Omskjæring

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.687
Kompo, hadde du godtatt at dine døtre hadde fått kjønnsorganene sjekket en gang pr. år frem til de er 18 år?
Hvis ikke, kan du da forklare hvorfor ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Pink_Panther skrev:
Kompo, hadde du godtatt at dine døtre hadde fått kjønnsorganene sjekket en gang pr. år frem til de er 18 år?
Hvis ikke, kan du da forklare hvorfor ?
Selvsagt hadde jeg det, det er jo det jeg har argumentert for her til det kjedsommelige. Og jeg kan ikke se noen grunn til hvorfor ikke. Så lenge man ikke skal skjule overgrep eller omskjæring finnes det ingen god grunn til å nekte.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
En slik underlivskontroll knyttet opp mot trygdeutbetaling/arbeidsledighetstrygd høres ut som en bra idè.
Hadde man bare kunne krev språktester slik FRP ønsker så hadde vi kommet et langt stykke vidre.
Og ja komponenten, det skal bli spennende å se FRPs oppsluttning ved dette valget, jeg tipper på gamle AP tall, rundt 35%

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.052
Har vært veldig mye opptatt de siste månedene med jobben, og har ikke lest hele tråden. Men det var et innslag på TV for et par år siden da et TV-team fulgte noen eldre kvinner som dro fra landsby til landsby for å omskjære jentunger, selvfølgelig i Afrika.
Vi fikk se ei 8-års gammel jente der hun gikk hvileløst rundt stråhytta før hun skulle omskjærest. Dette er det verste jeg noen gang har sett på TV. Den ubeskrivelige redselen i jentas øyne (for hun visste hva hun snart skulle gjennomgå), og de redselsfulle skrikene til jenta, mens omskjæringa utført med gamle barberblad pågikk. 4 voksne mennesker holdt denne 8-år gamle jenta ned mot bakken.
Jeg kaldsvettet. FY faen noe så groteskt!

Få stanset denne galskapen.

M

maestro

Gjest
Espen R skrev:
Jeg kaldsvettet. FY faen noe så groteskt!
Få stanset denne galskapen.
For å konkretisere enda litt mer:

I Somalia praktiseres tilnærmet 100% omskjæring av unge jenter:
Clitoris kuttes bort eller brennes/etses bort ,indre kjønnslepper skjæres bort ,innsiden av de ytre kjønnsleppene flåes.
Så syes det hele sammen for at det rå kjøttet skal gro sammen. En prosess som tar 7-10 dager.
Det etterlates et hull på størrelse med en blyant - for urin og mestruasjonsblod.

Ethvert oppegående menneske skulle forstå at det er meget høy infeksjonsfare forbundet med dette.

Grotesk er bare fornavnet!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.052
Mange jenter dør på grunn av infeksjoner.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Espen R skrev:
Mange jenter dør på grunn av infeksjoner.

En del bør i hjel, en del dør pga. infeksjoner og resten blir “bare” skadet for livet og sliter med alskens plager. Og når man tenker på grunnen til at dette skjer er det også ille. Overtro er en ting , men full kontroll over jentene er det egentlige målet. Selvsagt mer praktisk med et kyskhetsbelte på denne måten fremfor å holde dem innendørs til de er giftet bort.

Om du ser innslaget de sendte på nrk på søndag så tenker jeg du kommer til å kaldsvette igjen…

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/99635

Z

Zomby_Woof

Gjest
wotg skrev:
En slik underlivskontroll knyttet opp mot trygdeutbetaling/arbeidsledighetstrygd høres ut som en bra idè.
Slett ikke! En slik rutinekontroll skal knyttes opp mot straffelovens bestemmelser om legemsbeskadigelse.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Zomby_Woof skrev:
wotg skrev:
Slett ikke! En slik rutinekontroll skal knyttes opp mot straffelovens bestemmelser om legemsbeskadigelse.
Hva vil du gjøre med de som nekter å komme til kontroll da?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det må da vel for pokker gå an å bestemme at de skal??

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Zomby_Woof skrev:
wotg skrev:
100% enig. Det eventuelle ubehag påført de som er skremt fra denne idiotskikken oppveies èn milliard ganger av de som kommer til å bli avdekket. Dette er ikke noe vi bør ordne opp i, dette er noe vi SKAL ha slutt på umiddelbart. Skyldige forbrytere skal sperres inne på livstid, samt tvinges gjennom et pensum av humanitær karakter.

M

maestro

Gjest
Zomby_Woof skrev:
wotg skrev:
Selvsagt bør det være slik. Omskjæring av barn bør lovmessig behandles som det det er, grov seksuell mishandling av barn. Etterforskingsmetodene og straffereaksjonene bør være tilsvarende som for annen tilsvarende kriminalitet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Zomby_Woof skrev:
Det må da vel for pokker gå an å bestemme at de skal??

Vi kan bestemme at de skal, men vi må og bestemme hva man gjør med de som ikke kommer til kontroll. Skal vi sende politiet for å hente dem? Penger er et språk de forstår, ingen kontroll = ingen penger vil være et enkelt og greit regnestykke. Om det så oppdages omskjæring skal det selvsagt straffes hardt.
Det det krangles om i dag er jo om det i det hele tatt skal foretas kontroller, det er jo her regjeringen setter foten ned og sier nei. De vil ikke tvinge noen til kontroll, derfor kan dette fortsette akkurat som før. For løsningen er som alltid : dialog og bla, bla, bla, og ingen forbedring

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er tre muligheter i denne saken.

1. Snakke varsomt til overgriperene og be dem være snille og håpe at statistikken bedrer seg på sikt.

2. Undersøke alle barn som er i faresonen for denne spesielle typen overgrep.

3. Undersøke alle barn gjevnlig for å avdekke flere former for overgrep mot barn.

Det vesentlige spørsmålet er hvilken metode som vil gi størst nedgang i mishandling av barn. Andre forhold, selv om de isolert sett er viktige, bør vike i denne saken.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Man vet at disse menneskene er i dette landet for å skaffe seg penger, derfor er det ikke rart at ved å true med inndragning av trygdeytelser, forsvinner problemet som dugg for solen. Jfr. Paris. Vi har empiri. Det vi mangler er baller.

But then again: Det er ikke "norske barn" det er snakk om. Derfor er ikke dette noe å stresse med.

K

knutinh

Gjest
Hva er verste konsekvens av et effektivt forbud?

Risikerer man at familier sender jentebarna "hjem" for godt til familiemedlemmer i et land med mer liberal praksis?

Hva er den praktiske årsaken til at man ikke kan undersøke/ta stikkprøver av alle jentebarn, siden dette elegant omgår alle beskyldninger om rasisme?

Hva er statistikken for antall fremmedkulturelle flyktninger, asylsøkere og 1. generasjons innvandrere? Jeg har inntrykk av at det ikke er et stort antall mennesker. Hvor mange av disse forsørger seg selv?

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
knutinh skrev:
Hva er verste konsekvens av et effektivt forbud?

Risikerer man at familier sender jentebarna "hjem" for godt til familiemedlemmer i et land med mer liberal praksis?

Hva er den praktiske årsaken til at man ikke kan undersøke/ta stikkprøver av alle jentebarn, siden dette elegant omgår alle beskyldninger om rasisme?

Hva er statistikken for antall fremmedkulturelle flyktninger, asylsøkere og 1. generasjons innvandrere? Jeg har inntrykk av at det ikke er et stort antall mennesker. Hvor mange av disse forsørger seg selv?

-k

Verste konsekvensen av et effektivt forbud er nok som du never at de kan komme til å sende sine barn til hjemlandet og la dem vokse opp der. Det skjer allerede. Derfor bør man også se på regelverket her, alt for mange norske barn sendes til for eksempel Pakistan og vokser opp der som nordmenn, uten å kunne snakke norsk.

Er vel ingen praktisk årsak til at ikke alle kan undersøkes, begrunnelsen så langt til å ikke gjøre det har vel vært at det gjelder så få. Når man vet at det finnes ca. 10 000 omskårne kvinner i Norge i dag, og at disse sannsynligvis stadig føder nye unger, vil vel mange hevde at det strengt tatt ikke er så få som er i faresonen. Er vel først og fremst et økonomisk spørsmål dette.

Somalierne er vel de som i minst grad forsørger seg selv, og som i størst grad driver med omskjæring av de som kommer til Norge så vidt jeg vet. Tror nok at det samme knepet de bruker i Paris også ville funke rimelig bra her..

M

maestro

Gjest
På ingen måte. Omskjæring av gutter er en bagatell i forhold til hva jentene utsettes for. Det er imidlertid mange etter hvert voksne menn som melder om plager og nedsatt følsomhet i seine edlere deler etter et sånt inngrep.
Så dette var uten sammenligning forøvrig.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Selv om omskjæring av gutter og jenter er to totalt forskjellige ting, er jeg helt enig i at også omskjæring av gutter bør forbys. Hvorfor i alle dager skal man tillate at staten finansierer skamfering av guttebarn, hvorfor skal helsevesenet brukes til å ødelegge ting som er helt i orden?
Det er religiøse grunner til at små gutter omskjærers, dette er ikke akseptabelt og burde vært forbudt så lenge det ikke finnes medisinske grunner til å gjøre det. Den dagen man fyller 18 står man fritt til å velge for sin egen del, og da kan det være et tilbud på klinikker som ellers fikser på kropper som stort sett er helt i orden, og man må selvsagt dekke utgiftene selv. Men at andre skal velge det for deg på et tidspunkt du selv ikke er i stand til å protestere er ikke noe man kan være bekjent av i et land som Norge.

Det er for øvrig også mye bestialsk som foregår på denne fronten:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1876204.ece

..og det ser ganske smertefullt og grotesk ut, selv når det gjøres av kyndig personell..

http://video.google.com/videoplay?docid=-6584757516627632617

G

Gjestemedlem

Gjest
Omskjæring må da være et greit virkemiddel for å få slutt på prostitusjon. Saks, nål og tråd setter fort en stopper for slik moralsk fordervelse.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.052
Nå er gutteomskjæring satt på dagsorden.

"Barna risikerer også en rekke komplikasjoner, sier professoren.
- Det vanligste er blødninger og infeksjoner, men det jeg har sett som har vært ille, er at man har tatt for mye hud, slik at man har fått en skjevstilling av penis, forteller han.

Markestad får støtte av Jan Helge Solbakk, som er professor i medisinsk etikk både ved Universitetet i Oslo og Universitetet i Bergen.

- Omskjæring er et overgrep på samme måte som omskjæring av jenter er et overgrep. Jeg mener det bør forbys, sier Solbakk."
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10017609

Selvfølgelig er jeg helt enig med Solbakk.

"Overlege ved Kvinneklinikken på Rikshospitalet og tidligere leder i det Mosaiske trossamfunn, Rolf Kirschner, mener kritikken er helt urimelig og mener man må ha respekt for tradisjoner som har vart i tusener av år."

Skal vi ha forståelse for en slik tett-i-pappen-tankegang? Hvis en handling er uriktig i utgangspunktet, så blir den vel ikke mer riktig av at den gjentas ofte, over tusener av år? Aaarghhhh! Jeg får noia av disse religiøse tradisjonene.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.052
Trane skrev:
Forskere er da ikke humanister.

Det er feil løsning på problemet. Riktig løsning er kondombruk.
Ved omskjæring antar man at spredning av hivsmitte vil gå noe ned. Et mye mer sikkert virkemiddel ville være å skjære pikken av folk, da fikk man samtidig løst et annet problem; befolkningsveksten.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det bør vel strengt tatt ikke være lov å beskjære kjønnsorganer hos små barn selv om det er religiøst begrunnet. Når de hjernevaskede små blir 16 eller 18, kan de selv gå å få mutilert seg selv hvis de føler for det.

Scarification, tatoveringer, underlivspiercing, omskjæring etc. bør forbeholdes voksne.

Religion er ingen unnskyldning for overgrep mot barn.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.961
Torget vurderinger
4
Islamsk Råd Norge er ikke overraskende uenige:
Religionsfrihet
Han mener legene med dette utspillet angriper religionsfriheten.

– Men hva med barnas frihet? De får ikke selv lov til å være med på å bestemme om inngrepet skal gjennomføres.

– Foreldre tar en rekke andre beslutninger på vegne av sine barn som får stor betydning senere i livet, sier Sultan.

– Men dette er en ugjenkallelig beslutning?

– Det mener jeg er et argument som ikke er relevant. Foreldre har rett til å oppdra barna sine i sin tro. Alt annet blir et overgrep mot trosfriheten, sier Sultan.

Iflg. dem er det altså foreldres rett å gjøre irreversible inngrep på sine barns kropper med henvisning til religionsfriheten. Jeg mener barnas rett til religionsfrihet og ikke minst deres rett til ikke å tvinges til slike fysiske overgrep må være sterkere. Barns rettigheter MÅ forsvares sterkere enn foreldres rettigheter.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.722
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det var då forferdeleg kor desse forhudene engasjerte huslyden....
Forbod er vel ikkje lurt, all den tid det av og til kan finnest medisinske årsakar som gjer det aktuelt med omskjering.
Religion og kirurgi er elles etter mitt syn ein dårleg kombinasjon.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.052
Audiophile-Arve skrev:
Det var då forferdeleg kor desse forhudene engasjerte huslyden....
Forbod er vel ikkje lurt, all den tid det av og til kan finnest medisinske årsakar som gjer det aktuelt med omskjering.
Religion og kirurgi er elles etter mitt syn ein dårleg kombinasjon.
Arve, alle er vel enig i at ved medisinske grunner skal omskjæring tillates.

Men det er ikke akspetabelt at voksne mennesker skal kutte i forhuden på små barn av religiøse grunner, eller grunner bundet i lange tradisjoner. La barna beholde forhuden til de er voksne, så kan de selv avgjøre.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.052
Helse og omsorgsdepartementet går nå inn for at offentlige sykehus skal tilby omskjæring for gutter.

Er det et problem at helsemyndighetene ikke vurderer omskjæring/kjønnslemlestelse på et prinsippielt grunnlag, altså at det skal være forbudt for både jenter og gutter, men her tillater det for gutter fordi det er grad av ulempe/smerte som vurderes?

Og hvorfor i helv... skal helsemyndighetene gjøre seg til dommer over mitt kjønn og si at det er ok å skjære i tissen??
En stilltiende "hestehandel" med de religiøse gruppene?

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10084723

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Og hvorfor i helv... skal helsemyndighetene gjøre seg til dommer over mitt kjønn og si at det er ok å skjære i tissen??
En stilltiende "hestehandel" med de religiøse gruppene?
Selvsagt. Religion er den eneste begrunnelsen man har for å begynne å mutilere kjønnsorganene til friske barn.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Da var denne praksisen på dagsorden igjen, godt hjulpet av knelerne på venstresiden.
Jeg mener at all lemlestelse av vergeløse barn som ikke er medisinsk betinget, skal være forbudt. Derimot skal det være opp til den enkelte etter fyllte 18 år, å gjøre hva man vil med kroppen sin.
For egen regning naturligvis.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
oddgeir skrev:
Da var denne praksisen på dagsorden igjen, godt hjulpet av knelerne på venstresiden.
Jeg mener at all lemlestelse av vergeløse barn som ikke er medisinsk betinget, skal være forbudt. Derimot skal det være opp til den enkelte etter fyllte 18 år, å gjøre hva man vil med kroppen sin.
Jeg er heilt enig...bortsett fra utsagnet ang. "knelerne på venstresiden". ;) Hvem som kneler for hvem i denne saken, kan sikkert diskuteres, men det jeg synes er mest betenkelig, er politikernes OG ikke minst byråkratenes vaklende holdning til kjønnslemlestelse. For det er nettopp hva dette er. Det vil ikke gå lange tida før krav om legalisering av omskjæring av kvinner også kommer. Har man sagt a, får man jaggu også si b, likestilling mellom kvinner og menn osv. osv. Og dermed har vi det gående.

Det er sikkert noe i påstanden om at guttebarn omskjæres illegalt og undfer elendige hygieniske forhold. Jeg er også temmelig sikker på at det fortsatt omskjæres jenter. Men det er ingen grunn til å legalisere svineriet - heller tvert om. Innfør sjekk av både gutte- og jentebarn, og straff skjenderne så det svir både her og der. Det vil spare mange vordende verdensborgere for mye smerte.

PS: Jeg ble av medisinske grunner omskåret som barn. På sjukehus, og forhåpentligvis av en kirurg, vil jeg tro. Jeg husker ingenting av tildragelsen, men min mor fortalte meg at det ikke var noen behagelig opplevelse. Det var visstnok både smertefullt og ikke heilt enkelt å følge opp i ettertid. Åpent sår og bleiebarn, er vel neppe noen god kombinasjon - og slett ikke for over 50 år siden. Men "organet" har da fungert etter hensikten - og vel så det, bare så det er sagt!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.052
oddgeir skrev:
Absolutt enig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.608
Torget vurderinger
24
Voksne menn på sine høye hester skulle selv blitt omskjært - jamt med rasshølet! Så kunne de sitte der og i hvertfall ikke reprodusere.

For noe forbannet unødvendig svineri. Tukle med skaperverket på den måten. Finnes ikke skjellig grunn for noe sånt.

Skal vi knipse av oss øra kanskje, for å lage kortere vei for lyden?? Skjære bort øyelokkene for å se ting i et nytt lys? Klippe fingrene av småbarn så de ikke piller seg i nesen?

Folk må gjerne kle seg rart, kjøre med korketrekkerformet hår, spise hva de vil etc. i religionens navn og etter egen fri vilje. Men mishandling av barn får de holde seg unna.

Topp Bunn