|
Den 50 mm objektivet du viste bilde av er identisk med det jeg kjøpte for 35 år siden, eneste forskjell er at det er f/1,8. Hva betalte du for det adapteret? Kan det stemme at det koster 1900,-?? Mener de skal være mulig å skaffe på ebay o.l. for noen hundre. Ser Japanphoto har Olympus E-420 m/14-42mm til 2.485,- Og da må vel det være greit for å benytte gamle objektiv (usikker på kvaliteten på den zoomen som er med på det kitet?) Bildestabilisator får en uansett ikke benyttet ved bruk av gamle linser. Fokus blir vel også manuell, men det er OK. Har original Zuiko 50 mm og 135 mm samt en Soligor 80-200 zoom og Vivitar 28 mm. Solide objektiv, men er som sagt usikker hvordan dette vil fungere med f.eks. et E-420 + adapter. Disse objektivene har tross alt vært stuet bort i 20 år, men det er ikke sikkert verden har gått fremover på dette området heller?mutz skrev:Gode nyheter på kamerafronten.
En kamerakyndig venn anbefalte meg å gjøre følgende. Først kjøpe et adapter slik at jeg kan benytte manuell optikk av god kvalitet. Så kjøpe god manuell optikk. Som anbefalt så gjort.
Har bestillt Olympus MF-1 OM-adapter på japanphoto. Videre slo jeg til på et Olympus OM Zuiko 50mm f/1.4 objektiv som går for å levere meget bra. Spennt på dette.
Er imidlertid livredd for at fotointeressen eskalerer videre.
Ikke? Bildestabiliseringen er jo i kamerahuset, ikke i objektivet.roesok skrev:Bildestabilisator får en uansett ikke benyttet ved bruk av gamle linser.
Jo, bildestabilisator er i huset, men har allikevel forstått det slik at at ved bruk av adapter + gamle linser så funker ikke det. Er det feil? (Uansett er det vel ikke bildestabilisator på E-420/450, må vel opp i 520..?). Og hva mener du med det du skriver om Zuiko 50 mm, blir det dårligere lysstyrke og mindre søkerbilde med disse gamle objektivene kontra de som leveres nytt idag?coolbiz skrev:Ikke? Bildestabiliseringen er jo i kamerahuset, ikke i objektivet.roesok skrev:Bildestabilisator får en uansett ikke benyttet ved bruk av gamle linser.
Jeg har også en slik Zuiko OM 50mm f/1.4. Blir litt deppa når jeg sammenligner den størrelse og lysstyrke på søkerbildet som det gir sammen med mitt gamle OM-hus, sammenlignet med mitt APS-C sensor dSLR med f/3.5-4.5 objektiv![]()
Det er kanskje flere adaptere ute og går. Dette ser ut til å ha kontaktene som trengs for at stabilisering og fokusindikering skal fungere: http://oly43club.ru/forum/index.php?showtopic=308roesok skrev:Jo, bildestabilisator er i huset, men har allikevel forstått det slik at at ved bruk av adapter + gamle linser så funker ikke det. Er det feil? (Uansett er det vel ikke bildestabilisator på E-420/450, må vel opp i 520..?).
Nei, snarere omvendt. Det jeg mente er at visse fysiske forhold kommer man ikke utenom:roesok skrev:Og hva mener du med det du skriver om Zuiko 50 mm, blir det dårligere lysstyrke og mindre søkerbilde med disse gamle objektivene kontra de som leveres nytt idag?
Adapteret kostet 890,- kr. på tilbud.roesok skrev:Den 50 mm objektivet du viste bilde av er identisk med det jeg kjøpte for 35 år siden, eneste forskjell er at det er f/1,8. Hva betalte du for det adapteret? Kan det stemme at det koster 1900,-?? Mener de skal være mulig å skaffe på ebay o.l. for noen hundre. Ser Japanphoto har Olympus E-420 m/14-42mm til 2.485,- Og da må vel det være greit for å benytte gamle objektiv (usikker på kvaliteten på den zoomen som er med på det kitet?) Bildestabilisator får en uansett ikke benyttet ved bruk av gamle linser. Fokus blir vel også manuell, men det er OK. Har original Zuiko 50 mm og 135 mm samt en Soligor 80-200 zoom og Vivitar 28 mm. Solide objektiv, men er som sagt usikker hvordan dette vil fungere med f.eks. et E-420 + adapter. Disse objektivene har tross alt vært stuet bort i 20 år, men det er ikke sikkert verden har gått fremover på dette området heller?mutz skrev:Gode nyheter på kamerafronten.
En kamerakyndig venn anbefalte meg å gjøre følgende. Først kjøpe et adapter slik at jeg kan benytte manuell optikk av god kvalitet. Så kjøpe god manuell optikk. Som anbefalt så gjort.
Har bestillt Olympus MF-1 OM-adapter på japanphoto. Videre slo jeg til på et Olympus OM Zuiko 50mm f/1.4 objektiv som går for å levere meget bra. Spennt på dette.
Så janpanphoto har dette til 890,-? Kan det være slik at et det er flere typer adapter, og at mer påkostede varianter har bildestabilisering? Med det adapteret som mutz omtaler så har det vel ikke noen hensikt å gå for 520 kontra 420 om en ønsker å benytte gammel optikk, men mulig 520 har andre fordeler.mutz skrev:Adapteret kostet 890,- kr. på tilbud.roesok skrev:Den 50 mm objektivet du viste bilde av er identisk med det jeg kjøpte for 35 år siden, eneste forskjell er at det er f/1,8. Hva betalte du for det adapteret? Kan det stemme at det koster 1900,-?? Mener de skal være mulig å skaffe på ebay o.l. for noen hundre. Ser Japanphoto har Olympus E-420 m/14-42mm til 2.485,- Og da må vel det være greit for å benytte gamle objektiv (usikker på kvaliteten på den zoomen som er med på det kitet?) Bildestabilisator får en uansett ikke benyttet ved bruk av gamle linser. Fokus blir vel også manuell, men det er OK. Har original Zuiko 50 mm og 135 mm samt en Soligor 80-200 zoom og Vivitar 28 mm. Solide objektiv, men er som sagt usikker hvordan dette vil fungere med f.eks. et E-420 + adapter. Disse objektivene har tross alt vært stuet bort i 20 år, men det er ikke sikkert verden har gått fremover på dette området heller?mutz skrev:Gode nyheter på kamerafronten.
Jeg var ikke klar over at bildestabilisatoren ikke fungerer med manuell optikk. Det var en av grunnene til at jeg gikk for E-520, og ikke E-420.
Jeg skal ikke uttale meg for mye om kvaliteten på kitobjektivet. Til det har jeg alt for lite erfaring. Ser det får god omtale til å være et kit-objektiv. Samtidig har jeg slitt med å ta ordentlige innendørsfotografier grunnet for lav lysfølsomhet. Imidlertid begynner det å løsne litt. Fikk gode tips her på forumet, og fra en fotokyndig kamerat om hvordan man bruker blitzen riktig.
Kjøpte det hos fotovideo.no til 890,- . Avbestillte det hos japanphoto grunnet pridifferansen. Der kostet det 1299,-roesok skrev:Så janpanphoto har dette til 890,-? Kan det være slik at et det er flere typer adapter, og at mer påkostede varianter har bildestabilisering? Med det adapteret som mutz omtaler så har det vel ikke noen hensikt å gå for 520 kontra 420 om en ønsker å benytte gammel optikk, men mulig 520 har andre fordeler.
Nei, det fungerer ikke med noen adaptere. Olympus sitt adapter er by far det dyreste som finnes på markedet til Olympus. Det er altfor dyrt spør du meg, for du finner alternativer til noen få hundrelapper som fungerer helt fint. Jeg bruker et til Canon som kostet hele 80 usd og synes det var på grensen dyrt.roesok skrev:Kan det være slik at et det er flere typer adapter, og at mer påkostede varianter har bildestabilisering? Med det adapteret som mutz omtaler så har det vel ikke noen hensikt å gå for 520 kontra 420 om en ønsker å benytte gammel optikk, men mulig 520 har andre fordeler.
Har noen mattskiver fra mitt gamle OM-1. Kan de brukes på f.eks. E-420/520 ?mutz skrev:Solblender beregnet til 100mm og ny mattskive er lagt til handlelisten. Det baller på seg gitt.
Nei, de er overhodet ikke kompatible. OM-1 er "fullframe" i 3:2-format. Fourthirds er 4:3-format som navnet tilsier. Du må nok google deg frem til dem. Focus screens for Olympus E-420 kan sikkert fungere. Jeg har funnet det tidligere. Katzeye er kvalitet, så dette alternativet er nok blant de aller beste: http://www.katzeyeoptics.com/item--Olympus-E-410-420-Focusing-Screen--prod_E410.htmlroesok skrev:Har noen mattskiver fra mitt gamle OM-1. Kan de brukes på f.eks. E-420/520 ?mutz skrev:Solblender beregnet til 100mm og ny mattskive er lagt til handlelisten. Det baller på seg gitt.
Jo, det fungerer på alle objektiver, uavhengig av adapter. Jeg har fått det bekreftet av Olympus, og i tillegg erfart det selv med diverse OM-objektiver.baluba skrev:Nei, det fungerer ikke med noen adaptere.roesok skrev:Kan det være slik at et det er flere typer adapter, og at mer påkostede varianter har bildestabilisering? Med det adapteret som mutz omtaler så har det vel ikke noen hensikt å gå for 520 kontra 420 om en ønsker å benytte gammel optikk, men mulig 520 har andre fordeler.
Har du fått den bekreftelsen fra Olympus stemmer sikkert det, for jeg har aldri testet OM på E3-en selv.Karl_Erik skrev:Jo, det fungerer på alle objektiver, uavhengig av adapter. Jeg har fått det bekreftet av Olympus, og i tillegg erfart det selv med diverse OM-objektiver.baluba skrev:Nei, det fungerer ikke med noen adaptere.roesok skrev:Kan det være slik at et det er flere typer adapter, og at mer påkostede varianter har bildestabilisering? Med det adapteret som mutz omtaler så har det vel ikke noen hensikt å gå for 520 kontra 420 om en ønsker å benytte gammel optikk, men mulig 520 har andre fordeler.