Olympus E-420

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Tiden er kommet for å pensjonere mitt Olumpus MJU 410 kompaktkamera. Den fordelaktige størrelsen på Olympus E-420 gjør at det frister selv om jeg i utgangspunktet kun vurderte kompaktkameraer.

Er det et godt kamera for den uerfarne amatørfotografen?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har E-410 og jeg har ikke angret et sekund på det kjøpet. Lett, bruker kompakte objektiver og tar vel så bra bilder som sine konkurrenter, E-410 ble testet i DPreview mot EOS400 og D40x og E410 ble anbefalt.

Prisen hos Japan photo er også meget gunstig.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Dessuten er optikken flere reiser bedre enn kit-objektivene til både Canon, Pentax og Nikon. ;)

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Hei
    Jeg kjøpte E 520 for en tid tilbake. Litt mer avansert enn E 420 men bygger på samme lest.
    Dette kameraet er meget lett å bruke. Det kan brukes på samme måten som et kompaktkamera men har også funksjoner som gjør det interessant for den som er mer viderekommen. Et kamera å vokse med og jeg synes bildene blir meget bra. Jeg tar også mye mer bilder nå enn jeg gjorde før. Batterikapasiteten er også utrolig bra.
    Kona var meget skeptisk og er null interessert i teknikk. Viste henne av/på knappen og knappen for å få live view bak på kameraet. Etter det har det vært stille fra den kanten og hun tar masse bilder. Hun er vant til kompaktkamera og funksjonene hun bruker er de samme som hun er vant med.

Jeg kjøpte kamera med to linser fra www.netonnet.com
    Prisen for dette settet våren 2008 var 4995 kr. Superbillig i forhold til andre merker i denne klassen, så valget var enkelt. Bra priser på utstyr og minnebrikker også.

Lykke til.

Mvh
    RBN

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    E-520 er et kjempekamera. Har prøvd canon, nikon og olympus for den glade amatør/viderekomne og Olympus virker mye bedre for meg.
    Bilde stabilisator i kamera og ikke i linsen også. Japan foto har også hatt tilbud på en kjempebra 70-300 mm linse til 1999. Veil pris er ca 3500 kr.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Takker for gode tilbakemeldinger.

Da er det kanskje en ide å gå for E-520 pga. bildestabiliseringen. Da kan man vel kjøpe litt rimeligere linser?
    Erfaringsmessig blir de fleste bilder tatt på full automatikk. Det er derfor fint om kameraet tar fornuftige valg på egen hånd. Er det mulig å koble fra blitz, og bruke automatikk på resten?

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Slik!
    Olympus E-520 er satt i ordre.
    Tiden hvor motivet er utenfor bildet er snart forbi. Gleder meg stort.

- Geir

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    mutz skrev:
    Slik!

- Geir
    Gratulerer. Tror du kommer til å bli kjempefornøyd. Det er iallfall jeg.....

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    RBN skrev:
    mutz skrev:
    Slik!

- Geir
    Gratulerer. Tror du kommer til å bli kjempefornøyd. Det er iallfall jeg.....
    Takker og bukker.
    Får legge ut noen ferske anleggsbilder når jeg har fått dreis på sakene.

Balticthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2005
    Antall liker
    9
    Sted
    Ålesund
    2350kr(E-420) For et nytt bra speilrefleks er oppsiktsvekkende!! Sikkert veldig mye for pengene!! Men for meg:veldig mye størrelse og.. :-\

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    BalticThor skrev:
    2350kr(E-420) For et nytt bra speilrefleks er oppsiktsvekkende!! Sikkert veldig mye for pengene!! Men for meg:veldig mye størrelse og.. :-\
    Det var et et godt tilbud når jeg kjøpte E-410, betalte 4k inkludert kit objektivet.
    Så det har blitt utrolig rimelig nå og skal man ha flaggskipet får man kjøpt E-3 for 9k.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    E 520 er i hus.
    Strålende fornøyd med kjøpet så langt. Må jo vise et bilde såklart.

Jeg har lyst på et egnet objektiv til innomhus fotografering som er bedre enn det medfølgende 14-42 mm. Anbefaling anyone?

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    Kommer jo litt an på hva slags motiver du ønsker deg.
    Selv bruker jeg Sigma 30mm F1.4 normalobjektiv men sikler litt på Zuiko 50mm F2.0 som skal være et meget godt objektiv til portrettfotografering.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Selv bruker jeg Sigma 30mm F1.4 normalobjektiv men sikler litt på Zuiko 50mm F2.0 som skal være et meget godt objektiv til portrettfotografering.

Takk for tilbakemelding:)
    Jeg skal bruke kameraet til vanlig hverdagsfotografering stort sett.

Problemet er at jeg må bruke meget lang lukketid uten blitz med vanlig rombelysning. Med blitz blir bildene ikke bra. Men det er mulig at kokken gjør noe feil her også.

Zuiko 50mm F2.0 vurderer jeg sammen med Zuiko Digital 14-54mm F2.8-3.5.
    Det siste er kanskje ikke så mye bedre enn det som medfølger?

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    Først: Gratulerer med et flott kamera.

14-54 objektivet er en klasse opp fra innstegsmodellen og går under katergorien "pro". Den er betydelig skarpere og raskere enn kit-objektivet. Olympus har også et 12-60 (5x zoom) objektiv som også et stjerneprodukt, men kanskje noe dyrt alternativ.

Innebygd blitz fører sjeldent til bra bilder. Men man kan få det litt bedre:
    - Still inn blitzen på "rear sync". Blitzen fyrer da av på slutten av lukkertiden slik at mest mulig romlys slipper inn.
    Man kan også få til et brukbar resultat med å eksperimentere med lukkertiden.
    - Juster ned blitzeksponeringen, dvs. mengden blitz (E520 har vel ikke en slik funksjon?)
    - Lag en blitzdiffusor som du limer foran blitzen. Bruker selv en hjemmelaget av hvitt, delvis perforert tøystykke. Prøv deg fram. Må trolig kompenesere noe. Et annet triks er å tape gul folie over blitzen.

Det som er ulempen med et raskere objektiv er at man kan få en ugunstig balanse i kameraet da denne typen objektiv er betydelig større og tyngre enn standardobjektivet. Objektivet kommer til å peke nedover når du bærer kameraet på brystet.

Et godt alternativ til nytt objektiv er å gå for de trådløse blitzene til Olympus, f.eks. FL36R. Den er veldig fleksibel og kan brukes kreativt, bla. ved å belyse objektene fra siden, skrått, ovenfra osv der du holder blitzen i ulike vinkler med høyre handen, mens du tar bilder (på stativ!). Denne blitzen kan brukes sammen med andre blitzer, eks. i grupper av studioblitz.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Her var det mange gode tips. :D
    Det er innstillinger for å justere blitzeksponeringen og delay så dette må jeg teste ut.
    Slett ikke umulig at bedre blitz er vel så lurt som nytt objektiv til mitt bruk.

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    - Du har vel også prøvd med å stille ISO til 800?
    Det gir noe mer støy på fire/tre systemet til Olympus/Panasonic. Men det trenger ikke være sjenerende dersom man ikke skal bruke bildene til plakater på veggen. For visning f.eks. på HDTV kan det fungere bra.

- Et alternativ å prøve ut er å gå ned på oppløsningen f.eks. til 3-5 megapiksler. Bildene blir mindre, men kan hende man også får mindre støy på bildene med dette. Noen som har god erfaring med dette?
    (3 megapiksler er nok til visning på HDTV).

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har stort sett bare brukt iso 800 og 1600. Bildestøyen er ikke sjenerende syns jeg.

Jeg fikk et tips fra en annen hobbyfotograf om å øke fargetemperaturen når man bruker blitz. Så nå har jeg litt forskjellig å prøve.

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Hei
    Det er liv i Olympus gutta også ser jeg.

Jeg var heller ikke fornøyd med den medfølgende blitzen og gikk til anskaffelse av Olympus FL36R nå i desember. Har brukt den litt og er meget fornøyd. Siden den er trådløs blir det å eksperimentere litt med plasseringer etc. Har ikke hatt tid til det enda, men det kommer. Lys kan jo brukes kreativt....

Mvh
    RBN

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    RBN skrev:
    Hei
    Det er liv i Olympus gutta også ser jeg.

Jeg var heller ikke fornøyd med den medfølgende blitzen og gikk til anskaffelse av Olympus FL36R nå i desember. Har brukt den litt og er meget fornøyd. Siden den er trådløs blir det å eksperimentere litt med plasseringer etc. Har ikke hatt tid til det enda, men det kommer. Lys kan jo brukes kreativt....

Mvh
    RBN
    Heisann!
    Har du prøvd andre objektiver?

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Hei
    Nei, jeg har ikke prøvd andre objektiver. 14/42 har fungert bra for meg til vanlig bruk inne. Kommer antageligvis til å gå til innkjøp av en macro linse etterhvert. Dette går litt i rykk og napp, så innkjøp av fotoutstyr står ikke lengst oppe på listen i dag.
    Har den siste tiden brukt litt tid på å sette meg bedre inn i de manuelle programmene. Synes det er morsommere å kunne bestemme litt mer selv.

Mvh
    RBN

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    I vår familie har vi både Canon og Olympus, og begge systemene har en signatur jeg liker bedre enn alternativene (sett bort fra mellomformat). På jobb bruker jeg ofte E-3 med 12-60 (oppgradering av den gamle proffzoomen 14-54) og 50/2. Sistnevnte er noe av det skarpeste jeg noensinne har brukt, og det inkluderer klassikere som Nikkor 105/2,5 og 50/1,2.

Olympus FT ligger ikke lenger så langt bak Canon på støy ved høy iso. E-3 er i alle fall fullt brukbart opp til iso 1600, og E-620 (som er en generasjon nyere) er enda bedre. Iso-støy er ikke lenger et tema ved valg av system. Ikke glem at Olympus har et særdeles effektivt antishake-system innebygget i huset. Det har ikke Canon og Nikon. I Canons tilfelle er det kun 5D med 24-105 som tilsvarer E-3 med 12-60 når antishake skal med, og det er mye dyrere enn f.eks. E-620 med 12-60.

E-420 har ikke antishake, men bildekvaliteten på den generasjonen Olympus (den før E-3) er ikke noe annet enn glimrende i sin klasse. Mer støy på iso 1600 enn tilsvarende Canon, men med langt billigere kvalitetsoptikk.

Canons kitzoom med IS er forøvrig langt bedre enn det søppelet de solgte som kitzoom før. MTF er helt i topp i sin klasse, vel så bra som Zuiko 14-42. Som forøvrig ikke må forveksles med den glimrende proffzoomen 14-54.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.057
    Torget vurderinger
    1
    Olympus E620 kameraet mitt kom i dag, og du verden får et hendig lite og fleksibelt kamera det er. Førsteinntrykket er solid, selv om huset er bygget i mye plast (som er glassfiberarmert etter infoen). Til prisen er jeg fornøyd, og knipset bittelitt her inne og det ser ikke så dumt ut. Foreløpig lader jeg batteriet for å få ladet det skikkelig opp. Tenker nok at det blir noen dyrere objektiver, og ekstern blits etter hvert. Jeg liker det godt, E620. Egentlig skulle jeg også ha et E520, men så rotet leverandøren det til med leveringen så da ble det oppgradering...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    E-620 har vel vribar skjerm også, noe som er essensielt hvis det skal være noe praktisk bruksområde for liveview. Ellers synes jeg det bare er noe jåleri for de som kun har hatt digitalt kompaktkamera tidligere. Ikke helt ubrukelig, men når det først innføres så bør det gjøres på en måte som sørger for forbedret funksjonalitet. Det vil i praksis si muligheten for å ta kontrollerte bilder fra vanskelige vinkler.

Behold ditt E-620 en stund før du gjør noe annet. Det har vel faktisk en anelse bedre høy-isoytelse i toppen enn den E-3 jeg bruker til jobb. Kanskje E-30 ville vært en fornuftig fortsettelse for deg? Bedre optisk søker og mye av fordelene fra E-3, bare ikke helt der likevel. Et glimrende kamerahus til en grei pris er det i alle fall.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.057
    Torget vurderinger
    1
    Den vridbare skjermen har flere muligheter, også at man kan "lukke" den ved å vri den helt rundt. Det falt i smak med en slik vribar skjerm, både hos meg og familien. Kanskje ikke helt E3, men mye av det... -litt som i Hi-Fi. Skal nok finne et batterigrep og ekstern blits også. Akkurat nå driver jeg å registrerer meg hos Olympus for et ekstra batteri som de har kampanje på. Jeg liker at man slipper det status jaget pga. av Olympus sin prissetting av kameraer.

Et av bildene for moro skyld:

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bildekvaliteten er den samme hvis optikken er den samme. Forskjellene ligger i ergonomi, markedets beste vannbeskyttelse og direkteknapper er den store forskjellen mellom Olympus proffmodell og konsumentmodeller med samme sensor og prosessor. Slik er Olympus demokratiske, noe som ikke er en uvanlig tanke for oss som er vokst opp med film. Før i tiden fikk du presis samme bildekvalitet hvis du satt samme objektiv på en Nikon FG20 og en F3 til flere ganger prisen. Eller andre entrylevel og proffmodeller som delte fatning. Gitt at du brukte samme film, selvsagt. Og slik synes jeg det burde være nå også.

Sett bort fra fullformat. Der er sensoren så mye større at digitalt FF faktisk er det nye mellomformatet i og med at digitalt mellomformat er så grusomt dyrt hvis du ønsker noe som står i stil til investeringen. Derfor har studioer gått over til FF fra Canon, Nikon og Sony nå. Bildekvaliteten ligner på mellomformat på flere enn en måte. Teknologiens innebygde renhet er en faktor, men tegningen er enda viktigere. Canons FF liker jeg best fordi den tegner ikke ulikt Hasselblad med film i magasinet. Det er bærre lekkert. Småbildeformat er og blir småbildeformat, så det blir noe helt annet.

Heia Olympus og Fourthirds! Håper de spiser enda mer markedsandeler i året som kommer. Utbredelsen av Micro Fourthirds kommer nok til å få en effekt på salget av vanlige dSLR også.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Tror jeg skal ta en kikk på E-620 før jeg skaffer meg et nytt kamera. E-620 ble forresten årets kamera i sin bruks- og prisklasse i Lyd & Bilde.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.435
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    ...

Heia Olympus og Fourthirds! Håper de spiser enda mer markedsandeler i året som kommer. Utbredelsen av Micro Fourthirds kommer nok til å få en effekt på salget av vanlige dSLR også.
    Den spådommen er allerede i ferd med å gå i oppfyllelse.
    Av alle kameraer med utskiftbar optikk som ble solgt på det japanske markedet mellom 1.jan og 23.des. 2009, utgjorde Micro Fourthirds ikke mindre enn 11.5% (!) Og Oly og Pana har etter alt å dømme en veldig bra fortjenestemargin på dem også. Tipper at dette ikke har gått ubemerket hen hos Canon, Nikon et al.

(kilde: http://bythom.com)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.057
    Torget vurderinger
    1
    atonal skrev:
    Tror jeg skal ta en kikk på E-620 før jeg skaffer meg et nytt kamera. E-620 ble forresten årets kamera i sin bruks- og prisklasse i Lyd & Bilde.
    I siste nummer altså? -visste jeg ikke.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.057
    Torget vurderinger
    1
    -jeg har kun det originale ED 14-42mm 1:3.5-5.6 som fulgte med foreløpig. Den var veldig bra, eneste som skuffet meg litt, var plastikk-finishen på låsemekanismen på objektivet. Men for all del, det fungerer.

Pancake linse kommer har jeg bestemt meg for å anskaffe, siden det er så praktisk i forhold til størrelse. Uansett, her er et litt morsomt bilde tatt i dag rundt 14.30. Eneste som jeg mislyktes med, er personen i rød jakke som var i bevegelse. Ellers synes faktisk motivet var litt morsomt, siden jeg tok det ut bildøra på Vectra'en min.

Vedlegg

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Hei
    Bilde av sjefen på alteret.
    E 520, kveld, lang lukkertid og lommelykt.
    Klarhet og dybde blir lidene pga forminskning

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.057
    Torget vurderinger
    1
    Tok noen bilder i dag i 12-tida med Olympus E620 med kit-objektivet ED 14-42mm 1:3.5-5.6. Alle bilder er tatt i Skibotn i Nord-Troms.

Mot sør-vest. Middagsfjellet i senter (1298m på toppen i bildet), Lågberget (1248m) til venstre , Falsnes til høyre (1157m høyeste punkt)

Mot nord, Lyngen, Daltinden i senter (1533m), Gaskaèohkka (1507m) til venstre, Pollfjellet (1213m) til høyre

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.057
    Torget vurderinger
    1
    Ja, 12-15 minus i løpet av dagen. Objektivet er ikke ett av de råeste (fås tross alt til rundt 15-1600,-), jeg skal spare til et mye heftigere objektiv, men dette er helt OK.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    407
    Har noen erfaring med bruk av gamle Olympus objektiv på de nyere speilrefleks (420, 520, 620)? Har et godt gammelt Olymus OM-1 fra 70-tallet og en god del tilhørende optikk, både original Zuiko og en den uoriginal. Vet at en kan bruke disse på dagens kamera ved bruk av et adapter, men hva med kvaliteten? Regner med at en da må kjøre med manuell fokus, bildestabilisator vil vel heller ikke fungere. Noen som har erfaring?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.057
    Torget vurderinger
    1
    Fire-tredels standarden fungerer vel kanskje ikke umiddelbart med eldre objektiver, men kanskje det er tilgjengelig en telekonverter?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.057
    Torget vurderinger
    1
    I kveld, tatt fra Tromsøya mot Tromsdalen og Ishavskatedralen. 13 minus ute. Bildet tatt på frihånd.

Litt kornete og ikke helt vellykket. Burde brukt stativ og lengre lukkertid.

Vedlegg

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.435
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Fire-tredels standarden fungerer vel kanskje ikke umiddelbart med eldre objektiver, men kanskje det er tilgjengelig en telekonverter?
    Ikke telekonverter, men det finnes adapter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn