Om renter og partifarge

O

O J

Gjest
Tølper skrev:
Når det gjelder den høyst uoriginale bli-voksen-kommentaren, så er voksen uansett en stereotyp jeg er glad ikke å bli forbundet med. Så takk, biatch.
I hear that :)

Lurer på om noen i det hele tatt har lagt merke til alle de gangene ((i det siste) i alle de trådene) der du har latt være å dra krangelen lenger, tross personangrep etter personangrep mot deg for ting som hendte for lenge siden. (sannsynligvis ikke)

Mvh Øivind

M

Morpheus

Gjest
Tølper skrev:
Det er der her FrP har sin fremste styrke, FrP og deres disipler klarer på en mystisk måte umerket å få alle debatter til å handle om dem, som oftest dem vs. x.
På sammen måte som du klarer å få de fleste debatter du er med i til å dreie seg om deg! Men du er jo en "oppmerksomhetshore" som jeg så du omtalte deg med i Edge-tråden.

Huff nå såret jeg deg, for du er et svært nærtagende menneske, så nå kommer vel biatch, fuck u ol slengende min vei, men det driter jeg i!

Uten å kjenne deg personlig kan jeg si ganske mye om deg. Du er en trygdet person som er noenlunde opptatt av hifi. Du er forbannet på verden fordi du har hatt mye motgang, men mener selv at du egentlig tilhører intelligensiaen og burde fått bedre uttelling for det. Du har sikkert blitt mobbet endel, for et mer nærtagenede menneske i den virtuelle verden har jeg ikke oplevd.

Så lenge jeg ser nicket Tølper i en tråd kommer jeg i størst mulig grad til å styre unna!

T

Tølper

Gjest
Morpheus skrev:
Tølper skrev:
Det er der her FrP har sin fremste styrke, FrP og deres disipler klarer på en mystisk måte umerket å få alle debatter til å handle om dem, som oftest dem vs. x.
På sammen måte som du klarer å få de fleste debatter du er med i til å dreie seg om deg! Men du er jo en "oppmerksomhetshore" som jeg så du omtalte deg med i Edge-tråden.

Huff nå såret jeg deg, for du er et svært nærtagende menneske, så nå kommer vel biatch, fuck u ol slengende min vei, men det driter jeg i!

Uten å kjenne deg personlig kan jeg si ganske mye om deg. Du er en trygdet person som er noenlunde opptatt av hifi. Du er forbannet på verden fordi du har hatt mye motgang, men mener selv at du egentlig tilhører intelligensiaen og burde fått bedre uttelling for det. Du har sikkert blitt mobbet endel, for et mer nærtagenede menneske i den virtuelle verden har jeg ikke oplevd.

Så lenge jeg ser nicket Tølper i en tråd kommer jeg i størst mulig grad til å styre unna!
Kanskje du først og fremst burde holdt deg fra å skrive dette innlegget også, slik jeg ser det avkler det først og fremst deg selv og hvor fælt du føler det er at jeg ikke vet min plass her i verden. Du, jeg lar meg hverken skremme eller imponere av ditt uendelig platte psykobabbel - der er Zizek langt mer fascinerende. Derfor velger jeg å se en dokumentar med sistnevnte heller enn å begi meg ut på en meningsløs krangel med et for meg totalt uinteressant utgangspunkt. Biatch!

(Jeg har forøvrig all verdens sympati med mobbeofre og er følgelig støtt på deres vegne)

T

Tølper

Gjest
O J skrev:
Tølper skrev:
Når det gjelder den høyst uoriginale bli-voksen-kommentaren, så er voksen uansett en stereotyp jeg er glad ikke å bli forbundet med. Så takk, biatch.
I hear that :)

Lurer på om noen i det hele tatt har lagt merke til alle de gangene ((i det siste) i alle de trådene) der du har latt være å dra krangelen lenger, tross personangrep etter personangrep mot deg for ting som hendte for lenge siden. (sannsynligvis ikke)

Mvh Øivind
Takker, føler meg litt mindre spedalsk.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Synes det er unødvendig å mobbe andre med bakgrunn i personlig informasjon de har fortalt om seg selv Morpheus. Joda, jeg har også vært irritert på Tølper, men nå er det han som fremstår som mest voksen som ikke svarer med samme mynt på personangrepene han utsettes for. Hvis du antar at han har vært utsatt for mobbing er det lite sympatisk å faktisk bedrive mobbing, det hjelper neppe på situasjonen, og det er vel og en antagelse du ikke har noe belegg for å komme med.
Uansett bør det ikke brukes imot noen at de er (et mulig) mobbeoffer, det er da ikke noe noen kan hjelpe for.

T

Tølper

Gjest
Komponenten skrev:
Synes det er unødvendig å mobbe andre med bakgrunn i personlig informasjon de har fortalt om seg selv Morpheus. Joda, jeg har også vært irritert på Tølper, men nå er det han som fremstår som mest voksen som ikke svarer med samme mynt på personangrepene han utsettes for. Hvis du antar at han har vært utsatt for mobbing er det lite sympatisk å faktisk bedrive mobbing, det hjelper neppe på situasjonen, og det er vel og en antagelse du ikke har noe belegg for å komme med.
Uansett bør det ikke brukes imot noen at de er (et mulig) mobbeoffer, det er da ikke noe noen kan hjelpe for.
Jeg kan forresten avkrefte å skulle ha blitt mobbet, så slipper vi å spekulere i det Kompo :).

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Tølper!

Jeg har jo lest mye av det du har skrevet på nettet før, og jeg har dannet meg et inntrykk av at du faktisk prøver å diskutere og dokumentere det du sier. Jeg har dog ikke hatt spesiell interesse i det feltet du hovedsakelig involverer deg i – så jeg har aldri sjekket referansene dine.

I denne tråden synes jeg du ikke bidrar med noe annen enn drittslenging.

Først beskylder du meg for å utgi rapporten for noe annet enn det den er:

Tølper skrev:
Det var vel om jeg husker rett en forsker eventuelt en forskergruppe som kom med denne konklusjonen, ikke et kollektivt SSB slik det virker som om OMF prøver å ta til inntekt for sitt syn.
Så hevder du at det er flere instanser som har idiotforklart rapporten.

Tølper skrev:
Rapporten ble også i flere instanser idiotforklart.
Så omtaler du en ansatt ved SSB (med fullt navn – la oss ikke bry oss om hva hun skulle føle om dine skriverier) som noe FRP hadde funnet på et bøttekott.

Tølper skrev:
Det var denne Inger Holm (den, eventuelt en av de, ansvarlige for SSB rapporten), som ble omtalt som en obskur forsker FrP hadde funnet inne på et bøttekott hos SSB om jeg ikke husker feil.
Så kommer vel tråden første innlegg med høy troverdighet fra din side

Tølper skrev:
Jeg blir aldri økonom, http://www.ssb.no/forskning/modeller/modag/rev_sos/modag.pdf.

Men hvordan fungerer en modell som Modag, i korte trekk?
Før du igjen faktisk betviler arbeidet som SSB har gjort – basert på at modellen er statisk – vet du forskjellen på en statisk og en dynamisk modell..? Og hva har operatørens input med det å gjøre..:?

Tølper skrev:
Inger holm var saksansvarlig (forsker, eller kanskje økonom er mer presist) og jobber ved SSB, modellen er så langt jeg kan se ikke statisk og følgelig avhengig av hennes vurderinger - på bakgrunn av det trekker jeg inn nok et element som jeg finner viktig for resultatets validitet, falgruver det som SSB også påpeker uansett ikke er mangel på ved en slik model.
Hvorfor er det viktig at operatøren av en slik modell skal ha publisert noe….som du hevder her…..?

Tølper skrev:
Inger holm var saksansvarlig (forsker, eller kanskje økonom er mer presist) og jobber ved Og ja jeg ser hun er leder for prosjektet. Ser fortsatt ikke at hun står kreditert for noe som helst annet relevant. Og ja, det er mulig jeg har husket feil, men jeg ser ingen grunn til dementere en kommentar på bakgrunn av at du eller andre blir fornærmet på frps vegne.

Så har du funnet en setning som du trolig mener at er viktig. Ja- den sier hva de fleste har sagt, men nå har jo da SSB motbevist dette. Det er jo i det hele det nyheten har dreid seg om – det var jo ikke slik at finansdepartementet og økonomene mente at FRP sin politikk ville føre til lavere rente før SSB publiserte sin analyse.

Tølper skrev:
SSBs konklusjon er stikk i strid med vurderinger gjort av de fleste økonomer, og også i strid med hva sentralbanksjef Svein Gjedrem har varslet om den norske økonomien, dersom flere oljemilliarder pøses inn i den hete norske økonomien.

Eller har du jo selv linket til et interessant dokument om modellen:

MODAG er en makroøkonomisk modell for norsk økonomi, utviklet i Statistisk sentralbyrå. Modellen
benyttes til framskrivninger og politikkanalyser for sentrale størrelser i økonomien.
Finansdepartementet er hovedbruker av modellen, men modellen brukes også av Statistisk sentralbyrå
til egne analyser og til analyser på oppdrag for andre, herunder for fraksjonene i Stortingets finanskomité.
Tabell 1.1 gir eksempler på ulike anvendelser av modellen gjennom de siste 15 årene.
Tabell 1.1. Eksempler på bruk av MODAG
??Nasjonalbudsjettet 2003, St.meld.nr.1 (2002?2003)
??Desentralisert lønnsdannelse: Avindustrialisering og økt ledighet selv med et tøffere
arbeidsliv, Bjørnstad og Johansen (2002)
??Langtidsprogrammet 2002–2005, St.meld.nr.30 (2002–2001)
??Makroøkonomiske virkninger av ulike måter å bruke realavkastningen av Petroleumsfondet
på, Johansen og Holm (2001)
??En strategi for sysselsetting og verdiskapning, NOU 2000:21 ("Holden-utvalget")
??Grønne skatter – en politikk for bedre miljø og høy sysselsetting, NOU 1996: 9
??The Peace Dividend, Gleditsch m.fl. (1996). Se også Gleditsch m.fl. (1994)
??Norsk medlemskap i EU – en makroøkonomisk analyse, Bowitz m.fl. (1994). Se også
Bowitz m.fl. (1997)
??En nasjonal strategi for økt sysselsetting i 1990-årene, NOU 1992: 26 ("Kleppe-utvalget")
??Samfunnsøkonomiske virkninger av et EF-tilpasset jordbruk, Cappelen m.fl. (1992)
??Offentlige stønader til husholdninger. En økonometrisk undersøkelse og modellanalyse,
Bowitz (1992)
??Norsk økonomi i forandring, NOU 1988:21 ("Steigum-utvalget")

så kan man jo selvsagt tvile på om modellen er riktig – men hvilken andre måter har vi å analysere effekten av ulike politikker enn nettopp denne – det er jo derfor denne modellen er utviklet….

Så tølper – hansken er kastet – feiger du ut eller vil du forsvare og dokumentere dine påstander?

Mvh
OMF

T

Tølper

Gjest
OMF skrev:
Før du igjen faktisk betviler arbeidet som SSB har gjort – basert på at modellen er statisk – vet du forskjellen på en statisk og en dynamisk modell..? Og hva har operatørens input med det å gjøre..:?
Jeg har da aldri påstått at modellen var statisk, tvert imot har jeg sagt at om den var det ville kommentaren jeg parafraset vært totalt irrelevant. Det er elementær logikk.

Jeg plukket opp en kommentar et sted og videreformidlet den, jeg har aldri påstått at min hukommelse eller kommentaren var noe annet enn hva det var.

Jeg har ingen interesse av empirisk å skulle underbygge eventuelle økonomiske konsekvenser av FrPs budsjett, det er utenfor mitt område. Men jeg finner at å kutte enormt til blant annet barneværnet er gigantiske feilsteg.

Mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
Jeg har ingen interesse av empirisk å skulle underbygge eventuelle økonomiske konsekvenser av FrPs budsjett, det er utenfor mitt område.
All den tid FRP aldri har sittet i posisjon er vel ikke dette så lett å gjøre empirisk - men du har kritisert SSB for analysen.

Mener du eller mener du ikke at det er SSB sin faglige mening at FRP sitt alternative budskjett vil gi lavere rente enn den rødgrønne..?

Mvh
OMF

T

Tølper

Gjest
OMF skrev:
Mener du eller mener du ikke at det er SSB sin faglige mening at FRP sitt alternative budskjett vil gi lavere rente enn den rødgrønne..?

Mvh
OMF
Det mener jeg ikke, jeg mener dog at en SSB-rapport har antatt at FrPs alternative budsjett ville gitt lavere rente. Det finnes neppe en kollektiv faglig mening hos SSB (får vi håpe). Dessuten gir rapporten (så langt jeg kan se) en prognose, ikke noen valid konklusjon - noe jeg mener også SSB understreker.

Så svaret mitt er vel nei, eller så er spørsmålet ditt feil.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Inledingsinnlegget viser vel atdet i praksis ikke er noen stor forskjell på renteutvikling og hvem som sitter i regjering. Forskjellene er iallefall minimale i forhold til de andre faktorene, og det er ingen grunn til å tro at det ville blitt noen store utslag i den ene eller andre retningen om noen skulle ta frp inn i varmen og dele regjeringskontor med dem.

Så det bør være helt andre saker som avgjør hvem som fortjener tillitt og hvem som fremdeles bør stå på gangen og furte, og heller få sitte i gode stoler på tribunen når A laget er tatt ut.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
Det finnes neppe en kollektiv faglig mening hos SSB (får vi håpe). Dessuten gir rapporten (så langt jeg kan se) en prognose, ikke noen valid konklusjon - noe jeg mener også SSB understreker.
Her begynner vi å nærme oss felles grund.

Jeg er dog uenig medat det ikke finnes en kollektiv faglig mening hos SSB.
På like linje med Norges Bank, departementet, Regjeringen (Med unntak av SV som ikke alltid er like tydelfige på hva som er Regjeringens standpunkt og hva som er partiets) eller andre instanser - så har også SSB kun ett faglig ansikt utad (selv om det sikker foregår en sunn faglig diksusjon internt).

Mao - rapporten er SSB sin rapport.

Ellers er det selvsagt en prognose/analyse - hvorfor skulle den ikke være valid...? Det hadde nå vært rart om SSB offentligjorde en rappport de slev ikke mente var valid. At det finnes usikkerhet rundt dette er jko en helt annen sak - det er det på alle kjøringne - og uttalelsene til andre også om fremtiden!

Mvh
OMF

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.424
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
På like linje med Norges Bank, departementet, Regjeringen (Med unntak av SV som ikke alltid er like tydelfige på hva som er Regjeringens standpunkt og hva som er partiets) eller andre instanser - så har også SSB kun ett faglig ansikt utad (selv om det sikker foregår en sunn faglig diksusjon internt).

Ellers er det selvsagt en prognose/analyse - hvorfor skulle den ikke være valid...? Det hadde nå vært rart om SSB offentligjorde en rappport de slev ikke mente var valid. At det finnes usikkerhet rundt dette er jko en helt annen sak - det er det på alle kjøringne - og uttalelsene til andre også om fremtiden!

Mvh
OMF
t.o. så er ikke SSB et faglig diktatur. SSB står for sin modell - MODAG - og de har tatt nødvendige forbehold ift innput data og resultater.

mvh
KJ

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
OMF skrev:
...

Mvh
OMF
t.o. så er ikke SSB et faglig diktatur. SSB står for sin modell - MODAG - og de har tatt nødvendige forbehold ift innput data og resultater.

mvh
KJ
Selvsagt.
Dataene som ble sendt inn til modellen ble også kontrollert av de andre politiske partiene, de avdekket en liten feil, hvorpå FRP sendte inn en ny forepsørsel - og det er den rapporten jeg har linket til.

Det er jo forsåvidt modellens oppbygging som er det faglige innholdet her.

Forbeholdene som SSB om output er på ingen måte av en slik karakter at de undergraver resultatet.

Mvh
OMF

T

Tølper

Gjest
OMF skrev:
Tror neppe du har belegg for denne påstanden, altså at modellen er et rigid system uavhengig av fagpersonen som benytter det. Ut i fra hva jeg leste på SSB sin side så har jeg vansker med å se hvordan dette kan stemme. Jeg kan selvfølgelig ta feil, men det holder ikke for meg at du antar det om (rent subjektivt) indisiene peker i motsatt retning.

Mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
OMF skrev:
Tror neppe du har belegg for denne påstanden, altså at modellen er et rigid system uavhengig av fagpersonen som benytter det. Ut i fra hva jeg leste på SSB sin side så har jeg vansker med å se hvordan dette kan stemme. Jeg kan selvfølgelig ta feil, men det holder ikke for meg at du antar det om (rent subjektivt) indisiene peker i motsatt retning.

Mvh
Ser jeg har glemt å svare på denne.....

Som du sikkert skjønner er input i denne modellen tall som feks summen av skatter, summen av offentlig innkjøp, overføring til kommunene osv.....jeg tror ikke det spiller noen rolle hvem som legger slike tall inn i modellen. Det hadde nå vært rart om dette skulle avhenge av "operatøren"....Skjønner du har lyst til å så tvil om resultatet, men tror ikke du er på rett vei her...

mvh
OMF

Sony5600es

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2016
Antall liker
160
Torget vurderinger
10
I veldig kort trekk så er en slik modell en regnemodell som består av mange økonomiske sammenhenger uttrykt gjennom et sett matematiske funksjoner. Modag er, om jeg husker rett, en såkalt generell likevektsmodell, dvs at den tar hensyn til hvordan de økonomiske sammenhengene virker på hverandre.

Relasjoner som de mellom renter og lønnsvekst, lønnsvekst og inflasjon, lønnsvekst og eksport, lønnsvekst og kronekurs, renter og priser på eiendom etc er typiske funksjoner i en slik modell. Modellenes presisjon er varierende, men de er ofte det beste vi har for å evaluere sammenhenger i økonomien. Modag er utviklet over lang tid og er også erfaringsbasert mht den norske økonomien, så det er ikke bare ren teori heller :)

Hilsen Stian, samfunnsøkonom
Hei. Får ikke kontaktet deg via annonsen din for Creek CD spiller. Kommer ikke inn. Andre annonser ingen problem. Her må det være en feil.??

Topp Bunn