Onken 360

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Så Onken låter ikke annerledes enn andre bassrefleks kasser med porten foran bortsett fra at de ser kule ut?
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke den rette til å svare på det, men om de låter så og si likt, så hadde jeg uansett bygd Onken. Det ser jo grommere ut også:)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Helt enig. Onken er flott. Symmetrisk. En rund bassport er kjedeligere estetisk sett. Men et bassreflekskabinett som er beregnet etter kvartbølge prinsippet (MLTL) måler faktisk annerledes enn et annet kabinett med samme volum og port (men ikke proporsjoner). Kanskje Onken også fungerer litt annerledes enn vanlig BR?
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    HEL skrev:
    Så Onken låter ikke annerledes enn andre bassrefleks kasser med porten foran bortsett fra at de ser kule ut?
    En Onken-kasse er egentlig bare en bassrefleks-konstruksjon med en spesiell avstemming og en egen utforming av portene. Det opprinnelige "Onken-alignement'et" er en 4-ordens Butterworth-avstemming (BB4) med Vb = 6.4 * VAS * Qt^2 and Fb = 0.4 * Fs/Qt. Spesielt er også at portarealet er spesifiert til å være +/- likt med membranarealet, og at portene er arrangert som vertikale hylleporter på hver side av frontplaten.

    Det er verd å huske på at Onken-teorien ble utviklet i en tid da man hverken hadde et konsept for t/s-parametre eller enkle verktøy for data-simulering å støtte seg til.

    En Onken-avstemming gir en relativt høy resonansfrekvens, med en høy q-verdi og en liten frekvenstopp akkurat ved resonansfrekvensen. Port-utformingen med Onken gir store porter, og port-systemet (lange og smale vertikale hylleporter) gir endel mer friksjon (og dempning) i luftens passasje sammenligent med en konvensjonell port. Det betyr at i praksis kan slike hylleporter være vanskelige å beregne/simulere 100% korrekt, så de må egentlig bygges først, og måles på deretter for å sikre at man får det ønskete resultatet. Dette gjelder både for vanlige simuleringsverktøy og såkalte "Onken-kalkulatorer". Lange porter med økt luft-friksjon kan også gjerne medføre noe økt harmonisk forvengning - som igjen muligens kan bety en subjektivt "bedre" lydpersepsjon for frekvenser fra resonans og litt høyere opp.

    Elementer som passer med Onken-konseptet har lav Fs, lav Mms og mykt oppheng (dvs høy Vas). Dette er typisk for noen vintage-elementer: f eks Altec 416, Altec 505 osv. Mer moderne basselementer har altfor stivt oppheng (lav Vas) og for kraftig magnet til å passe i Onken-avstemming: kassa blir for liten, portene blir altfor lange og/eller resonansfrekvensen for høy.

    IMO er fordelene med Onken at de ser kule ut, og at utformingen gir et veldig stivt kabinett. Men begge deler kan jo også oppnås på andre måter, og selve Onken-konseptet gir IMO ingen fordeler fremfor alminnelig bassrefleks.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    10.666
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mine spiller ihvertfall veldig flott. Ble først testet i bassrefleks løsning men det ble ikke bra... Om mye tid brukt til tuning av bassrefleks etc. hadde gitt et like godt resultat er godt mulig.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Mine spiller ihvertfall veldig flott. ...
    Tviler overhodet ikke på at Onken kan spille meget bra.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    bambadoo skrev:
    Mine spiller ihvertfall veldig flott. Ble først testet i bassrefleks løsning men det ble ikke bra... Om mye tid brukt til tuning av bassrefleks etc. hadde gitt et like godt resultat er godt mulig.

    Tuning tror jeg er alfa og omega. Jeg har erfaring med det fra SEAS MLTL kassene mine. Romtuning likeså. Og demping da. Alle disse faktorene gjorde det mulig å få bratt eller slakk avrunding, festkul eller ikke, dynamikk eller mer dempet gjengivelse.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.571
    Antall liker
    103.018
    Torget vurderinger
    23
    Glem nå ikke at Onken ble utviklet som et supplement til driver/hornkonstruksjoner med høy effektivitet, og med Altec's 416 element som den primære driver. SEAS og andre skandinaviske "standard" moderne elementer har ingen gevinst av denne kasseløsning. Et skikelig laget Onken kabinett på originale 360 liters volum med mint cond. 416 (eller dagens nyproduserte ekvivalenter) spiller åpent og uanstrengt slik det var tiltenkt, og kobler langt bedre til rommet enn en standard bassrefleksløsning. Disse store høyeffektive 15" trenger store kabinetter for å puste og lage god dypbass. Et godt eksempel; Altec Duplex to veis-coaxial høytt. med 15" bass anbefales benyttet med enten 7 eller 9 kubikkfor kabinetter. Selv om du går for det største alternativet så er dette fortsastt ikke mer enn 243 l. Dette betyr kontrollert stram fin bass som ruller av ved 45 Hz.
    Disse elementene har i stor grad vært benyttet som studio/control monitorer og da er 45 Hz. OK.

    Dersom du derimot går på med en kasse i størrelsesorden 900 l. :eek: :eek: :eek: så har du brukbar output ned til 20 Hz.! Da snakker vi plutselig fullrange hifi som anvendelsesområde.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.309
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mine er drøye 730 liter brto for 4 elementer
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.571
    Antall liker
    103.018
    Torget vurderinger
    23
    Da blir det desverre i snaueste laget, er jeg redd. kun 185 l. / element!! Kan ikke godkjennes.

    Når jeg tenker meg om, mine har IKKE NOE volum i det hele tatt... Jaja. Vanskelige saker, dette.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.309
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men det viktigste:
    det låter bra! ;D
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.571
    Antall liker
    103.018
    Torget vurderinger
    23
    Det er det vesentligste, ja. Men det er jo merkelig da, jeg har hørt ett og samme element spille dødsbra i naken utførelse, og like bra felt inn i vegg, samt også benyttet som driver for frontladet horn!!
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    .... og kobler langt bedre til rommet enn en standard bassrefleksløsning.....
    Akkurat dette må du gjerne forklare litt nærmere. Hvorfor det?
    Og hva mener du med "standard bassrefleksløsning"?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.571
    Antall liker
    103.018
    Torget vurderinger
    23
    "Standard" som i langt rør, det være seg rundt eller kvadratisk. Typisk moderne konstruksjoner med en eller flere langslags-elementer. Mye lettere å komme i problemer med et vanskelig rom med den typen konstruksjoner, i hvert fall etter det jeg har vært i stand til å høre. Det spesielle med Onken er som du selv også nevner at portarealet er så stort, som igjen fører til minimal motstand i systemet og elementet kan puste fritt. Det samme kan forsåvidt oppnås ved å bare ta et "hull" i kabinettet under elementet også, en metode som Altec ofte brukte og også anbefalte.

    Har forøvrig egne Onken kabinetter klare snart til Fertin 15" field-coils, da skal det bli artig å måle litt ved forskjellige coil-spenninger og endrede Qts-verdier bl.a.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Aha.
    Da legger du noe annet i begrepet "standard" enn det jeg gjør.
    "Moderne" konstruksjoner med langslags-elementer er ikke helt tingen her, nei, det er vi enige om.

    Men jeg tror derimot at et gitt element som passer i Onken-alignememntet (f eks. Altec 416, 515 osv) hadde gitt samme resultat i en "vanlig" bassreflekskasse, forutsatt lik avstemming, volum og størrelse på porter. Det er derfor jeg mener at Onken-konseptet i seg selv ikke er mer (eller mindre) enn et bassrefleks-system med en spesiell avstemming. Og de aller fleste andre (mer moderne?) 15-tommere (f eks JBL) passer ikke i Onken pga for kraftig magnet og for stivt oppheng: kassa blir for liten, og portene for lange.

    Den spesielle port-utformingen i Onken (smale hylleporter) er jeg enig i at ser tøff ut, men jeg tror ikke den gir noe spesielt sammenliknet med en rund port med samme areal - bortsett fra en mulig økt harmonisk forvengning pga friksjon.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.571
    Antall liker
    103.018
    Torget vurderinger
    23
    Standard som i "hifi-standard", Grelv ;D ;D ;D Ikke som i standard high-eff sytems...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Nettopp. Er det ikke bare å lage en diger port? Om den er rund eller basert på en drøss rektangler, gjør ikke det samme jobben?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.571
    Antall liker
    103.018
    Torget vurderinger
    23
    Always looking for a shortcut...
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Standard som i "hifi-standard", Grelv ;D ;D ;D Ikke som i standard high-eff sytems...
    Da så. Nemlig. 8)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.309
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    if it sounds good, it probably is
    ferdig med det
    mvh
    Leif
     
    A

    aair

    Gjest
    grelv skrev:
    Det er verd å huske på at Onken-teorien ble utviklet i en tid da man hverken hadde et konsept for t/s-parametre eller enkle verktøy for data-simulering å støtte seg til.
    Dette stemmer nok ikke helt. Allerede i 1961 publiserte Thiele sine data for trykkammer og bassreflekskasser. Dette arbeidet var tuftet på Novaks arbeider fra 1958. I 1973 publiserte Small en rekke artikler basert på Thieles tidligere arbeider og Bensons publikasjoner i årene 1968-1972. Der Benson brukte dataprogrammer, der brukte Small analoge simuleringer. T/S-parametere kan man få ut ved å benytte en signalgenerator, et voltmeter og noen motstander + diverse beregninger.

    Litt mer historikk: Onken ble brakt på markedet i Japan på behynnelsen av 70-tallet av Koizumi i samarbeid med en japansk akustikkprofessor tilhørende Universitetet i Tokyo. I 1977 ble Onken gjort kjent her i Europa av ingeniøren Jean Hiraga gjennom en artikkel i L'Audiophile. Hensikten med Onken-designet var å få til et bass-system som kunne integreres med en horn-topp. Onken baserer seg på Jensen-høyttalere fra 1938 som igjen baserer seg på Thuras "Sound Translating Device" fra 1932. Thura var ansatt hos Bell Labs og patentet fra 1932 beskriver nærmere en bassrefleks-høyttaler.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Ellers går det smått fremover med bygginga. Ble lei av å skyve kassene rundt på gulvet så jeg tok en helomvending og satte på hjul allikevel. Kassene kom 10 - 12 cm opp fra gulvet så da må jeg senke hornene tilsvarende ned. Setter på lister under kassene, slik at hjulene ikke blir synlige. Var innom Stoff & Stil på Alnabru og etterspurte 15 mm ullfilt til innvendig demping, men fikk til svar at da måtte jeg nok karde ulla selv ;D Dårlig med sauer i nærheten så da bruker jeg heller Dynabels Akustilux for bassreflekskasser.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    10.666
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Innvendig demping.. Hvor mye er det snakk om?
    Hvor mye vil du teste med? Min erfaring med onken(s).. Minst mulig innvendig demping.. Gir et mer "Levende" lydbilde.. Sikkert ikke 100% korrekt men morsomt og engasjerende.
     
    A

    aair

    Gjest
    Det er snakk om front, innvendige sidevegger, topp og bunn. Og enten bakplata eller en gardin bak basselementet.
    Hva slags forsterker bruker du på dine Onken?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    10.666
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bruker en Audio Note kit1 for tiden (nye OPTer, nytt egendesignet inngangstrinn, ny likeretter løsning (5r4), ellers endel tweaks. Omlag 7w :) ). Har også spilt endel med et par vintage Quad II - kt 66 basert sak
     
    A

    aair

    Gjest
    Har en Kit 1 jeg og som skal rebygges, men den blir nok isf bare brukt på hornene. Er på jakt etter en transistoramp til bassene, gjerne klasse A eller D.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    aair skrev:
    Dette stemmer nok ikke helt. Allerede i 1961 publiserte Thiele sine data for trykkammer og bassreflekskasser. Dette arbeidet var tuftet på Novaks arbeider fra 1958. I 1973 publiserte Small en rekke artikler basert på Thieles tidligere arbeider og Bensons publikasjoner i årene 1968-1972......
    Dette er jo riktig, men jeg tror neppe at t/s-parametre var i alminnelig bruk for design av bassreflekskasser på tidlig 70-tall. Det nok noen år før det ble vanlig at produsentene oppga slike data, og simuleringsprogramvare var ennå 10-15 år unna. I praksis tror jeg nok at de første Onken-konstruksjonene ( i likhet med de aller fleste konstruksjonene fra den tiden) ikke ble tunet gjennom t/s-tabeller, men gjennom målinger og lyttetester. Koizumi's konsept var ment å skulle matche horn: gi høy virkningsgrad og båndbredde ned til 40 Hz sammen med datidens rørforsterkere (med høy utgangsimpedans). Og slikt sett er det jo et vellykket konsept, som bl.a. viste at en kunne endre/ justere mange ulike parametre (inkludert kildeimpedans) og oppnå gode resultater med andre bassrefleks-"alignements" enn de (av Small) strengt definerte C4, B4 eller QB3.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.571
    Antall liker
    103.018
    Torget vurderinger
    23
    Dagens sosiale aktivitet; besøk hos formannen for inspeksjon av hornkonstruksjon og høre på ferdig (vel, ferdig NOK) høyttalersystem bestående av Altec GPA 16" i Onkens velkjente kabinett, samt Altec GPA store 390-serie driver påmontert de ikke helt ubetydningsløse JMLC-200 horna fra AutoTech. Nesten en meter i diameter...

    Justert for små-løen preamp, alderstegen CD og litt annet småsnask må jeg si at den godeste aair nok er på rett vei her. Stram, flott bass med den velkjente "growl" som kun elementer av denne klasse har, ingen hørbare dips/peaks i frekvensen, og ikke minst fritt for resonanser. Det er så deilig å høre slik bass, så oppløst og luftig og bare tilstede og definerbar uansett instrumenter. En suveren og selvfølgelig match til slik bass er nevnte driver og horn. Samme lydkarakteristikk og kvaliteter, selv med filter og komponenter på "klaske sammen for å prøve" stadiet.

    Vokal som står spikrakt foran deg, Bremnes :eek: :eek: drar pusten så det rasler i truseinnlegget, trommer cymbaler smeller & freser, luft, luft, luft - hele tiden masse luft rundt hvert instrument og hver musiker... Det låter bra i hele rommet inkl. mellom og bak høytt. - det spiller som ville faen selv på kjøkkenet, ikke en gang på dass låter det dritt!! Cannonball Adderley er igjen blant oss...

    Allerede en vinner denne riggen, og når de andre mindre tingene kommer på plass så blir dette kanonlyd. Vel verdt bryet skulle jeg mene...

    En ubetinget seier for det musikalske. Hatten av for aair som har gamblet på noen råd her og der..
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Konge lytteinntrykk rapport :)
    Morsom lesing så det holder...
    Ser jo ut som Onken er en god løsning, håper bare min budsjett variant er nære nok, vil uansett tro at det er bedre enn det jeg har hatt hjemme tidligere :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.571
    Antall liker
    103.018
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... time vill sjåvv, Milenko, men du har jo alt fått en forsmak, på de driverne jeg anbefalte..?? Rimelig sikker på at du klarer å sparke liv i de bassene også, og de burde ikke være problematiske å integrere med horna. Mulig selve horna er litt snaue, men det har vi åtgjerder for, driverne kan takle større horn. Men alt til sin tid - få smelt sammen kassene nå så blir det morro!

    Forøvrig er det ikke så lett å beskrive lyd når man er på besøk på denne måten, det blir lett intetsigende floskler og nerde-hifiuttrykk :eek: :eek:
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.511
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det var fantastiske tilbakemeldinger du får Knut. Iherdighet lønner seg
    Det er det på tide at jeg tar frem kartet og realiserer en tur utenfor bygrensa.
    - Du og Espen står på ønskelista :).
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    pengesluk skrev:
    Hehe... time vill sjåvv, Milenko, men du har jo alt fått en forsmak, på de driverne jeg anbefalte..?? Rimelig sikker på at du klarer å sparke liv i de bassene også, og de burde ikke være problematiske å integrere med horna. Mulig selve horna er litt snaue, men det har vi åtgjerder for, driverne kan takle større horn. Men alt til sin tid - få smelt sammen kassene nå så blir det morro!

    Forøvrig er det ikke så lett å beskrive lyd når man er på besøk på denne måten, det blir lett intetsigende floskler og nerde-hifiuttrykk :eek: :eek:
    Er imponert over Fostex driveren, samle Onken nå så blir det "hvilket horn man skal velge tenke boks etterpå".
    Digger plutseligheten i hornet i tilegg til at det aldri låter skarpt og ja man kan dra på så det holder, hele tiden uten antydning til stress på forsteker. Fostex var en solid anbefaling, jeg angrer definitivt ikke. Og enda har jeg nok ikke hørt hele potensialet til driveren pga. hornet. Ser frem til fremtiden.
     
    A

    aair

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Dagens sosiale aktivitet; besøk hos formannen for inspeksjon av hornkonstruksjon og høre på ferdig (vel, ferdig NOK) høyttalersystem bestående av Altec GPA 16" i Onkens velkjente kabinett, samt Altec GPA store 390-serie driver påmontert de ikke helt ubetydningsløse JMLC-200 horna fra AutoTech. Nesten en meter i diameter...

    Justert for små-løen preamp, alderstegen CD og litt annet småsnask må jeg si at den godeste aair nok er på rett vei her. Stram, flott bass med den velkjente "growl" som kun elementer av denne klasse har, ingen hørbare dips/peaks i frekvensen, og ikke minst fritt for resonanser. Det er så deilig å høre slik bass, så oppløst og luftig og bare tilstede og definerbar uansett instrumenter. En suveren og selvfølgelig match til slik bass er nevnte driver og horn. Samme lydkarakteristikk og kvaliteter, selv med filter og komponenter på "klaske sammen for å prøve" stadiet.

    Vokal som står spikrakt foran deg, Bremnes :eek: :eek: drar pusten så det rasler i truseinnlegget, trommer cymbaler smeller & freser, luft, luft, luft - hele tiden masse luft rundt hvert instrument og hver musiker... Det låter bra i hele rommet inkl. mellom og bak høytt. - det spiller som ville faen selv på kjøkkenet, ikke en gang på dass låter det dritt!! Cannonball Adderley er igjen blant oss...

    Allerede en vinner denne riggen, og når de andre mindre tingene kommer på plass så blir dette kanonlyd. Vel verdt bryet skulle jeg mene...

    En ubetinget seier for det musikalske. Hatten av for aair som har gamblet på noen råd her og der..
    Takk for besøket, ja. Vaffel-bestikkelsen virket, ser jeg ;)

    Beskrivelsene samsvarer stort sett med egne opplevelser. Onken-komboen gir en dyp og tørr bassgjengivelse og ingen boomy-bass, og hornet har et sykt smekk, flott åpenhet og et vell av detaljer. Veien videre blir å bytte ut L-pad med trafoattenuator og bedre komponenter til delefilteret, bl.a null-ohms trafospoler og bedre kondiser.

    Må vel si at mye av den flotte lyden også skyldtes en McIntosh 250 watter som jeg fikk låne av ssm (takker!). Så ny forsterker må også anskaffes.
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    Hvilken krybbeløsning for hornet har du valgt?
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.079
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med et vellykket prosjekt.
    Vi tåler flere bilder hvis det er mulig ::)

    mvh
     
    A

    aair

    Gjest
    Grumpy skrev:
    Det var fantastiske tilbakemeldinger du får Knut. Iherdighet lønner seg
    Det er det på tide at jeg tar frem kartet og realiserer en tur utenfor bygrensa.
    - Du og Espen står på ønskelista :).
    Jeg er godt fornøyd så langt. Vi får helt sikkert til et besøk bare du finner frem i provinsen :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.571
    Antall liker
    103.018
    Torget vurderinger
    23
    aair skrev:
    Grumpy skrev:
    Det var fantastiske tilbakemeldinger du får Knut. Iherdighet lønner seg
    Det er det på tide at jeg tar frem kartet og realiserer en tur utenfor bygrensa.
    - Du og Espen står på ønskelista :).
    Jeg er godt fornøyd så langt. Vi får helt sikkert til et besøk bare du finner frem i provinsen :)
    Bare å surre noe alufolie rundt brakka så er skjæra der før du får sagt bling!!
     
    A

    aair

    Gjest
    Nido skrev:
    Hvilken krybbeløsning for hornet har du valgt?
    Foreløpig er det en provisorisk løsning der hornet er boltet fast i en vertikal avstiver som igjen er skrudd fast i en horisontal plate. Denne plata har to vinkeljern i bakkant som hviler/henger mot bakplata på Onken-kassa.
    Den endelige krybbeløsning ligger på tegnebordet, men involverer bl.a 30 kg med motvekter pga forskjøvet tyngdepunkt etter at Onken-kassene fikk påmontert hjul.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn