Politikk, religion og samfunn OL i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ulf-B;1874209...Helt i orden for meg - OL er ikke SÅ viktig. Men jeg bekymrerer meg uansett ikke for hvordan andre nasjoner og regimer disponerer pengene sine. Og at OL skal brukes som argument for demokratisering og slikt - det blir jo enda fjernere. To helt uavhengige ting skrev:
    En slags moderne versjon av 'Drit i Norge - Leve Toten'.

Bare Norge vinner Gull så gir vi faen i hvor det er eller hva det kostet for de som bor der.
    Vi - som er et av de få landene i verden som har råd til et slikt arrangement -
    kommer i hvertfall ikke til å betale det det koster.
    ..Men, det er klart - delta, det skal vi!
    (Koste hva det koste vil!)
    Vel - det kan muligens diskuteres hvor mye av verdensproblemene det er mitt/vårt ansvar å løse. Men vi løser dem garantert ikke ved å sløse bort en haug med milliarder på et to-ukers OL-arrangement her hjemme.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Nei la unga få stoff, før idretten tar dem - det passer vel best her inne tenker jeg ! Da trenger vi ikke ny anlegg, egentlig ingen ting mer....
    hva mener du? OL i Oslo eller stoff. er det dilemma? bygg flere enkle småanlegg, svømmehaller etc. og sørg for vedlikehold. Det er lite aktivitet i holmenkollenbakken utenom renn. ser knapt nok en hopper fra nærområde til hverdags.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Bjørgen har helt rett, dette er bare ett spørsmål for eller i mot OL, ikke bare OL i Oslo. Vært OL benker flere millioner nordmenn seg til tv apparatet for å følge OL, unge og gamle melder seg inn i klubber og trekker ut i naturen. OL har både en underholdningsverdi og en folkehelseverdi, lokalt og globalt. Så lenge man nyter godt av underholdningsverdien og idrettsrekrutering så skulle det bare mangle at ikke Norge også skulle påta seg ansvaret å arrangere OL fra tid til annen. Men, kan gjerne være med å diskutere om det skal koste 10,20,30 eller 300 milliarder.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Helseverdien må du underbygge bedre, Er det slik at folk benker seg foran TVen eller trekker de ut i naturen? det er tung Tv-dekning av Vinteridrett i 6mnd. et OL kan umulig gjøre noe fra eller til når det kommer til inspirasjon for fysisk fostring. Legg det ned. det har blitt en dinosaur. WC, Tour de ski, WM, showrenn. Listen er lang. Hvordan skal man få tid til naturopplevelser om vinteren er meg en gåte

C

cruiser

Gjest
    Helseverdien må du underbygge bedre, Er det slik at folk benker seg foran TVen eller trekker de ut i naturen? det er tung Tv-dekning av Vinteridrett i 6mnd. et OL kan umulig gjøre noe fra eller til når det kommer til inspirasjon for fysisk fostring. Legg det ned. det har blitt en dinosaur. WC, Tour de ski, WM, showrenn. Listen er lang. Hvordan skal man få tid til naturopplevelser om vinteren er meg en gåte
    Norsk breddeidrett er i hovedsak finansiert av nedre middelklasse(tippemidler) og tilrettelagt av frivillige, ergo er det viktig å beholde store idrettsarangement.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.597
    Torget vurderinger
    24
    Det er kun 5 vinter OL siden vi arrangerte sist - hvor mange andre land er det ikke som bør komme foran oss i denne "køen" nå?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.346
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Norsk breddeidrett er i hovedsak finansiert av nedre middelklasse(tippemidler) og tilrettelagt av frivillige, ergo er det viktig å beholde store idrettsarangement.
    Der mistet du meg. Hvorfor er det viktig å beholde store idrettsarrangementer når breddeidretten blir finansiert av tippemidler?

mvh

C

cruiser

Gjest
    Det er kun 5 vinter OL siden vi arrangerte sist - hvor mange andre land er det ikke som bør komme foran oss i denne "køen" nå?
    Det er jeg enig i, det er ingen tvil om at fjottene i IOC malt seg langt opp i hjørnet og nesten ødelagt hele OL og "ånden" den har representert. Spiller Norge kortene sine riktig så er det mulig å få dette ned på jorden igjen. Alternativet er at det går til Kina eller Kaz og da er det jo kroken på døra.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.285
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor kan ikke programledere i diskusjonsprogram sørge for at det blir en diskusjon, heller enn krangling. Folk får jo ikke si hva de mener, de avbrytes, og folk kaster ut påstander uten at de blir bedt om å dokumentere det. Man blir avbrutt og beskyldt for å lyve uten at programlederen bryter inn. Disse "debattprogrammene" er bare tull etter hvert. Vil folk virkelig ha slike program?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det er et enormt tilbud av toppidrett hver helg vinteren igjennom så hvordan en 4 årig fesjå skal ha så stor betydning for breddeidrett er over min forstand.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.414
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye snakk om hvordan Norge visstnok skal klare å endre den råtne kulturen i IOC, og hvordan man skal kunne klare å styre det hele på rett kurs dersom man tar i et tak og tvinger igjennom et nøkternt OL.
    Finnes det noen bedre måte å tvinge igjennom positive endringer enn å trekke søknaden sin, dersom det betyr slutten for OL? (ihvertfall slik vi kjenner OL i dag)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.346
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har drevet og regnet litt-
    40 mrd. fordelt på antallet personlige skattytere i Norge blir ca kr. 13500 pr skattebetaler. Jeg synes at det er ganske heftig at Oslos OL komite skal få lov til å pisse bort 13500 av mine surt ervervede kroner på et slikt hjernedødt sirkus.

Sa jeg heftig? Jeg mente opprørende, kvalmt og frekkere enn flatlusa.

mvh

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.285
    Sted
    Trondheim
    Du må regne med en tredobling av beløpet - det er vel der omtrent det har ligget. LillehammerOL fikk en statsgaranti på 1,7 milliarder. Dette ble oppjustert til ca 7,8 milliarder et år før OL. Dermed gikk Lillehammer-OL omtrent i 0 (faktisk litt med overskudd). Så det er realistisk at kostnaden blir et sted mellom 70 og 120 milliarder. Så det er vel mer snakk om 40000 av dine surt ervervede kroner.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du må regne med en tredobling av beløpet - det er vel der omtrent det har ligget. LillehammerOL fikk en statsgaranti på 1,7 milliarder. Dette ble oppjustert til ca 7,8 milliarder et år før OL. Dermed gikk Lillehammer-OL omtrent i 0 (faktisk litt med overskudd). Så det er realistisk at kostnaden blir et sted mellom 70 og 120 milliarder. Så det er vel mer snakk om 40000 av dine surt ervervede kroner.
    Med kona med på laget, kan vi doble det tallet. 80.000 kroner fra vår husholdning. Ikke akkurat småpenger for noe som har bortimot null verdi.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    OL er primært et tilbud til champagnenippende IOC-pamper/politikere/assortert glitterati og ølbøttende sofagriser, sekundært til godt betalte eliteutøvere.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Om det ikke blir OL så er skadefryden over at Gerhard, Fabian, høna i OL-etaten, Inge og de andre entusiastene blir sittende og grine gratis. Bare nevner det igjen for å holde håpet oppe.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.285
    Sted
    Trondheim
    Det nye argumentet nå er at vi må få OL til Oslo for å redde OL og den olympiske ideen. De har skjønt at økonomien er et tapsargument, og det er viktig å få dreid fokus vekk fra IOC-pampene. Eller kanskje heller at "IOC-pampene har ødelagt OL, nå må vi trå til og redde OL"! Snakk om selvgodhet. Håper folk gjennomskuer dem.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Skrekkscenariet er at det blir Oslo-OL, folket vender seg til tanken, budsjettet holdes, arrangementet blir en suksess, nesten alle er fornøyde og en rørt Gerhard feires som en landsfader.

Kjære Gud, la det i det minste bli et helvete.
    Amen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det nye argumentet nå er at vi må få OL til Oslo for å redde OL og den olympiske ideen. De har skjønt at økonomien er et tapsargument, og det er viktig å få dreid fokus vekk fra IOC-pampene. Eller kanskje heller at "IOC-pampene har ødelagt OL, nå må vi trå til og redde OL"! Snakk om selvgodhet. Håper folk gjennomskuer dem.
    Gjennomskuer? Like lett å se gjennom dette som et nyvasket vindu. Det er da ikke min oppgave - som skattebetaler - å "redde" IOC og OL-idéen. Det er uomtvistelig IOCs oppgave.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Om det ikke blir OL så er skadefryden over at Gerhard, Fabian, høna i OL-etaten, Inge og de andre entusiastene blir sittende og grine gratis. Bare nevner det igjen for å holde håpet oppe.
    Man skulle ønske det var sant. Vil utarbeide OL-søknad til 130 millioner - Nyheter - Indre By - dittOslo.no - Nyheter Oslo

Nå er vel prisen på søknaden oppe i 312 mill (siste kjente budsjettjustering). Så det koster litt. Men på den annen side, det er det verdt, i motsetning til et annet prosjekt det hviskes og tiskes om.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.712
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Marit Bjørgen mener at Norge har et moralsk ansvar for å søke om OL:

Bjørgen: - Et norsk nei kan bety slutten for OL -adressa.no

"Et OL i Oslo er viktig for folkehelsen". Jeg blir målløs.
    Ja vi skal vel faen ta på oss DET ansvaret også.. dette er så sanseløst dumt et det er hinsides kommentar nesten.
    At en toppidrettsutøver sier ja til OL er like lite oppsiktsvekkende som at en eiendomsmegler er negativ til forslag om lavere meglerhonorarer. Det er noe med den egeninteressen. Den kommer fra hjertet!

Final

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Du kan bare gi opp. Befolkingen her inne er dominert av øl og potetgull spisene sofagriser med diger mager og som hater sport og som vil ha alle penga for seg selv. Ikke har dem unger som driver idrett og er opptatt av idoler heller. Forstår egentilig ikke hvorfor jeg ikke slutter å vanke her :confused:

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Du kan bare gi opp. Befolkingen her inne er dominert av øl og potetgull spisene sofagriser med diger mager og som hater sport og som vil ha alle penga for seg selv. Ikke har dem unger som driver idrett og er opptatt av idoler heller. Forstår egentilig ikke hvorfor jeg ikke slutter å vanke her :confused:
    Mere passiv tilskueraktiviteter skaper mindre sofagriser. Er det å sprade rundt i vadmel i sentrum synonymt med et aktivt liv. sutring over at diskusjoner ikke går din vei, kombinert med hersketeknikker er ikke sympatisk

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    Kronargumentene om nye idrettsanlegg faller vel litt bort nå etter gårsdagens kuttrunde. Er vel kun 6,5 % av kostnadene som går til dette.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Man skulle ønske det var sant. Vil utarbeide OL-søknad til 130 millioner - Nyheter - Indre By - dittOslo.no - Nyheter Oslo

Nå er vel prisen på søknaden oppe i 312 mill (siste kjente budsjettjustering). Så det koster litt. Men på den annen side, det er det verdt, i motsetning til et annet prosjekt det hviskes og tiskes om.
    Det værste oppi dette er at det er 312 mill tatt fra Oslo By.
    Snakk om disponering av borgernes egne penger. 312 mill er ufattelig mye penger og kunne nok saktens vært brukt på mer fornuftige ting.
    Skandale spør du meg.

S

Syncrolux

Gjest
    Kan få opptil flere meter med Nordost-kabler for de pengene.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.391
    Ingen kontroll på OL-jussen

Ingen kontroll på OL-jussen - Aftenposten

(Jeg har Aftenpostens Net-abonnement, og er litt usikker på om linken overfor fungerer for de som ikke kan logge seg inn. Jeg kopierer og paster derfor hele artikkelen. Den er opplysende ... og meget skremmende)

-------------------------------------------------

IOCs regelverk gir IOC rett til å pålegge en arrangør fordyrende endringer i et OL. Det kan IOC gjøre helt frem til åpningsseremonien.
    Stig Eid
    Sissen.

Jurist Stig Eidissen

For å unngå dette tok kulturministeren i mars forbehold mot IOCs Charter. OL-ledelsen støttet forbeholdet. Det var naturlig. Risikoen fremkom klart av statens eksterne kvalitetssikring. IOC godtok ikke forbeholdet, og kulturministeren måtte bøye seg.Nå har både OL-ledelsen og kulturministeren ombestemt seg: Et forbehold er ikke lenger nødvendig.
    Hva skjer i etterkant

Hva skjer i etterkant av et fordyrende krav fra IOC?
    Jeg og idrettsforbundets jurister er enige om at arrangøren – på visse vilkår – kan be om forhandlinger med IOC. Vi er også enige om at kvalitetssikringen sier vi må ta høyde for å forlate disse forhandlingene tomhendt. Idrettsjuristene forklarer dette med at kvalitetssikringen ikke kan «spekulere» i forhandlingsresultater.
    Ja – nettopp. Hadde man forbeholdt seg retten til å si nei til fordyrende krav fra IOC, så måtte man ikke spekulert.

Hovedpoenget mitt i Aftenposten 1. september var følgende: OL-ledelsen har ikke forbeholdt seg retten til å si nei til fordyrende krav fra IOC. Idrettsforbundets egne jurister erkjenner altså dette. OL-ledelsen ved Eli Grimsby og Inge Andersen står derfor alene om å hevde at de forbeholder seg retten til å si nei. Det viser at OL-ledelsen feilinformerer. Og det viser at OL-ledelsen ikke bare mangler kontroll på kostnadene. De mangler også kontroll på OL-jussen.
    IOCs forhandlingsvilje

Denne innrømmelsen flytter omsider debatten over på det spørsmålet som faktisk er interessant.
    Hvor optimistiske skal vi være med tanke på IOCs forhandlingsvilje?
    Her er det til liten hjelp at søkeren utarbeider søknaden på egen hånd. Etter at søknaden er levert, og man eventuelt er valgt av IOC, så kan IOC selv gjøre endringer i arrangementet. Vertsbykontrakten artikkel 6 er tindrende klar: De 7000 sidene med tekniske manualer kan endres av IOC etter eget forgodtbefinnende. Det gjelder også alle andre sider av arrangementet. Arrangøren – som sitter med den økonomiske risikoen – plikter å lystre.
    Kneblende kontrakt

Idrettsjuristene mener likevel IOC vil vise forhandlingsvilje. Blant annet fordi avtaleforholdet består av likeverdige parter i en gjensidig avhengighet. Dette har ikke støtte i kvalitetssikringen. Kvalitetssikringen slår fast at avtalen er ubalansert, og at den favoriserer IOC.
    Den tyske jussprofessoren Gerrit Manssen vurderte IOCs vertsbykontrakt i forbindelse med Münchens OL-søknad i 2018.

Hans vurdering var at kontrakten er kneblende, til dels rettslig grotesk og strider mot enhver rettferdighet- og redelighetssans.
    Idrettsforbundets jurister erkjenner nå at det er arrangøren som har søksmålsbyrden dersom forhandlingene om å dele eller å redusere de økte kostnadene havarerer. Om arrangøren ikke tar risikoen ved et slikt søksmål, så er det IOC som får viljen sin. Det fordyrende kravet er da bindende, og arrangøren sitter med hele regningen.
    En eventuell tvist skal løses ved sportens voldgiftsdomstol. Denne domstolen ble etablert av IOC i 1984. Idrettsjuristene hevder at sportens voldgiftsdomstol er formelt og reelt helt uavhengig av IOC. Så rosenrødt er det ikke. En avhandling publisert ved Yale Law School viser at tross riktige og helt nødvendige reformer i 1994, så utøver fortsatt IOC betydelig innflytelse over domstolen. Dette gjelder både dommerutvalget og domstolens administrasjonsorgan. Videre viser avhandlingen at domstolen har vært kritisert for en IOC-vennlig holdning.
    Det største problemet

Etter min vurdering er likevel ikke dette det største problemet.
    Det største problemet er at hovedregelen etter vertsbykontrakten er at arrangøren bærer alle utgifter.
    Og vertsbykontrakten gir IOC tung skyts til å overbevise voldgiftsdomstolen om at denne hovedregelen må legges til grunn. Det hjelper lite med en aldri så balansert domstol om man har valgt å akseptere en ubalansert avtale.
    Vertsbykontrakten gir føringer på at løsningen bør være rimelig for begge parter. Ut i fra avtalen vil det være krevende å argumentere for at det er rimelig å fravike det system som man tross alt har akseptert: Arrangøren betaler. I alle fall ikke i nevneverdig grad. Ofte er det jo ikke engang IOC selv som er årsaken til endringer i OL-planene, men de internasjonale særforbundene.
    Ingenting har endret konklusjonen i regjeringens eksterne kvalitetssikring. Vi har ikke kontroll over OL-kostnadene.

Publisert: 03.sep. 2014 14:27
    Les også:

• ======================================

I kommentatorfeltet sakser jeg inn følgende:

Takk for at du belyser dette, igjen, Stig Eidissen. Om Norge skulle ha så mye å si i en tvist med IOC, så skjønner jeg ikke hvorfor det var så viktig å ta forbehold mot charteret i mars. Da kunne vi bare latt det stå til.
      Jeg kan bare ikke forstå at så mange av våre politikere syntes OL i Oslo er en så viktig sak, at de vil signere en kontrakt som gir en privat organisasjon så stor råderett over Norges økonomi, og utforming og plassering av infrastruktur og idrettsanlegg. En organisasjon som er kjent for å lukke øynene for slaveri, brudd på menneskerettigheter, omgang med diktatorer og korrupsjon. Jeg kan heller ikke se prestisjen i å holde et arrangement ingen andre demokratier ønsker å ha. Jeg kan ikke forstå hvorfor vi ønsker å være IOC's vestlige alibi.
      Jeg kan ikke med min beste vilje forstå hva det er med Oslo OL og IOC som er så stort og viktig, at flere politikere setter både posisjoner og regjeringsmakt på spill for å presse det i gjennom på tross av en stor, massiv og stabil motstand i befolkningen.

========================

Tiltredes!
      JackX

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.597
    Torget vurderinger
    24
    Det værste oppi dette er at det er 312 mill tatt fra Oslo By.
    Snakk om disponering av borgernes egne penger. 312 mill er ufattelig mye penger og kunne nok saktens vært brukt på mer fornuftige ting.
    Skandale spør du meg.
    Rimelig parallelt med Munch-museets toskeskap, hvor planlegging og utredninger etc. sikkert har passert kostnadsmessig det en opprusting av eksisterende museum vilekostet. Alt fordi fiffen vil dra godteposen ned til Bjørvika, maktsenterets nye storstue.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Ingen kontroll på OL-jussen - Aftenposten

(Jeg har Aftenpostens Net-abonnement, og er litt usikker på om linken overfor fungerer for de som ikke kan logge seg inn. Jeg kopierer og paster derfor hele artikkelen. Den er opplysende ... og meget skremmende)

-------------------------------------------------

IOCs regelverk gir IOC rett til å pålegge en arrangør fordyrende endringer i et OL. Det kan IOC gjøre helt frem til åpningsseremonien.
    Stig Eid
    Sissen.

Jurist Stig Eidissen

For å unngå dette tok kulturministeren i mars forbehold mot IOCs Charter. OL-ledelsen støttet forbeholdet. Det var naturlig. Risikoen fremkom klart av statens eksterne kvalitetssikring. IOC godtok ikke forbeholdet, og kulturministeren måtte bøye seg.Nå har både OL-ledelsen og kulturministeren ombestemt seg: Et forbehold er ikke lenger nødvendig.
    Hva skjer i etterkant

Hva skjer i etterkant av et fordyrende krav fra IOC?
    Jeg og idrettsforbundets jurister er enige om at arrangøren – på visse vilkår – kan be om forhandlinger med IOC. Vi er også enige om at kvalitetssikringen sier vi må ta høyde for å forlate disse forhandlingene tomhendt. Idrettsjuristene forklarer dette med at kvalitetssikringen ikke kan «spekulere» i forhandlingsresultater.
    Ja – nettopp. Hadde man forbeholdt seg retten til å si nei til fordyrende krav fra IOC, så måtte man ikke spekulert.

Hovedpoenget mitt i Aftenposten 1. september var følgende: OL-ledelsen har ikke forbeholdt seg retten til å si nei til fordyrende krav fra IOC. Idrettsforbundets egne jurister erkjenner altså dette. OL-ledelsen ved Eli Grimsby og Inge Andersen står derfor alene om å hevde at de forbeholder seg retten til å si nei. Det viser at OL-ledelsen feilinformerer. Og det viser at OL-ledelsen ikke bare mangler kontroll på kostnadene. De mangler også kontroll på OL-jussen.
    IOCs forhandlingsvilje

Denne innrømmelsen flytter omsider debatten over på det spørsmålet som faktisk er interessant.
    Hvor optimistiske skal vi være med tanke på IOCs forhandlingsvilje?
    Her er det til liten hjelp at søkeren utarbeider søknaden på egen hånd. Etter at søknaden er levert, og man eventuelt er valgt av IOC, så kan IOC selv gjøre endringer i arrangementet. Vertsbykontrakten artikkel 6 er tindrende klar: De 7000 sidene med tekniske manualer kan endres av IOC etter eget forgodtbefinnende. Det gjelder også alle andre sider av arrangementet. Arrangøren – som sitter med den økonomiske risikoen – plikter å lystre.
    Kneblende kontrakt

Idrettsjuristene mener likevel IOC vil vise forhandlingsvilje. Blant annet fordi avtaleforholdet består av likeverdige parter i en gjensidig avhengighet. Dette har ikke støtte i kvalitetssikringen. Kvalitetssikringen slår fast at avtalen er ubalansert, og at den favoriserer IOC.
    Den tyske jussprofessoren Gerrit Manssen vurderte IOCs vertsbykontrakt i forbindelse med Münchens OL-søknad i 2018.

Hans vurdering var at kontrakten er kneblende, til dels rettslig grotesk og strider mot enhver rettferdighet- og redelighetssans.
    Idrettsforbundets jurister erkjenner nå at det er arrangøren som har søksmålsbyrden dersom forhandlingene om å dele eller å redusere de økte kostnadene havarerer. Om arrangøren ikke tar risikoen ved et slikt søksmål, så er det IOC som får viljen sin. Det fordyrende kravet er da bindende, og arrangøren sitter med hele regningen.
    En eventuell tvist skal løses ved sportens voldgiftsdomstol. Denne domstolen ble etablert av IOC i 1984. Idrettsjuristene hevder at sportens voldgiftsdomstol er formelt og reelt helt uavhengig av IOC. Så rosenrødt er det ikke. En avhandling publisert ved Yale Law School viser at tross riktige og helt nødvendige reformer i 1994, så utøver fortsatt IOC betydelig innflytelse over domstolen. Dette gjelder både dommerutvalget og domstolens administrasjonsorgan. Videre viser avhandlingen at domstolen har vært kritisert for en IOC-vennlig holdning.
    Det største problemet

Etter min vurdering er likevel ikke dette det største problemet.
    Det største problemet er at hovedregelen etter vertsbykontrakten er at arrangøren bærer alle utgifter.
    Og vertsbykontrakten gir IOC tung skyts til å overbevise voldgiftsdomstolen om at denne hovedregelen må legges til grunn. Det hjelper lite med en aldri så balansert domstol om man har valgt å akseptere en ubalansert avtale.
    Vertsbykontrakten gir føringer på at løsningen bør være rimelig for begge parter. Ut i fra avtalen vil det være krevende å argumentere for at det er rimelig å fravike det system som man tross alt har akseptert: Arrangøren betaler. I alle fall ikke i nevneverdig grad. Ofte er det jo ikke engang IOC selv som er årsaken til endringer i OL-planene, men de internasjonale særforbundene.
    Ingenting har endret konklusjonen i regjeringens eksterne kvalitetssikring. Vi har ikke kontroll over OL-kostnadene.

Publisert: 03.sep. 2014 14:27
    Les også:

• ======================================

I kommentatorfeltet sakser jeg inn følgende:

Takk for at du belyser dette, igjen, Stig Eidissen. Om Norge skulle ha så mye å si i en tvist med IOC, så skjønner jeg ikke hvorfor det var så viktig å ta forbehold mot charteret i mars. Da kunne vi bare latt det stå til.
      Jeg kan bare ikke forstå at så mange av våre politikere syntes OL i Oslo er en så viktig sak, at de vil signere en kontrakt som gir en privat organisasjon så stor råderett over Norges økonomi, og utforming og plassering av infrastruktur og idrettsanlegg. En organisasjon som er kjent for å lukke øynene for slaveri, brudd på menneskerettigheter, omgang med diktatorer og korrupsjon. Jeg kan heller ikke se prestisjen i å holde et arrangement ingen andre demokratier ønsker å ha. Jeg kan ikke forstå hvorfor vi ønsker å være IOC's vestlige alibi.
      Jeg kan ikke med min beste vilje forstå hva det er med Oslo OL og IOC som er så stort og viktig, at flere politikere setter både posisjoner og regjeringsmakt på spill for å presse det i gjennom på tross av en stor, massiv og stabil motstand i befolkningen.

========================

Tiltredes!
      JackX

Takk for at du la ut hele artikkelen, skremmende at de prøver å holde dette hemmelig for den vanlige personen I gata, men Stang er nok meget stolt over dette.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Vi er jo forpliktet til å søke OL.
    For det sier Marit Bjørgen såh!
    Lurer på om hun mener vi er forpliktet til å oppruste min arbeidsplass med samme sum også...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn