Omskjæring

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
En sjokkerende reportasje på nrk i dag, som forhåpentligvis åpner øynene på politisk korrekte nordmenn.

Spesielt håper jeg at Høyres leder Erna Solberg så på. Hun er jo som kjent motsander av at jenter skal undersøkes for å avdekke slik lemlesting. At venstresiden ikke vil avdekke omfanget er som forventet, men at Høyres leder er like trangsynt, er skuffende.

NRK

98 % av Somalske jenter blir lemlestet på denne måten, med begrunnelse i islam.

Jeg vil derfor hevde at det eneste rette er å innføre obligatorisk helseundersøkelser av muslimske jenter, for å stoppe denne uskikken.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Ja Oddgeir lett å la seg sjokkere, men det som egentlig sjokkerer meg mest er våre norske politikeres holdning til dette som jeg faktisk vil kalle barnemishandling i verste skuffe! :mad: De er SÅ enkelt å gjøre noe med det. Det er kun et spørsmål om å fortelle foreldrene at barnet vil bli undersøkt av helsepersonell med jevne mellomrom og at hvis jenten er omskåret vil
Pkt 1 Barnevernet ta over omsorgen for ungen og evt søsken.
Pkt 2 Foreldrene ( begge ) vil bli satt i fengsel
Pkt 3 Foreldrene vil bli utvist fra Norge på livstid, og barna blir holdt tilbake her.
Dette er en reaksjon ( untatt utvisning ) etnisk norske foreldre vil måtte regne med i en tilsvarende situasjon.

Når dette ikke skjer og stort sett samtlige norske ledende politikere bare vil "samtale" mens småjenter blir mishandlet i dusinvis kan det bare skyldes EN ting ! Det er snakk om Somaliske pikebarn, DE ER BRUNE !! :eek: og da gjør det tydeligvis ikke så mye!! :mad: :mad: JÆVLA RASISTER !! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Kan noen i sine villeste mareritt tenke seg at myndighetene kjente til aktive pedofile nettverk som mishandlet småpiker og bare ville snakke de pedofile tilrette?? Nei ingen av oss tror noe slikt ville skje!! Ansvarlig minister "Veggimellom" ville ha pisket politiet til øyeblikkelig aksjon !! Men når det gjelder små brune pikebarn "er det ikke så farlig" !! Fan heller jeg blir så inn i hælvete forbannet !! :mad: :mad: :mad: :mad: Dette er rasisme fra myndighetene og intet annet ! HYKLERE !!! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Så håper jeg at moderator ser gjennom fingerene med at en Finnmarking "snakker" dialekt ! ;)
Forøvrig er min holdning til dette :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Ja Oddgeir lett å la seg sjokkere, men det som egentlig sjokkerer meg mest er våre norske politikeres holdning til dette som jeg faktisk vil kalle barnemishandling i verste skuffe! :mad: De er SÅ enkelt å gjøre noe med det. Det er kun et spørsmål om å fortelle foreldrene at barnet vil bli undersøkt av helsepersonell med jevne mellomrom og at hvis jenten er omskåret vil
Pkt 1 Barnevernet ta over omsorgen for ungen og evt søsken.
Pkt 2 Foreldrene ( begge ) vil bli satt i fengsel
Pkt 3 Foreldrene vil bli utvist fra Norge på livstid, og barna blir holdt tilbake her.
Dette er en reaksjon ( untatt utvisning ) etnisk norske foreldre vil måtte regne med i en tilsvarende situasjon.

Når dette ikke skjer og stort sett samtlige norske ledende politikere bare vil "samtale" mens småjenter blir mishandlet i dusinvis kan det bare skyldes EN ting ! Det er snakk om Somaliske pikebarn, DE ER BRUNE !! :eek: og da gjør det tydeligvis ikke så mye!! :mad: :mad: JÆVLA RASISTER !! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Kan noen i sine villeste mareritt tenke seg at myndighetene kjente til aktive pedofile nettverk som mishandlet småpiker og bare ville snakke de pedofile tilrette?? Nei ingen av oss tror noe slikt ville skje!! Ansvarlig minister "Veggimellom" ville ha pisket politiet til øyeblikkelig aksjon !! Men når det gjelder små brune pikebarn "er det ikke så farlig" !! Fan heller jeg blir så inn i hælvete forbannet !! :mad: :mad: :mad: :mad: Dette er rasisme fra myndighetene og intet annet ! HYKLERE !!! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Så håper jeg at moderator ser gjennom fingerene med at en Finnmarking "snakker" dialekt ! ;)
Forøvrig er min holdning til dette :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Hør, hør! Dårlig skjult rasisme, helt enig!!

Men vi bryr oss lite vi vanlige borgere også da, synes jeg...
Kvinnebevegelsen er jo helt død, både i dette spørsmålet OG tvangsekteskap/vold's saker.

P.S. "Snakker" ikke du trønder da? ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Helt riktig, det er snakk om rasisme i dobbel forstand her:
1. De somaliske jentene må nødvendigvis være mindre verdt enn de hvite, da INGEN i dette landet hadde sittet med hendene i fanget, etter å ha toet dem, og sett på dette.
2. Man kan ikke være like strenge med de som er brune, som andre, for da er man rasist. Derfor tar man ikke fatt i dette problemet på en så drastisk måte som man burde.

Man regner med at det er ca 10 000 kjønnslemtestede kvinner i Norge. Så langt er det så vidt jeg vet INGEN som er dømt for å ha lemlestet sine barn.

Så ikke den reportasjen i dag ( men skal se den) men det er riktig at Erna Solberg har protestert kraftig mot obligatorisk helseundersøkelser av jenter, fordi hun så det som en belastning for hennes egne barn å måtte gjennomgå dette. Den belastningen de somaliske jentene måtte gjennom bekymrer henne tydeligvis mindre… Måtte en som henne aldri bli statsminister i dette landet..

http://www.bistandsaktuelt.com/Les.asp?ID=598

Her er også en syk skikk:

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article1835842.ece

http://www.minerva.as/?vis=nyhet&id=1025

”Dagbladet intervjuet i 2005 kommunelege Emmanuelle Piet i Paris-forstaden Saint Denis, der det bor mange innvandrere fra land der kjønnslemlestelse er utbredt. Hun kunne fortelle at da hun gjennomførte en kartleggingsundersøkelse i 1987, var samtlige 500 undersøkte jentebarn i alderen 0 til 6 år lemlestet. Etter at hun satte i gang systematiske og obligatoriske helseundersøkelser, falt dette til syv i 1997 og ingen i 2000. I forrige uke var Bekkemellom på besøk i Saint Denis for å sette seg nærmere inn i erfaringene derfra. ”

Det er god grunn til å bli både fortvilet og forbannet. Mens vi diller og nøler og diskuterer så skjærer de unger i stykker. Det som skal til er rett og slett å kombinere helseundersøkelser med utbetaling av penger, de som ikke kommer til sjekk får heller ikke utbetalt penger.
Lite vits å kun straffe i ettertid, poenget må være å forhindre.

Og så kan man jo kanskje spørre seg, hvordan de kan sende ungene sine tilbake på ferie til et land de ikke selv tør bo…

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Kabeldragern skrev:
P.S. "Snakker" ikke du trønder da? ;)
Trønder av fødsel og Finnmaring av overbevisning ! :D
Alternativt Finnmarking med talefeil ! ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Og så kan man jo kanskje spørre seg, hvordan de kan sende ungene sine tilbake på ferie til et land de ikke selv tør bo…
Men Kompo det er et spørsmål man bare IKKE stiller !! FY på deg !!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Komponenten skrev:
Men Kompo det er et spørsmål man bare IKKE stiller !! FY på deg !!
Fy på meg ja... Man skal jo tro det beste om folk, en uvane av meg det der med å stille kritiske spørsmål i tide og utide...

En annen ting er at en del også faktisk sender ungene til hjemlandet for å la dem vokse opp der. Sier vel litt om dem det og...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Fikk omsider sett det innslaget, etter å først ha havnet ombord i et fly med moteshow... :-\

Det var motbydelig. :'( De stakkars uskyldige jentene som tror de skal være med på noe stort, og så er det kun barbariske overgrep for å tekkes en fremtidig ektemann. :'( Fy flate så forbannet man blir. :mad: Erna Solberg kan ta seg en tur og overvære dette i egen høye(?) person. Hun kan ta med seg resten av de norske tafatte dustepolitikerne og være med på å holde ungene fast, mens de blir skåret i stykker, uten bedøvelse.
For dette er de delaktige i, enten de vil innrømme det eller ei. Noen burde gå til sak på disse ungenes vegne og kreve millionerstatning for et ødelagt liv, med den norske stats velsignelse.

Tror jeg hiver meg sammen med Spiralis i grinekoret, for det er ikke annet å gjøre. Verden er full av idioter!!

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Fy faen jeg ble forbanna når jeg så reportasjen!
Det er så jævla drøyt og så ufattelig dumt at det for meg er 110% uforståelig at denne skikken praktiseres - enda mere sinnsykt at det praktiseres i et opplyst land som Norge.
Du kunne se hjelpesløsheten i reporterens ansikt når man fikk høre skrikene.
Stakkars jenter. Innfør en lov om at alle somaliske menn skal få kappet av seg pikken! da blir det nok slutt på denne praksisen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
wotg skrev:
Fy faen jeg ble forbanna når jeg så reportasjen!
Det er så jævla drøyt og så ufattelig dumt at det for meg er 110% uforståelig at denne skikken praktiseres - enda mere sinnsykt at det praktiseres i et opplyst land som Norge.
Du kunne se hjelpesløsheten i reporterens ansikt når man fikk høre skrikene.
Stakkars jenter. Innfør en lov om at alle somaliske menn skal få kappet av seg pikken! da blir det nok slutt på denne praksisen.
Ja det ville jo gått ut på de samme. Tenker det hadde blitt haloi da ja.. Det er helt utrolig hva enkelte må gjennomgå, det er helt utrolig at det ikke rabler totalt for folk som må gjennomgå dette. Det er helt utrolig at mødre lar sine døtre gå gjennom det samme helvetet som de selv har opplevd ( for mange er det så traumatiSk at de ikke husker selve overgrepet, men de må jo leve med konsekvensene) Det er helt utrolig at ingenting er gjort her til lands for å stoppe overgrepene på de som faktisk er norske statsborgere, for dette er ikke noe som er nytt eller ukjent, dette er noe vi har visst om i mange år.

G

Gjestemedlem

Gjest
Dette hadde vi om i engelsktimene en gang.

Omskjæring med to do.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Det er helt utrolig at ingenting er gjort her til lands for å stoppe overgrepene på de som faktisk er norske statsborgere, for dette er ikke noe som er nytt eller ukjent, dette er noe vi har visst om i mange år.
Om 18-20 år vil vi få et ras av erstatningskrav fra disse jentene, som jo faktisk er norske statsborgere, fordi de norske myndighetene IKKE gjorde noe som helst for å hjelpe dem. Min mening er at Erna og Karita burde få spleise på disse utbetalingene. Det blir feil å sende denne regningen til skattebetalerne, for jeg tror 99,999% av det norske folk synes noe skulle vært gjort med dette FOR FLERE ÅR SIDEN !! Loven som forbyr dette er 10 år gammel !! OG INGENTING ER GJORT !! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Høyre, SV og AP er helt avskåret fra å få min stemme ved valg de neste årene. Om ikke av noen annen grunn så for denne saken !!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Spiralis skrev:
Høyre, SV og AP er helt avskåret fra å få min stemme ved valg de neste årene. Om ikke av noen annen grunn så for denne saken !!
Jeg finner ingen grunn til å gi min stemme til Høyre før de får en troverdig og bærekraftig politikk på plass når det gjelder innvandring generelt.
Jeg har faktisk mer tro på Ap, men så lenge de er avhengige av SV, vil galskapen råde. Desverre.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Nå må dere forsøke å holde tunga rett i munnen her. Selvsagt er INGEN politikere på stortinget FOR dette barbariet. Og selv om enkelte av dere tydeligvis er smartere enn hele det samlede norske Storting, så dreier eventuell uenighet seg altså kun om metoder for å løse dette.
Det ser ut som om vi pr. i dag befinner oss i en slags sjokkert avmaktsfølelse rudnt problematikken. Paradokset er at om en norsk bestemor hadde funnet frem en tapetkniv og skåret bort sitt barnebarns clitoris og indre kjønnslepper, hadde hun selvsagt blirr behørig straffet for denne syke, syke handling. Men å reelt tro at vi her snakker rasisme er for søkt. Selvsagt blir det et resultat med en rasistisk vinkel, mens virkeligheten altså er avmakt. Det overrasker også meg at ikke en gang kvinnebevegelsene er på banen; slik jeg oppfatter dette problemkomplekset er det for øyeblikket samfunnets mest grusomme unnlatelsessynd. Det hjelper lite å si at for 40 år siden behandlet vi nordmenn selv taterne omtrent like hyggelig som somailerne nå behandler sine pikebarn; vi skylder disse jentene å ikke gjøre samme synden om igjen.
Kvinnenes frihet er samfunnets store glede! Ufrie kvinner skaper ufrie samfunn. Selv i Norge har vi fortsatt en vei å gå. Jeg sr frem mot at første barnemishandler får sin straff, til tross for at dette blir en dobbelt straff mot barnet. Av preventive hensyn må det skje snarest mulig!

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Joda, de er sikkert like opprørt som du og meg. Faktum er imidlertid, at de stopper ethvert forsøk på å få effektive maktmidler på plass. Når diskusjonen går på om hvorvidt jentebarn blir krenket eller ikke av å gjennomgå en underlivskontroll, som alle guttebarn alltid har måttet gjennomgå, da melder jeg pass.
Attpåtil foreligger det veldokumentert empiri fra Paris, som viser at om man kobler kontroller av jentenes underliv opp mot økonomi, og eventuell stans i trygdeytelser, stopper problemet opp omtrent umiddelbart.

Men i respekt for disse menneskenes integritet og kultur, toer man sine hender.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Honkey glem ikke at loven som forbyr dette feirer 10 års jubileum i dise dager !! Da er det ikke annet enn "vi bryr oss egentlig ikke" som kan forklare sendrektigheten. Og du kan ta deg f..n på at hvis det hadde vært snakk om hvite ( etnisk ) norske jenter det gjaldt så ville dette med makt ha blitt stoppet for 9 år og 11 1/2 måned siden !

Man kan selvsagt pakke det inn i at man på grunn av kulturforskjeller ikke kan, må, bør, etc gripe inn med makt, men da koker det faktisk ned til rasisme begrunnet ( sikker ubevisst ) ut fra at dette gjelder "bare" negerpiker. :mad:

Mitt raseri stammer ikke fra TV sendingen, men går mange år tilbake ! Sinnet er forøvrig begrunnet i den rasismen som ligger bak mye av norsk politikk. Men i Norge er det mye som er snudd på hodet. Ber du om at alle skal behandles likeverdig kalles du rasist, men går du inn for ulikebehandling basert på rase / etnisk opphav er du "antirasist" ? Forstå det den som kan. ???

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
oddgeir skrev:
En sjokkerende reportasje på nrk i dag, som forhåpentligvis åpner øynene på politisk korrekte nordmenn.
Tror du at politisk korrekte nordmenn er for omskjæring? Hvis det er tilfelle så tar du feil. Det har vært gjort mye arbeid for å stoppe denne uskikken, og det gjøres fremdeles.

Om det gjøres nok kan jo diskuteres...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
Tror du at politisk korrekte nordmenn er for omskjæring? Hvis det er tilfelle så tar du feil.
Ikke for omskjæring, men uvitende om omfanget av omskjæring.

P

Parelius

Gjest
Gjest skrev:
[
Tror du at politisk korrekte nordmenn er for omskjæring? Hvis det er tilfelle så tar du feil. Det har vært gjort mye arbeid for å stoppe denne uskikken, og det gjøres fremdeles.
Det første du sier er bare tull! Ingen påstår dette, og du kan lese såpass at du ikke trenger å gjøre dine meningsmotstandere til personer med svekkede sjelsevner. Du trenger ikke være tilhenger av omskjæring for å la det skje.

Likegyldigheten toner ofte frem i det å gjøre noe, som liten effekt har. Det horrible i dette er ikke at det ikke gjøres noe - vi har da lovgivning delvis på plass -, men at det ikke gjøres nok!

Om det gjøres nok kan jo diskuteres...
Dette kan ikke diskuteres; det faktum som nå står foran oss er nettopp at det ikke gjøres nok! Du snur ting fullstendig på hodet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Nå må dere forsøke å holde tunga rett i munnen her. Selvsagt er INGEN politikere på stortinget FOR dette barbariet. Og selv om enkelte av dere tydeligvis er smartere enn hele det samlede norske Storting, så dreier eventuell uenighet seg altså kun om metoder for å løse dette.
Det ser ut som om vi pr. i dag befinner oss i en slags sjokkert avmaktsfølelse rudnt problematikken. Paradokset er at om en norsk bestemor hadde funnet frem en tapetkniv og skåret bort sitt barnebarns clitoris og indre kjønnslepper, hadde hun selvsagt blirr behørig straffet for denne syke, syke handling. Men å reelt tro at vi her snakker rasisme er for søkt. Selvsagt blir det et resultat med en rasistisk vinkel, mens virkeligheten altså er avmakt. Det overrasker også meg at ikke en gang kvinnebevegelsene er på banen; slik jeg oppfatter dette problemkomplekset er det for øyeblikket samfunnets mest grusomme unnlatelsessynd. Det hjelper lite å si at for 40 år siden behandlet vi nordmenn selv taterne omtrent like hyggelig som somailerne nå behandler sine pikebarn; vi skylder disse jentene å ikke gjøre samme synden om igjen.
Kvinnenes frihet er samfunnets store glede! Ufrie kvinner skaper ufrie samfunn. Selv i Norge har vi fortsatt en vei å gå. Jeg sr frem mot at første barnemishandler får sin straff, til tross for at dette blir en dobbelt straff mot barnet. Av preventive hensyn må det skje snarest mulig!

Honkey
Tror vi holder tungen rimelig rett jeg. Å ikke forhindre en forbrytelse når du har makt og myndighet til det, er i mine øyne også en forbrytelse. Da er man delaktig, enten man vil innrømme det eller ei. På samme måte som andre tiltak man prøver å sette i gang i forhold til problemer som berører kun innvandrere, ser man her at alle gode forslag forhindres av uvitende, og dumme politikere. Enten fordi man, kanskje uten å innse det, er rasist, og ikke synes at deres problemer er så alvorlige som andres problemer, eller fordi man er redd for å bli stemplet rasist, noe man ofte blir om man kritisere noe som innvandrere bedriver, for de liker ikke å bli kritisert, og vet hvor vårt svake punkt er.
Det er mye verre å gå til tannlegen enn å gjennomgå en overflatisk underlivsundersøkelse, hvorfor i alle dager skal det finnes deler av jentekroppen som man skal holde skjult selv for helsepersonell? Man opprettholder jo bare et sykt forhold til kropp på denne måten. Gutter undersøkes, jenter undersøkes ikke, i dette tilfellet er en undersøkelse ikke noe overgrep, men det som skal til for å forhindre et overgrep, og de som motsetter seg dette vil jeg rett og slett si er komplette idioter. Argumentasjonen er syltynn og komplett egoistisk. Og som Oddgeir nevnte, kobler man inn obligatoriske undersøkelse sammen med økonomi, så har man omtrent 100%garanti for å lykkes, det er bevist i Frankrike.

Vi har befunnet oss i en sjokkert avmaktsfølelse i 10 år nå, er det på tide å komme over sjokket kanskje?
Det er jo selvsagt enkelt å unnskylde seg med avmakt, men også den er for syltynn. Nå har man snakket så varmt om flerkulturelt samfunn, men nå må man snart våge å ta fatt i de problemene er flerkulturelt samfunn medfører. Er man norsk, så er man norsk, og ingen kulturelle bakgrunn kan oppveie deres eiendomsrett til egen, ubesudlet kropp, egen selvbestemmelse, og rett til beskyttelse mot overgrep.

Denne skikken er så bestialsk at det er ufattelig. En ting er selve omskjæringen, som selvsagt er grusom smertefull, men det stopper ikke der. Dette er tortur som varer livet ut. De som er gjensydd, som de fleste er i Somalia, bruker opptil en halvtime hver gang de skal tisse. Bryllupsnatten blir en ny smertefull opplevelse, da de ofte må åpnes igjen med kniv, og om ikke så utsettes de i alle fall på nytt for store smerter, mennene deres er liten grad medfølende, de skal ha sitt. Så følger vel stort sett et liv med jevnlige voldtekter, og problemer med fødsler som en ekstra bonus. At en skikk som dette kan oppstå i primitive stammesamfunn er bare ikke til å fatte, har de ikke nok død og elendighet slike steder fra før, om de ikke må spe på med slikt? Det sier i alle fall mye om hvor sterkt behovet for å kontrollere kvinnene er, de skal være fullstendig i ektemannens makt, ikke ha noen egne gleder , kun være et redskap til hans forlystelse og sønneproduksjon.

Dette er vi altså ikke villige til å sette i gang effektive tiltak imot, i vårt eget land. Vi overlater disse jentene fullstendig til seg selv. De har ingen som kan beskytte dem, for deres egne foreldre er overgriperne, mer alene og hjelpeløs kan man vel nesten ikke være i verden

Og så må jeg atter en gang stille dette noe ufine spørsmålet: Hva svarte skal de til Somalia på ferie etter?
De er flyktninger som frykter for sitt eget liv, og så reiser de tilbake på ferie, eller sender i alle fall ungene sine hjem. Hvorfor har ingen journalister tatt opp dette i de reportasjene de har hatt de siste dagene?
En annen trist ting er at det er medias interesse som styrer politikken. Nå har nrk grepet fatt i problemet, og da er det plutselig full fart i komiteer og ministere for å løse et problem de kjente så godt til fra før. Dette er ingen nyhet for dem, det er bare en utrivelig del av virkeligheten som dessverre (for dem) nå atter en gang har kommet opp til overflaten, og nå må de ( dessverre for dem) atter en gang sette seg ned og snakke om dette, si hvor fælt de synes det er, opprette noen komiteer, berolige med at nå skal det gjøs noe, før det, som før, etter noen uker atter en gang er stille om dette, og alt kan bli som før. Sånn fungerer norsk politikk, ser det ut til.

Kvinnebevegelsen kan du glemme, deres glanstid er fordi, man kan ikke sitte på sidelinjen og vente på dem, andre må på banen. Og hvorfor skal de ta seg av dette, dette angår alle, medmenneskelighet og omtanke kan alle ha, at dette rammer jenter bør ikke utelate menn fra å protestere, kanskje er det akkurat det som skal til. Norske kvinner og menn burde gå sammen om å kjempe for denne saken, for dette er en sak om overgrep mot små mennesker, og burde ikke utelate noens forpliktelser til å engasjere seg.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Se gjerne også disse tekstene:

http://www.okprosjekt.no/filer/tegneserie-norsk.doc

Her litt fakta om kjønnslemlestelse:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=1340880

Når man tar inn over seg realitetene bak disse grusomhetene, er det så det velter seg inne i en. Det finnes knapt værre organisert kriminalitet i verden i dag. Dette er livslang tortur av komplett uskyldige, og må stoppes med så å si alle midler.

Heldigvis finnes et og annet lyspunkt:
http://www.avis2.no/nyheter/11558

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja, det velter seg, og ikke bare litt heller. Når man ser de små stakkars jentene i filmen fra nrk, og hører de grusomme skrikene, så får man det nærere inn på seg, selv om man i utgangspunktet visste hvor ille det var. Og når man hører helsesøsteren som var intervjuet på TV i går vrøvle om at det er belastende for jentene om foreldrene straffes for dette, så blir man bare oppgitt og forbannet. Poenget er selvsagt ikke først og fremst å straffe, poenget er å forhindre at det skjer. I dag straffer man bare i ettertid, ( dvs i teorien, i praksis har det ennå ikke skjedd, for ingen sjekker jo jentene) det som må til er å skremme foreldre fra å gjøre dette. De må få vite at ungene vil bli kontrollert, og at om man ikke kommer til kontroll vil man miste økonomisk støte og om man finner ut at ungen er omskåret så vil man bli straffet. Det er ingen grunn til å tro at ikke dette når frem, jungeltelegrafen fungerer vanligvis helt utmerket, dette vil spres som ild i tørt gress.
Vi har et mye større ansvar overfor disse ungene enn vi har overfor deres foreldre, nå må vi vise at det er de svakestes side vi står på. Det er ca 10 000 omskårne kvinner i Norge. Når hver enkelt av disse kommer for å føde vil man jo se hvem av mødrene som er omkåret, da kan man sette inn ekstra tiltak mot disse familiene som man vet praktiserer dette med oppfølging og kontroll av ungene. Man må både informere og bruke hardere midler for å være helt sikker på at dette går inn.

Jeg er helt enig i at dette må stoppes med alle midler. Dette har fått holde på alt for lenge, det er så å si ingen hindringer for å fortsette denne grusomme skikken også i vårt land. Vi har et forbud, men så lenge lovene ikke håndheves er det jo fritt fram.

Et annet problem er hvordan man skal hindre foreldre i å sende ungene til hjemlandet, og holde dem der. Der kan ingen kontrollere verken om de omskjæres eller hvordan de har det. Det er mange som gjør dette, de ønsker å oppfostre ungene til å ikke bli norske, og det er enklere der. Så å sende unger til et krigsherjet land, som foreldrene selv ikke tør å bo i, hvor sjansen for å bli omskåret er bortimot 100 %, er ikke straffbart, ingen nekter foreldrene dette, dette sjekket jeg opp seinest i dag.
Så mens foreldrene koser seg i Norge, vokser ungen opp uten mor og far, hos en eller annen slekting i sitt hjemland, med ødelagt kropp. Og norske myndigheter betaler gladelig ut barnetrygd til deres norske foreldre, og bekymrer seg overhodet ikke over hvordan disse ungene, med norsk statsborgerskap, har det.

http://www.rights.no/kjoennsl_gen/hrs_30.00_070625_119.htm

http://www.bt.no/meninger/kommentar/kristoffersen/article374758.ece

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja, jeg har lurt på hvor de somaliske mennene har vært til nå. Det er jo for dem dette gjøres, fordi jenter som ikke er omskåret har liten sjanse til å bli gift. Den dagen mennene sier klart fra at de ikke ønsker en omskåret kone, vil det nok bli slutt på praksisen.
Det er jo rart at de ikke har krevd tiltak for lenge siden, det kan da ikke være særlig hyggelig, om man er en noenlunde normal person, å måtte bruke tvang og vold mot den man er gift med, og se all lidelsen hun må gjennomgå.

Man statsministeren vår har jeg ikke mye sansen for.

"Statsministeren forstår at omskjæringssaker er vanskelig å etterforske, og viser til at ingen er blitt dømt i Norge i løpet av de elleve årene vi har hatt lov mot omskjæring. Han er ikke fornøyd med innsatsen som politiet, påtalemyndigheten og barnevernet har gjort hittil."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1858030.ece

Han håper at noen snart blir tatt for dette... ?

Han har sittet ved roret i to år nå, hans regjering kunne gjort noe for å ordne opp i dette, hvordan skal politi og barnevern kunne gripe inn om man ikke kan kontrollere jentene?
Her er det ikke politiet som sivkter mest men regjeringen og politikerne.

De må forhindre at jentene sendes hjem på ferie, de har ingenting der å gjøre slik situasjonen er nå uansett.
De er ellers mye mer opptatt av hvordan det går med norske kriminelle som fengsles i utlandet, enn de er overfor norske barn som holdes i foreldrenes hjemland. Har ungene valgt det selv? Selvsagt ikke, men i disse tilfellene skal man ikke overprøve foreldrenes valg, har ikke barnevernet ansvar for alle norske barn, også når de befinner seg i utlandet?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
I dagens Aftenposten skrives det om at 260 jenter har fått kirurgi for å rette opp skadene etter omskjæring.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1859925.ece

Videre skrives det at skikken er i ferd med å spre seg til andre muslimske områder. Iran, Irak, blant kurderne, osv.
Islam igjen altså. Tar det ingen ende?

Hvorfor sier imamene ingenting? Holder de kjeft fordi de egentlig støtter dette barbariet? Det er mye som tyder på det. Det klarte Kadra å vise.

Samtidig sitter norske politikere og svetter, fordi de ikke har baller nok til å kalle en spade for en spade.
Hver gang et forslag til løsning av djevelskapen kommer på bordet, roper antirasistene i SV samme mantraet gang etter gang. Stigmatisering, stigmatisering, stigmatisering.

Jeg anklager disse politikerne for medvirkning til mishandling og i noen tilfeller drap, på somalske småjenter.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Godt vi har Frp
Endelig noen som gjør noe mer enn å prate. Regner med at dette blir motarbeidet av alle såkalt "intellektuelle".

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.688
oddgeir skrev:
Godt vi har Frp
Endelig noen som gjør noe mer enn å prate. Regner med at dette blir motarbeidet av alle såkalt "intellektuelle".
Vent med hyllesten. Frk. Listhaug har ikke gjort annet enn å prate hun heller.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.723
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er så greitt å ha nokon å skulde på...uansett har ikkje forbodet vore fylgt skikkeleg opp i laupet av 11 år, så at skulda sit ein spesiell plass er berre billeg partipolitikk.
Men heldigvis kjem det no strakstiltak. Passnekt til dei som er "mistenkelege".

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Audiophile-Arve skrev:
Det er så greitt å ha nokon å skulde på...uansett har ikkje forbodet vore fylgt skikkeleg opp i laupet av 11 år, så at skulda sit ein spesiell plass er berre billeg partipolitikk.
Men heldigvis kjem det no strakstiltak. Passnekt til dei som er "mistenkelege".
Samtlige regjeringspartier i denne 11-års perioden er med medskyldige i dette. Frp har ikke sittet i regjering, og er dermed ikke å laste.
Derimot har Frp ropt varsko mer enn en gang i disse årene, med den vanlige stigmatiseringanklagen i retur fra de i posisjon.
Det må være klinkende klart for alle, at hadde det ikke vært for Frp, hadde denne saken aldri vært debattert i norske media i det hele tatt.

Hege Storhaug har ropt på handlinger i årevis, og for mindre enn et år siden ble en lignende sak fulgt opp over flere utgaver i Dagbladet.
Også dengang slang de andre om seg med rasisme- og stigmatiseringsanklager da Frp foreslo strakstiltak.

Når de andre nå, noe nølende, kommer på banen, så er det sannelig på høy tid. Dette sviket mot somalske jenter vil henge som et skammens brennmerke i panna på alle regjeringspartier de siste 10 årene.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Litt på siden: Bare en info til Oddgeir som stadig slenger om seg med at dette er en islamsk skikk. Dette er faktisk feil. Så vel kristne som muslimer utfører denne udåden i en del områder. Det har et helt annet opphav enn religion.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Honkey-Chateau skrev:
Litt på siden: Bare en info til Oddgeir som stadig slenger om seg med at dette er en islamsk skikk. Dette er faktisk feil. Så vel kristne som muslimer utfører denne udåden i en del områder. Det har et helt annet opphav enn religion.

Honkey
Jeg brukte vel ordet Uskikk.
Men du har rett, opphavet er antageligvis kulturelt, selv om det er omtalt i koranen ved at det skrives at det er ok å foreta omskjæring. Det er også i de muslimske områdene dette svineriet sprer seg nå. Og når overgriperne selv påkaller seg islam, så må det være legitimt å kalle det først og fremst et muslimsk problem. (jfr. Kadrasaken)
Du må gjerne gå på barrikadene for islam, men at det er blant muslimer vi finner overgriperne i Norge, er hevet over tvil.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Omskjæring handler om å kontrollere seksualitet, og gjøre den til eiendom - med eiendomsrettigheter til mannen. Så kan han sprette opp og sy igjen etter behov. :p

Mange religioner har sterke elementer av seksualkontroll, ikke minst kristendommen i vårt eget land. Nå er vi sekularisert og vi tillater noe helt annet i dag enn for 40 år siden. Kontrollen er borte, men også kirkens makt.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
oddgeir skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Du må gjerne gå på barrikadene for islam
Har jeg aldri gjort, og ser ingen grunn til å gjøre det. Hold deg til saken i stedet for å komme trekkende med dine fobier til stadighet. Denne uskikken, dette barbariet, som her debatteres er alt for viktig til å rotes bort i personlige fordommer og annet vas.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nok en gang kommer Gjest trekkende med fortiden.
La fokus være her og nå, det er der vi kan gjøre noe.

Hva som er vas eller ikke overlater jeg til Honk å bedømme, men jeg gjentar:

1. Unnlatelsessynden til norske politikere i posisjon er stor, og vil henge ved dem lenge.

2. Det er blant norske muslimer overgrepene finner sted, og det er også blant muslimer vi finner støtte for svineriet.

3. Det er i første rekke Frp av de politiske partiene, som har stått på barrikadene for disse jentene.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Mye å lære av historien? Eller? Vi kan jo lære å ikke være så kjappe til å rakke ned...

Norske politikere må ta ansvar for det som skjer i dette landet, og med norske statsborgere. Dette kalles jurisdiksjon og den definerer ansvarsområdet til ethvert land. Det blir vanskelig å håndheve norsk lov mot statsborgere som reiser til andre land for å begå lovbrudd, det være seg å røyker rever i Amsterdam, ha seg med mindreårige i østen eller få sine døtre omskjært. Likevel må de gripe inn der de må.

Du sier at de må ta ansvar Oddgeir, la oss nå høre hvordan politikerene skal gå fram i denne saken.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
Du sier at de må ta ansvar Oddgeir, la oss nå høre hvordan politikerene skal gå fram i denne saken.
Det er ingen heksekunst å få til dette. Det har blitt gjennomført i bl.a. Paris med stort hell.

1. Rutinemessig, obligatorisk underlivskontroll for alle jenter i forbindelse med helsekontroll på skolene.
2. Straff av foreldre når overgrep er påvist.
3. Info til innvandrere fra disse landene om at slike overgrep vil bli avdekket og straffet.
4. Manglende vilje til samarbeid kan føre til tap av trygd, utvisning, samt at barna blir overtatt av barnevernet i den grad barna er norske statsborgere.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
De samme tiltakene som vi sannsynligvis får her. Greit det.

K

knutinh

Gjest
Mitt inntrykk fra artikkelserier med jenter som faktisk er utsatt for omskjæring og "stryking" hvor brystene ødelegges i tidlige tenår:

1. Det er typisk ikke "disse slemme muslimske menn" som står bak omskjæring av jenter. Mennene vil vite minst mulig om det, de synes at det er noe "skittent". Det er mødre og tanter som aktivt sørger for at pikebarn blir omskjært og får brystene "strykt" med varme steiner.

2. Det finnes en industri med "kloke koner" som lever av å utføre dette. De har en økonomisk interesse av å opprettholde status quo.

3. I tilfellet stryking er det faktisk en liten minoritet som tar initiativ til å få det utført. Det tyder på at lemlestelse kan være dypt innvevd i kulturen (på samme måte som noen norske jenter som sulter seg ihjel i et overflodssamfunn).

4. Omskjæring strider så kraftig med alt det norske samfunnet står for at vi må leve med undersøkelser blant småjenter i utsatte grupper.

5. Som norsk borger skal du ha samme rettigheter og vern uavhengig av hudfarge, men vernet av mindreårige (også mot foreldre) må være spesielt sterkt siden vi ikke gir dem myndighet.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det gikk ikke så lenge.

Kan ikke tvinge jentene til underlivssjekk

Tiltakene som ble presentert av regjeringen i dag vil ha liten eller ingen effekt, mens det som beviselig hjelper, nei det er forbudt.

Og så kommer helgens postulat:

Når noen måneder er gått, og pressen skriver om de kongeliges sommerferie, da er skrikene fra Somalia glemt, og skulle noen minne regjeringen på hva som var på agendaen den 29. juni, da ropes det nok fra regjeringskontorene: Korsfest, korsfest, stigmatisering, stigmatisering. Nok en gang.

Topp Bunn