Ja, nye BMW X3 har fått masse spalteplass siste ukene. Man kan nesten ikke ta opp et bilblad uten et bilde av X3 på forsiden. Absolutt alle skribenter slenger ut en masse ovasjoner om hvor bra den nye bilen har blitt, helt uten svakheter, ikke et eneste tidsskrift finner noe å sette fingeren på. Og det er nettopp det som jeg bare måååå ta opp:
Jeg stilte nemlig opp på premierevisningen sammen med to av mine sønner for å se og prøve. Og du verden, det har blitt en flott bil. Ihvertfall om man skal sitte i førersetet. Jeg satt der og gliste og hadde allerede begynt å planlegge prat med en selger om hvordan jeg kunne tømme kontoen raskest mulig. Men så kikket jeg bak på eldstemann på 18 som satt rett bak meg i baksetet. Og han såg rett og slett sur ut: hans 180 cm lange kropp satt nemlig dårlig med svært dårlig støtte for lårene.
Etter nærmere øyesyn kunne jeg ikke tro at det var sant: En ny bil i denne klassen som av samtlige journalister i pressen blir rost opp i skyene der men tilogmed skryter av enda bedre plass i baksetet. Og så lager de et makkverk av et baksete der man omtrent sitter på gulvet!
Okei, ikke helt på gulvet da. Avstanden fra gulv til fremre setekant er 33 cm (jeg måtte inn dagen etter med målebånd!). Til sammenligning sitter min tre sønner minst like godt i vår Suzuki Grand Vitara 2006-modell som nå forresten er klar for utskifting. Den måler til sammenligning 36 cm. Greit, så har BMW større avstand til framsetet og dermed bedre plass for knærne, men det hjelper så lite når man er helt uten lårstøtte og melkesyra kommer krypende.....
Sammenligner man med VW Tiguan så får nye BMW grisebank: her ligger baksetet 7 cm høyere, dvs 40 cm fra gulvet. Og Audi Q5 måler 37 cm.
En annen ting jeg savner i BMW X3 er regulering av baksetet i lengderetningen slik som Audi Q5 og VW Tiguan. Det gjør nemlig at man kan gjøre bagasjerommet større når man ikke har noen bak og trenger litt større plass i bagasjerommet.
En tredje ting jeg oppdaget etter prøvekjøring var at jeg med mine 190 cm satt veldig høyt, det var ikke mulig å regulere førersetet langt nok ned. Takhøyden var ikke noe problem, men jeg følte ikke at jeg hadde en god kjørestilling hvis man skulle kjøre litt aktivt (som biljournalistene kaller det .)
Dere må ikke misforstå. Den nye BMW er en bra bil og kommer nok til å selge i bøttevis da den ligger under Audi Q5 i pris, har en fantastisk motor og gode kjøreegenskaper. Men da er det bare så utrolig trist at de ikke har tenkt på at det kanskje finnes behov for å ha personer på 180 cm i baksetet. Spesielt en så stor og dyr bil i denne klassen bør man kunne sitte godt.
Men det er ikke det verste. Det verste er at biljournlistene er så ukritiske. Eller kanskje de ikke har oppdaget det? Kanskje de ikke har prøvd baksetet i det hele tatt? Eller kanskje de bare er pygmeer på 150 cm? ??? Eller kanskje de ikke har prøvd bilen i det hele tatt og har bare lest det som Bil-Bibelen Tyske Auto-Motor & Sport skriver og rabler ned noe i all hast rett før dead-line? Jeg bare lurer....
Joda, jeg har den tyske AMS-testen liggende. Utførlig test med masse målinger både utvendig og plass innvendig (her hadde målemafiaen likt seg! ;D). Men det jeg stusset veldig over er at de ikke har noen rutine for å måle avstand fra fremre setekant til gulv.
Og her er jeg ved den aller, aller verste konspirasjonsteorien:
Nemlig at BMW-konstruktørene går blindt etter hva Auto, Motor & Sport måler når de konstruerer en ny bil; at når de skal forbedre en bilmodell plassmessig så går de blindt etter hva bladet måler. For det er vel med bil som med hifi: de fleste forbrukere prøver ikke bilen skikkelig før de bestiller. Det er nok at den som sitter med lommeboka sitter godt i bilen. Og han sitter jo som oftest i førersetet og ikke bak. Og der i førersetet så blir man jo blendet av all luksusen og statusen, det er forståelig. Det ble jeg jo selv.
Eller er det kanskje sånn at den som er potensiell kjøper av bilen ikke har store barn? Eller er alle BMW X3-eiere under 180cm? For jeg satt jo som sagt for høyt i forsetet også?
Ok, rett skal være rett: Jeg fant til slutt et blad som nevnte dette med setene. Et tysk offroad-blad skrev at baksetet var noe for lavt og at det nok ble gjort slik for å få et flatt bagasjeromsgulv med nedslått baksete. Samme blad nevnte også at forsetene var litt for høyt montert. Men det var altså unntaket som bekreftet regelen. Og Norske motorjournalister har ikke fått en særlig høy stjerne hos meg etter dette .
Så jeg kommer nok ikke til å kjøpe BMW X3. Jeg vil oppsummere bilen slik: masse status, luksuriøs innvendig, gode kjøreegenskaper, fantastisk automatkasse og motor men akk så upraktisk for de som skal bruke en bil og ikke bare skal ha noe å vise seg frem i. Hva så med Audi Q5? En penere bil enn X3 utvendig, spesielt med S-line pakke eller offroad-pakke. Men den blir da over 50 tusen dyrere enn tilsvarende likt utstyrt X3. Og kjører man på dårlige veier slår ujevnheter lettere igjennom hos Q5, på dette området er faktisk VW Tiguan bedre. Og med den nye faceliften er Tiguan i offroad-utgave med DSG-girkasse blitt passe tøff for meg, ikke så pen og pyntelig men med mer praktiske løsninger. Og ikke minst over 150 tusen billigere.....
Men fin er den jo.....
Jeg stilte nemlig opp på premierevisningen sammen med to av mine sønner for å se og prøve. Og du verden, det har blitt en flott bil. Ihvertfall om man skal sitte i førersetet. Jeg satt der og gliste og hadde allerede begynt å planlegge prat med en selger om hvordan jeg kunne tømme kontoen raskest mulig. Men så kikket jeg bak på eldstemann på 18 som satt rett bak meg i baksetet. Og han såg rett og slett sur ut: hans 180 cm lange kropp satt nemlig dårlig med svært dårlig støtte for lårene.
Etter nærmere øyesyn kunne jeg ikke tro at det var sant: En ny bil i denne klassen som av samtlige journalister i pressen blir rost opp i skyene der men tilogmed skryter av enda bedre plass i baksetet. Og så lager de et makkverk av et baksete der man omtrent sitter på gulvet!
Okei, ikke helt på gulvet da. Avstanden fra gulv til fremre setekant er 33 cm (jeg måtte inn dagen etter med målebånd!). Til sammenligning sitter min tre sønner minst like godt i vår Suzuki Grand Vitara 2006-modell som nå forresten er klar for utskifting. Den måler til sammenligning 36 cm. Greit, så har BMW større avstand til framsetet og dermed bedre plass for knærne, men det hjelper så lite når man er helt uten lårstøtte og melkesyra kommer krypende.....
Sammenligner man med VW Tiguan så får nye BMW grisebank: her ligger baksetet 7 cm høyere, dvs 40 cm fra gulvet. Og Audi Q5 måler 37 cm.
En annen ting jeg savner i BMW X3 er regulering av baksetet i lengderetningen slik som Audi Q5 og VW Tiguan. Det gjør nemlig at man kan gjøre bagasjerommet større når man ikke har noen bak og trenger litt større plass i bagasjerommet.
En tredje ting jeg oppdaget etter prøvekjøring var at jeg med mine 190 cm satt veldig høyt, det var ikke mulig å regulere førersetet langt nok ned. Takhøyden var ikke noe problem, men jeg følte ikke at jeg hadde en god kjørestilling hvis man skulle kjøre litt aktivt (som biljournalistene kaller det .)
Dere må ikke misforstå. Den nye BMW er en bra bil og kommer nok til å selge i bøttevis da den ligger under Audi Q5 i pris, har en fantastisk motor og gode kjøreegenskaper. Men da er det bare så utrolig trist at de ikke har tenkt på at det kanskje finnes behov for å ha personer på 180 cm i baksetet. Spesielt en så stor og dyr bil i denne klassen bør man kunne sitte godt.
Men det er ikke det verste. Det verste er at biljournlistene er så ukritiske. Eller kanskje de ikke har oppdaget det? Kanskje de ikke har prøvd baksetet i det hele tatt? Eller kanskje de bare er pygmeer på 150 cm? ??? Eller kanskje de ikke har prøvd bilen i det hele tatt og har bare lest det som Bil-Bibelen Tyske Auto-Motor & Sport skriver og rabler ned noe i all hast rett før dead-line? Jeg bare lurer....
Joda, jeg har den tyske AMS-testen liggende. Utførlig test med masse målinger både utvendig og plass innvendig (her hadde målemafiaen likt seg! ;D). Men det jeg stusset veldig over er at de ikke har noen rutine for å måle avstand fra fremre setekant til gulv.
Og her er jeg ved den aller, aller verste konspirasjonsteorien:
Nemlig at BMW-konstruktørene går blindt etter hva Auto, Motor & Sport måler når de konstruerer en ny bil; at når de skal forbedre en bilmodell plassmessig så går de blindt etter hva bladet måler. For det er vel med bil som med hifi: de fleste forbrukere prøver ikke bilen skikkelig før de bestiller. Det er nok at den som sitter med lommeboka sitter godt i bilen. Og han sitter jo som oftest i førersetet og ikke bak. Og der i førersetet så blir man jo blendet av all luksusen og statusen, det er forståelig. Det ble jeg jo selv.
Eller er det kanskje sånn at den som er potensiell kjøper av bilen ikke har store barn? Eller er alle BMW X3-eiere under 180cm? For jeg satt jo som sagt for høyt i forsetet også?
Ok, rett skal være rett: Jeg fant til slutt et blad som nevnte dette med setene. Et tysk offroad-blad skrev at baksetet var noe for lavt og at det nok ble gjort slik for å få et flatt bagasjeromsgulv med nedslått baksete. Samme blad nevnte også at forsetene var litt for høyt montert. Men det var altså unntaket som bekreftet regelen. Og Norske motorjournalister har ikke fått en særlig høy stjerne hos meg etter dette .
Så jeg kommer nok ikke til å kjøpe BMW X3. Jeg vil oppsummere bilen slik: masse status, luksuriøs innvendig, gode kjøreegenskaper, fantastisk automatkasse og motor men akk så upraktisk for de som skal bruke en bil og ikke bare skal ha noe å vise seg frem i. Hva så med Audi Q5? En penere bil enn X3 utvendig, spesielt med S-line pakke eller offroad-pakke. Men den blir da over 50 tusen dyrere enn tilsvarende likt utstyrt X3. Og kjører man på dårlige veier slår ujevnheter lettere igjennom hos Q5, på dette området er faktisk VW Tiguan bedre. Og med den nye faceliften er Tiguan i offroad-utgave med DSG-girkasse blitt passe tøff for meg, ikke så pen og pyntelig men med mer praktiske løsninger. Og ikke minst over 150 tusen billigere.....
Men fin er den jo.....
Vedlegg
-
236.8 KB Visninger: 16