- Ble medlem
- 28.11.2002
- Innlegg
- 5.636
- Antall liker
- 397
Hvorfor er det slik att mer "eksklusivt" hifi/highend er mer påvirkelig av disse parameterene?
Ved å skifte en kabel kan selv de mest suspekte konfigurasjoner "blomstre opp", "bakgrunnen blir sortere",
"bedre prt", "bli mer luftig i toppen", "får mer slam" osv. osv...
For ikke å snakke om "matching", slik at i de fleste tilfeller spiller f.eks et effektrinn mye bedre med en
forforsterker fra en annen produsent selv om konstruktøren av effekttrinnet har utviklet en pre til dette effekttrinnet?
For ikke å snakke om hvor følsomt slik utstyr er for ytre påvirkning, f.eks mus fyllt med sand og "noise harvester" gir et hav av forskjell i lyden. I positiv retning selfølgelig.
Hva er årsaken til dette? Målinger har vist at det i beste fall er marginale forskjeller på kabler f.eks. mens rommet har svært stor innvirkning på lyden.
Men tilbake til de følsomme appratene, hva er årsaken?
Nå har det jo vist seg att den såkallte "luftige toppen" stort sett er produsert av rommet.
Kan noen forklare dette på en plausibel måte, sett fra et teknisk ståsted?
Ettersom dette er techhjørnet regner jeg med att kverulerende subjektivister holder seg unna og ikke spammer ned denne tråden.
Om de mot alle odds skulle ha en teknisk forklaring som kan dokumenteres er de selvfølgelig velkommen til å delta.
Ved å skifte en kabel kan selv de mest suspekte konfigurasjoner "blomstre opp", "bakgrunnen blir sortere",
"bedre prt", "bli mer luftig i toppen", "får mer slam" osv. osv...
For ikke å snakke om "matching", slik at i de fleste tilfeller spiller f.eks et effektrinn mye bedre med en
forforsterker fra en annen produsent selv om konstruktøren av effekttrinnet har utviklet en pre til dette effekttrinnet?
For ikke å snakke om hvor følsomt slik utstyr er for ytre påvirkning, f.eks mus fyllt med sand og "noise harvester" gir et hav av forskjell i lyden. I positiv retning selfølgelig.
Hva er årsaken til dette? Målinger har vist at det i beste fall er marginale forskjeller på kabler f.eks. mens rommet har svært stor innvirkning på lyden.
Men tilbake til de følsomme appratene, hva er årsaken?
- Er apparatene konstruert for en bestemt type kabel?
- Er apparatene rett og slett feilkonstruert?
- Eller er dette opplevelser i HAD-klassen?
Nå har det jo vist seg att den såkallte "luftige toppen" stort sett er produsert av rommet.
Kan noen forklare dette på en plausibel måte, sett fra et teknisk ståsted?
Ettersom dette er techhjørnet regner jeg med att kverulerende subjektivister holder seg unna og ikke spammer ned denne tråden.
Om de mot alle odds skulle ha en teknisk forklaring som kan dokumenteres er de selvfølgelig velkommen til å delta.