Onken 360

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    J.J

    Gjest
    cash 63 skrev:
    jan#jan skrev:
    cash 63 skrev:
    jan#jan skrev:
    aair skrev:
    Vi er flere som rører, ser jeg ;D

    Bjørkefinér
    Jaggu ;D MEN .......... når jeg jobbet på møbelverksted så var det to begreper ....... der og ..
    Men da må jeg nok endre begrep ser jeg .. da er det som alle andre steder der og ... noe bra og noe rævva ;D
    Se der ja! Russerne/balt har høy kvalitets finer også, sikkert billigere enn den Finske også før den er dyr.
    Ska ta og høre med leverandøren hvorfør ikke det blir kjøpt derfra når det handler om den kvaliteten
    Tror det er litt off topic detta...... ;D den finske er jo vannfast , neppe noe vi audiofile bør tenke på ....

    Joda ... seff ... vi har LMC og Madman her .. dem skal jo ha Fostex i jollene.... ::)
    Men vi har sagt russisk xfiner som er av dårlig/billig kvalitet og vi har oxo brukt baltisk som kvalitet...
    Jajjaaa- sånn går nu dagan.....
    Eller rettere sagt film belagte er de platerne jeg er inne på, Tenkte ikke på det ::)
    Men da har vi vel ramset opp alt av hva dem ikke trenger til dette prosjektet da ?? ;D ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.479
    Antall liker
    102.695
    Torget vurderinger
    23
    jan#jan skrev:
    aair skrev:
    Vi er flere som rører, ser jeg ;D

    Bjørkefinér
    Jaggu ;D MEN .......... når jeg jobbet på møbelverksted så var det to begreper ....... der og ..
    Men da må jeg nok endre begrep ser jeg .. da er det som alle andre steder der og ... noe bra og noe rævva ;D
    Unnskyldninger, unnskyldninger. Never assume, or you make an ASS out of U and ME
     
    J

    J.J

    Gjest
    pengesluk skrev:
    jan#jan skrev:
    aair skrev:
    Vi er flere som rører, ser jeg ;D

    Bjørkefinér
    Jaggu ;D MEN .......... når jeg jobbet på møbelverksted så var det to begreper ....... der og ..
    Men da må jeg nok endre begrep ser jeg .. da er det som alle andre steder der og ... noe bra og noe rævva ;D
    Unnskyldninger, unnskyldninger. Never assume, or you make an ASS out of U and ME
    JA - jeg har tatt feil - og ja - jeg gjør et forsøk på å lære ...... greit ?? ;D ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.479
    Antall liker
    102.695
    Torget vurderinger
    23
    Læring er det viktigste, tross alt.
     
    A

    aair

    Gjest
    Da var platene ferdig kappa og i hus. Finishen ser bra ut og tror det har gått bra med kappinga, da det er benyttet proff platesag. Eneste aberet er at snekker'n ikke fikk målene helt til å gå opp så den ene bunnplata ble visst to-delt. Blir bare tull å skjøte disse så ny plate er bestilt.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    YiHa ;D

    Forskjell på trevarehandlere ja :'(
    Bra at du var heldigere enn meg hvertfall...
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Ikke sant, men skulle trodd når utkant norge er full av skog så... ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Milenko skrev:
    Ikke sant, men skulle trodd når utkant norge er full av skog så... ;D
    Se det sånn mil, i sentrale strøk bor det så-der snekkere ::)
    Bare spør aair.

    /jan
     
    A

    aair

    Gjest
    Slik har helga forløpt. Takker "ssm" så mye for for uvurderlig hjelp med montering av droget :)
     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lekkert!

    skal du lage stativer av noe slag for å løfte hornet litt, eller skal det ligge rett på topplata?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    oki, blir sikkert knall.

    har du fått spilt litt på høyttalerne slik de står nå?

    elementene må sikkert spilles inn og ting må fintunes, men hvordan er førsteinntrykket?
    (tenker særlig på overgangen mellom bass og mellomtone, og om du savner noe luft og detaljer helt i toppen).
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    griselekkert tror jeg dette blir.
    skimter jeg hedlundhorn i bakgrunnen?

    Håvard
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Den saken i bånn på rakket har jeg tro på. Tror det havner en slik her en dag.
    Og onken selvfølgelig ;)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer. Ser lekkert ut. Nesten så jeg blir litt lysten på å gjøre no, men heldigvis går det over til i morgen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.479
    Antall liker
    102.695
    Torget vurderinger
    23
    aair skrev:
    Slik har helga forløpt. Takker "ssm" så mye for for uvurderlig hjelp med montering av droget :)
    Nå vet jeg endelig hva OB betyr. Onken Baffel!!
     
    A

    aair

    Gjest
    Har spilt på elementene et par uker nå og de hadde veldig godt av å komme seg opp fra gulvet. Førsteintrykket er at det er herlig smekk i skarptromma og masse detaljer. Savner så langt ikke noe luftighet i toppen, men kommer til å prøve ut en supertweeter etterhvert. Overgangen bass/mellomtone går overraskende bra i dette testoppsettet, men regner selvsagt med en helt annen bassgjengivelse når GPA 515 LF settes inn i Onken.

    Hedlund står bak i kroken og spiller bass i dette provisoriske oppsettet.

    Atmasphere S-30 OTL amp i racket, ja.
     
    A

    aair

    Gjest
    Heller mer til bæltøft enn pent, gitt ;)

    Når alt av oppmålinger, boring og avstivninger er utført så tar det faktisk ikke lang tid å sette sammen kassa. Montasjen tok vel 2 - 3 timers tid, mens førstnevnte tok 4 - 5 timer. Anbefaler på sterkeste at man er to mann pga vekt og for å få det nøyaktig. Det som gjenstår nå er å feste lister i bakkant, samt sette på bakplate. Pluss den horisontal avstiveren fra front til bakplata og å frese høl til elementet. Voila!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.479
    Antall liker
    102.695
    Torget vurderinger
    23
    Innvendig maling av portene? Demping? Kabling/terminaler? Hjul? Beskyttelse foran elementet, mot klåfingra guttunger og uvørne vaskekoner med fullkontakt-Swiffer?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.479
    Antall liker
    102.695
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp. Og deri ligger tidsforbruket. Husk hjula fra Jula!
     
    A

    aair

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Innvendig maling av portene? Demping? Kabling/terminaler? Hjul? Beskyttelse foran elementet, mot klåfingra guttunger og uvørne vaskekoner med fullkontakt-Swiffer?
    Legger vel på 5 mm finér rund baut etterhvert, trur eg. Men usikker på fargevalg/finish.
    Demping skal være 15 mm ullfilt på vegger + topp og bunn. I tillegg er det 25 mm filt til gardinen bak elementet. Hvor får man tak i slikt??
    Kabling blir VdH CS-122 til å begynne med. Noen som har tips til terminaler som går gjennom 27 mm gods?
    Stofframme er obligatorisk mot små guttetasser og siklende audiofile.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.479
    Antall liker
    102.695
    Torget vurderinger
    23
    Legger vel på 5 mm finér rund baut etterhvert, trur eg. Men usikker på fargevalg/finish.
    Finer (etter hva som passer av farge/smak) sidene, matt koksgråfront/topp, nextel-type finish.

    Demping skal være 15 mm ullfilt på vegger + topp og bunn. I tillegg er det 25 mm filt til gardinen bak elementet. Hvor får man tak i slikt??
    Tyske/amerikanske høytt.DIY sjapper. EBay/google.

    Kabling blir VdH CS-122 til å begynne med. Noen som har tips til terminaler som går gjennom 27 mm gods?
    Lån en egnet hullsag (av meg) og bruk en finerplate skrudd/limt fra baksiden. Enklere, tøffere og beskytter samtidig terminalene.
     
    A

    aair

    Gjest
    Har spora opp en sjappe i Oslo som selger ullfilt så da får jeg svinge innom dem til uka.
    Hullsag og tynnere plate benyttes til terminalene. Da kan jeg bruke Michell rhodium terminalene som jeg har liggende.
    Har bestilt 100 stk av disse M6 gjengede mutterne til feste av bakplata.
     

    Vedlegg

    A

    aair

    Gjest
    Har også fresa ut hull til elementet. Denne gangen gikk det greit, men da jeg jobbet med den første frontplata løsna fresestålet og ødela sirkelen slik at ny frontplate må settes inn. Benyttet overfres med 12 mm tange og Router Buddy. Funka greit når man tok fresinga i flere omganger. Lot det stå igjen 1 mm av frontplatas dybde og tok resten med håndsag.
     

    Vedlegg

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    15.483
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jøsses, så flink du er aair: Du fortjener umiddelbart utmerkelsen; "HANDY-DANDY"

    ;D

    PS! Bommer du flere ganger på skjæringa og gir opp, overtar jeg gjerne utedoen av deg, uprøvd.
     
    A

    aair

    Gjest
    Jo takk, men det er ikke så vanskelig å sette sammen når alt er nøyaktig ferdigkappet. Blir litt som å bygge med Lego.
    Ellers takk for tilbudet, men enn så lenge får du nøye deg med lokket ;)
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.479
    Antall liker
    102.695
    Torget vurderinger
    23
    Husk sølvpapir-wrap da, så kråka får øye på'n ;D ;D
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    aair skrev:
    Har spora opp en sjappe i Oslo som selger ullfilt så da får jeg svinge innom dem til uka.
    Hullsag og tynnere plate benyttes til terminalene. Da kan jeg bruke Michell rhodium terminalene som jeg har liggende.
    Har bestilt 100 stk av disse M6 gjengede mutterne til feste av bakplata.
    Hei, Hvor fikk du bestilt de gjengeinnsatsene fra?
    mvh
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Dynabel har også gjengeinnsatser.

    Sonny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn