Ommøblere kjellerstua. Hjelp meg å velge ett alternativ.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja. Slik tenke jeg det.
    Refleksjoner beveger seg ca 1ms pr fot. Og de første 5-10 er i min bok de viktigste.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Det siste bildet har jeg ville gått for rf 63 liker og ha plass rundt seg.

Imagine

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Synes alt.3 ser mest riktig ut, må ut å handle lange kabler da kanskje? :)

Veldig befriende og ikke ha noe mellom høyttalerne.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Høres bra ut. Må bare skaffe lange høyttalerkabler, da. Med så lang avstand til frontvegg slipper jeg kanskje noen kansellering derfra i bassen også?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Desverre så hjelper det nok lite. Men man kan finne ut hvor du vil få dippen. Finnes kalkulator på nett til slikt.

Prøv å unngå samme avstand fra element til vegger. Ikke noe problem her. Og samme avstand fra hode til vegger og lik avstand på de overstående. Faren her er vel lik avstand fra element til sidevegg som hode til veggen bak deg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Billede 3 vil jeg foretrække.

Men hvad med en 4'er?

Hvor du vender 3 om 180 grader?
    Da kunne jeg jo bare dratt sofaen lengre tilbake slik anlegget står nå, men da kommer den veldig nærme ovnen. Kan prøve det, men har hatt det mer slik før, uten at det var noe bedre. Kan prøve med sofaen enda lengre bak, men høyttalerne kommer ikke lengre ut på gulvet uten å forkludre adkomsten til kontoravlukket til venstre, så det fungerer ikke.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan få til noe slik som dette, håper jeg. Da kan jeg bruke lange, balanserte signalkabler i stedet for lange høyttalerkabler.

Ser OK ut, ikke sant?

lytterom alt. 3 rev 2 layout.gif

lytterom alt 3 rev 2 refleksjoner.gif

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvor høye blir de rackene på fremsiden av ht? Den stolen i venstre hjørne fremme kan ødelegge litt symmetri. Bør testes med og uten. Den døra på andre siden vil nok ikke gjøre altfor mye skade. Om døra går ut av rommet så kan du lage deg noen tiltak på den og på andre siden, veggen bak stolen, som gir deg enda bedre symmetri og utligner differansen på dør vs vegg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ...Men i følge dette vil jo det også bare være sorgen:

Speaker Placement 101: How to Fight Boundary Interference

In general, for two-way speakers you absolutely want to prevent nulls in the 40-80 Hz range, and try your best to avoid them between 80-200 Hz. For your typical studio monitor, that means the recommended speaker-to-wall distances are:

Good: Flush-mounted or as close to wall as possible (see manufacturer recommendations)
    Okay: Up to 1 m (3′-3″)
    Avoid: 1-2.2 m (3′-3″ to 7′-3″)
    Good: Over 2.2 m (7′-3″)

But these are just a general guidelines. The recommended distance for you depends on the low frequency performance of your loudspeakers.
    Får neten lyst til å gi opp før jeg har prøvd.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvor høye blir de rackene på fremsiden av ht? Den stolen i venstre hjørne fremme kan ødelegge litt symmetri. Bør testes med og uten. Den døra på andre siden vil nok ikke gjøre altfor mye skade. Om døra går ut av rommet så kan du lage deg noen tiltak på den og på andre siden, veggen bak stolen, som gir deg enda bedre symmetri og utligner differansen på dør vs vegg.
    Tja... 75cm, kanskje? Diskanthornet er godt på oversiden.

Bassfeller og andre akustiske tiltak vil jeg ikke ha. ...Og ikke under noen omstendighet på døra.

Rommet er "mitt", men kona skal jo akseptere hvordan det ser ut her likevel. ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Annen tanke. Kan du plassere rack i hjørnet der stolen står. Sålenge rack ikke står mellom ht så kan det stå på samme veggen.

Jeg har rack på 63cm på frontvegg i refleksjon punktet for venstre høyttaler. Ht står 235 fra frontvegg.

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    Alternativ 3. Men flytt bordet ut på kontoret :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    14497427469621542255698.jpg

Skal være mulig å skimte rack under lerret.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ...Men i følge dette vil jo det også bare være sorgen:

Speaker Placement 101: How to Fight Boundary Interference

In general, for two-way speakers you absolutely want to prevent nulls in the 40-80 Hz range, and try your best to avoid them between 80-200 Hz. For your typical studio monitor, that means the recommended speaker-to-wall distances are:

Good: Flush-mounted or as close to wall as possible (see manufacturer recommendations)
    Okay: Up to 1 m (3′-3″)
    Avoid: 1-2.2 m (3′-3″ to 7′-3″)
    Good: Over 2.2 m (7′-3″)

But these are just a general guidelines. The recommended distance for you depends on the low frequency performance of your loudspeakers.
    Får neten lyst til å gi opp før jeg har prøvd.
    Dette gir jo en minimumsavstand fra baffelen til frontveggen på drøye 4 meter når jeg bruker et "-3dB"-punkt på 30Hz. Det går jo ikke!

Slik jeg har tegnet rommet nå, vil jeg få halv bølgelengde-kanselleringen på 43Hz. ...Noe som er kjipt.

Noen tips?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Frontvegg er veggen du ser på. Bakveggen et veggen bak deg når du ser mot ht.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser jo ut som jeg får en kjempe-dipp på drøyt 200Hz slik jeg har planlagt det nå. Det er jo i så fall uaktuelt!

kanselleringer.jpg

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Dette ser jo ut som jeg får en kjempe-dipp på drøyt 200Hz slik jeg har planlagt det nå. Det er jo i så fall uaktuelt!

Vis vedlegget 353489
    er disse dippene som er vanskeligst og fikse på , kjekt du bruker dette programmet så kan du finne vor høyttalerene dine låter best , siden du ikke vil akkustere har du tenkt på en dsp for frontene dine.

Imagine

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjempedipp. 4db på det skarpeste. Og snitt på 3db...det er ikke kjempe.:)
    Høyttalere et jo oppgitt til ➕ / ➖ 3 db ofte.

Dipper får du uansett hvordan du plasserer deg og anlegget.

Jaja. Var bare et forslag dette. Skal teste ut den kalkulatoren for å se om den stemmer med mitt rom og plassering.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 353489
    er disse dippene som er vanskeligst og fikse på , kjekt du bruker dette programmet så kan du finne vor høyttalerene dine låter best , siden du ikke vil akkustere har du tenkt på en dsp for frontene dine.

Imagine
    EQ hjelper ikke på sånne kanselleringer, da du forsterker de reflekterte bølgene akkurat like mye som de direkte.

"Akkustere"? ...Ja, jeg skjønner hva du mener, selvsagt. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kjempedipp. 4db på det skarpeste. Og snitt på 3db...det er ikke kjempe.:)
    Høyttalere et jo oppgitt til ➕ / ➖ 3 db ofte.

Dipper får du uansett hvordan du plasserer deg og anlegget.

Jada, dipper får man, men det hadde jo vært bedre et annet sted enn akkurat i "slam"-området.

Jaja. Var bare et forslag dette. Skal teste ut den kalkulatoren for å se om den stemmer med mitt rom og plassering.

Jeg liker forslaget. Har bare lett for å grave meg ned i nerding. Tusen takk for hjelpen så langt! Ikke gi deg! :)

-5dB rundt 220Hz ser det ut som for meg.

Prøver å flytte høyttalerne frem på skissen og sette rackhyllene bak dem. Det går, men da får jeg jo bassrefleksjoner fra disse i stedet. Må pælme ut stolen da, i så fall.

I tillegg har man jo romnoder og alskens. Jeg mister nesten motet av alt dette. ;) Det er jo "bare" å prøve, selvsagt.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde å putte inn dagens lytteposisjon i regnearket, og da fikk jeg -5dB ved ca. 300Hz.

Vet ikke, jeg. Jeg blir litt resignert til hele greiene, kjenner jeg.

Det er vel masser av variabler som spiller inn her, så man vet vel ikke før man har testet, men jeg har ikke så lyst til å flytte om på hele rommet og så finne ut at det ikke funket. :(

Flere råd og tips mottas selvsagt med takk.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ta med floorbounce, roofbounce fra vert element. Room modes så blir du vel enda mer nervøs.

Rack bak ht vil ikke spille så stor rolle pga bølgelengden til frekvensene. Bassen vil stor sett bare gå rett igjennom. Du merker neppe det. Skal du nærde skikkelig så kommer du ingen vei uten romakustikk. Jeg tipper floorbounce vil være mer påviselig på kurven din en Sibir.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Annen tanke. Kan du plassere rack i hjørnet der stolen står. Sålenge rack ikke står mellom ht så kan det stå på samme veggen.
    Dessverre går det ikke på kortveggen. Det er en brannmur der og noen fliser på gulvet under ovnen som ødelegger.

Jeg har rack på 63cm på frontvegg i refleksjon punktet for venstre høyttaler. Ht står 235 fra frontvegg.
    Hvordan spiller RF7 bass alene uten hjelp fra bassystemet, da?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ta med floorbounce, roofbounce fra vert element. Room modes så blir du vel enda mer nervøs.
    Mulig. :)

Rack bak ht vil ikke spille så stor rolle pga bølgelengden til frekvensene. Bassen vil stor sett bare gå rett igjennom. Du merker neppe det.
    Det er hyller med hele plater, så noe blir det vel? Frekvensene blir jo reflektert av en vanlig vegg, så?

Skal du nærde skikkelig så kommer du ingen vei uten romakustikk. Jeg tipper floorbounce vil være mer påviselig på kurven din en Sibir.
    Fair enough, men jeg ser ikke helt at jeg kommer til å begynne å styre med tykke bassfeller, etc.

Tror bare jeg skal bestille noen kabler og prøve ut den siste skissen min i praksis.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    På musikk så har jeg -3db punktet på 33hz så får jeg en topp igjen på 23 og 18hz. 18hz ligger på - 11db tror jeg det var.

Til musikk så trenger jeg strengt tatt ikke subbene, men så er jo dette med kapasitet viktig. Og jeg merker at det er liv i musikken under 30hz. Subbene gir faktisk mye romfølelse.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mulig. :)

Rack bak ht vil ikke spille så stor rolle pga bølgelengden til frekvensene. Bassen vil stor sett bare gå rett igjennom. Du merker neppe det.
    Det er hyller med hele plater, så noe blir det vel? Frekvensene blir jo reflektert av en vanlig vegg, så?

Skal du nærde skikkelig så kommer du ingen vei uten romakustikk. Jeg tipper floorbounce vil være mer påviselig på kurven din en Sibir.
    Fair enough, men jeg ser ikke helt at jeg kommer til å begynne å styre med tykke bassfeller, etc.

Tror bare jeg skal bestille noen kabler og prøve ut den siste skissen min i praksis.
    På 200hz så trenger de ikke å være umenneskelig tykke. Man kan jo kjøpe kommersielle feller som ser pene ut. Men da stiger prisen hurtig.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Husker litt feil.
    Her er en graf som viser RF7 alene ukorrigert og en med bassystem korrigert og delt på 120hz. Subbene står 84cm fra frontvegg og 166cm fra sidevegg og hele 4cm fra lerret.

Jeg kjører Rf7 uten audessy. Men med 3eq punkt lenger oppe i frekvens.

455.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det viser seg at "på tvers"-alternativet utgår. Etter å ha målt inn mer nøyaktig og tatt med flisene på gulvet under ovnen i betraktningen, vil følgende være det eneste plausible alternativet:

...Så nå er 12m balanserte signalkabler fra BJC bestilt, så håper jeg dette blir brukbart. Blir spennende.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette hadde jo løst problemet med racket:

...Men nei. ;)

Det hadde kanskje noen litt slanke, avlange rørforsterkere gjort også. MC275, anyone?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du får si ifra når du har fått koblet opp. Obs. Mine RF7 er veldig kilne på riktig to-in. Snakker om 1cm som skiller ekstase og ok lyd.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Litt seint ute ser jeg, men vil bare si at i et så lite rom med harde vegger er det ikke mulig å unngå kanselleringer.
    Jeg liker å ha min kvartbølgekansellering fra frontveggen rundt 80hz. Passer samtidig på at kanselleringen fra bakvegg kommer så langt unna som mulig.
    Det man kan jobbe med er å frigjøre seg litt fra tradisjonell plassering siden disse ofte er utarbeidet for mer forutsigbare rom.
    Assymetrisk plassering har de godene at kamselleringene ikke havner på samme frekvens og dermed unngår de å forsterke hverandre. Så må man muligens jobbe litt utradisjonelt med å få stereobildet til å sitte ved eksempelvis ha den ene høyttaleren nærmere lyttestolen enn den andre. La ørene styre og ikke øynene i prosessen.
    Kalkulatorene nok for grove til å kunne basere plassering på.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk. Har prøvd nå, og følelsen er litt både og... Får dypere lydbilde og fyldigere bass i lytteposisjon nå, men samtidig virker det som om det er mer bass fra høyre enn fra venstre høyttaler. Noe som irriterer meg. Jeg tipper det kommer av at den tynne veggen og (noen ganger åpne) døra bak høyre høyttaler reflekterer mindre enn brannmuren/betongen bak venstre.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hva skjer hvis du flytter den med minst bass nærmere lytteposisjon?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke, men skal selvsagt prøve. Blir litt utfordrende på grunn av symmetri-OCD'en min, men. ;-)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn