Om nye BMW X3, bakseteplass, biljournalister og konspirasjonsteorier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ja, nye BMW X3 har fått masse spalteplass siste ukene. Man kan nesten ikke ta opp et bilblad uten et bilde av X3 på forsiden. Absolutt alle skribenter slenger ut en masse ovasjoner om hvor bra den nye bilen har blitt, helt uten svakheter, ikke et eneste tidsskrift finner noe å sette fingeren på. Og det er nettopp det som jeg bare måååå ta opp:

    Jeg stilte nemlig opp på premierevisningen sammen med to av mine sønner for å se og prøve. Og du verden, det har blitt en flott bil. Ihvertfall om man skal sitte i førersetet. Jeg satt der og gliste og hadde allerede begynt å planlegge prat med en selger om hvordan jeg kunne tømme kontoen raskest mulig. Men så kikket jeg bak på eldstemann på 18 som satt rett bak meg i baksetet. Og han såg rett og slett sur ut: hans 180 cm lange kropp satt nemlig dårlig med svært dårlig støtte for lårene.
    Etter nærmere øyesyn kunne jeg ikke tro at det var sant: En ny bil i denne klassen som av samtlige journalister i pressen blir rost opp i skyene der men tilogmed skryter av enda bedre plass i baksetet. Og så lager de et makkverk av et baksete der man omtrent sitter på gulvet! :p
    Okei, ikke helt på gulvet da. Avstanden fra gulv til fremre setekant er 33 cm (jeg måtte inn dagen etter med målebånd!). Til sammenligning sitter min tre sønner minst like godt i vår Suzuki Grand Vitara 2006-modell som nå forresten er klar for utskifting. Den måler til sammenligning 36 cm. Greit, så har BMW større avstand til framsetet og dermed bedre plass for knærne, men det hjelper så lite når man er helt uten lårstøtte og melkesyra kommer krypende.....
    Sammenligner man med VW Tiguan så får nye BMW grisebank: her ligger baksetet 7 cm høyere, dvs 40 cm fra gulvet. Og Audi Q5 måler 37 cm.

    En annen ting jeg savner i BMW X3 er regulering av baksetet i lengderetningen slik som Audi Q5 og VW Tiguan. Det gjør nemlig at man kan gjøre bagasjerommet større når man ikke har noen bak og trenger litt større plass i bagasjerommet.
    En tredje ting jeg oppdaget etter prøvekjøring var at jeg med mine 190 cm satt veldig høyt, det var ikke mulig å regulere førersetet langt nok ned. Takhøyden var ikke noe problem, men jeg følte ikke at jeg hadde en god kjørestilling hvis man skulle kjøre litt aktivt (som biljournalistene kaller det….)

    Dere må ikke misforstå. Den nye BMW er en bra bil og kommer nok til å selge i bøttevis da den ligger under Audi Q5 i pris, har en fantastisk motor og gode kjøreegenskaper. Men da er det bare så utrolig trist at de ikke har tenkt på at det kanskje finnes behov for å ha personer på 180 cm i baksetet. Spesielt en så stor og dyr bil i denne klassen bør man kunne sitte godt.

    Men det er ikke det verste. Det verste er at biljournlistene er så ukritiske. Eller kanskje de ikke har oppdaget det? Kanskje de ikke har prøvd baksetet i det hele tatt? Eller kanskje de bare er pygmeer på 150 cm? ??? Eller kanskje de ikke har prøvd bilen i det hele tatt og har bare lest det som Bil-Bibelen Tyske Auto-Motor & Sport skriver og rabler ned noe i all hast rett før dead-line? Jeg bare lurer....

    Joda, jeg har den tyske AMS-testen liggende. Utførlig test med masse målinger både utvendig og plass innvendig (her hadde målemafiaen likt seg! ;D). Men det jeg stusset veldig over er at de ikke har noen rutine for å måle avstand fra fremre setekant til gulv.


    Og her er jeg ved den aller, aller verste konspirasjonsteorien:
    Nemlig at BMW-konstruktørene går blindt etter hva Auto, Motor & Sport måler når de konstruerer en ny bil; at når de skal forbedre en bilmodell plassmessig så går de blindt etter hva bladet måler. For det er vel med bil som med hifi: de fleste forbrukere prøver ikke bilen skikkelig før de bestiller. Det er nok at den som sitter med lommeboka sitter godt i bilen. Og han sitter jo som oftest i førersetet og ikke bak. Og der i førersetet så blir man jo blendet av all luksusen og statusen, det er forståelig. Det ble jeg jo selv.
    Eller er det kanskje sånn at den som er potensiell kjøper av bilen ikke har store barn? Eller er alle BMW X3-eiere under 180cm? For jeg satt jo som sagt for høyt i forsetet også?

    Ok, rett skal være rett: Jeg fant til slutt et blad som nevnte dette med setene. Et tysk offroad-blad skrev at baksetet var noe for lavt og at det nok ble gjort slik for å få et flatt bagasjeromsgulv med nedslått baksete. Samme blad nevnte også at forsetene var litt for høyt montert. Men det var altså unntaket som bekreftet regelen. Og Norske motorjournalister har ikke fått en særlig høy stjerne hos meg etter dette….
    Så jeg kommer nok ikke til å kjøpe BMW X3. Jeg vil oppsummere bilen slik: masse status, luksuriøs innvendig, gode kjøreegenskaper, fantastisk automatkasse og motor men akk så upraktisk for de som skal bruke en bil og ikke bare skal ha noe å vise seg frem i. Hva så med Audi Q5? En penere bil enn X3 utvendig, spesielt med S-line pakke eller offroad-pakke. Men den blir da over 50 tusen dyrere enn tilsvarende likt utstyrt X3. Og kjører man på dårlige veier slår ujevnheter lettere igjennom hos Q5, på dette området er faktisk VW Tiguan bedre. Og med den nye faceliften er Tiguan i offroad-utgave med DSG-girkasse blitt passe tøff for meg, ikke så pen og pyntelig men med mer praktiske løsninger. Og ikke minst over 150 tusen billigere..... ;)




    Men fin er den jo.....
     

    Vedlegg

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    He, he, nå terger du sikkert på deg en masse BMW-frelste, som jeg har inntrykk av at det er veldig mange av her på forumet. Mange som har råd til dyr hifi har vel råd til dyr BMW også.

    Personlig har jeg alltid hatt sansen for utseende til både X3 og X5, og strengt talt også X1. Ok, bakenden kan diskuteres, men det gjelder veldig mange biler i dag. X6 er jo en merkelig skapning, men kan innrømme jeg snur meg litt hver gang jeg ser en. Samtidig, jeg synes disse bilene gjør seg best i bynære strøk, OG gjerne med kvinnelig sjåfør (på handletur! - det blir skjelden feil). Det jeg prøver å si; X3 er kanskje ikke helt bilen for ditt bruk.

    At AMS ser ut til å være "sponsed by" BMW og Audi er neppe noen hemmelighet. Vi Menn har samme tendens. Autofil er faktisk det bladet jeg synes er litt nyansert i omtalen av disse merkene.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Finn M skrev:
    Ja, nye BMW X3 har fått masse spalteplass siste ukene. Man kan nesten ikke ta opp et bilblad uten et bilde av X3 på forsiden. Absolutt alle skribenter slenger ut en masse ovasjoner om hvor bra den nye bilen har blitt, helt uten svakheter, ikke et eneste tidsskrift finner noe å sette fingeren på. Og det er nettopp det som jeg bare måååå ta opp:
    Dagens motorjournalister er tannløse. Jeg leste her om dagen noen gamle bilblader fra 1983 og 1984; her var det mye kritikk ja! Om BMW 3-serie ble det sagt at den ikke akkurat var en kjøremaskin (noe de hadde helt rett i). Opel senator var umulig å føre en samtale i i høye hastigheter grunnet støy. Toyota Camry var som å kjøpe en veteranbil. etc.
    X3 er grusomt Faktisk noe med det mest inkompetente på årevis fra en Europeisk produsent. Underkanten av glasshuset ser ut som det er deformert av sin egen vekt. For å kompensere har man laget noen profiler i dørene i motfase. Selv Rodius er jo en designperle i forhold - den har jo design selv om den er stygg.
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    8
    Sted
    Akershus
    Jeg fatter bare ikke at folk vil ha sånne kvasi-offroadere når man kan kjøpe "normale" biler til lavere priser, og som er bedre på det meste.

    En BMW X3 xDrive20d med 184 hk (manuell) begynner på 571.800,-
    En BMW 320d xDrive Touring med 163 hk (manuell) begynner på 468.500,-
    En BMW 520d Touring med 163 hk (manuell) begynner på 520.200,-(ikke 4WD, dog)

    Så i forhold til en 320d stasjonsvogn med 4WD betaler man over 100.000,- mer for en X3 som er styggere, tyngre, har dårligere komfort og kjøreegenskaper, 21 ekstra hester (samme moment), noen få ekstra cm bakkeklaring, dyrere dekk og omtrent like dårlig plass.
    Latterlig.

    Dropper man firehjulstrekken kan man jaggu få en 325i Touring med en skikkelig rekkesekser bensin til omtrent samme pris som billigste X3.
    Det er noe annet enn dieselrakkelet som jeg heller ikke forstår at folk kjøper.

    Og den nye 5-serien er jo en helt annen klasse enn X3, og stadig billigere (uten 4WD).

    Jeg er forresten helt enig angående motorjournalistene. Det er altfor mange som er altfor lite kritiske.
    Nesten som enkelte hifi-blader... :)
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    JensL skrev:
    Jeg fatter bare ikke at folk vil ha sånne kvasi-offroadere når man kan kjøpe "normale" biler til lavere priser, og som er bedre på det meste.

    En BMW X3 xDrive20d med 184 hk (manuell) begynner på 571.800,-
    En BMW 320d xDrive Touring med 163 hk (manuell) begynner på 468.500,-
    En BMW 520d Touring med 163 hk (manuell) begynner på 520.200,-(ikke 4WD, dog)

    Så i forhold til en 320d stasjonsvogn med 4WD betaler man over 100.000,- mer for en X3 som er styggere, tyngre, har dårligere komfort og kjøreegenskaper, 21 ekstra hester (samme moment), noen få ekstra cm bakkeklaring, dyrere dekk og omtrent like dårlig plass.
    Latterlig.

    Dropper man firehjulstrekken kan man jaggu få en 325i Touring med en skikkelig rekkesekser bensin til omtrent samme pris som billigste X3.
    Det er noe annet enn dieselrakkelet som jeg heller ikke forstår at folk kjøper.

    Og den nye 5-serien er jo en helt annen klasse enn X3, og stadig billigere (uten 4WD).

    Jeg er forresten helt enig angående motorjournalistene. Det er altfor mange som er altfor lite kritiske.
    Nesten som enkelte hifi-blader... :)
    Det er vel smak og behag ! Det er vel fint at det finnes biler for alle ? eller ?
    Jeg solgte 3 serien min(nydelig bil) og kjøpte kvasi 4x4 for å komme inn til hytta om vinteren(ubrøytet)
    Nå går det kjempefint å kjøre inn,noe som ikke gikk med 3 serien ;D
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Nå håper jeg ikke denne tråden blir vridd mot en hets mot SUV'er. Det er faktisk de som har brukt for en (meg inkludert). Kjørte senest på søndag gjennom snøskavler som hadde blåst opp på få minutter grunnet kraftig vind på en vestlandsk riksvei hvor en BMW 3-serie hadde blitt stående, selv med firhjulstrekk, grunnet manglende bakkeklaring. Kjørte samme dag ned gårdsveien som har 18% stigning på det verste, vår hvor min Suzuki Grand Vitara med høy klaring subbet nedi men brøytet seg frem grunnet lavserie og diff.sperre.
    Og BMW 3-serie og likesinnede kan umulig ha den plassen innvendig som f.eks X3 eller for den del Tiguan, den er tross alt 20 cm lavere og det går ut over plassen.

    Dette ser man tydelig på BMW X1. Den er lengre enn f.eks VW Tiguan, men den er blitt 15 cm lavere. Dermed er den faktisk blitt verdens dyreste småbil med bakseteplass og bagasjerom som kan sammenlignes mer med en Golf. Selv førerrplassen er ikke god for meg med høyde på 190cm. Sitter faktisk like godt i en Toyota Auris... Og slikt skal man betale langt over 500 tusen for! Men, men: fin bil for de over 60 med masse penger og ungene ut av huset og som ikke trenger stor bil lenger. Men en Golf hadde gjort samme nytten. Bortsett fra litt mindre status da... ;)

    Nei, tilbake til tema: Du må ikke sammenligne Hifi-journalister med bil-journalister. Det er da man ser hvor utrolig mye høyere standard de i Fidelity har....

    Og jeg gjentar: Utrolig at man kan lage en så stor og dyr bil som nye BMW X3 og så rett og slett glemme at det måtte gå an for voksne å sitte godt i baksetet! Herregud, det er jo direkte talentløst! Og så komme unnna med det da, uten at noen i pressen skriver om det! Men man har jo gjort grundige undersøkelser om hva tyske Auto, Motor & Sport tar mål av og tilpasser seg det. En annen mulighet er at det nevnte blad, ser gjennom fingrene med det for å pushe tysk bilindustri.... Hmm....

    JensL skrev:
    Jeg fatter bare ikke at folk vil ha sånne kvasi-offroadere når man kan kjøpe "normale" biler til lavere priser, og som er bedre på det meste.

    En BMW X3 xDrive20d med 184 hk (manuell) begynner på 571.800,-
    En BMW 320d xDrive Touring med 163 hk (manuell) begynner på 468.500,-
    En BMW 520d Touring med 163 hk (manuell) begynner på 520.200,-(ikke 4WD, dog)

    Så i forhold til en 320d stasjonsvogn med 4WD betaler man over 100.000,- mer for en X3 som er styggere, tyngre, har dårligere komfort og kjøreegenskaper, 21 ekstra hester (samme moment), noen få ekstra cm bakkeklaring, dyrere dekk og omtrent like dårlig plass.
    Latterlig.

    Dropper man firehjulstrekken kan man jaggu få en 325i Touring med en skikkelig rekkesekser bensin til omtrent samme pris som billigste X3.
    Det er noe annet enn dieselrakkelet som jeg heller ikke forstår at folk kjøper.

    Og den nye 5-serien er jo en helt annen klasse enn X3, og stadig billigere (uten 4WD).

    Jeg er forresten helt enig angående motorjournalistene. Det er altfor mange som er altfor lite kritiske.
    Nesten som enkelte hifi-blader... :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.231
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke studert nye X3, men sammenlignet en gang forrige generasjon X3 vs. X5, og det var bare centimetre som skilte på den totale lengden, men baksetet i X3 var plassert helt dustete langt fram. Det virket som om det utelukkende var blitt gjort for at X3 skulle ha dårligere bakseteplass som X5. Om jeg ikke husker helt feil, så hadde gamle X3 dermed lengre bagasjerom enn X5.

    torem skrev:
    At AMS ser ut til å være "sponsed by" BMW og Audi er neppe noen hemmelighet.
    Jeg trodde det stod for "Audi, Mercedes und Sport". :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke helt at baksetet plager folk så mye. Vi kjøper da biler som passer til vår bruk, istedenfor å åkke oss over hvor dårlig de bilene vi ikke vil velge egner seg. Det er ingenting galt med dårlig plass for de som ikke trenger plass. Kjøp en bil som passer til bruken istedenfor å slakte de som ikke gjør det. Merkelig diskusjon, spør du meg.

    Men jeg er helt enig i at det er litt dust å bruke mye penger på dårligere bil. Den ekstra bakkeklaringen er det får som trenger her til lands. Men for de som trenger det så eksisterer det alternativer. Selv har jeg kjørt/hatt to SUV-er. Bagasjeplassen i Tahoe var glimrende, men jeg må innrømme at vår Pajero med kort hjulbase hadde ekstremt begrenset bagasjeplass i forhold til hva jeg forventet. Ikke rart det er en jentebil i Uganda. Den er jo beregnet på små handleturer på kjøpesenteret.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    baluba skrev:
    Skjønner ikke helt at baksetet plager folk så mye.
    Nei, det er vel fordi du så sjelden sitter der, det! ;D

    baluba skrev:
    Vi kjøper da biler som passer til vår bruk, istedenfor å åkke oss over hvor dårlig de bilene vi ikke vil velge egner seg. Det er ingenting galt med dårlig plass for de som ikke trenger plass. Kjøp en bil som passer til bruken istedenfor å slakte de som ikke gjør det. Merkelig diskusjon, spør du meg.
    Nei, kanskje det er bare meg, men jeg trodde at det var sånn at de som ikke hadde behov for mye plass, kjøpte en liten bil. Mens de som har famlie med tre store barn (slik som jeg har), kjøper stor bil. For meg virker det logisk ihvertfall....
    Men jeg har kanskje misforstått, ihvertfall hvis man skal følge BMW sin filosofi og BMW X3. Den er øyensynlig ikke beregnet på den kundegruppe som jeg er i.

    Du spør om hvorfor jeg lager baluba, Baluba? Da har du ikke fått med deg poenget mitt. En ting er at jeg faktisk møtte opp på premierevisningen med pengeboka klar og var faktisk svært nær å skrive kontrakt. BMW er nemlig fantastisk på mange måter, bla med en super motor og gode kjøreegenskaper. Det er derfor at skuffelsen blir så stor når jeg oppdager at bilen ikke er praktisk i det hele tatt for meg og mine.
    Men grunnen til min utblåsning er hva som blir skrevet av bil-journalistene. Enten så gjør de ikke jobben sin og mangler innsikt i hva de skriver om. Eller så er de kjøpt og betalt. Velg det som passer....
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Voff skrev:
    X3 er grusomt Faktisk noe med det mest inkompetente på årevis fra en Europeisk produsent. Underkanten av glasshuset ser ut som det er deformert av sin egen vekt. For å kompensere har man laget noen profiler i dørene i motfase. Selv Rodius er jo en designperle i forhold - den har jo design selv om den er stygg.
    Utseende og hva man synes om det er en subjektiv greie. Jeg syntes nye X3 faktisk var en flott bil. Helt til jeg prøvde den. Nå er jeg mer enig med deg.

    Så hva man føler for utseendet har derfor også noe med hva bilen utstråler å gjøre. Og for meg utstråler den ikke de rette tingene: pen og pyntelig, lite praktisk. Ikke den bilen man får lyst å slenge åtte sekker med jord inni. Eller en påhengsmotor. Eller fester på hengeren for å kjøre et lass med sand. Eller setter seg inni med skitten kjeledress. ::)
    Nei, den er nok mer til pynt. Og er man familiefar til noe annet enn små barn så må man være en stor egoist som setter seg selv, god motor og kjøreegenskaper foran komfort for resten av familien. For skal man på langtur så kommer krampa fort i lårene i baksetet.
    Det må faktisk oppleves for at man skal forstå det.... Min verste opplevelse sånn var de tre timene jeg måtte sitte i lasterommet på en Hercules på vei fra Bardufoss til Værnes. Uten lårstøtte og uten mulighet for å endre sittestilling så merkes det.... ;D
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Finn M skrev:
    Det må faktisk oppleves for at man skal forstå det.... Min verste opplevelse sånn var de tre timene jeg måtte sitte i lasterommet på en Hercules på vei fra Bardufoss til Værnes. Uten lårstøtte og uten mulighet for å endre sittestilling så merkes det.... ;D
    Vet ikke helt hvordan statusen er for Herc-en nå for tida, men da jeg var ung måtte alle sitte i lasterommet mellom Værnes og Bardufoss (verst var det hvis du skulle fly Værnes-Bergen, for da måtte du sitte på via Bardufoss :)) Men fryktelig ot dette da. Bakseteplassen i X3 kan da umulig være SÅ ille. Er vel bare at vi stiller litt høyere krav nå enn før.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Har sittet på med en kollega Bergen - Ål i baksetet i den utgåtte X3. Håper jeg aldri må igjen. Var sliten i kroppen etter den turen. Du sitter alt for lavt og sitteputene bak er faktisk i følge målingene 4cm kortere en i min mors nye Golf MK6. Kan dessverre virke som den nye er like dårlig. Ganske tragisk med tanke på størrelseforskjellen på disse bilene.

    Det kan virke som baksete ikke er noen høgprioritering i 1serie,3serie,X1 og X3 hos BMW. Modellene over disse er dog svært så komfortable i baksetet. Min far som bor i UK har en 2003 E39 M5 og der trives jeg fint, selv med dens stive oppsett.
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    8
    Sted
    Akershus
    tdbil skrev:
    Det er vel smak og behag ! Det er vel fint at det finnes biler for alle ? eller ?
    Jeg solgte 3 serien min(nydelig bil) og kjøpte kvasi 4x4 for å komme inn til hytta om vinteren(ubrøytet)
    Nå går det kjempefint å kjøre inn,noe som ikke gikk med 3 serien ;D
    Sant nok, smak og behag er ikke lett å diskutere. :)
    Men økonomi derimot...

    Det er sikkert noen som "trenger" 4WD noen turer til hytta om vinteren, men mon tro om ikke en 3-serie xDrive hadde kommet seg fram de fleste gangene.
    Forskjellen i bakkeklaring mellom en 320 og X3 er visst ca. 7-8 cm. Ikke allverdens.

    Jeg hadde selv en Subaru Legacy stasjonsvogn. Den hadde en bakkeklaring på 15 cm, da er det bare 5 cm i forskjell til en X3, og de fleste andre SUV'er.
    Den hadde ihvertfall ingen problemer med å brøyte seg fram i dyp snø, samtidig som kjøreegenskaper og komfort er som en vanlig bil.
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    8
    Sted
    Akershus
    Finn M skrev:
    Nå håper jeg ikke denne tråden blir vridd mot en hets mot SUV'er. Det er faktisk de som har brukt for en (meg inkludert). Kjørte senest på søndag gjennom snøskavler som hadde blåst opp på få minutter grunnet kraftig vind på en vestlandsk riksvei hvor en BMW 3-serie hadde blitt stående, selv med firhjulstrekk, grunnet manglende bakkeklaring. Kjørte samme dag ned gårdsveien som har 18% stigning på det verste, vår hvor min Suzuki Grand Vitara med høy klaring subbet nedi men brøytet seg frem grunnet lavserie og diff.sperre.
    Neida, hets skal vi klare oss uten, men litt folkeopplysning skader ikke. :)
    Det er dessverre mange som er hellig overbevist om at en SUV er det eneste som gjelder, og tenker ikke på faktisk behov, kjøremønster og økonomi.

    Noen har sikkert bruk for 5-7 cm mer bakkeklaring og 4WD innimellom, men de aller fleste hadde greid seg veldig fint uten.
    Den ekstra bakkeklaringen koster ikke bare penger, men gjør også at tyngdepunktet blir høyere og man må kompensere med heftigere stabstag og fjærer som igjen går utover komfort, vekt og forbruket.

    Finn M skrev:
    Og BMW 3-serie og likesinnede kan umulig ha den plassen innvendig som f.eks X3 eller for den del Tiguan, den er tross alt 20 cm lavere og det går ut over plassen.
    En 320d Touring er ca.12 cm kortere enn en X3, så litt dårligere plass er det nok.
    Men jeg fant ikke noen sammenlikningstall angående bakseteplassen i de to. Det er jo ikke sikkert det er så stor forskjell der.

    Men for ca. samme pris som X3 kan man få en 5-serie Touring, og den er over 25 cm lengre enn X3'en igjen... :)
    Så om man ikke absolutt må ha 4WD for å ploge seg til hytta et par ganger i året, så burde en 5-serie være rimelig aktuell.

    Finn M skrev:
    Nei, tilbake til tema: Du må ikke sammenligne Hifi-journalister med bil-journalister. Det er da man ser hvor utrolig mye høyere standard de i Fidelity har....
    Hehe...sant nok. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    JensL skrev:
    Jeg fatter bare ikke at folk vil ha sånne kvasi-offroadere når man kan kjøpe "normale" biler til lavere priser, og som er bedre på det meste.
    Kunne ikke vært mer enig! 8)
    I tillegg er 9 av 10 biler som har kjørt av veien og står i grøfta en SUV.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Finn M skrev:
    Nå håper jeg ikke denne tråden blir vridd mot en hets mot SUV'er. Det er faktisk de som har brukt for en (meg inkludert). Kjørte senest på søndag gjennom snøskavler som hadde blåst opp på få minutter grunnet kraftig vind på en vestlandsk riksvei hvor en BMW 3-serie hadde blitt stående, selv med firhjulstrekk, grunnet manglende bakkeklaring.
    Det der hører man stadig, til og med i London og i Florida, men det tror jeg ingenting på. Jeg har kjørt siden 1980 i Nord-Norge der det er vinter og har ennå til gode å stå fast på offentlig vei selv om jeg ikke har firehjulstrekk. Jeg kjører til og med piggfritt!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Voff skrev:
    JensL skrev:
    Jeg fatter bare ikke at folk vil ha sånne kvasi-offroadere når man kan kjøpe "normale" biler til lavere priser, og som er bedre på det meste.
    Kunne ikke vært mer enig! 8)
    I tillegg er 9 av 10 biler som har kjørt av veien og står i grøfta en SUV.
    Ikke overraskende, siden 9 av 10 med 4x4 ikke kan kjøre biler med 4x4.
     

    X-hilarate

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2010
    Innlegg
    228
    Antall liker
    10
    Uansett om man trenger både ditt og datt, så synes jeg det er helt fortreffelig og sette seg inn
    i en bil og ikke ned.

    Og nei, jeg er ikke skrøpelig, gammel og/eller lat ;)

    Det finnes faktisk folk som ikke trenger bil i det hele tatt, men de har det likevel....og det er gjerne en stor SUV også.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Voff skrev:
    Finn M skrev:
    Nå håper jeg ikke denne tråden blir vridd mot en hets mot SUV'er. Det er faktisk de som har brukt for en (meg inkludert). Kjørte senest på søndag gjennom snøskavler som hadde blåst opp på få minutter grunnet kraftig vind på en vestlandsk riksvei hvor en BMW 3-serie hadde blitt stående, selv med firhjulstrekk, grunnet manglende bakkeklaring.
    Det der hører man stadig, til og med i London og i Florida, men det tror jeg ingenting på. Jeg har kjørt siden 1980 i Nord-Norge der det er vinter og har ennå til gode å stå fast på offentlig vei selv om jeg ikke har firehjulstrekk. Jeg kjører til og med piggfritt!
    Så bor du heller ikke i Geiranger og må kjøre Ørneveien vinterstid.... Du får komme og bli med meg en tur Voffern'! Kanskje jeg kan by på et snøras eller to over veien også... ;D ;D ;D

    I forrige uke hadde det ikke dugd med vanlig SUV heller. Da var det godt å ha Suzuki med lavgir og diff.sperrer. Jeg måtte nemlig bryte meg opp den 300 meter lange, svingete og bratte gårdsveien (20 graders stigning) til hovedveien i en halvmeter løssnø med is under, veien var nemlig ikke brøytet. Med vanlig firhjulstrekk hadde man ikke kommet av flekken: på vanlig høygir ble motoren kvælt ganske så fort.

    En historie til til dere byfolk: ;D
    For to uker siden hadde naboen glidd sidelengs av veien (våt speilblank is) og havnet med fronten av bilen oppe på en murkant. Venstre forhjul stod ca en meter opp fra bakken mens muren befant seg midt under motoren (en Golf st.vogn). Har dratt løs mange biler før, men denne gang var det som sagt speilblank is med rennende vann på (et par plussgrader) som dekket hele veien. Umulig å finne en isfri liten flekk... Trodde ikke jeg hadde en sjans men ville forsøke likevel.
    Vi fant en sekk med sand, strødde veien der hjulene skulle være, jeg rigget bak på sanden og dro Golfen av muren! Yessss! 8)


    Ps: et bilde fra sist søndag. Som dere ser fint vær så vi tok oss en søndagstur for å fotografere litt. :)
    Bare synd med denne vinden som hadde borti storm i kastene. Og når kastene kom var det ikke mulig å se mange cm foran vindusviskeren! Det førte til lumske forhold da veien fort kunne blåse igjen: det var ikke sikkert veien var åpen når vi skulle kjøre ned fra fjellet igjen, tørr snø kan flytte fort på seg. Dette bildet er tatt i et opphold mellom bygene, det var som sagt egentlig fint vær. Men man skjønner tegningen likevel vil jeg tro. Spesielt hvis jeg sier at f.eks den brøytekanten (ca 3 meters høyde?) til venstre på veien består stort sett av snø som har blåst vannrett og ikke falt ned loddrett....

    Pps: Når man tenker på at denne bilen, en Suzuki har 21 cm bakkeklaring, og sammenligner det med snøskavlene på 3 meter: Ville man da kjørt rundt neste sving med en Audi A6 quattro med bakkeklaring på det halve? Det er nå da litt mer safe med 21 cm. Selv om man ikke blir særlig høy i hatten av det heller....
     

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er en av de som har ventet en stund på X3, og når den kom så var det avgårde å sjekke den sporenstraks. Dette er en stund siden. Har jeg kjøpt en X3. Nope. Vil heller vente litt til og ha en X5.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Loevhagen skrev:
    Jeg er en av de som har ventet en stund på X3, og når den kom så var det avgårde å sjekke den sporenstraks. Dette er en stund siden. Har jeg kjøpt en X3. Nope. Vil heller vente litt til og ha en X5.
    X5 er en fin bil det. Men så har jeg ikke målt baksetehøyden ennå..! ;D

    Litt mer opp-topic: her er forresten et bilde til fra søndag:
    Det var et par sekunder mellom bygene og da slengte jeg opp kamera og fikk tatt et bilde av bonden som bor i et av husene i bakgrunnen. Selv om det er riksvei så stoler ikke folk som bor her på at brøytebilen vil klare å holde veien åpen. Så derfor trør man til i beste sunnmørsånd selv! 8)

    Enkelte år har faktisk snøskavlene rundt husene i bakgrunnen vært like høye som hustakene.
    Men oppe på toppen av fjellet kan faktisk brøytekantene bli mye høyere: opp til 10 meter på enkelte ekstreme steder. Og det er som sagt snø som blåser vannrett som skaper de store høydene.
    Da forstår man kanskje at en vei fort kan blåse igjen....
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De veier en brøytebil ikke klarer å holde åpen er de samme veier jeg definitivt ikke hadde kjørt. Så for meg er en helt vanlig 4WD evig tilstrekkelig. Jeg har forresten kjørt RWD i samme fylke som deg i årtier uten å noen gang ha støtt på denne problemstillingen.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har siste versjon X5. Det er denne man skal ha ved behov for god plass både fremme og bak, hvis man da ønsker en kvasi-suv som noen kaller det. Jeg synes bilen er nær fullkommen, men hadde nok heller gått for den nye 5-serien, touring og x-drive hvis jeg skulle byttet i 2011. Mest av alt fordi den er siste skrik, akkurat som X3.

    Hadde jeg skulle hatt en bil i X3-klassen i dag må jeg nok dessverre innrømme at jeg hadde kjøpt Volvo XC60. Jeg synes Tiguan ser kjip ut og Q5 litt kjedelig. En annen bil å se på er Mercedes GLK, som jeg helt subjektivt synes er stygg, men som sikkert er en god bil.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    larkrla skrev:
    Hadde jeg skulle hatt en bil i X3-klassen i dag må jeg nok dessverre innrømme at jeg hadde kjøpt Volvo XC60. Jeg synes Tiguan ser kjip ut og Q5 litt kjedelig. En annen bil å se på er Mercedes GLK, som jeg helt subjektivt synes er stygg, men som sikkert er en god bil.
    Enig i hvert eneste ord. :) X5 som 7-seter hadde vært det ultimate for min del. Men, men.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Ikke for at jeg synes den er noe spesiell pen, men Tiguan kommer i ny drakt (facelift) alt til sommeren.
    Men strengtatt konkurerer den jo ikke med X3. Det er vel Audi Q5 som står for fra VAG gruppen.
    En litt ousider til X5, men med bedre terreng egenskaper er nye Toureg. Den leveres med senterdiff og lavgir.
    X5 kjører dog nok sikkert bedre på vanlig vei en nye Toureg?

    Under er nyeste Tiguan. Ikke vakker imo, men hver sin smak. Den selger vel uansett som rykende ferskt varmt brød her hjemme ::)
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    larkrla skrev:
    Hadde jeg skulle hatt en bil i X3-klassen i dag må jeg nok dessverre innrømme at jeg hadde kjøpt Volvo XC60. Jeg synes Tiguan ser kjip ut og Q5 litt kjedelig. En annen bil å se på er Mercedes GLK, som jeg helt subjektivt synes er stygg, men som sikkert er en god bil.
    Enig i hvert eneste ord. :) X5 som 7-seter hadde vært det ultimate for min del. Men, men.
    Det er godt at smaken er så forskjellig, det gir oss mangfold. Som en av de som har prøvd både nye X3 og XC60 lenge og vel, også på Oppdalsfjellene, så noterer jeg meg klart for en kontra; X3 er i min smak (som ikke engang liker SUV'er) en mye bedre bil enn XC60på alle de ting som betyr noe for meg. Har ikke sjekket bakseteplass dog, da jeg ikke har noen særskilte behov der (små barn).
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    X-hilarate skrev:
    hifiguru skrev:
    450.000 for stooor st.v med 4x4 dsg og ekstra bakkeklaring

    http://www.ta.no/motor/article5486302.ece

    Apropos bakseteplass:

    I tillegg til at bagasjerommet er GIGANTISK! Sannelig ikke værst...
    Nåvel, ingenting vokser inn i himmelen hverken når det gjelder biler eller hifi. Skoda er sikkert bra det, men direkte premium blir det neppe. F.eks. er nok støynivået i kupeen et hakk høyere enn i en BMW. Rister og skrangler litt mere gjør det sikkert også. Men at det er MYE bil for pengene er det lite tvil om.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    torem skrev:
    X-hilarate skrev:
    hifiguru skrev:
    450.000 for stooor st.v med 4x4 dsg og ekstra bakkeklaring

    http://www.ta.no/motor/article5486302.ece

    Apropos bakseteplass:
    I tillegg til at bagasjerommet er GIGANTISK! Sannelig ikke værst...
    Nåvel, ingenting vokser inn i himmelen hverken når det gjelder biler eller hifi. Skoda er sikkert bra det, men direkte premium blir det neppe. F.eks. er nok støynivået i kupeen et hakk høyere enn i en BMW. Rister og skrangler litt mere gjør det sikkert også. Men at det er MYE bil for pengene er det lite tvil om.
    Superben ligner svært på Passat i oppførselen på veien imo. Altså komfortabel og en veldig forutsigbar understyrer. Absolutt godkjent støynivåer i forhold til mye annet på markedet, men premium nivået er det ikke. Det har VAG konsernet overlatt Audi til. Eller VAGs beste bevarte hemmelighet Passat CC. Den er en utrolig støysvak og komfortabel bil til prisen. Tyske Auto Und Sport trodde vel knapt at måleutstyret fungerte riktig når den målte «bare» 3 db høyere i kupéstøy i forhold til en flunka ny Mercedes S klasse i 250km/h på Autobahn. Har kjørt Passat CC (Bensin) og den er svært svært tyst. Men nå er jeg langt langt ute på off-topic vidda her..
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    For halvannet år siden testet jeg litt mellomstore SUV-er. Prøvde XC60 og Subaru Forester. Testet baksetet på RAV4 og kikket rundt i og utenfor en CR-V. Både Forester og CTR-V så ut til å ha meget god bakseteplass. Firehjulstrekksystemet er vel best på Subaru, så det burde kanskje være en bil å prøve? Vi tok den på langtur, og den føltes like komfortabel som en Passat. Er ikke så sikker på at XC60 var mer komfortabel, kanskje var den til og med mindre behagelig. Men den er i mine øyne den peneste SUV-en på markedet.

    Apropos biljournalistikk: Jeg har en viss forståelse for at alt ikke blir testet, bakseteplass for store voksne har kanskje ikke vært prio nummer en. Kanskje burde de ha nevnt det - og tatt en sjekk der også. Men jeg tror det er litt tynt grunnlag å dømme yrkesgruppen på.

    PS! Litt usikker på bakkeklaringen, men det finnes jo stasjonsvogner med høyere bakkeklaring, som Octavia Scout, Outback fra Subaru osv. Kan være gode alternativer om bakkeklaringen er like god som på SUVene. I motsetning til en del andre her, skjønner jeg godt at trådstarter vil ha, og har behov, for skikkelig klaring.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    De fleste biler er i dag så støysvake at veiens beskaffenhet og jålete lavprofildekk forårsaker mer støy enn motor og drivverk.

    På god vei er min Superb med diesel helt på høyde med det aller meste, i by er den faktisk bedre enn den siste Rolls Royce Silver Spur jeg kjørte i, den hadde minst like god benplass i baksetet og bedre bagasjeplass!

    Men betyr det noe at det står Skoda på emblemet og ikke Audi hjelper det selvsagt ikke noe hvor god bilen enn er. Det vi bare må innse er at folk ikke kjøper bil med hodet, her er det følelser med i spillet. Er det en X3 Ola har lyst på hjelper det ikke å komme drassende med andre biler som på sett og vis kan være bedre, da er det X3 man vil ha og forhåpentligvis ender da også Ola med å kjøpe en X3! Får håpe det i allefall. Tenk bare så kjedelig det ville bli om alle kjøpte den samme snusfornuftige bilen alle mann!




    Begge de avbildede X3 er til salgs. Demobiler med mye utstyr ! ;D Men selvsagt DYRT ! Smaker det så koster det. ;D
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Synes den har blitt ganske pen, myyyye penere enn forgjengeren som så ut som hadde blitt customisert av Jeremy Clarkson :-X
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Loevhagen skrev:
    larkrla skrev:
    Hadde jeg skulle hatt en bil i X3-klassen i dag må jeg nok dessverre innrømme at jeg hadde kjøpt Volvo XC60. Jeg synes Tiguan ser kjip ut og Q5 litt kjedelig. En annen bil å se på er Mercedes GLK, som jeg helt subjektivt synes er stygg, men som sikkert er en god bil.
    Enig i hvert eneste ord. :) X5 som 7-seter hadde vært det ultimate for min del. Men, men.
    Det er godt at smaken er så forskjellig, det gir oss mangfold. Som en av de som har prøvd både nye X3 og XC60 lenge og vel, også på Oppdalsfjellene, så noterer jeg meg klart for en kontra; X3 er i min smak (som ikke engang liker SUV'er) en mye bedre bil enn XC60på alle de ting som betyr noe for meg. Har ikke sjekket bakseteplass dog, da jeg ikke har noen særskilte behov der (små barn).

    Jeg har også kjørt dem begge, og hadde også gått for X3 hvis ikke plassbehovet hadde vært som det er. Og Finn M har nettopp plass som utgangspunkt for tråden. Mëd to små er det ikke måte på hvor mye man må ha med seg når man er ute på tur. Det hender faktisk at jeg synes X5 en kunne vært litt større også. Når ungene blir litt større er jeg tilbake i 5-serie tenker jeg.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    digiman skrev:
    Ikke for at jeg synes den er noe spesiell pen, men Tiguan kommer i ny drakt (facelift) alt til sommeren.
    Men strengtatt konkurerer den jo ikke med X3. Det er vel Audi Q5 som står for fra VAG gruppen.
    En litt ousider til X5, men med bedre terreng egenskaper er nye Toureg. Den leveres med senterdiff og lavgir.
    X5 kjører dog nok sikkert bedre på vanlig vei en nye Toureg?

    Under er nyeste Tiguan. Ikke vakker imo, men hver sin smak. Den selger vel uansett som rykende ferskt varmt brød her hjemme ::)
    Ja, og en av de som kjøper nye Tiguan blir vel til slutt og sist meg! ;)
    Jeg kommer til å ofre lavgir og sperre i forhold til 7-trinns DSG, bedre fjæring og mer personbil kjøreegenskaper og mindre støy i forhold til Suzuki Grand Vitara som jeg har i dag.
    Tiguan er 15 cm kortere utvendig enn f.eks X3, men kan skyve deler eller hele baksetet fremover opp til 20 cm dersom man trenger mer bagasjeplass og ikke har hele baksetet fullt med langfotinger. I praksis så er da plassen innvendig jevnbyrdig og med et mye bedre baksete enn X3. Og så sparer man 150 tusen.

    Audi Q5 mer etter min mening kanskje den peneste bilen i klassen, men da må man velge S-line eksteriør (se bilde under):
    Men ekstrautstyret er alt for dyrt i Q5, med nødvendig utstyr blir den til slutt ca 200 tusen dyrere enn nye Tiguan (DSG, Xenon, skinn sportsseter, bluetooth, park.sensor + ryggekamera, variable støtdempere, Navi og panoramasoltak). Og hvis man skal tro motorjournalistene, har ikke testet ut selv, så har Audi Q5 en noe mer uharmonisk fjæring der ujevnheter på dårlig vei slår lettere gjennom enn hos Tiguan og X3. X3 blir også en 50 tusen billigere enn Q5 med samme utstyr som nevnt over. Så har jeg sagt noe positivt om X3 også... ;)

    Dersom jeg hadde vunnet i Lotto så hadde det derimot blitt en Touareg. Lavgir, sperre og luftfjæring som gjør at man kan justere bakkeklaringen etter behov hadde vært snacks...! ;)
     

    Vedlegg

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Synes X3 er blitt veldig pen, det er vel ikke mange biler som er tiltenkt 3 voksne i baksetet? Tror aldri det har vært BMWs intensjon heller.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man betaler mye for den berømte premiumfølelsen ja, og med mindre man har et ekstremt statusbehov er jeg sterkt i tvil om det er verdt det. Jeg har kjørt en nabos nye 120 HK diesel A4 stasjonsvogn med skrapet utstyrspakke - og også en av mine bestevenners 2 år gamle Mondeo stasjonsvogn med 140 HK 2 liter diesel, skinn interiør og automat, samt ellers godt med utstyr. I tillegg er det en markert større bil. Samme pris gitt......

    A4 er penere (smak og behag), og jeg skulle ønske Ford hadde VAGs DSG kasse, men ellers er jeg ikke i tvil. No way at Audi har en kvalitetsutførelse som matcher prisforskjellen. Litt kvalitetsfølelse på interiøret - kanskje - men ellers er det bare innpakking, merkevarebygging og appel til snobben i oss som forsvarer innkjøp av Audien....
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    erato skrev:
    Man betaler mye for den berømte premiumfølelsen ja, og med mindre man har et ekstremt statusbehov er jeg sterkt i tvil om det er verdt det. Jeg har kjørt en nabos nye 120 HK diesel A4 stasjonsvogn med skrapet utstyrspakke - og også en av mine bestevenners 2 år gamle Mondeo stasjonsvogn med 140 HK 2 liter diesel, skinn interiør og automat, samt ellers godt med utstyr. I tillegg er det en markert større bil. Samme pris gitt......
    Enig i mye Erato.
    Men det er strengtatt ikke så vanlig å kjøpe en så ribbet og motorsvak bil i det segmentet, som en A4 tilhører.
    Sannsynligvis hadde deres nabo fått mye mere for pengene ved å velge en godt utstyrt Passat til samme pris. Men som du er inne på, noen vil bare ha disse 4 ringene i grillen ::)
    Forøvrig synes jeg de Mondeoene TDCI vi har her på jobben her er fine og kjøre sett bort fra diesel skranglet, men interiøret er langt ifra noen ny Audi. Der knirker det og det hele har en billig bling bling playstation utseende.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er samme grunnpris på audi a4 og mondeo med de motorene du skisserer.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Å sette seg inn i en ny mondeo fra en ny a4 er en nedtur. En kollega av meg syntes det samme og han er mondeo eier.

    Motoren høres også ut som den er en hel generasjon gammel i forhold men den er forholdsvis sprek.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn