Politikk, religion og samfunn OL i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.287
    Sted
    Trondheim
    At politikerne ikke skjønner at det ikke i hovedsak er pengene det står på, men motstand mot det utrolig udemokratiske IOC og alt det de står for, med egne skatteregler, krav om luksus under lekene osv...
    Det er jo ille nok med kostnadene, men å gå god for IOCs måte å drive idrettsarrangementer på er helt usmakelig.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Enig Panama.
    Det blir vel heller mer en sak om hvorvidt folk gidder å bry seg lenger.
    En voldtekt fra eller til, er liksom ikke så mye å bry seg om lenger....

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    At politikerne ikke skjønner at det ikke i hovedsak er pengene det står på, men motstand mot det utrolig udemokratiske IOC og alt det de står for, med egne skatteregler, krav om luksus under lekene osv...
    Det er jo ille nok med kostnadene, men å gå god for IOCs måte å drive idrettsarrangementer på er helt usmakelig.
    Ikke helt enig.
    For meg er også selve pengebruken et viktig argument, da de helt klart kan nyttiggjøre seg bedre på andre måter. Men veldig enig med deg i at IOC-pampene og sløseriet rundt den innerste krets der er direkte kvalmende.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Noen som vet når Stortinget skal bestemme seg? Tenker demo, for andre gang i mitt liv.

Hva med å stille mannsterke (gjerne i sportsutstyr, sykkel, ski joggesko, fotballdrakt, ishockeydrakt, slepende på en kajakk eller hva som helst) under parolen "Ja til idrett, nei til skattefinansiert champagnefyll!"

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Det er ikke satt noen offisiell dato såvidt meg bekjent ennå.
    En demo virker forlokkende, ja. Fakkeltog, kjøre sakte på motorveien, stickers i bilruta, vimpler.... osv.....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.287
    Sted
    Trondheim
    Jeg mente ikke å si at jeg syntes pengebruken er fornuftig - det er et vannvittig pengesløseri, men for meg er det IOC som er hovedproblemet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    Noen som vet når Stortinget skal bestemme seg? Tenker demo, for andre gang i mitt liv.

Hva med å stille mannsterke (gjerne i sportsutstyr, sykkel, ski joggesko, fotballdrakt, ishockeydrakt, slepende på en kajakk eller hva som helst) under parolen "Ja til idrett, nei til skattefinansiert champagnefyll!"
    I så fall tror jeg at jeg dropper sportsantrekket og stiller i "Bærusbunad"! DET vil nok skremme vannet av både Erna og Jonas. De vil tro at det er noen av "deres egne" som protesterer.

Til info:
    Bærumsbunad = Smoking

Z

Zomby_Woof

Gjest

I så fall tror jeg at jeg dropper sportsantrekket og stiller i "Bærusbunad"! DET vil nok skremme vannet av både Erna og Jonas. De vil tro at det er noen av "deres egne" som protesterer.

Til info:
    Bærumsbunad = Smoking
    Og ved nærmere ettertanke er det minst en av oss som bør la 'sitt' sportsutstyr ligge hjemme når han demonstrerer foran stortinget...... :D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0

Til info:
    Bærumsbunad = Smoking
    Og ved nærmere ettertanke er det minst en av oss som bør la 'sitt' sportsutstyr ligge hjemme når han demonstrerer foran stortinget...... :D
    Du tror de er "skuddredde" ? ;)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.501
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.239
    Sted
    Sølvbyen
    Blir litt skrämd över att hon refererar till OL som "sitt"! Men kanske man ska tacka henne för jag räknar med att hon skjuter sig själv i foten med hållningar som att det är "hennes" lekar och gör nej-sidan en tjänst :)
    Jeg er ikke enig med henne, men jeg syns hun svarte ganske bra for seg og heller ikke framstod som særlig arrogant i dette intervjuet.

Men hvis dette er samme kjerringa som var i Nyhetsmorgen på P2 tidligere i uka, så er hun jo helt sprengt i huet. Hun som var der var iallfall arrogant på en sånn ekkel, overbærende jegbryrmegikkeomhvaalleandresierjegskalhaviljenminuansett-måte. Men husker ikke navnet hennes dessverre.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Blir litt skrämd över att hon refererar till OL som "sitt"! Men kanske man ska tacka henne för jag räknar med att hon skjuter sig själv i foten med hållningar som att det är "hennes" lekar och gör nej-sidan en tjänst :)
    Jeg er ikke enig med henne, men jeg syns hun svarte ganske bra for seg og heller ikke framstod som særlig arrogant i dette intervjuet.

Men hvis dette er samme kjerringa som var i Nyhetsmorgen på P2 tidligere i uka, så er hun jo helt sprengt i huet. Hun som var der var iallfall arrogant på en sånn ekkel, overbærende jegbryrmegikkeomhvaalleandresierjegskalhaviljenminuansett-måte. Men husker ikke navnet hennes dessverre.
    Kan garantere at dette mennesket jobber ut i fra en særs spesiell agenda. Dette bør Osloborgere tenke på neste gang mr. Fabian stiller til valg som borgermester/ordfører/styrer/president/konge/hersker/despot/tyrann av Oslo by. Jeg gremmes av de folkevalgte som tar makten i sin hånd på vegne av "folket" og jobber mot folkets vilje, fordi folket ikke vet sitt eget beste.
    "Er du ikke tilhenger av Oslo OL i 2022 vil du garantert bli det, bare vi får påvirka huet ditt lenge nok" © POB.
    Skremmende hva slike mennesker kan klare å utrette med holdninger om at indoktrinering og hjernevask vil fungere hvis vi holder på lenge nok.

Gudmund Hernes har sikkert de fleste glemt nå, men det er samme arroganse for å kjøre gjennom metoder og "revolusjonere" tanker. Hernes var en drittsekk av dimensjoner, både skoleverk og helse/omsorg sliter med ettervirkninger av dårlig igangsatte og lite gjennomtenkte metoder for å forbedre norsk skole og helsevesen. Litt o.t. dette, men kjenner jeg kan ta en øl nå med lettet hjerte:cool:.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.239
    Sted
    Sølvbyen

Kan garantere at dette mennesket jobber ut i fra en særs spesiell agenda. Dette bør Osloborgere tenke på neste gang mr. Fabian stiller til valg som borgermester/ordfører/styrer/president/konge/hersker/despot/tyrann av Oslo by. Jeg gremmes av de folkevalgte som tar makten i sin hånd på vegne av "folket" og jobber mot folkets vilje, fordi folket ikke vet sitt eget beste.
    "Er du ikke tilhenger av Oslo OL i 2022 vil du garantert bli det, bare vi får påvirka huet ditt lenge nok" © POB.
    Skremmende hva slike mennesker kan klare å utrette med holdninger om at indoktrinering og hjernevask vil fungere hvis vi holder på lenge nok.

Gudmund Hernes har sikkert de fleste glemt nå, men det er samme arroganse for å kjøre gjennom metoder og "revolusjonere" tanker. Hernes var en drittsekk av dimensjoner, både skoleverk og helse/omsorg sliter med ettervirkninger av dårlig igangsatte og lite gjennomtenkte metoder for å forbedre norsk skole og helsevesen. Litt o.t. dette, men kjenner jeg kan ta en øl nå med lettet hjerte:cool:.
    Etter min mening er dette et av de største problemene med politikken, sammen med det faktum at svært få politikere kommer fra "folket", eller har vært vanlige arbeidere. Nemlig at ingen av de "folkevalgte" noen ganger må ta reelle konsekvenser av det de utretter med makta si, de kan overkjøre oss vanlige dødelige og skalte og valte som de vil med felleskapets penger. I verste fall må de bytte til en eller annen fett betalt jobb i det private isteden.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.712
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hva skjer. Idrettsbyråkratiet og pampene går ikke lenger med nesa i sky men prøver seg nå med påtatt ydmykhet og kostnadsreduksjoner for å snu stemningen.

Håper inderlig de lykkes med denne desperate taktikken. Vil nødig gå glipp av leieinntektene for utleie av eget hus under OL. De skulle jo gå til mer HIFI.???

Final

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Disse mennesketypene vet så inderlig vel hvem de krype for. Godt å se at et betydelig flertall av landets befolkning, på tvers av alle relevante og irrelevante skillelinjer, omsider vurderes som mektig nok til at de ser et behov for å oppføre seg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.598
    Torget vurderinger
    24
    Hvordan sikre oss et "nei" fra denne karen?

STOP PRESS!

Alle tips mottas med takk! Hvordan kan vi sikre oss at denne personen kjenner sin besøkelsestid og samfunnsplikt? :cool:

Nå kan han stoppe Oslo-OL - sport - Dagbladet.jpg

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Han er nok OL-positiv så det holder.
    Uansett er presset så stort fra grupperinger rundt at han ikke tør annet enn å si ja.
    Slike folk tror nok oppriktig at de gjør samfunnet en tjeneste, samfunnet har bare ikke skjønt det ennå.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    Han er nok OL-positiv så det holder.
    Uansett er presset så stort fra grupperinger rundt at han ikke tør annet enn å si ja.
    Slike folk tror nok oppriktig at de gjør samfunnet en tjeneste, samfunnet har bare ikke skjønt det ennå.
    Støtter den.

Nei og Nei til OL i Norge.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.598
    Torget vurderinger
    24
    Kjeltringer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.287
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser at Eli Grimsby garanterer at budsjettet vil holde. Da regner jeg med at hun vil betale evt. overskridelser selv? Det lukter personlig konkurs her...

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tallknuser latterliggjør OL-budsjettet

TRONDHEIM (NRK.no): – Det er urealistisk lavt, sier budsjetteksperten som mener et OL i Oslo kan komme til å koste over 40 milliarder kroner.

– OL-budsjettet er urealistisk lavt - Sport
    Dette blir jo bare synsing - kan han ikke si hva han mener vil sprekke - hvis staten skal med i planlegging ja da spekker det så det griner, ingen tvil om det ;). Noen sa at det ikke var lagt inn noe for utbygging av infrastruktur. I fall vil garantert den biten sprekke men det vil, i alle fall folk i Oslo, ha glede av i lang tid fremover.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.287
    Sted
    Trondheim
    Jeg reagerer mer på overskriften enn på innholdet. "Tallknuser"? Han er tidligere ansatt ved "Institutt for bygg, anlegg og transport", ikke akkurat det jeg forbinder med tallknusing. Men at han har greie på det han snakker om er det vel ikke tvil om. Han rekker fram områder der han mener det er stor usikkerhet om prisanslagene, og han sier at det er svært godt underlag for å si at å bare prisjustere gamle anslag ut fra prisstigningen ikke blir riktig. I de prosjektene han har jobbet med har det alltid blitt feil - hvor sannsynlig er det da at det skal være riktig denne gangen?
    Hvis man ikke skal høre på de med erfaring fra, og kompetanse på, slike beregninger, hvem skal man høre på da?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.598
    Torget vurderinger
    24
    Ethvert statlig prosjekt hvor det foreligger et tallfestet budsjett vil AUTOMATISK overskrides. Av flere årsaker; ofte er anslag som ligger til grunn for budsjettsummen høyst usikre fordi mange ting ennå ikke er avklart, deretter er det gjerne slik at prosjektet skal "selges inn" på en eller annen måte, og da er det normalt ønskelig med at så lavt budsjett som mulig, men fortsatt plausibelt. Så kommer alle endringene underveis, fordi det dukker opp ting som ikke var påtenkt, nice to have, nye instanser/krav på banen etc. En må være klar over at bygninger/installasjoner/infrastruktur etc. som er i offentlig regi ofte innebærer spesielle krav, behov og konstruksjoner som kanskje ikke engang er ferdig utviklet da prosjektet påbegynnes.

Vi skal ikke glemme at mye av dette er spesielle bygg etc. - eks. sykehus, flyplasser, svømmehaller, annen kompleks infrastruktur etc.

Til slutt har vi det uomtvistelige faktum at få eller ingen mennesker PERSONLIG kjenner kroneansvar eller blir plaget av vesentlige konsekvenser dersom ting overskrides, i motsetning til i det private næringsliv. Det er gjerne slik at Staten betaler regningene sine, og det vet alle impliserte parter. Tillegg og endringer underveis siger på, bordet fanger, prosjektet kan ikke stoppes (av ymse årsaker selvsagt), ting tar tid og blir hentet inn av prisstigningsklausuler osv. osv., og plutselig har et dårlig fundamentert budsjett på 100 mill. blitt til 300 mill. i reelle kostnader.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.287
    Sted
    Trondheim
    Pensjonist som har kompetanse innen området, kanskje?
    Ellers har jo som nevnt Eli Grimsby personlig garantert for at det ikke blir overskridelser, så da blir det jo hennes ansvar å betale hvis det skulle bli det. Så da er det bare å lene seg tilbake og slappe av...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.061
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pensjonist som har kompetanse innen området, kanskje?
    Ellers har jo som nevnt Eli Grimsby personlig garantert for at det ikke blir overskridelser, så da blir det jo hennes ansvar å betale hvis det skulle bli det. Så da er det bare å lene seg tilbake og slappe av...
    Hun må bare skaffe seg en bankgaranti først. Og helst fra en bank der jeg ikke har sparepengene mine......

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

TRONDHEIM (NRK.no): – Det er urealistisk lavt, sier budsjetteksperten som mener et OL i Oslo kan komme til å koste over 40 milliarder kroner.

Dette blir jo bare synsing - kan han ikke si hva han mener vil sprekke - hvis staten skal med i planlegging ja da spekker det så det griner, ingen tvil om det ;). Noen sa at det ikke var lagt inn noe for utbygging av infrastruktur. I fall vil garantert den biten sprekke men det vil, i alle fall folk i Oslo, ha glede av i lang tid fremover.
    Hva slags infrastruktur (utover idrettsanlegg) mener du vil bli bygd ut?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.598
    Torget vurderinger
    24
    Adkomsten til de byrådsvennlige hotelleiernes hoteller...;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.239
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg reagerer mer på overskriften enn på innholdet. "Tallknuser"?
    Enig. "Pensjonist kritiserer OL-budsjettet", burde det stått.
    Det står jo i artikkelen at han har jobbet i finansdepartementet tidligere, og er ekspert på kostnadsanalyser. Og som du sier er han pensjonert, og har intet å tape på og snakke rett fram uten omsvøp.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.061
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Det blir vel bygd noen balkonger på rådhuset til IOC pampene?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

Det blir vel bygd noen balkonger på rådhuset til IOC pampene?
    Hehe, kan være, men jeg er mer interessert i de planlagte infrastrukturinvesteringene med varig bruksverdi som Ingeniøren igjen kommer tilbake til. Jeg har bare fått med med midlertidige tilpasninger, men Ingeniøren er visst bedre informert.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn