Omskjæring

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
?

Du vil helst ha tiltakene i går?

En regjering har lovverket å forholde seg til. Alt de foreslår må jo hjemles i lov som det heter. Eller mener du at de skal bryte norsk lov? Det er en umulig fremgangsmåte i et demokrati som vårt. Det ville bety at politikerene setter seg over folket - som via sine representanter i Stortinget har vedtatt disse lovene.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
?

Du vil helst ha tiltakene i går?
I går? Politikerne har toet sine hender i 11 år, siden loven mot kjønnslemlestelse kom på plass.

Gjest skrev:
En regjering har lovverket å forholde seg til. Alt de foreslår må jo hjemles i lov som det heter.
Hvilken lov har du i tankene Gjest?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
La oss først se hva loven sier om lemlestelse:

Lov om forbud mot kjønnslemlestelse.

§ 1. Den som forsettlig utfører et inngrep i en kvinnes kjønnsorgan som skader kjønnsorganet eller påfører det varige forandringer, straffes for kjønnslemlestelse. Straffen er fengsel inntil 3 år, men inntil 6 år dersom inngrepet har som følge sykdom eller arbeidsudyktighet som varer over 2 uker, eller en uhelbredelig lyte, feil eller skade er voldt, og inntil 8 år dersom inngrepet har som følge død eller betydelig skade på legeme eller helbred. Medvirkning straffes på samme måte.
Rekonstruksjon av kjønnslemlestelse straffes som nevnt i første ledd.
Samtykke fritar ikke for straff.

§ 2. Med bøter eller fengsel inntil ett år straffes yrkesutøvere og ansatte i barnehager, barnevernet, helse- og sosialtjenesten, skoler, skolefritidsordninger og trossamfunn, som forsettlig unnlater, ved anmeldelse eller på annen måte, å søke avverget en kjønnslemlestelse, jf. § 1. Tilsvarende gjelder for forstandere og religiøse ledere i trossamfunn. Avvergelsesplikten gjelder uten hensyn til taushetsplikt. Unnlatelsen er ikke straffbar hvis kjønnslemlestelsen ikke kommer til fullbyrdelse eller til straffbart forsøk.
Tilføyd ved lov 28 mai 2004 nr. 33 (i kraft 1 sep 2004 iflg. res. 28 mai 2004 nr. 794).

§ 3. Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.1
Endret ved lov 28 mai 2004 nr. 33 (i kraft 1 sep 2004 iflg. res. 28 mai 2004 nr. 794), endret paragraftallet fra § 2.
Fra 1 jan 1996 iflg. res. 15 des 1995 nr. 985.
Så ser vi hva som står i forskriften om helseundersøkelse i skolen:

Forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
§ 2-3. Tilbud til gravide og til barn og ungdom 0 - 20 år
- Helsestasjons- og skolehelsetjenestens tilbud til barn og ungdom 0 - 20 år skal omfatte:
- helseundersøkelser og rådgivning med oppfølging/henvisning ved behov
- forebyggende psykososialt arbeid
- opplysningsvirksomhet og veiledning individuelt og i grupper
- hjemmebesøk/oppsøkende virksomhet
- samarbeid med skole om tiltak som fremmer godt psykososialt og fysisk lærings- og arbeidsmiljø for elever
- bistand og undervisning i gruppe/klasse/foreldremøter i den utstrekning skolen ønsker det samarbeid om habilitering av barn og ungdom med spesielle behov, herunder kronisk syke og funksjonshemmede
- informasjon om og tilbud om Barnevaksinasjonsprogrammet, jf. kapittel III
Legg merke til at ordlyden "skal omfatte" er brukt.
Ingen kjønnsspesifikke handlinger så vidt jeg kan se.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
knutinh skrev:
Mitt inntrykk fra artikkelserier med jenter som faktisk er utsatt for omskjæring og "stryking" hvor brystene ødelegges i tidlige tenår:

1. Det er typisk ikke "disse slemme muslimske menn" som står bak omskjæring av jenter. Mennene vil vite minst mulig om det, de synes at det er noe "skittent". Det er mødre og tanter som aktivt sørger for at pikebarn blir omskjært og får brystene "strykt" med varme steiner.

2. Det finnes en industri med "kloke koner" som lever av å utføre dette. De har en økonomisk interesse av å opprettholde status quo.

3. I tilfellet stryking er det faktisk en liten minoritet som tar initiativ til å få det utført. Det tyder på at lemlestelse kan være dypt innvevd i kulturen (på samme måte som noen norske jenter som sulter seg ihjel i et overflodssamfunn).

4. Omskjæring strider så kraftig med alt det norske samfunnet står for at vi må leve med undersøkelser blant småjenter i utsatte grupper.

5. Som norsk borger skal du ha samme rettigheter og vern uavhengig av hudfarge, men vernet av mindreårige (også mot foreldre) må være spesielt sterkt siden vi ikke gir dem myndighet.

-k
1. Tull. Det er ”slemme muslimske menn” som vil ha full kontroll over sin kvinne, hun kastreres bortimot for at han skal være 100% sikker på at ingen andre menn har rørt henne ,og for å være sikker på at hun aldri vil være utro, for hvorfor skulle hun ha interesse av det? De som ikke omskjæres er det omtrent ingen som vil ha, hvem sin skyld er det? Mennene er de usynlige overgriperne, mens de ”kloke” konene er deres våpen. Mennene fortsetter jo torturen med jevnlige voldtekter, de har veldig, veldig stor skyld i dette.

2. Ja. Derfor må vi hindre at unger sendes til et krigsherjet land for å mishandles.

3. Strykingen gjøres for å gjøre jentene uattraktive, så de ikke skal bli utsatt for overgrep av rabiate mannfolk, det hender nemlig at det skjer.

4. Helt enig. Skulle likt å se den norske jente som ikke tåler å få kroppen sin undersøkt av helsepersonell. I så fall er det god grunn til å mistenke at hun har vært utsatt for overgrep..
Utsatte grupper er derimot så vanskelig å definere at det beste er at alle sjekkes. Hvorfor skal de ikke det?

5. Helt enig. Barnvernet må tørre å ta ungene fra folk som mishandler dem, uavhengig av hudfarge.

For øvrig er jeg så forbannet på de håpløse, tafatte, norske dustepolitikerne at jeg tror jeg snart får hjerteinfarkt.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Politikere er bare opptatt av å bake sin egen kake og heve sin lønn.
Også selvfølgelig å hive på folket noen avgifter nu og da.
Halloooo, har dere ikke oppdaget det for lenge siden?
Det er da ingen politikere det være seg høyre eller venstre siden som
går inn for å hjelpe medmennesker. Hallo, våkne opp !

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Grunnloven regulerer Stortinget og regjeringen. Definerer rammene for hva de kan gjøre, og bra er det. Det betyr også at maktmisbruk begrenses.

P

Parelius

Gjest
Gjest skrev:
Grunnloven regulerer Stortinget og regjeringen. Definerer rammene for hva de kan gjøre, og bra er det. Det betyr også at maktmisbruk begrenses.
Godt å se at du endelig blir konkret!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Men kjære deg, Parelius, det er bare å spørre om det er noe du lurer på!

:)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
Dette er det reneste tøv hva gjelder denne saken.

Forskrift om helseundersøkelser i skolen har jeg sitert i en tidligere post.
Den er kjønnsnøytral.
Det det handler om her, og som du og regjeringen (deler av den) forsøker å gjemme dere bak, er sedvane.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Tøv? Grunnloven står over alle andre lover og forskriftene også, selvfølgelig. Uansett hva som er riktig så må slike tiltak sjekkes ut mot grunnloven - av regjeringens egne jurister. Det tar tid.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
Det tar tid.
..., som alt annet regjeringen har foretatt seg i denne saken.

Nuvel, Kompo, kan du ta over her, fredagspilsen venter. ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Å styre et land tar tid. Å rykke ut på vegne av Fr.p er noe man gjør hodestups!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
oddgeir skrev:
Gjest skrev:
Det tar tid.
..., som alt annet regjeringen har foretatt seg i denne saken.

Nuvel, Kompo, kan du ta over her, fredagspilsen venter. ;D
Har egentlig ikke tid, har en burdsag som skal feires...

Men hva vrøvler du om gjest?
Hvorfor er det greit at gutters kjønnsorganer undersøkes, men ikke jenters?
Synes du ikke at 10-11 år er nok dilling, mens vi har dillet ( jeg mener DE) har utallige norske jenter blitt ødelagt, bekymrer det deg ikke? Blir du ikke steik forbannet?
Om ikke så har du et problem.

Ellers så var jo denne litt original...:
http://www.nettavisen.no/innenriks/article1161913.ece

"Det finnes cirka 17.000 somaliere i Norge. De fleste som har snakket med meg, og som er norske statsborgere, vil flytte fra Norge. Det er ikke på grunn at de vil omskjære sine jenter, men fordi loven ikke viser respekt for dem og stempler dem som dårlige mennesker."

Ja hva skal man kalle det, om ikke dårlige mennesker? 98 % omskjæres i Somalia... det er selvsagt ønsket om å fortsette praksisen i ro og fred de ønsker..

Om alle norske jenter undersøkes vil ingen stigmatiseres, så enkelt er det,det er dette som må til. For hvem skal ellers vurdere hvem som er i faresonene, hvor stor andel omskjæring i hjemlandet er akseptabelt før man er i risikogruppen?

I dag presenteres dette faktisk som et SV-forslag... dette er noe HRS har kjempet for i mange år nå... men det er jo alltdi kjektnår noen omsider våkner fra dvalen og ser ser rundt..

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Jeg foreslår at du leser innleggene mine før du svarer/tar over for Oddgeir. Du angriper meg for noe jeg ikke har skrevet.

::)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjest skrev:
Jeg foreslår at du leser innleggene mine før du svarer/tar over for Oddgeir. Du angriper meg for noe jeg ikke har skrevet.

::)

Jeg har lest innleggene dine, selv om det strengt tatt ikke er helt lett å forstå hva du egentlig mener så driver de altså på i dag og undersøker gutter gjentatte ganger, men ikke jenter. Hvor grunnloven skal inn og regulere noe her går over min forstand… Står det noe i grunnloven om at man ikke har lov å sette i gang nødvendige tiltak for å stoppe bestialske overgrep mot små uskyldige jenter, mens gutters kjønnsorgan er derimot så viktige at der kan man gjøre et unntak??

Du unnskylder det med at ting tar tid, ja det kan man skrive under på, de har kastet bort 10 år og står fremdeles på stedet hvil. Hvor mange skamferte unger skal vi akseptere mens “ting tar tid” synes du?
Dialog og informasjon hjelper ikke, det er ingen engang som vet hvor mange jenter det er som er utsatt for dette, for det er aldri blitt undersøkt, det eneste vi et er at det er mange

Her er Norge 2007:

”Ingen aldergrense og ingen tilknytningskrav til Norge for familieetablering med ektefelle for å stoppe tvangsekteskap, ingen helseundersøkelser for å få stoppet kjønnslemlestelse, og ingen tiltak for å stoppe dumpingen av barn i utlandet. Dette oppsummerer de tre viktigste punktene som regjeringen har utelatt i den nye utlendingsloven. Med andre ord skal barn og unge med innvandrerbakgrunn fortsatt betale prisen for en uansvarlig politikk.

Regjeringen, ved arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap), la i dag frem forslag til ny utledningslov, Ot.prp. nr.75 (2006-2007). Den ord- og omfangsrike proposisjonen, med sine 480 sider, synes i hovedsak å være videreføring av gammel politikk. Hanssen sier de med loven har satset spesielt på å styrke barns rettigheter, hvilket først og fremst innebærer styrket rett for familiegjenforening med barn. Dette betyr at har du barn med en herboende, er det stort sett fritt leie inn. Det regjeringen da ikke har tatt høyde for, er at unge kvinner i Norge tas til utlandet for å bli gravid, slik at det kan lette inngangen til Norge for en tvangspåført ektemann. En av disse kvinnene møtte HRS selv i Pakistan under vårt studiebesøk i 2004. Hun hadde blitt giftet bort til sin fetter året før, men ingen i Norge, bortsett fra familien og hennes bestevenninne, visste at hun var blitt gift. Hun motsatte seg å få sin ektemann til Norge. Hun ville aller helst studere videre. Etter videregående, med gode resultater, hadde søkte hun seg til Høgskolen i Oslo, hvor hun også kom inn. Men familien satte foten ned. Hun måtte begynne å arbeide for å tjene penger, for på denne måten å oppfylle kravet til innekt for å få ektemannen til Norge. Uten utdannelse var det imidlertid få jobber å velge mellom. Hun begynte å jobbe i en barnehage, men der tjente hun ikke nok i forhold til underholdskravet (da lønnstrinn 1). Familien fant ut at det var en ”god idé” å få henne gravid. Da regnet de med at det ville bli enklere å få godkjent en søknad om familiegjenforening. Dessuten mente de at fetteren/ektemannen, barnets far, også ble gitt en ”ekstra mulighet”, da ved å kunne søke om familiegjenforening med barnet.
Med den nye utlendingsloven forsterkes nettopp dette misbruket, fordi det åpner ytterligere for at barn kan bli benyttet i et kynisk spill om oppholdstillatelse i Norge. Spør også alle de kvinner i Norge som har barn med en innvandrer de har skilt seg fra, hvor de sliter med at eksmannen eller ekssamboeren rått bruker samværsrett med barnet kun for å få opphold. Flere av disse kvinnene lever med voldsalarm og på skjult adresse. Når så regjeringen i tillegg hever underholdskravet fra lønnstrinn 1 til lønnstrinn 8, uten at dette følges av andre tiltak, betyr det at unge mennesker i Norge som må hente ektefelle i utlandet, heller ikke får anledning til å ta høyere utdanning. De må jobbe, og slik sett finansiere sitt eget uønskede ekteskap.
Oppsummert: En trist dag, men det er bare å brette opp ermene igjen og forsøke å påvirke prosessen når loven skal behandles på Stortinget. Det var den gode sommeren.”

Fra HRS.

..og sånn går nå årene... og folk spør etter Frp-koden...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
Dårlig humor, Parelius...

:)
Beklager at jeg trenger meg på Gjest, men jeg må bare spørre:
Hvordan i helvete vil du løse disse problemene? Har du i det hele tatt noen tanker om det?
Kan du dele dem med oss andre?

[logger av]

M

maestro

Gjest
Parelius skrev:
Sitat Muhammed: " Omskjæring er sunna (tradisjon) for mannen og makruma (ære) for kvinnen" (min overst. fra engelsk) og videre: "Muhammed sa: hvis du skjærer,ikke overdriv (sic!!) fordi det bringer mer glød til ansiktet, og det er mer behagelig for ektemannen"
(etter: Abu Sahlieh/palestinsk Sharia ekspert)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Politiet har altså kun hatt 5 anmeldte saker å forholde seg til de siste to årene. Så skrives det om 260 tilfelle med behov for hjelp på Ullevål sykehus i avisene. Det er ikke rapportering til jussdepartementet fra sykehusene (forøvrig mener jeg at det er et problem - men det er en annen sak) Tydeligvis et stort informasjonsproblem i slike saker. Ikke rart nå vi tenker over hvor delikat dette problemet er. Hva kan vi forvente at statsapparatet skal reagere på? Rykter? Aviser fra Somalia - et land i oppløsning? Diplomatiet som dessuten ligger nede?

Alltid er det opportunistisk å henge seg på hver gang en sak som dette blir omtalt i media. Spesielt når en Fr.pèr foreslår lite gjennomtenkte, men lett salgbare tiltak.

Jeg synes dere gir meg en stor ære når dere tror at jeg kan løse slike problemer. Dere er mye bedre når dere er på hugget - og klager på alt som måtte dukke opp av problemer som våre politikere skal løse. Rart dere ikke har en politisk karriere...

K

knutinh

Gjest
Hva mente du konkret med din henvisning til grunnloven Gjest og hvorfor skulle ikke en forskrift som tillater undersøkelser av barns underliv også gjelde jenter pga noe som står i grunnloven?

-k

M

maestro

Gjest
Gjest skrev:
Politiet har altså kun hatt 5 anmeldte saker å forholde seg til de siste to årene.
Hele 130 slike tilfeller med kjønnslemlestelse på norske jenter er blitt oppdaget av helsepersonell de siste årene.

Gjest skrev:
En regjering har lovverket å forholde seg til. Alt de foreslår må jo hjemles i lov som det heter.
Hvis det antas at omskjæring er begrunnet i religion vil inngripen være i strid med Grunnloven, da alle religiøse samfunn har rett til å utøve sine ritualer i fred (Grunnloven § 2). Kankskje et poeng som forklarer politikernes vinkling?

P

Parelius

Gjest
Gjest skrev:
Politiet har altså kun hatt 5 anmeldte saker å forholde seg til de siste to årene. Så skrives det om 260 tilfelle med behov for hjelp på Ullevål sykehus i avisene. Det er ikke rapportering til jussdepartementet fra sykehusene (forøvrig mener jeg at det er et problem - men det er en annen sak) Tydeligvis et stort informasjonsproblem i slike saker. Ikke rart nå vi tenker over hvor delikat dette problemet er. Hva kan vi forvente at statsapparatet skal reagere på? Rykter? Aviser fra Somalia - et land i oppløsning? Diplomatiet som dessuten ligger nede?

Alltid er det opportunistisk å henge seg på hver gang en sak som dette blir omtalt i media. Spesielt når en Fr.pèr foreslår lite gjennomtenkte, men lett salgbare tiltak.

Jeg synes dere gir meg en stor ære når dere tror at jeg kan løse slike problemer. Dere er mye bedre når dere er på hugget - og klager på alt som måtte dukke opp av problemer som våre politikere skal løse. Rart dere ikke har en politisk karriere...
Din evne til å byråkratisere ting helt inn i ansvarsfraskrivelsen er uovertruffen. Hva angår media, så er min forakt like stor som din, men i dette tilfellet, så hadde dramatiseringen av smerten et fundament i virkligheten. Muligens gjør din ideologiske aversjon mot FRP deg blind i forhold til virkeligheten. Jeg har masse latter på lur overfor FRP, men for det meste tårer overfor de som erfarer barberbladet på andre steder enn tiltenkt. Men som du sier; ting tar tid, og rene kutt fra eggen er raskt gjort.

Du er vel den eneste i denne tråden som argumenterer som en politiker som gjør at vi forakter politikken.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg skjønner ikke helt hvordan disse underlivsundersøkelsene skal ha noen effekt, skaden er jo da ellerede skjedd.
Man må jo fokusere på en finne en måte som hindrer selve praksisen. det blir liksom litt galt å bruke en haug med penger på rekonstruerende kirurgi når problemer bare vedvarer.
Det mest åpenbare er jo selvfølgelig å vedta ved lov at fedrene til disse omskjærte jentene må bøte med snoppen!
Jeg er rimelig sikker på at denne skikken hadde blitt borte ganske fort.
Vi MÅ begynne å stille krav til våre innvandrere, spesielt Somalierene som virkelig ikke ønsker å være endel av samfunnet vårt, men gjærne tar imot pengene våre.
Hvis det er slik at de kan dra hjem på ferie så har de ikke behov for asyl i utgangspunktet.
Det blir feil å komme rett fra gardermmoen og ut i det Norske samfunn, det trengs helt klart en mellomstasjon som sørger for legehjelp, skolegang og psykologisk hjelp -
Nesten som en rekruttskole. Da ville nok forståelsen for våre lover, regler og verdier vært klarere og man kunne sørge for at alle kunne nok Norsk til å klare seg i hverdagen. At disse menneskene får tolk når de skal på sosialen, barnehagemøte og til legen hjelper ikke integrering, de må aktivt bruke sine Norsk kunnskaper.
Innvandringsstopp i de store byene er også en god idè.

M

maestro

Gjest
wotg skrev:
Jeg skjønner ikke helt hvordan disse underlivsundersøkelsene skal ha noen effekt, skaden er jo da ellerede skjedd.
Fordi risikoen for oppdagelse vil ha preventiv virkning.

P

Parelius

Gjest
maestro skrev:
wotg skrev:
Mange er det i dag som tror at loven ikke er til for å få oss til å ikke gjøre ting, men for å straffe oss i ettertid. Merkverdig er verden blitt.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
maestro skrev:
wotg skrev:
Joda, men innen den preventive virkningen setter inn så vil 100 vis av jenter få maltraktert kjønnsorganene sine.
"Av med pikken" vil ha umiddelbar effekt!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Komponenten:
Det virker som om du tror at jeg forsvarer omskjæring. Det gjør jeg ikke, og jeg synes dette er en motbydelig skikk.
Det jeg prøver å få fram er at statsapparatet ikke kan jobbe etter tilfeldig informasjon (medieoppslag, rykter og annen udokumentert eller lite dokumentert info), slik som et opportunisktisk politisk parti kan gjøre. Du sier de har hatt ti år på seg, men er det ti år med god nok informasjon? Kunnskapen til helse og sosialarbeidere er taushetsbelagt, så den skal jo ikke komme ut i det hele tatt. Det er lett å slenge seg på en nyhet og kritisere for et parti som aldri kommer til makt, og som dermed må stå ansvarlig for egne standpunkter. For å unngå å gjøre feil må staten sikre seg at de sitter på grundig og gyldig informasjon, ellers går det galt. Se bare på de justismordene vi har fått avslørt de siste årene. De er resultater av valg (dommer) tatt på feilaktig grunnlag.

knutinh:
Grunnloven er oppskriften som regjering og storting arbeider etter. Hvis nye lover må vedtas så er det en tidkrevende prosess som må settes i gang. F.eks om taushetsplikten til off ansatte skal endres, så er det en alvorlig sak som lkrever grundig forberedelse.
Som du vet: Vi lever i en rettstat. Det betyr at ingen kan straffes uten lov og dom. Da må det foreligge en lov...

Parelius:
Det er ikke min evne til å byråkratisere, men heller min (ringe) kjennskap til forvaltningens prinsipper som kommer til uttrykk. Disse prinsippene er laget for å beskytte både deg og meg.
Du har nok rett i at tregheten i systemet skaper endel politikerforakt. Jeg tror et hastverkssystem ville skape mye værre tilstander (F.eks politistat - der politiet straffer uten å bruke lover og dommere - fort og gæli`)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
De vet bare så alt for godt at dette er ulovlig her wotg, men samtidig vet de at sjansen for å bli tatt eller straffet er omtrent 0. Det blir jo som om vi skal ha forbud mot promillekjøring, men aldri kontroller.
I Frankrike har de prøvd obligatoriske undersøkelser knyttet opp mot utbetaling av trygd, altså de som ikke kommer til undersøkelsene får ikke pengene sine. Da gikk det fra at 100 % av jentene (500 stykker) var omskåret og helt ned til INGEN på få år. Vi tenger ikke finne opp kruttet en gang, for vi vet at dette vil virke, men vi er for feige til å prøve, for tenk om noen av barbarene blir sinte og kaller oss for stygge ting…
De som nekter å la barna bli undersøkt stiller jo seg selv i et såpass underlig lys, at det er grunn til bekymring og kontakt med barnevernet. Det er tross alt bare snakk om en rask kikk, det er ikke snakk om noen grundig gynekologisk undersøkelse, hva i alle dager er det man frykter?

Nå går jo regjeringen ut og sier at de ikke kan tvinge jentene til underlivssjekk. Nei vel, men er det jentene som motsetter seg undersøkelsene eller er det foreldrene? Selvsagt skal man ikke bruke rå makt overfor ungene, og det er vel neppe heller nødvendig, det blir bare ledd i en undersøkelse på helsestasjonene hvor man også sjekker at resten av kroppen er i orden.
Om man ikke kan tvinge foreldrene til å få ungene undersøkt så må man i alle fall kunne forlange at de som får penger av staten også skal kunne bevise at de behandler ungene sine som mennesker, og vil de ikke vise det frivillig, da er det virkelig grunn til å bli mistenksom.

Og det neste må jo være å sørge for at ikke foreldrene sender ungene sine hjem for å vokse opp i den rette kulturen, mens de selv sitter trygt og godt i Norge og mottar barnetrygd for unger de ikke tar seg av. For det er det også mange som gjør, både til Somalia og Pakistan.
Vi må slutte med å tro at vi kan behandle alle likt i dette landet, for nå er det så mange folk fra totalt forskjellige kulturer her, som vi rett og slett ikke klarer å sette oss inn i tankegangen til, at det går ikke lenger. I så fall vil vi måtte sette av milliarder av kroner i fond som skal utbetales i erstatninger om en 20-30 år til alle de ungene vi nå forsømmer, mens vi vet hva som skjer, samtidig som vi binder oss selv på hender og føtter og gjør oss selv komplett handlingslammet.

Dette er ikke tilfeldig informasjon gjest, dette visste vi så inderlig godt( i alle fall vi som følger med på HRS sine sider) Men en ting er å vite, en annen ting er å høre skrikene som vi nå har gjort, da skjønner vi det litt mer, og hadde vi alle fått kjenne barberbladet, så tenker jeg at det ikke hadde stått på tiltak.. Eller hadde menn fått samme behandling, men nå er det jo bare jenter, at på til brune, og de er jo ikke så mye verdt verken her eller andre steder ser det ut til. I går var det demonstrasjon til støtte for de mannlige afghanerne, når kommer demonstrasjonen til støtte for de små skamskårne jentene?

Taushetsplikten er ikke til for å dekke over denne slags overgrep, her må det være mulig å varsle eller i alle fall registrere antallet anonymt, så vi i alle fall får et overblikk over problemet.
SV kom til makten, mot alle odds, …ingen grunn til å tro at ikke Frp kommer til å gjøre et brakvalg ved neste stortingsvalg, i alle fall ikke om det skal fortsette på denne måten, for nå er folk flest fed up, for lang, lang tid av tiltaksløse tafatte, kvalmende, egoistiske, selvopptatte, lavpannede, ubrukelige dustepolitikere, verre kan det strengt tatt vanskelig bli.

Selvsagt tror ikke jeg at du forsvarer dette gjest, men du har den samme tilbakelente holdningen som mange politikere. Dialog, informasjon, bla, bla, la, bla… Det funker ikke, somaliere selv sier at det ikke vil funke, og mens vi kaster bort tiden skjærer de bare mer og mer.
Du som i andre sammenhenger er den første til å forsvare muslimer, hvorfor er du ikke på barrikadene for de muslimske jentene som må gjennomgå dette? Hvorfor er du ikke like rasende som oss andre på deres vegne?

K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
knutinh:
Grunnloven er oppskriften som regjering og storting arbeider etter. Hvis nye lover må vedtas så er det en tidkrevende prosess som må settes i gang. F.eks om taushetsplikten til off ansatte skal endres, så er det en alvorlig sak som lkrever grundig forberedelse.
Som du vet: Vi lever i en rettstat. Det betyr at ingen kan straffes uten lov og dom. Da må det foreligge en lov...
Jeg tror ikke strengt tatt at en generell forklaring av hva grunnloven er er så nødvendig.

Det jeg lurte på var dersom det fantes en forskrift som allerede i dag gav instruks om å inspisere barns underliv som i praksis ble brukt på gutter, og som presumptivt allerede var avklart med grunnloven, på hvilken måte grunnloven la hindringer i veien for at man kunne praktisere den samme også på jenter?

-k

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Dette burde i grunn være et ikkeproblem. ALLE jenter i grunnskolen burde i grunn bli overfladisk sjekkket på linje med gutta. Omskjæring burde bli rutinemessig anmeldt, på linje med andre overgrep. Kjønnslemlestelse er så definitivt det VERSTE av alle overgrep, voldtekt inkludert.
Jeg er dog mer skeptisk til gruppebestemt undersøkelse, dette vil virke stigmatiserende, kan virke uheldig i skolesituasjonen etc. Poenget er at ALLE må gjennom dette, uansett hva foreldrene måtte mene. Det holder dessverre ikke å gjøre dette en gang, man må nok ha gjentatt undersøkelse i løpet av skoletiden. Dette må innføres snarest, babling om at dette blir et nytt overgrep tangerer det absurde.

Honkey

M

maestro

Gjest
Komponenten skrev:
I Frankrike har de prøvd obligatoriske undersøkelser knyttet opp mot utbetaling av trygd, altså de som ikke kommer til undersøkelsene får ikke pengene sine. Da gikk det fra at 100 % av jentene (500 stykker) var omskåret og helt ned til INGEN på få år. Vi tenger ikke finne opp kruttet en gang, for vi vet at dette vil virke, men vi er for feige til å prøve, for tenk om noen av barbarene blir sinte og kaller oss for stygge ting…
Oligatorisk helsesjekk med kontroll av jenters underliv har vist seg å være svært effektivt i Frankrike.
Der ble denne helsekontrollen innført allerede i 1987.
I Norge hadde vi mulighet til å få etablert en slik kontroll i 2001, men FrP ble selvsagt stående alene i kampen for å berge jentene fra barberbladet den gangen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Dette burde i grunn være et ikkeproblem. ALLE jenter i grunnskolen burde i grunn bli overfladisk sjekkket på linje med gutta. Omskjæring burde bli rutinemessig anmeldt, på linje med andre overgrep. Kjønnslemlestelse er så definitivt det VERSTE av alle overgrep, voldtekt inkludert.
Jeg er dog mer skeptisk til gruppebestemt undersøkelse, dette vil virke stigmatiserende, kan virke uheldig i skolesituasjonen etc. Poenget er at ALLE må gjennom dette, uansett hva foreldrene måtte mene. Det holder dessverre ikke å gjøre dette en gang, man må nok ha gjentatt undersøkelse i løpet av skoletiden. Dette må innføres snarest, babling om at dette blir et nytt overgrep tangerer det absurde.

Honkey
Helt enig. Selv om det i dag er enkelte grupper som peker seg ut, vil dette kunne endre seg på sikt. Noen steder er omskjæring i ferd med å bre om seg, som i kurdiske områder. Andre ganger kan det være tilfeller der en av foreldrene er fra et risikoland, hva gjør man da? Så har man land hvor bare noen driver med slikt, hva gjør man da?
All unger i Norge går til tannlege hvert eller annet hvert år frem til de er 18 år. Her utsettes man faktisk for “overgrep” som kan gjøre fysisk vondt, men hensikten er god og alle aksepterer dette.
Det samme burde man gjøre med resten av kroppen, en sjekk annethvert år, frem til 18 år. Man kan sikkert også oppdage mangslags plager som kan stoppes på et tidlig tidspunkt før de får utvikle seg. Hvorfor er tenner viktigere enn alt annet på kroppen, de kan jo faktisk til og med lett erstattes.

Vi bruker i dag lovverket til å beskytte overgripere, det var vel neppe det det var ment til…

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
maestro skrev:
Komponenten skrev:
Oligatorisk helsesjekk med kontroll av jenters underliv har vist seg å være svært effektivt i Franrike.
Der ble denne helsekontrollen innført allerede i 1987.
I Norge hadde vi mulighet til å få etablert en slik kontroll i 2001, men FrP ble selvsagt stående alene i kampen for å berge jentene mot barberbladet den gangen.
Ja, Erna Solberg var den store bremsen for dette. Hun var mer bekymret for at hennes datter skulle bli utsatt for noe "krenkende", enn at mange andre skulle bli skåret i stykker. Denslags politikere har vi altså, så det er ikke rart det blir som det blir. Ikke noe bedre de ministrene som sitter i dag heller.

Topp Bunn