Politikk, religion og samfunn OL i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.287
    Sted
    Trondheim
    Borgermestern i London uttaler seg til VG:
    Londons borgermester til VG: - OL er en vidunderlig mulighet - OL 2022 - VG

Byfornyelse er vel stikkordet her.
    Trenger man egentlig et OL som unnskyldning for å fornye byen?
    London trengte det jo. De brukte OL til å sanere en gammel bydel i Øst-London og oppgradere den vesentlig. I en by med mange steder der man har noe som kan minne om slum og uverdige boforhold ble OL det man trengte for å få politikerne til å prioritere denne oppgraderingen. Om Oslo er i en slik posisjon må andre uttale seg om. Og om det er riktig at resten av Norge skal betale for det.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Og om det er riktig at resten av Norge skal betale for det.
    Overføringer mellom kommuner har vi jo allerede og det aksepterer vel de fleste. Hvor store de skal være og hva kriteriene for fordeling skal være diskutereres, men at det ikke skal være noen fordeling av inntektene mellom kommuner mener de færreste. Slik det er nå er vel nettooverføringen fra Oslo til resten av landet ca 30mrd/år, men man kan selvsagt regne på dette på forskjellige måter. Om nettooverføringen fra Oslo går noe ned i noen år for å finansiere OL ser jeg ikke som problemtisk i seg selv.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Infrastruktur som naturlig nok blir opprustet/fornyet, er særlig veier, sykkel og gangstier.
    Generell opprusting av nærbymiljøet til idrettsanlegg som skal benyttes.
    Egne biler m sjåfører til rikfolket, storting, regjering, Oslo kommune og IOC-pampene.
    Offentlige sporveier, og transportmidler ellers må jo rustet opp.
    Kanskje må vann og avløp opprustes også. Med alle nevnte samlet på et brett blir det produsert uante mengder med skit.
    Innlosjering av 100-vis, kanskje 1000-vis nye horer.
    Politiet må selvfølgelig opprustes: økt flom med narkotika, svindlere, halliker, kjeltringer.

Det er svært mye å ta av ting som må fornyes før Oslo kan invanderes av horder av idrettsutøver med familier, og alle tilskuerne.

Oslo klarer ikke dette uten en massiv statlig pengestøtte. Den er selvfølgelig ikke beregnet ennå, men det blir dyrt, svært dyrt. 20-30 mrd.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det snakkes jo så varmt om gjenbruk når man skal søke om OL.
    Kan vi ikke bare flytte Lillehammer og Kvitfjell ned til Oslo?
    Og ro nedover Vikingeskipet?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.346
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.287
    Sted
    Trondheim
    Nå foreslås det å flytte kvinnehockey og curling til Tromsø "for å få støtte i Nord-Norge". Og de tror altså at det bare er Nord-Norge som er imot? Og at det bare er pengene det står på?
    At et land som i alle år har vært imot å gi skattefritak til filmindustrien for å få dem til å bruke Norge som innspillingssted av store filmer (som f.eks. Lord og the rings og den neste Bond-filmen) for derigjennom å profilere Norge i utlandet og trekke turister til landet og gi turistindustrien et løft, plutselig skal gi dette til et gjennomkorrupt IOC? At Coca-Cola skal få nekte alle serveringssteder i nærheten av et OL-anlegg å selge noe annet enn Coca-Cola så lenge lekene varer. Etc, etc...
    Jeg blir dårlig...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Flytt langrenn og skiskyting til Granåsen så er jeg på gli...

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tallknuser latterliggjør OL-budsjettet

TRONDHEIM (NRK.no): – Det er urealistisk lavt, sier budsjetteksperten som mener et OL i Oslo kan komme til å koste over 40 milliarder kroner.

– OL-budsjettet er urealistisk lavt - Sport
    Dette blir jo bare synsing - kan han ikke si hva han mener vil sprekke - hvis staten skal med i planlegging ja da spekker det så det griner, ingen tvil om det ;). Noen sa at det ikke var lagt inn noe for utbygging av infrastruktur. I fall vil garantert den biten sprekke men det vil, i alle fall folk i Oslo, ha glede av i lang tid fremover.
    Hva slags infrastruktur (utover idrettsanlegg) mener du vil bli bygd ut?
    Vet ikke hvilken planet du bor på men alle som ferdes i Oslo ser vel hvor skoene trykker - overalt !
    E18 stamper til alle døgnets tider og kollektivfeltet er fylt opp av El-biler - på alle kanter av byen. I rushen er alt av kollektivtransport sprengt og det eneste politikerne klarer å få til er forslag om rushtids avgift og likende tiltak. Jeg kunne gladelig bruk kollektivtransport hvis det hadde vært et tilbud som fungerte uten at jeg måtte bruke tre ganger så lang tid. Gud veit hvor mange 10 talls milliarder som brukes i året i politikernes vas og fjas uten at det kommer noe ut av det....som om de er det spor bedre enn IOC.

Nei når OL kommer til Oslo i 2022 skal byen skinne. OL skal være et grønt OL det bilen skal stå og folk skal bruke de nye transportårene, ikke en haug med dieselpurker med 50 seter av type Buss for gudhvethva. Hvis de ikke klarer å få til litt av dette ifm OL som kommer, for det gjør det, kan de ta planene å dytte et vist sted :mad:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    På din planet er det altså slik at det planlegges å bruke milliarder på vei og annen infrastruktur uten at det tas inn i budsjettet?

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32

TRONDHEIM (NRK.no): – Det er urealistisk lavt, sier budsjetteksperten som mener et OL i Oslo kan komme til å koste over 40 milliarder kroner.

Dette blir jo bare synsing - kan han ikke si hva han mener vil sprekke - hvis staten skal med i planlegging ja da spekker det så det griner, ingen tvil om det ;). Noen sa at det ikke var lagt inn noe for utbygging av infrastruktur. I fall vil garantert den biten sprekke men det vil, i alle fall folk i Oslo, ha glede av i lang tid fremover.
    Vet ikke hvilken planet du bor på men alle som ferdes i Oslo ser vel hvor skoene trykker - overalt !
    E18 stamper til alle døgnets tider og kollektivfeltet er fylt opp av El-biler - på alle kanter av byen. I rushen er alt av kollektivtransport sprengt og det eneste politikerne klarer å få til er forslag om rushtids avgift og likende tiltak. Jeg kunne gladelig bruk kollektivtransport hvis det hadde vært et tilbud som fungerte uten at jeg måtte bruke tre ganger så lang tid. Gud veit hvor mange 10 talls milliarder som brukes i året i politikernes vas og fjas uten at det kommer noe ut av det....som om de er det spor bedre enn IOC.

Nei når OL kommer til Oslo i 2022 skal byen skinne. OL skal være et grønt OL det bilen skal stå og folk skal bruke de nye transportårene, ikke en haug med dieselpurker med 50 seter av type Buss for gudhvethva. Hvis de ikke klarer å få til litt av dette ifm OL som kommer, for det gjør det, kan de ta planene å dytte et vist sted :mad:
    eehhh...... og resten av nasjonen skal betale for at du skal ha 3 uker fin transport inn til by'n????

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

eehhh...... og resten av nasjonen skal betale for at du skal ha 3 uker fin transport inn til by'n????
    Yep, på tide Oslo får litt og ....

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.234
    Sted
    Sølvbyen

Hvis det er planer om å fikse den kroniske rushtidsforstoppelsen på E18 mellom Drammen og Oslo i forbindelse med OL, så har jeg ombestemt meg. Da er jeg for OL.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Hvis det er planer om å fikse den kroniske rushtidsforstoppelsen på E18 mellom Drammen og Oslo i forbindelse med OL, så har jeg ombestemt meg. Da er jeg for OL.
    Da er jeg enig også.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

De jobber for såvidt med saken allerede - uavhengig av OL.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.287
    Sted
    Trondheim
    Hvis det skal inn i OL-budsjettet må jo den veien være relevant for gjennomføringen av OL. Jeg kan ikke helt se for meg at den veien blir viktig. Kanskje hvis de legger hopp i Vikersund, men sitter vel langt inne å ikke bruke Holmenkollen til det?
    Nei, det som vil bli brukt av penger til vei vil nok være å lage egne felt på veiene som IOC-pampene skal bruke til og fra hotellene de skal bo på.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Nye veier? De skal vel uansett stenges for vanlige folk under OL.
    Det blir nok skrangete busser og et par km å gå.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.234
    Sted
    Sølvbyen

De jobber for såvidt med saken allerede - uavhengig av OL.
    Når sier "de" at problemene skal være løst? Skulle jo vært gjort noe med dette for et par ti-år siden, så er vel skeptisk til at det vil komme noen merkbar forbedring i min levetid.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Vegvesenet jobber sakte men sikkert, og det har vært flere utkast til hva som kan gjøres med strekningen Drammen-Oslo.
    Det store problemet er at det aldri vil bli løst, så lenge sideveier og avvikling i endene er altfor dårlig. Uansett hvilken vei man kjører av fra E18 så stopper det i en flaskehals.
    Et problem til er plassen. Bebyggelsen ligger for tett på både sideveier og hovedveier til at det kan bli en effektiv trafikkavvikling.

Løsningen vil nok være å bygge større ringer, slik at biler fra Drammen unngår Asker/Bærum/Lysaker strekningen. Men jeg tror ikke de har klart å tenke tanken engang.
    Enkel logistikk dette.

Med vegvesenets hastighet på planlegging av nye prosjekter, vil nye veier bli ferdig i 2030, hvis de noen gang klarer å stable kortene riktig.
    Det blir uansett ikke gjort noe ifm OL

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.087
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt off-top kanske men det snakkes om veier her! Skulle blitt åpning på E18 Østfold neste uke, som vi jobbet med ett par års tid nå med extrem trang tidsfrist:p Ferdige akkurat i
    tid! men nå blir det stopp på ubestemd tid, pga att den trase' som stått klar i ett års tid har en feil konstruksjon, så går da dagen......

E18-åpning utsatt etter flomproblem - Østfold

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.597
    Torget vurderinger
    24
    Ja, for all del, drit i folket! Det er viktigere å tekkes sine stammefrender innad i det politiske sirkus. Min respekt for Herr Stang er på god fart nedover.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Ja, for all del, drit i folket! Det er viktigere å tekkes sine stammefrender innad i det politiske sirkus. Min respekt for Herr Stang er på god fart nedover.
    Det ligger vel også litt i familien dette med primadonnanykkene hans.
    Folket er bare et nødvendig onde, så de får inn skattekroner.
    At folket skulle bestemme noe er vel rimelig uhørt i de kretsene.
    Svenskene hadde rett den gang de kalte Norge for den siste kommuniststat.

Vel.....Demokrati ser ihvertfall bra ut på papiret.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.597
    Torget vurderinger
    24
    Vi har pr. definisjon pengene, men bør ikke bruke de til dette all den tid forfallet rundt oss er mildt sagt påtagelig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg aner ikke hvorvidt vi trenger det. Men om argumentene går på et udemokratisk IOC, uansvarlig pengebruk osv., er det vel bedre at Norge arrangerer enn Kina eller Kazakhstan?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg aner ikke hvorvidt vi trenger det. Men om argumentene går på et udemokratisk IOC, uansvarlig pengebruk osv., er det vel bedre at Norge arrangerer enn Kina eller Kazakhstan?
    Om et udemokratisk regime velger å sløse bort en haug med milliarder, er da ikke vårt problem. Bare kjekt hvis vi kan få noen andre til å betale for festen. Det gjelder bare å melde seg på i tide.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hvorfor ikke bare kutte ut. Det har aldri blitt det samme etter 1936 lekene uansett. Ingen har klart å toppe Doffen. Hvorfor trenger vi å prøve? Det lignet bittelitt når alle stod i hvite drakter og lyste med lomme lykt på avsluttningen i 1994. menvi nådde ikke Doffen til anklene engang. Det er sannheten. Den type fesjå er det andre som kan bedre enn oss. Kinesere og russere for eksempel
    berlin_1936.jpg

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Hva med å legge ned IOC ?
    Hva med å prøve å få idretten i fokus og ikke finstasen?
    Hva med å fjerne litt av sentraliseringstanken: Alt skal sentraliseres til Oslo?

Egentlig ingen som trenger OL.
    Det konkurreres landene imellom hele tiden ellers. OL er bare en eneste stor fest.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Om et udemokratisk regime velger å sløse bort en haug med milliarder, er da ikke vårt problem. Bare kjekt hvis vi kan få noen andre til å betale for festen. Det gjelder bare å melde seg på i tide.
    Skal man først være prinsippfast, bør følgen av det være at Norge boikotter.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva med å legge ned IOC ?
    Hva med å prøve å få idretten i fokus og ikke finstasen?
    Hva med å fjerne litt av sentraliseringstanken: Alt skal sentraliseres til Oslo?

Egentlig ingen som trenger OL.
    Det konkurreres landene imellom hele tiden ellers. OL er bare en eneste stor fest.
    Mye enig her. Om man ikke bruker anleggene man har stående på Lillehammer, blir det meningsløst. Men , som jeg skrev rett over; er man prinsippfast, må man boikotte leker som ikke lever opp til vår demokratistandard.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Skal man først være prinsippfast, bør følgen av det være at Norge boikotter.
    Helt i orden for meg - OL er ikke SÅ viktig. Men jeg bekymrerer meg uansett ikke for hvordan andre nasjoner og regimer disponerer pengene sine. Og at OL skal brukes som argument for demokratisering og slikt - det blir jo enda fjernere. To helt uavhengige ting, etter min vurdering.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jepp! Kutt OL fullstendig. det har utspilt sin rolle for lengst både sportselig og kommersielt. Det er OL på TV hver helg fra November til April med krem på kaka hver romjul, hvert år.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.155
    Sted
    Sortland
    God artikkel.

Ikke råd til OL-nei - OL 2022 - VG

OL har vi selvsagt råd til. Hvem skulle ellers ha det?
    Selvsagt har vi råd til det. Men TRENGER vi det? Det er en dårlig forretningsidé å bruke penger på ting man ikke trenger.
    Staavi's ide er vel nettop dette: Norge trenger vinter OL. Som identitetsbygging for nasjonen.
    ...Men det er klart...hvem faen trenger idrett? La nå tullingene holde på for seg selv. La foreldra betale.
    Kanaliser overskuddet fra Norsk Tipping til andre ting - rett inn i statsbudsjettet.

Det sportslige tilbudet til barn og ungdom i Norges tettest befolkede område er under enhver kritikk.
    At planleggerne ikke ser sammenhenger her er trist.

Det prinsippielle argumentet til Staavi er godt. Er IOC så jævla korrupt og dekadent at vi ikke vil arrangere et av deres
    evenementer - vel da får vi faen meg ha såpass ryggrad at vi heller ikke deltar!

Var det bare jeg som hadde en ekkel ettersmak etter Sotsji-OL?

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.155
    Sted
    Sortland
    Ulf-B;1874209...Helt i orden for meg - OL er ikke SÅ viktig. Men jeg bekymrerer meg uansett ikke for hvordan andre nasjoner og regimer disponerer pengene sine. Og at OL skal brukes som argument for demokratisering og slikt - det blir jo enda fjernere. To helt uavhengige ting skrev:
    En slags moderne versjon av 'Drit i Norge - Leve Toten'.

Bare Norge vinner Gull så gir vi faen i hvor det er eller hva det kostet for de som bor der.
    Vi - som er et av de få landene i verden som har råd til et slikt arrangement -
    kommer i hvertfall ikke til å betale det det koster.
    ..Men, det er klart - delta, det skal vi!
    (Koste hva det koste vil!)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nei la unga få stoff, før idretten tar dem - det passer vel best her inne tenker jeg ! Da trenger vi ikke ny anlegg, egentlig ingen ting mer....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.287
    Sted
    Trondheim
    Du er ikke alene om å ha en ekkel ettersmak etter Sotsji. Jeg så ikke på en eneste øvelse fra Sotsji, og jeg savnet det ikke et sekund.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn