Om jeg bare hadde vært en løvetann…

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Jeg kjenner meg litt i det filosofiske hjørnet i dag
dermed er et par spørsmål på sin plass. :D

Ville du føle deg stolt hvis du visste at du, som en marionett, ble styrt av tråder?

Hvordan er det mulig å føle stolthet i denne verden hvor man styres av instinkter, hormoner og underbevissthet?

Hvordan er det mulig å føle seg tilfreds når man har satt seg selv i fengsel, et fengsel i form av en tro/religion, et ideal, en livspartner eller et yrke?

Nei, det å være menneske er det værste man kan være her på jorden.
Den som bare kunne vært en blomst… fri for smerter, fri for traumer, fri for tanker….
;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
«Den som bare kunne vært en blomst… fri for smerter, fri for traumer, fri for tanker….»

... fri for gleder, fristelser og forlystelser ?

mvh
KJ
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
lomt skrev:
Den som bare kunne vært en blomst…
Som opplever at en fyllik på vei hjem fra fest en tidlig morgenstund pisser på deg, før en frittgående ku kommer og driter på deg slik at du blir begravd i gjødsel? :-\
 
P

Parelius

Gjest
«Die Rose ist ohne Warum.
Sie blühet, weil sie blühet.
Sie achtet nicht ihrer selbst,
fragt nicht, ob man sie siehet.» (Angelus Silesius)
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Spiralis skrev:
Som opplever at en fyllik på vei hjem fra fest en tidlig morgenstund pisser på deg, før en frittgående ku kommer og driter på deg slik at du blir begravd i gjødsel? :-\
;D ;D

Det var jo bare en tanke, men jeg vil ikke dermed kalle tankens prosess ødeleggende?
Å tenke er å bryte ned i detaljer for å forstå sammenhengen i helheten, men dermed også å oppløse helheten.
Er vi i stand til å forstå de kompleksiteter som ligger på lur, bak enhver tanke og handling?
Jeg mener nei, for hvis vi var, ville vi ikke da bli fullstendig handlingslammet, overveldet av frykt for å ha oversett en konsekvens som potensielt kunne snudd oppned på resultatet?
Og disse ord er bare begynnelsen på en ny tankerekke, og allerede er jeg druknet i mulighetene for å ha glemt, oversett, forenklet, misforstått og for ikke å ha evnen til å betrakte oversikten som må til for å tenke rett/riktig.
Men jeg greier ikke å slutte å tenke, og nettopp derfor høres det så forlokkende ut å "bare være en blomst" :D
 
T

Torget

Gjest
lomt skrev:
Ville du føle deg stolt hvis du visste at du, som en marionett, ble styrt av tråder?
Vanlige lønnsmottagere, som nikker samtykkende til all medias moral, kan jo prøve å gjette en gang hvem de er.


(megselv inkludert)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
OivindJ skrev:
lomt skrev:
Ville du føle deg stolt hvis du visste at du, som en marionett, ble styrt av tråder?
Vanlige lønnsmottagere, som nikker samtykkende til all medias moral, kan jo prøve å gjette en gang hvem de er.


(megselv inkludert)
I motsetnad til trygda Frp-tilhengjarar, kanskje?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Som løvetann kommer du deg ingen vei. Det beste du kan håper på er å stå pinn i ro og se livet passere. Du kan håpe på at ingen liker deg og dermed kan finne på å plukke deg og sette deg i en vase, du må passe seg for hunder, gressklippere og late hageeiere med roundupflasker. Du blomstrer noen uker og så er det hele over for denne gang.

Ser ikke helt fascinasjonen med en slik tilværelse.

Bedre heller å lære seg å gi faen, og leve improvisert.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Gjestemedlem skrev:
Som løvetann kommer du deg ingen vei. Det beste du kan håper på er å stå pinn i ro og se livet passere. Du kan håpe på at ingen liker deg og dermed kan finne på å plukke deg og sette deg i en vase, du må passe seg for hunder, gressklippere og late hageeiere med roundupflasker. Du blomstrer noen uker og så er det hele over for denne gang.

Ser ikke helt fascinasjonen med en slik tilværelse.

Bedre heller å lære seg å gi faen, og leve improvisert.
Løvetann ble valgt av mer enn en grunn. ;)

Den er robust, den er gul og fin, den dukker opp nesten uansett hvor harde tiltak som settes inn for å bli kvitt den.
Videre har vi uttrykket "Løvetannbarna", du vet de som hadde en vond start på livet, men som likevel greide å unngå alkoholisme, sniffekluten og heroin-helvete...


Dessuten så gjør det vel intet om den så bare lever en eneste dag, fordi den har ingen hjerne, og dermed ingen sorger :D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
lomt skrev:
Videre har vi uttrykket "Løvetannbarna", du vet de som hadde en vond start på livet, men som likevel greide å unngå alkoholisme, sniffekluten og heroin-helvete...

Dessuten så gjør det vel intet om den så bare lever en eneste dag, fordi den har ingen hjerne, og dermed ingen sorger :D

«Den som bare kunne vært en blomst… fri for smerter, fri for traumer, fri for tanker….»
Vet ikke helt jeg, for meg høres dette ut som nettopp en heroinists drømmer, og dermed en aldri så liten selvmotsigelse.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Gjestemedlem skrev:
lomt skrev:
Videre har vi uttrykket "Løvetannbarna", du vet de som hadde en vond start på livet, men som likevel greide å unngå alkoholisme, sniffekluten og heroin-helvete...

Dessuten så gjør det vel intet om den så bare lever en eneste dag, fordi den har ingen hjerne, og dermed ingen sorger :D

«Den som bare kunne vært en blomst… fri for smerter, fri for traumer, fri for tanker….»
Vet ikke helt jeg, for meg høres dette ut som nettopp en heroinists drømmer, og dermed en aldri så liten selvmotsigelse.
Hvordan det høres ut oppi ditt hode, det er jo fullstendig uvesentlig for meg ;D

Du er nok like lite fri som de fleste andre her i verden.
Underbevisstheten, livets instinktive selvbeskyttelses drift, den saboterer og villeder. Man kan bruke hele livet på å lete rundt i dens kronglete katakomber, og likevel aldri oppnå verken oversikt eller forståelse fullt ut.
Fra fødsel til død lar vi oss styre av normer vi ikke engang er klar over at eksisterer. Vi er slaver av vårt ubevisste temperament, våre drifter og våre uoppnåelige mål.

Underbevisstheten kan fort være det som gir deg slike tanker, og hvor kommer dine fra?
Du som vanligvis er så tålmodig og vidsynt, du som så ofte har respondert på uskaligheter på en glimrende måte.
Stått opp på feil fot i dag eller... ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
lomt skrev:
Underbevisstheten kan fort være det som gir deg slike tanker, og hvor kommer dine fra?
Du som vanligvis er så tålmodig og vidsynt, du som så ofte har respondert på uskaligheter på en glimrende måte.
Stått opp på feil fot i dag eller... ;)
Var ikke ment på noen negativ måte. Jeg bare peker på at det er de samme drømmene som folk prøver å finne i endel rusmidler, eller dypdykk i underbevistheten for de mer eventyrlystne psykonauter.


Underbevisstheten, livets instinktive selvbeskyttelses drift, den saboterer og villeder. Man kan bruke hele livet på å lete rundt i dens kronglete katakomber, og likevel aldri oppnå verken oversikt eller forståelse fullt ut.
 

Vedlegg

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Gjestemedlem skrev:
Var ikke ment på noen negativ måte. Jeg bare peker på at det er de samme drømmene som folk prøver å finne i endel rusmidler, eller dypdykk i underbevistheten for de mer eventyrlystne psykonauter.
Heroin har jeg på ingen måte lyst til å destruere hjernen med, men lærdom om kunnskap, kalles for lærdom, mens lærdom om forstanden vår, kalles kultur.
Sett i dette lys blir ett av aspektene at verdens beste yrke er å være kunstner. Man kan fritt fordype seg, ja endog begrave seg i egen lyst og lede, og likevel på sikt sette standarden for den gemene hops kulturelle utvikling. Uten at jeg selv er kunstner, eller på noensomhelst måte prøver å være belærende.

Men nå er det sengetid, kanskje jeg drister meg innom i morgen igjen :)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
lomt skrev:
Men nå er det sengetid, kanskje jeg drister meg innom i morgen igjen :)
Spørs om du har landet da, det er tydelig at du har hatt et inntak av sterke saker til frokost. :-* :-*
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
ErosLoveking skrev:
Spørs om du har landet da, det er tydelig at du har hatt et inntak av sterke saker til frokost. :-* :-*
Man må jo først flyve for å kunne lande :)
Min frokost, brød med kyllingpostei og ananasjuice. En kopp kaffe og en Prince til "dessert".

Hvordan er det så med ditt inntak, siden du tydelig er så opptatt av sterkesaker?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.037
Antall liker
6.285
Enkelte tar livet litt for alvorlig.
Slipp ut dampen og ha det morsomt.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Klatrerose, det må være fint og være. Vokse mot høyden for bedre utsikt.
Ikke noen kuer som klatrer etter for å drite i hue på deg heller.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det du føler er det du lever, og det er dermed hverdagen din.
Husk at det er i hverdagen våre liv leves. Du kan drømme om rikdom og berømmelse men det er bare drømmer.
Hvis drømmene får lov til å overta hverdagen din, så er du bare tilstede, uten å leve. Alt som du skulle ha opplevd og gledet deg over glir forbi uten engang å enses. Du vil etter hvert oppdage at ingen av de tingene du drømte om ble realisert, blant annet fordi drømmene skifter ettersom årene går.
Alt, hele vår virkelighet, avhenger av vår egen oppfattelse av tingene. Det er mye bedre med en god klem i dag, enn å oppdage at målene var satt for høyt, og mens du jaget dem gikk du glipp av alle klemmene og de varme stundene.
Men det er deilig å drømme, og hvorfor ikke om å være en klatrerose
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg har lest et sitat et eller annet sted, kan ikke huske hvor.Men jeg syns det sa mye.

...alle disse dagen som kom og gikk, ikke visste jeg at det var det som var livet....
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
rolfozzy skrev:
...alle disse dagen som kom og gikk, ikke visste jeg at det var det som var livet....
Sterke ord :D

Det er aldri for sent å oppdage hva livet kan handle om, og jeg, jeg kan leke når jeg ser andre leke, uten å røre en muskel, for det fyller også meg med glede å se andre stråle.
 
Topp Bunn