Regner med at jeg får begynt på kassene til uka. I mellomtiden får jeg handle skruer, lim, dempematerialer etc.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Ta en tur på Jula og kjøp hjul også, slike som jeg har på baflene. Veldig greit å ha under justering og plassering. Kan monteres på en egnet plate eller rett på kab. selvsagt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    finnes ferdige plater enten i tre eller alu med hjul fex på Bauhaus hageavd alt ClasO
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    BTW, står bassene dine på hjul, Leif? Eller var det de første?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Blir for smått dette. Synes vi skal flytte huset rundt HT. Er store nok da :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de står på hjul ja
    ellers blir det for upraktisk
    men med den vekten er det rimelig stabilt
    kjøpte dobbelbane gummibelagte med lås på de forreste
    mvh
    Leif
     
    A

    aair

    Gjest
    Ok! Hjul er satt på handlelista. Ellers er 3 stk plater med bjerkefiner ankommet butikken, samt at kappelista er overlevert. Som sprengskjema viser så blir det en del kapping. Bildet viser forøvrig ikke innvendig avstivning på frontplata og på topplata.



    Jeg bygger kabinettene stort sett etter Jean Hiragas anvisninger i Audiophile nr.2 - 1977. Unntaket er 27 mm plater og ikke 25 mm som originalt, dvs bredden øker med marginale 8 mm. Jeg kommer heller ikke til å ha avtagbar front, men i stedet avtagbar bakplate. I Japan er dette vanlig, mens franskmenn stort sett bygger med avtagbar front. I følge Koizumi (Onken-konstruktør) så har dette ingen lydmessig betydning. Kommer vel også til å eksperimentere med ullfiltens plassering på bakveggen vs 25 cm bak elementet, da sistnevnte er rapportert å gi lydmessig forbedringer.
     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tøft!
    blir en artig tråd å følge, dette her.

    hvor(dan) deles topp og bunn?
    500-600hz, sånn ca?

    skal du ha en superdiskant helt øverst?
     
    A

    aair

    Gjest
    Nå kjøres et enkelt testoppsett med 1. ordens deling på 500 Hz med Hedlund-hornene i bunn. Hiraga anbefaler 2. ordens 600 Hz så det blir nok å eksperimentere mer når kassene er ferdige. Superdiskanter må vel også prøves. Sluket har varslet ankomst med lasteplanet fullt av ymse varianter.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hva Hedlund horn? Bilde vær så snill! :)

    Sonny
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan går det? Er kassene ferdige?
     
    A

    aair

    Gjest
    Har akkurat sendt avgårde bestikkelsespenger til snekker'n. Han begynner kappinga i morgen.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Må være kjekt å ha trelasthandler som faktisk vet hva han gjør og har oversikt...
    Vi følger med i spenning :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    aair skrev:
    Har akkurat sendt avgårde bestikkelsespenger til snekker'n. Han begynner kappinga i morgen.
    30 sølvpenger? Brennevin? Nakenbilder av kona hans :eek: :eek:

    Begynner i morgen - jaja, da har han hele uka på seg til å purre op nye plater etter å ha sagd i stykker de gamle.
     
    A

    aair

    Gjest
    Ja, du veit åssen det er med dere håndverkere. Håndpenger var for en dårlig kabelstump å regne. Denne karen her bygger egne høyttaler, samt at han har fartstid hos Electrocompaniet fra tidligere. Tror dette blir bra ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Det blir det nok. Veldig betryggende at fyren er lydentusiast selv, da skjønner han betydningen av nøyaktighet og kjenner sånn ca. oppbyggingen av en kasse vil jeg tro.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Knut/ på Østre aker vei har du en benke-plate snekker bedrift med mye presisjon utstyr for kapping av plater, husker ikke navnet, men kan skjekke det, har selv vært der tidl.
    Ang Russisk finer så bruker vi mye finer av forskellige kvalitet i jobb sammenhang (forskaling), den Russiske er den med lavest kvalitet men billigeste også, duger til sitt bruk, når det stills høye krav til hållfast,trykkbestandig,tetthet så håller ikke den Russiske mål.
    Finsk som gjeller da! 21mm 16 lag og 15kg/m2, burde vel va egnet til Ht-kasser, last ner info om finer plater på Peri hjemside
    den Peri Elephant platen lys finnish kanske.
    http://www.peri.no/news.cfm

    /Roger
     
    A

    aair

    Gjest
    Takker for råd og tips, Roger. Mulig de russiske platene ikke duger til forskaling, men jeg sier meg fornøyd med 19 lags (mimimum) 27 mm bjerkefiner og ca 19 kg/m2. Jeg får heller konsultere deg seinere når Onken W skal bygges ;)
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Sikker på at det ikke er baltisk bjerk du får, aair? Specen tyder på at det er baltisk, med så høyt antall lag nemlig. Tror kanskje SChweedish rører litt..
     
    A

    aair

    Gjest
    Mener det er russisk, men kan godt hende jeg hørte feil i farta. Sveza Overseas Trading i Russland leverer i hvertfall bjerkefiner med ovennevnte spec. Skulle det vært helt etter boka så måtte jeg fått tak i spesialprodusert shinaban-finér fra Nagoya i Japan.
     
    J

    J.J

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Sikker på at det ikke er baltisk bjerk du får, aair? Specen tyder på at det er baltisk, med så høyt antall lag nemlig. Tror kanskje SChweedish rører litt..
    Neida.. han rører ikke ... baltisk og russisk blir regnet som to forskjellige ... den russiske er som papp og regne ..

    Brukt det mye som embalasje.
     
    J

    J.J

    Gjest
    aair skrev:
    Vi er flere som rører, ser jeg ;D

    Bjørkefinér
    Jaggu ;D MEN .......... når jeg jobbet på møbelverksted så var det to begreper ....... der og ..
    Men da må jeg nok endre begrep ser jeg .. da er det som alle andre steder der og ... noe bra og noe rævva ;D
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    jan#jan skrev:
    aair skrev:
    Vi er flere som rører, ser jeg ;D

    Bjørkefinér
    Jaggu ;D MEN .......... når jeg jobbet på møbelverksted så var det to begreper ....... der og ..
    Men da må jeg nok endre begrep ser jeg .. da er det som alle andre steder der og ... noe bra og noe rævva ;D
    Se der ja! Russerne/balt har høy kvalitets finer også, sikkert billigere enn den Finske også før den er dyr.
    Ska ta og høre med leverandøren hvorfør ikke det blir kjøpt derfra når det handler om den kvaliteten
     
    J

    J.J

    Gjest
    cash 63 skrev:
    jan#jan skrev:
    aair skrev:
    Vi er flere som rører, ser jeg ;D

    Bjørkefinér
    Jaggu ;D MEN .......... når jeg jobbet på møbelverksted så var det to begreper ....... der og ..
    Men da må jeg nok endre begrep ser jeg .. da er det som alle andre steder der og ... noe bra og noe rævva ;D
    Se der ja! Russerne/balt har høy kvalitets finer også, sikkert billigere enn den Finske også før den er dyr.
    Ska ta og høre med leverandøren hvorfør ikke det blir kjøpt derfra når det handler om den kvaliteten
    Tror det er litt off topic detta...... ;D den finske er jo vannfast , neppe noe vi audiofile bør tenke på ....

    Joda ... seff ... vi har LMC og Madman her .. dem skal jo ha Fostex i jollene.... ::)
    Men vi har sagt russisk xfiner som er av dårlig/billig kvalitet og vi har oxo brukt baltisk som kvalitet...
    Jajjaaa- sånn går nu dagan.....
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    jan#jan skrev:
    cash 63 skrev:
    jan#jan skrev:
    aair skrev:
    Vi er flere som rører, ser jeg ;D

    Bjørkefinér
    Jaggu ;D MEN .......... når jeg jobbet på møbelverksted så var det to begreper ....... der og ..
    Men da må jeg nok endre begrep ser jeg .. da er det som alle andre steder der og ... noe bra og noe rævva ;D
    Se der ja! Russerne/balt har høy kvalitets finer også, sikkert billigere enn den Finske også før den er dyr.
    Ska ta og høre med leverandøren hvorfør ikke det blir kjøpt derfra når det handler om den kvaliteten
    Tror det er litt off topic detta...... ;D den finske er jo vannfast , neppe noe vi audiofile bør tenke på ....

    Joda ... seff ... vi har LMC og Madman her .. dem skal jo ha Fostex i jollene.... ::)
    Men vi har sagt russisk xfiner som er av dårlig/billig kvalitet og vi har oxo brukt baltisk som kvalitet...
    Jajjaaa- sånn går nu dagan.....
    Eller rettere sagt film belagte er de platerne jeg er inne på, Tenkte ikke på det ::)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn