OL?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.585
Torget vurderinger
1
OL…….. nei takk, vi har annet å bruke pengene på!

De olympiske ideene har lenge hvert fjernt fra pampenes og som i FN, EU og flere tilsvarende organisasjoner har makt og penger for lengst erstattet intensjonene……………

N

nb

Gjest
Norge kommer selvsagt til å søke om OL, det kommer selvsagt til å være Oslo som er søkerby og det kommer selvsagt til å bli tildelt OL.

Så kan like gjerne diskutere hva man synest om at det en eller annen gang i ikke så fjern fremtid skal holdes vinteridrettskalas i Oslo.

Sist gang unngikk man det ved å ha et par søkerbyer som var helt uaktuelle.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Hvor stopper politikernes grenseløse kåtskap når det gjelder å kjefte opp om Norges fortreffelighet i alle sammenhenger???

Nå skal Oslo hauses opp som "Verdens Vinterhovedstad"

Gjett hvem som får regningen?

G

Gjestemedlem

Gjest
Helt greit så lenge Oslo Kommune tar regningen alene. Om de vil bruke noen titalls milliarder på to ukers fjas og kapplek så vel bekomme.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.684
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Sist gang unngikk man det ved å ha et par søkerbyer som var helt uaktuelle.
De var vel uaktuelle fordi de ikke var i synsavstand fra Oslogryta (som så mye annet her i landet)...

N

nb

Gjest
Voff skrev:
De var vel uaktuelle fordi de ikke var i synsavstand fra Oslogryta (som så mye annet her i de navlebeskuende deler av landet)...
Tromsø var uaktuell fordi det ville blitt brukt meningsløst mye penger på infrastruktur og anlegg som ikke ville blitt brukt særlig i ettertid.

Ditto med Trondheim, bare ikke i like stor grad.

Det er faktisk hovedsaklig i området rundt Oslo folk flest bor her i landet, og dersom man har et vagt håp om at ting skal bli brukt og infrastrukturen skal brukes til noe fornuftig blir den langsiktige økonomiske smellen minst av å legge slike arrangementer til et slikt område. Det finnes også en del anlegg i rimelig avstand som kan brukes slik at man slipper å bygge alt nytt.

Har ingen ting med å være navlebeskuende å gjøre.

Også noe enklere å få 100.000 tilskuere til et arrangement når de fleste tilskuerene kan bo hjemme og ta t-banen eller spasere til arrangementene.

Jeg håper det ikke blir OL i Oslo, men er redd for at det blir det. Ski-VM i Oslo en gang i blant er mye bedre. Koster mye mindre og nordmenn er opptatt av alle øvelsene og anleggene finnes.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
1
Oslo må jo være den mest offentlig subsidierte byen i Norge uansett. Men, men -kanskje Sametinget klarer å sette en heftig stopper for prosjektet. Ved å ikke sende samer som "pynt".

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.684
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Tromsø var uaktuell fordi det ville blitt brukt meningsløst mye penger på infrastruktur og anlegg som ikke ville blitt brukt særlig i ettertid.

Det er riktig at det var meningløst, men årsaken er like fullt at det ikke var i synsavstand til Oslogryta. Tromsø hadde ikke fått OL uansett om det hadde være en millard mennesker der. I Norge bruker vi ikke millardbeløp på fjas dersom det ikke er i navlebeskuende avstand til Oslogryta. Det vet alle; i allefall burde de det. Det visste jeg, og det sa jeg det øyeblikket ideen om Tromsø OL ble lansert. Det er forøvrig omtrent 1 million mennesker (og vel så det) i enkel reisbar avstand fra Tromsø (og da mener jeg ikke trikken - folk har et litt annet forhold til avstand her - særlig når det gjelder en begivenhet som OL). Nå er jeg prinsippielt motstander av OL uansett hvor det er, men grunnen til at Tromsø fikk OL er fordi Tromsø ikke er i Oslo.

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
Tromsøværingene er nå søte da....
Utrolig sinte og søte. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Rasende Tromsøværinger er som lemen på amfetamin, og har stor underholdningsverdi. De bør forøvrig være glade for at det sannsynligvis ike blir noe OL der. Når rusen har gitt seg kommer utgiftene, og etterbruken blir det nok så som så med. Ta en liten titt på Lilehammer. Nå må allerede hoppbakkene rustes opp for x antall mill. dersom det i det hele tatt skal bli TILLATT å avikle konkurranser der. Den delen av nyinstallasjonene som har hatt relativt god utnyttelse både idrettslig og kommersielt er Vikingskipet, og det ligger i sakens natur. En stor hall hvor all slags aktivitet kan bedrives er praktisk å ha dersom du ikke har overskudd av slike fra før.

Det hadde vært interessant å se på hva OL virkelig betydde for Lillehammer / omegn i bakkant, i form av nyetablert industri og næringsvirksomhet samt eventuell økning i turisme og bevissthet. Jeg har en god del familie noen kilometer lenger nord. Vet i hvertfall hva de sier...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.711
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
OL i Oslo er forsåvidt greit det. Vi får håpe at det er snø i marka i 22.
Hørte i forbifarten at alpinkonkurransene skal legges til anleggene fra '94, og jeg håper at lengdeløp på skøyter blir lagt til Hamar også. Vi trenger ikke mer enn en innendørs skøytearena i dette landet.

Støy fra Tromsø er rasende festlig.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Smart av Oslo å kuppe OL på denne måten.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Valentino skrev:
OL i Oslo er forsåvidt greit det. Vi får håpe at det er snø i marka i 22.
Hørte i forbifarten at alpinkonkurransene skal legges til anleggene fra '94, og jeg håper at lengdeløp på skøyter blir lagt til Hamar også. Vi trenger ikke mer enn en innendørs skøytearena i dette landet.

Støy fra Tromsø er rasende festlig.
Vi har allerede fler enn èn innendørsarena i dette landet. Et sted godt gjemt ute på landsbygda i Trøndelagen har noen satt opp en skøytehall.

N

nb

Gjest
pengesluk skrev:
Det hadde vært interessant å se på hva OL virkelig betydde for Lillehammer / omegn i bakkant, i form av nyetablert industri og næringsvirksomhet samt eventuell økning i turisme og bevissthet. Jeg har en god del familie noen kilometer lenger nord. Vet i hvertfall hva de sier...
Fritt etter hukommelsen las jeg en gang at eneste OL i moderne tid som har gått med overskudd på lang sikt var sommer-OL i Los Angeles. Selvsagt vankelig å estimere noe slikt. Det legges flotte planer i forkant og så blir de ikke noe av eller interessen uteblir. Hvor mange ganger har du drømt om å reise til Calgary fordi det har vært OL der?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
nb skrev:
pengesluk skrev:
Fritt etter hukommelsen las jeg en gang at eneste OL i moderne tid som har gått med overskudd på lang sikt var sommer-OL i Los Angeles. Selvsagt vankelig å estimere noe slikt. Det legges flotte planer i forkant og så blir de ikke noe av eller interessen uteblir. Hvor mange ganger har du drømt om å reise til Calgary fordi det har vært OL der?
IOC tipper går med solide overskudd hvert OL.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Noen bør tilby Tromsø et tørrfiskmuseum som plaster på såret. Og leddbuss.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.711
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Legg til 5 parisiske pissoirer så blir de sikkert fornøyde.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
totte skrev:
Legg til 5 parisiske pissoirer så blir de sikkert fornøyde.
Parisiske pissoirer burde de faktisk ha. Siden byen er "Nordens Paris" så bør noe ved den ligne originalen, og alle må jo på dass.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
nb skrev:
pengesluk skrev:
Selve OL-arrangementet og alt ståket rundt kan kanskje oppvise overskudd, avhengig av hvordan det regnes, men problemet er jo som alltid manglende inntekter til drift og vedlikehold av den infrastruktur et slikt arrangement krever. Og i Norge klarer vi ikke en gang å holde gymsalene vedlike på skolene, og slettes ikke et fornuftig antall svømmeanlegg som burde vært obligatorisk for alle skoler. En stor skam.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Du skal faen se du får rett - og vi får enda et arrangement som skaper enda mer kaos i byen. Det går snart ikke an å foreta seg noe som helst spontant her i Oslo; så snart du prøver så er sentrum avstengt p.ga. et eller annet løp, Bogstadveien sperret (og tilliggende herligheter) fordi det er "markedsdager" (yeah, right...), Rådhusplassen full av primatkopier med lua bak fram og skramlemusikken på vanviddsnivå, Grønlandsleiret stengt (og tilliggende herligheter) p.g.a. tivoli og brukttøysalg(!!!). Helt vilt.

Høres jeg ut som en gretten gammel gubbe nå? Da er det fordi jeg ER det. Men vi er mange, og vi er født og oppvokst i Oslo men trives ikke lenger. Hrmf.... ;D ;D

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Håper at Østersund får OL. Mye nærmere og mer sentralt. Og så slipper vi å betale for moroa. ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
1
Det er en dårlig skjult hemmelighet hvorfor "Tromsø-OL" ble torpedert, og det er jo fordi Oslo var det sentrale skikkelser ville ha. Å komme å påstå at et "Oslo-OL" blir et "billig-OL" eller billigere enn ett i Tromsø er ren ønsketenkning og forsøk på å legitimere planene for Oslo-OL. I Nord-Norge får i alle fall de nye planene ingen støtte. Hvis penger var problemet forrige gang så er problemet identisk denne gang. Det blir "for kostbart".

Man kunne fått viktige investeringer i området her både i kommunikasjoner og sårt tiltrengte idrettsanlegg, samt at man hadde gode eksportplaner for "videre bruk" av mange idrettshaller og anlegg som etterpå skulle demonteres og monteres opp andre steder i landet, i likhet med hvordan man gjort det med OL-boligene fra Lillehammer i 1994 som det står ganske mange av bl.a. i Tromsø som tjener som studentboliger for Universitetet her. Mange av dem ble også hoteller rundt om i landet.

Pampene får drømme, de visjonære led nederlag. Kommunikasjoner og nedslitte anlegg forblir nedprioriterte fremover. Dagens ordfører fra Høyre har lagt OL dødt. Leddbusser og annet morsomt har vi allerede prøvd. Flere tunneler skal bygges og regionen er fortsatt i voldsom vekst.

Forresten er turismen her oppe fortsatt i eksplosiv vekst. Det er for få hotellrom sommerstid, og japanerne vil lande direkte-flighter her med Jumbo-Jet her. Ekstremskiførerne fra hele verden kjører seg jevnlig i hjel og blir tatt av snøras lokalt, noe som later til å trekke enda flere av dem, merkelig nok. Dere får spasere opp til "Holmenkolmen" så skal jeg klatre opp Tromsdalstinden. Siden jeg har vært på begge steder (og jobbet noen sesonger der oppe og Nordmarka) så vet jeg hva "Höydaren" er. Og den ligger ikke i Norge, men på Østlandet.

N

nb

Gjest
Oslo-OL blir heller ikke noe billig-OL, bare mindre svindyrt OL.

Selv om jeg bor i Olso, eller kanskje nettopp derfor, håper jeg det ikke blir noe OL her.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
norge burde sende '94 ol i reprise.
the best winter olympics evar!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Vinter-OL = Sibir. Naturlig gode forutsetninger for arrangementet. Kaldt, nok snø og helsikes god plass. Gjenbruk?? Fangeleir - outsourcing.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Oslo-OL blir heller ikke noe billig-OL, bare mindre svindyrt OL.

Selv om jeg bor i Olso, eller kanskje nettopp derfor, håper jeg det ikke blir noe OL her.
Oslo-OL blir neppe billigere enn et Tromsø-OL. Det er bare påstander og ønsketenkning før sjekkheftet dras frem..!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Tromsø er flott og ligger på et fantastisk sted. Oslo er en smålåten storby, men Tromsø er en internasjonal, arktisk mini-metropol. OL i Tromsø hadde blitt spektaulært som TV-produksjon. Imidlertid er Tromsø så langt fra alt og alle og så liten at "alt" må bygges nytt for et OL, og finne liten nytte etterpå. Et annet spørsmål er hvor godt en såpass liten plass har av å være "OL-byen" i en 10-årig prosjekteringsfase. I den grad OL i Oslo er en dårlig ide så er Tromsø-OL en veldig dårlig ide. De påståtte beveggrunnene for manglende støtte til Tromsø-OL fra Sør-Norge noen mener å kjenne er ikke nødvendigvis godt rotet i virkeligheten.

Edit: Men jeg må få slutte meg til de mange som gledes av TV-bilder av bitre Tromsø-væringer som synes at Oslo har fått karet til seg nok (Munch-museum, Holmenkollen, leddbuss). Det er TV-bilder som tåler sammenligning med dem et OL derfra kunne gitt oss. Og mye billigere.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Det blir dyrt å få til nordlys over Oslo...

N

nb

Gjest
Uansett hvor i Norge et OL skulle arrangeres så fordrer det at det er fint vær for at det skal være noe spektakulær natur å vise frem på TeVe til den store verden. Uavhengig av hvor i landet det skal være så er risikoen for at det er møkkavær de to ukene arrangementet pågår rimelig store. I Vancouver var det rimelig triste saker i alle fall, de hadde det varmt og vått fordi vi hadde det kaldt og tørt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.826
Torget vurderinger
0
Enda et OL i Norge ? Nei ikke faaan !

Det er typisk norsk å være grådig, vi VIL og vi SKAL ha "våre" Olympiske leker for 3.je gang !!
Hvorfor ikke la andre land få lov til å unne seg dette fantastiske arrangementet? Det er jo et slikt flott overskuddsforetak (det er nå det de sier de som ønsker seg denne folkefesten! ) så det er direkte grådig av oss å forlange at det skal arrangeres her, vi har da allerede penger i bøtter og spann!

Vi har arrangert to vinter OL, Sverige har aldri gjort noe slik! Nei dette er Ola Dunk fra sin verste side.

Det eneste som kunne få meg til å snu i dette synet er om vinter OL blir arrangert i Øst Trøndelag. Åre / Østersund kan få arrangere. Da blir det på norsk territorium og svenskene får regninga ! ;D ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.893
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
pengesluk skrev:
nb skrev:
pengesluk skrev:
Selve OL-arrangementet og alt ståket rundt kan kanskje oppvise overskudd, avhengig av hvordan det regnes, men problemet er jo som alltid manglende inntekter til drift og vedlikehold av den infrastruktur et slikt arrangement krever. Og i Norge klarer vi ikke en gang å holde gymsalene vedlike på skolene, og slettes ikke et fornuftig antall svømmeanlegg som burde vært obligatorisk for alle skoler. En stor skam.
Ja!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Tromsø er flott og ligger på et fantastisk sted. Oslo er en smålåten storby, men Tromsø er en internasjonal, arktisk mini-metropol. OL i Tromsø hadde blitt spektaulært som TV-produksjon. Imidlertid er Tromsø så langt fra alt og alle og så liten at "alt" må bygges nytt for et OL, og finne liten nytte etterpå. Et annet spørsmål er hvor godt en såpass liten plass har av å være "OL-byen" i en 10-årig prosjekteringsfase. I den grad OL i Oslo er en dårlig ide så er Tromsø-OL en veldig dårlig ide. De påståtte beveggrunnene for manglende støtte til Tromsø-OL fra Sør-Norge noen mener å kjenne er ikke nødvendigvis godt rotet i virkeligheten.

Edit: Men jeg må få slutte meg til de mange som gledes av TV-bilder av bitre Tromsø-væringer som synes at Oslo har fått karet til seg nok (Munch-museum, Holmenkollen, leddbuss). Det er TV-bilder som tåler sammenligning med dem et OL derfra kunne gitt oss. Og mye billigere.
Idrettsanlegg har en fantastisk evne til å bli gamle. Nå som man har kostet på seg ny "Holmenkolmen" så vil man gjerne putte anlegget i hjertet av et nytt OL. Hvis det er noe man frykter, er det en real norsk konkurrent til det nye spektakulære anlegget. Mange av anleggene som ble brukt ved Lillehammer-OL er jo meldt flere ganger at de ikke holder mål til et nytt OL, men må rustes opp eller ombygges eller det må bygges helt nytt... -det er jo den delen av informasjon man søker å unngå skal komme opp til overflaten. Sannsynligvis ville mye trolig blitt bygd opp på nytt, selv i gamle traseer...

Vi trenger nye hoppbakker her, f.eks. og nye ishaller til både hockey og skøyter. Tromsø klarer hele tiden "å kare til seg ting" der det påstås at man tviler for at grunnlaget skal være godt nok. At "man ikke har godt av det" har jeg ikke hørt før. Det lå forøvrig i planene at mange av anleggene, som nevnt tidligere her hvis man leser hva jeg har skrevet tidligere, skulle være demonterbare, slik at "overskuddsanlegg" kunne forflyttes til andre deler av landet. Det tenkte man ikke så mye på ved Lillehammer. Men det var altså en del av konseptet og planene, at store deler av hallene skulle tas ned og settes opp rundt kring i landet i ettertid slik at også andre deler av Norge (som Østlandet ikke inngår i) også skulle få sårt tiltrengte idrettsanlegg.

Det var noe av det visjonære i forhold til etter- og gjenbruk. Noen haller, hoppbakker og løyper, utforløyper mm. bobsleigh/ake baner ville jo selvsagt bli liggende igjen. En slik hoppbakke som man da ville ha bygd ville med stor sannsynlighet utfordret "Holmenkolmen" sin posisjon ganske kraftig... I tillegg vil aldri flatlandet på Østlandet kunne konkurrere med de spektakulære omgivelser her oppe. Fjell, hav, nordlys, masse snø, sund, bruer, øyer osv.

Men vi er ikke sinte. Bare veldig, veldig skuffet, over uforstanden og underliggende motiver. Og ikke minst at man tror folk i landet er idioter og ikke forstår hva som foregår.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
totte skrev:

Absolutt, dette bør sendes i reprise rett før dagsrevyen hver kveld fram til jul, ubetalelig!

;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Gi OL til et eller annet gjennomkorrupt jallaland i midtøsten. En av emiratene eller noe slikt. Er det for varmt kan de sikkert avholde det hele innendørs.

Dette ufattelige sløseriet bør vi overlate til andre. Å bruke milliarder på to uker med fjas er hinsides tåpelig.

Topp Bunn