Olympus E-420

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.057
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel det jeg mente, mener jeg ;D

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Gode nyheter på kamerafronten.
    En kamerakyndig venn anbefalte meg å gjøre følgende. Først kjøpe et adapter slik at jeg kan benytte manuell optikk av god kvalitet. Så kjøpe god manuell optikk. Som anbefalt så gjort.

Har bestillt Olympus MF-1 OM-adapter på japanphoto. Videre slo jeg til på et Olympus OM Zuiko 50mm f/1.4 objektiv som går for å levere meget bra. Spennt på dette.

Er imidlertid livredd for at fotointeressen eskalerer videre.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bytt mattskive til en med splittbilde samtidig. Sjekk ebay. Det finnes flere merker, både dyre og billige.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    407
    mutz skrev:
    En kamerakyndig venn anbefalte meg å gjøre følgende. Først kjøpe et adapter slik at jeg kan benytte manuell optikk av god kvalitet. Så kjøpe god manuell optikk. Som anbefalt så gjort.

Har bestillt Olympus MF-1 OM-adapter på japanphoto. Videre slo jeg til på et Olympus OM Zuiko 50mm f/1.4 objektiv som går for å levere meget bra. Spennt på dette.

Den 50 mm objektivet du viste bilde av er identisk med det jeg kjøpte for 35 år siden, eneste forskjell er at det er f/1,8. Hva betalte du for det adapteret? Kan det stemme at det koster 1900,-?? Mener de skal være mulig å skaffe på ebay o.l. for noen hundre. Ser Japanphoto har Olympus E-420 m/14-42mm til 2.485,- Og da må vel det være greit for å benytte gamle objektiv (usikker på kvaliteten på den zoomen som er med på det kitet?) Bildestabilisator får en uansett ikke benyttet ved bruk av gamle linser. Fokus blir vel også manuell, men det er OK. Har original Zuiko 50 mm og 135 mm samt en Soligor 80-200 zoom og Vivitar 28 mm. Solide objektiv, men er som sagt usikker hvordan dette vil fungere med f.eks. et E-420 + adapter. Disse objektivene har tross alt vært stuet bort i 20 år, men det er ikke sikkert verden har gått fremover på dette området heller?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    roesok skrev:
    Bildestabilisator får en uansett ikke benyttet ved bruk av gamle linser.
    Ikke? Bildestabiliseringen er jo i kamerahuset, ikke i objektivet.

Jeg har også en slik Zuiko OM 50mm f/1.4. Blir litt deppa når jeg sammenligner den størrelse og lysstyrke på søkerbildet som det gir sammen med mitt gamle OM-hus, sammenlignet med mitt APS-C sensor dSLR med f/3.5-4.5 objektiv :(

Four-thirds.org har en fiffig funksjon der man kan få et visuelt inntrykk av hvordan ulike kameraer ser ut med ulike objektiver, OM-objektiver inkludert.
    Her er E-520 med OM 50mm f/1.8:

Vedlegg

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    407
    coolbiz skrev:
    roesok skrev:
    Bildestabilisator får en uansett ikke benyttet ved bruk av gamle linser.
    Ikke? Bildestabiliseringen er jo i kamerahuset, ikke i objektivet.

Jeg har også en slik Zuiko OM 50mm f/1.4. Blir litt deppa når jeg sammenligner den størrelse og lysstyrke på søkerbildet som det gir sammen med mitt gamle OM-hus, sammenlignet med mitt APS-C sensor dSLR med f/3.5-4.5 objektiv :(
    Jo, bildestabilisator er i huset, men har allikevel forstått det slik at at ved bruk av adapter + gamle linser så funker ikke det. Er det feil? (Uansett er det vel ikke bildestabilisator på E-420/450, må vel opp i 520..?). Og hva mener du med det du skriver om Zuiko 50 mm, blir det dårligere lysstyrke og mindre søkerbilde med disse gamle objektivene kontra de som leveres nytt idag?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    roesok skrev:
    Jo, bildestabilisator er i huset, men har allikevel forstått det slik at at ved bruk av adapter + gamle linser så funker ikke det. Er det feil? (Uansett er det vel ikke bildestabilisator på E-420/450, må vel opp i 520..?).
    Det er kanskje flere adaptere ute og går. Dette ser ut til å ha kontaktene som trengs for at stabilisering og fokusindikering skal fungere: http://oly43club.ru/forum/index.php?showtopic=308

roesok skrev:
    Og hva mener du med det du skriver om Zuiko 50 mm, blir det dårligere lysstyrke og mindre søkerbilde med disse gamle objektivene kontra de som leveres nytt idag?
    Nei, snarere omvendt. Det jeg mente er at visse fysiske forhold kommer man ikke utenom:
    • f/4.0 er 8 ganger så lyssterkt som f/1.4.
    • Søkerbildet på selv de beste av de digitale speilrefleksene som ikke er "fullformat" er betydelig mindre enn på de som er fullformat (SLR eller dSLR).

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    mutz skrev:

Den 50 mm objektivet du viste bilde av er identisk med det jeg kjøpte for 35 år siden, eneste forskjell er at det er f/1,8. Hva betalte du for det adapteret? Kan det stemme at det koster 1900,-?? Mener de skal være mulig å skaffe på ebay o.l. for noen hundre. Ser Japanphoto har Olympus E-420 m/14-42mm til 2.485,- Og da må vel det være greit for å benytte gamle objektiv (usikker på kvaliteten på den zoomen som er med på det kitet?) Bildestabilisator får en uansett ikke benyttet ved bruk av gamle linser. Fokus blir vel også manuell, men det er OK. Har original Zuiko 50 mm og 135 mm samt en Soligor 80-200 zoom og Vivitar 28 mm. Solide objektiv, men er som sagt usikker hvordan dette vil fungere med f.eks. et E-420 + adapter. Disse objektivene har tross alt vært stuet bort i 20 år, men det er ikke sikkert verden har gått fremover på dette området heller?
    Adapteret kostet 890,- kr. på tilbud.

Jeg var ikke klar over at bildestabilisatoren ikke fungerer med manuell optikk. Det var en av grunnene til at jeg gikk for E-520, og ikke E-420.

Jeg skal ikke uttale meg for mye om kvaliteten på kitobjektivet. Til det har jeg alt for lite erfaring. Ser det får god omtale til å være et kit-objektiv. Samtidig har jeg slitt med å ta ordentlige innendørsfotografier grunnet for lav lysfølsomhet. Imidlertid begynner det å løsne litt. Fikk gode tips her på forumet, og fra en fotokyndig kamerat om hvordan man bruker blitzen riktig.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    407
    mutz skrev:
    roesok skrev:
    mutz skrev:

Adapteret kostet 890,- kr. på tilbud.

Jeg var ikke klar over at bildestabilisatoren ikke fungerer med manuell optikk. Det var en av grunnene til at jeg gikk for E-520, og ikke E-420.

Jeg skal ikke uttale meg for mye om kvaliteten på kitobjektivet. Til det har jeg alt for lite erfaring. Ser det får god omtale til å være et kit-objektiv. Samtidig har jeg slitt med å ta ordentlige innendørsfotografier grunnet for lav lysfølsomhet. Imidlertid begynner det å løsne litt. Fikk gode tips her på forumet, og fra en fotokyndig kamerat om hvordan man bruker blitzen riktig.
    Så janpanphoto har dette til 890,-? Kan det være slik at et det er flere typer adapter, og at mer påkostede varianter har bildestabilisering? Med det adapteret som mutz omtaler så har det vel ikke noen hensikt å gå for 520 kontra 420 om en ønsker å benytte gammel optikk, men mulig 520 har andre fordeler.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Så janpanphoto har dette til 890,-? Kan det være slik at et det er flere typer adapter, og at mer påkostede varianter har bildestabilisering? Med det adapteret som mutz omtaler så har det vel ikke noen hensikt å gå for 520 kontra 420 om en ønsker å benytte gammel optikk, men mulig 520 har andre fordeler.
    Kjøpte det hos fotovideo.no til 890,- . Avbestillte det hos japanphoto grunnet pridifferansen. Der kostet det 1299,-

Er det helt sikkert at bildestabiliseringer på E-520 ikke virker ved bruk av Olympus MF-1 OM-Adapter?

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Kan det være slik at et det er flere typer adapter, og at mer påkostede varianter har bildestabilisering? Med det adapteret som mutz omtaler så har det vel ikke noen hensikt å gå for 520 kontra 420 om en ønsker å benytte gammel optikk, men mulig 520 har andre fordeler.
    Nei, det fungerer ikke med noen adaptere. Olympus sitt adapter er by far det dyreste som finnes på markedet til Olympus. Det er altfor dyrt spør du meg, for du finner alternativer til noen få hundrelapper som fungerer helt fint. Jeg bruker et til Canon som kostet hele 80 usd og synes det var på grensen dyrt.

Det er riktig som noen skriver at APS-C og FT ikke er fullformat 35mm og derfor har mindre søker enn et godt gammelt slr, men det er ikke så enkelt. Det finnes modeller i de formatene som har klart større søker enn andre, slik som Olympus E-3 som jeg ofte bruker i jobben. Søkeren på E-3 er herlig stor, og kan lett sammenlignes med mange gammeldagse slr. Den er både lys og detaljert, og størrelsen har jeg aldri hørt noen klage på. For de som bruker Olympus er det en glede å se at med litt ressurser kan slike problemer løses, og siden E-3 er så billig så er den innenfor grensene for hva de fleste kan få råd til.

Dere som har planer om bruk av gammel fastoptikk kommer sikkert til å få noen flotte bilder, men husk å bruke solblender. Eldre optikk har ikke like god coating som nyere optikk, og er mer utsatt for flare og slikt fandenskap. Derfor bør det kjøpes en solblender som er beregnet på den dobbelte brennvidden, altså en solblender til 100mm til en 50mm. Husk også at Olympus ikke gir elektronisk fokushjelp på manuelle objektiver slik som Canon gir. Derfor bør dere investere i en mattskive som har splittbilde og/eller mikroprisme.

Alle med FT bør forresten sette Zuiko 50mm f/2 Makro på handlelisten. Det regnes som Olympus skarpeste objektiv til dags dato, og jeg kan bekrefte at det er et helt fantastisk objektiv. Skarpt ut i kantene, tegner nydelig, flotte farger og en pen bokeh når den liten dybdeskarphet skal brukes kreativt. Herlige Zuiko 12-60 + Zuiko 50 f/2 gir meg alt det jeg trenger.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Solblender beregnet til 100mm og ny mattskive er lagt til handlelisten. Det baller på seg gitt.

Takk for at du deler din kunnskap Baluba.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    407
    mutz skrev:
    Solblender beregnet til 100mm og ny mattskive er lagt til handlelisten. Det baller på seg gitt.
    Har noen mattskiver fra mitt gamle OM-1. Kan de brukes på f.eks. E-420/520 ?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    mutz skrev:
    Har noen mattskiver fra mitt gamle OM-1. Kan de brukes på f.eks. E-420/520 ?
    Nei, de er overhodet ikke kompatible. OM-1 er "fullframe" i 3:2-format. Fourthirds er 4:3-format som navnet tilsier. Du må nok google deg frem til dem. Focus screens for Olympus E-420 kan sikkert fungere. Jeg har funnet det tidligere. Katzeye er kvalitet, så dette alternativet er nok blant de aller beste: http://www.katzeyeoptics.com/item--Olympus-E-410-420-Focusing-Screen--prod_E410.html

Det finne også rimeligere alternativer som du må søke etter på ebay. Det er ikke så mye å tape på å bestille en rimelig mattskive. Har tenkt å gjøre det selv i og med at min 20D snart må få halvpensjonering, men jeg vil likevel skifte mattskive på den. Skulle den ikke være god nok så er det bare til å grave litt dypere i lommene. Et par hundrelapper kan tapes i et slikt prosjekt uten at jorden går under for deg.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.377
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    roesok skrev:
    Kan det være slik at et det er flere typer adapter, og at mer påkostede varianter har bildestabilisering? Med det adapteret som mutz omtaler så har det vel ikke noen hensikt å gå for 520 kontra 420 om en ønsker å benytte gammel optikk, men mulig 520 har andre fordeler.
    Nei, det fungerer ikke med noen adaptere.
    Jo, det fungerer på alle objektiver, uavhengig av adapter. Jeg har fått det bekreftet av Olympus, og i tillegg erfart det selv med diverse OM-objektiver.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Karl_Erik skrev:
    baluba skrev:
    roesok skrev:
    Nei, det fungerer ikke med noen adaptere.
    Jo, det fungerer på alle objektiver, uavhengig av adapter. Jeg har fått det bekreftet av Olympus, og i tillegg erfart det selv med diverse OM-objektiver.
    Har du fått den bekreftelsen fra Olympus stemmer sikkert det, for jeg har aldri testet OM på E3-en selv.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Har kjøpt flere OM objektiver i det siste. Bildestabilisatoren fungerer utmerket med disse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn