Politikk, religion og samfunn OL i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ser den. Bryr meg ikke mer om denne fyren enn at jeg gir jamnt f*. Jeg har ikke klikket på en eneste av linkene på nettavisene, og regner med at alle sakens opplysninger dekkes greit av en overskrift eller to. Ingen tjener en jævla reklamekrone på meg ved å rulle seg i dette.

Mediedekning som ekstrabelastning kommer nok til å bli melket for alt det er verdt og mer til av forsvaret. Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i at det skal vektlegges allverden.

Jeg ser for meg at en lav straff kan svekke straffens allmenpreventive virkning, og det vil i sin tur koste liv.

PS. Jeg er for en relativ straffeskjerpelse for veitrafikkloven. Det generelle straffenivået synes jeg er godt innenfor det fornuftige.

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    relativ straffeskjerpelse i veitrafikkloven?

Hvorfor? Og hvor?

Synes dagens lov fungerer godt og bøtesatsnivået er av de høyere i Europa.

Eneste aberet jeg ser er at folk ikke er opplyst over bøtenivået for fyllekjøring. 1.5 * brutto månedslønn svir virkelig i lomma, utover førerkortbeslag.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.191
    Sted
    Sølvbyen
    Fyllekjøring er virkelig svært lite sympatisk, og noe jeg ikke syns skal tilgis umiddelbart bare fordi man tilstår. Det er bare tilfeldigheter som gjør at man ikke dreper noen når man er såpass full at man vraker bilen man kjører, og da gambler man faktisk med andres liv. Livene til folk som sannsynligvis bare er interessert i å komme seg trygt fra A til B, og som lett kan bli tilfeldige ofre for rasshøl som Northug, som tydeligvis tror han er hevet over lover og regler. Har alltid fått litt følelsen at han er en klysete kødd når jeg har sett eller lest om ham i media, og det syns jeg kanskje jeg fikk bekreftet ganske greit nå.

Nail'im up, I say!

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Forhåpentligvis har FrP med vedtaket sitt nå satt enn stopper for OL i Oslo.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.049
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kombinasjonen fyllekjøring, høy fart og sterk bil er den som er virkelig usympatisk. Samt det faktum at man som offentlig person ikke innser at man er spesielt utsatt samt avhengig av offentlig velvilje. Man kan virkelig stusse over dømmekraften når man setter seg i en situasjon som er sånn at man ikke bare fyllekjører, men setter hele tilværelsen sin på spill. I tillegg lurer jeg jo på hva slags venner Petter velger seg og hva slags miljø han vanker i. Det er jo noe han har valgt seg i edru tilstand.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.049
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forhåpentligvis har FrP med vedtaket sitt nå satt enn stopper for OL i Oslo.
    Så enkelt er det nok dessverre ikke. Men la oss håpe at de øvrige partiene skjønner at stemingen i folket ut over det sentrale Østlandsområdet, som vil nye godt av pengeinnsprøytningene, er såpass negativ at man ikke våger å sette sin velgeropslutning på spill.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.270
    Sted
    Trondheim
    Jeg bor like ved denne rundkjøringen, og man må ha hatt virkelig stor fart eller vært svært full for å krasje på den måten Nortug har gjort her.

Men sterk bil? Er 204 hk i en diesel så veldig kraftig da?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.049
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    204 HK er nok til at dersom man virkelig mister dømmekraften, kan det gå svært galt. Særlig for andre. Problemet er vel litt av den "King of the Road" følelsen man får som gjør at man gasser litt ekstra på ... det er ikke sikkert fristelsen vilel vært den samme i en Golf med 115 HK.....

Uansett skal det vel mye til før det blir nye sponsorbiler på Petter. Få merker ønsker denne type oppmerksomhet....

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.191
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg bor like ved denne rundkjøringen, og man må ha hatt virkelig stor fart eller vært svært full for å krasje på den måten Nortug har gjort her.

Men sterk bil? Er 204 hk i en diesel så veldig kraftig da?
    I dieselbiler er det kanskje mer relevant å snakke om dreimoment enn hestekrefter. En dieselbil med 204 hk kan være reine lokomotivet, det.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.270
    Sted
    Trondheim
    Joda, kjører en 3.0 l dieselbil med 190 hk selv, men har aldri regnet det som en spesielt kraftig bil.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.191
    Sted
    Sølvbyen
    Er jo flere ting som spiller inn såklart, som f.eks. bilens egenvekt ifht. dreiemoment, åssen bilen er programmert fra fabrikken, utveksling o.s.v.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Les innlegget litt lenger opp.
    Du er for relativ straffeskjerpelse, men synes det generelle straffenivået er godt innenfor det fornuftige.

I mine øyne er dette en selvmotsigelse, men åpner for at jeg misforstår eller at uttalelsen er upresis. Så hva nøyaktig mener du?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Kombinasjonen fyllekjøring, høy fart og sterk bil er den som er virkelig usympatisk. Samt det faktum at man som offentlig person ikke innser at man er spesielt utsatt samt avhengig av offentlig velvilje. Man kan virkelig stusse over dømmekraften når man setter seg i en situasjon som er sånn at man ikke bare fyllekjører, men setter hele tilværelsen sin på spill. I tillegg lurer jeg jo på hva slags venner Petter velger seg og hva slags miljø han vanker i. Det er jo noe han har valgt seg i edru tilstand.
    Dømmekraft? Det er jo den som går ut vinduet når man drikker. Og psykologisk sett så inntar en person ofte en form for apati for å beskytte seg selv når man feiler i måloppnåelse.

Northugs elendige sesong -> apati. Alkoholberuselse -> sviktende dømmekraft.

apati + sviktende dømmekraft = fyllekjøring.

Venner og omkrets? Idrettsmiljøene har jo en tendens til å introdusere folk til rus. Og rike offentlige personer har en lei tendens til å tiltrekke seg "venner". Spør en Lotto-millionær om hvor mange gamle venner og bekjente som plutselig tar kontakt. Det er ensomt å være på toppen og ikke være i stand til å stole på noen da dessverre kun fåtallet faktisk er til å stole på.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Northug har råd til taxi.
    Spørs om Northugen kan slite litt med likviditet. Han tjente jo ganske så bra i fjor, og ikke fullt så bra i år. Bota blir på 1,5 * brutto fjorårets månedslønn, noe som burde bli millionbeløp.

N

nb

Gjest
    Les innlegget litt lenger opp.
    Du er for relativ straffeskjerpelse, men synes det generelle straffenivået er godt innenfor det fornuftige.

I mine øyne er dette en selvmotsigelse, men åpner for at jeg misforstår eller at uttalelsen er upresis. Så hva nøyaktig mener du?
    At straffene i Norge stort sett henger på greip totalt sett, men at fyllekjøring burde vært straffet strengere enn hva det blir - altså bli regnet som mer alvorlig i rettsystemet enn hva det blir i dag. Altså at det burde være mer straffbart å kjøre i fylle uten at man justerer øvrige straffer av den grunn. Det ville gi en relativ straffeskjerpelse av promillekjøring relativt til straff for andre lovbrudd.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Når fyllekjøring allerede straffes hardt, så ser jeg ikke hvordan relativ skatteskjerpelse kommer inn.

PromilleBotFengselInndragelse førerkort
    0,2-0,5‰Ca 1 månedslønnVanligvis ikkeMaks ett år
    0,5-1,0‰1 ½ månedslønn 1Betinget fengselMinst ett år
    1,0-1,5‰1 ½ månedslønn 1Betinget/ubetinget fengselMinst ett år
    Over 1,5‰1 ½ månedslønn 1Ubetinget fengselVanligvis 2 år
    1 Sjelden mindre enn kr. 10 000,-
    Norgre har lavere promillegrenser enn de fleste andre land. Enkelte stater i USA har f.eks 0,8 promille, 3 øl, før man begynner å bøtelegge, og bøtenivået noe helt annet enn i Norge.

Halvannen brutto månedslønn. Det svir! En gjennomsnittsårslønn på 510k vil gi en bot på 510/12 * 1,5 = 64k.
    Også førerkortinndragelse og fengsel i tillegg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kjøring i sterkt beruset tilstand bør staffes svært hardt, mye hardere enn i dag. Fengsel, store bøter og tap av førerrett i mange år bør være en selvfølge. Når man i tillegg stikker av fra en ulykke, og sogar kjører med passagerer bør dette være ekstra skjerpende.

Jeg mener dette samlet bør kvalifisere til kanskje 1. års ubetinget fengsel.

Det å utsette andre mennesker for livsfare på denne måten er bare hakket under uaktsomt drap i alvorlighetsgrad.

N

nb

Gjest
    "Hardt" er allrede en relativ vurdering. "Hardere" er fortsatt mulig.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Kjøring i sterkt beruset tilstand bør staffes svært hardt, mye hardere enn i dag. Fengsel, store bøter og tap av førerrett i mange år bør være en selvfølge. Når man i tillegg stikker av fra en ulykke, og sogar kjører med passagerer bør dette være ekstra skjerpende.

Jeg mener dette samlet bør kvalifisere til kanskje 1. års ubetinget fengsel.

Det å utsette andre mennesker for livsfare på denne måten er bare hakket under uaktsomt drap i alvorlighetsgrad.

duuuh! Det du ønsker er allerede på plass.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    "Hardt" er allrede en relativ vurdering. "Hardere" er fortsatt mulig.
    Og det er her selvmotsigelsen kommer inn. Når noe fra før straffes hardt kan ikke enda hardere straff falle innenfor begrepet generelt fornuftig.

G

Gjestemedlem

Gjest

Jeg mener dette samlet bør kvalifisere til kanskje 1 års ubetinget fengsel.

duuuh! Det du ønsker er allerede på plass.
    Javel?

Kan du vise til én eneste sak uten personskade der promillekjøring har medført 1 års ubetinget fengsel?

3 uker til 3 måneder er straffenivået. Betinget om ikke promillen er for høy, og ubetinget over.

Men 1 år... tviler på at det har forekommet i norsk rettshistorie.

Du får korrigere meg om dette er feil, men jeg tror du er rimelig feilinformert.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    fengsel - check
    store bøter - check
    tap av førrett i mange år - check
    ekstra skjerpende med passasjer - check
    stikke fra ulykke - ulovlig selv i edru tilstand - check

Alt er på plass bortsett fra din påstand om å fylle opp norske fengsler. 3 måneder fengsel eller inntil 1 år spiller liten rolle. Den totale straffen er knallhard.

G

Gjestemedlem

Gjest
    fengsel - check
    store bøter - check
    tap av førrett i mange år - check
    ekstra skjerpende med passasjer - check
    stikke fra ulykke - ulovlig selv i edru tilstand - check

Alt er på plass bortsett fra din påstand om å fylle opp norske fengsler. 3 måneder fengsel eller inntil 1 år spiller liten rolle. Den totale straffen er knallhard.
    Hvis du ikke fikk det med deg handlet diskusjonen om strafferammer, og ikke hvorvidt forholdene i det hele tatt anses som straffbare. Den totale straffen i Norge for kjøring i sterkt beruset tilstand er svært mild, og bør etter min mening skjerpes.

Det å skade eller bevisst å utsette andre mennesker for livsfare bør være noe av det høyest prioriterte i norsk strafferett. Det er mange mange som sitter i fengsel for bagateller i forhold.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Du kommer med en påstand om at straffen for kjøring i Norge er svært mild.

Hva støtter du deg på? Hvordan er straffenivået for fyllekjøring mot f.eks vold? trusler? osv

Hvordan er straffen av fyllekjøring i Norge kontra andre land. Hvis det er mildt i Norge, så burde det jo være vesentlig strengere i utlandet?

Hvilke forbrytelser er bageteller i forhold? Vi holder narkotikapolitikken utenfor da den er svært streng og ikke representativ som målestokk.

G

Gjestemedlem

Gjest

Hva støtter du deg på? Hvordan er straffenivået for fyllekjøring mot f.eks vold? trusler? osv

Hvordan er straffen av fyllekjøring i Norge kontra andre land. Hvis det er mildt i Norge, så burde det jo være vesentlig strengere i utlandet?

Hvilke forbrytelser er bageteller i forhold? Vi holder narkotikapolitikken utenfor da den er svært streng og ikke representativ som målestokk.
    Vi har jo eksempler på folk som har blitt dømt til 10 år i fengsel for å ha solgt metanolholdig brennevin. Her døde riktignok noe av dette, men fyllakjøring med dødelig utfall ender gjerne bare på litt over ett år.

Ti års fengsel i metanolsaken | Rana Blad

Her er et eksempel på det:

Fyllekjører dømt for bildrap - Bergens Tidende

Han drakk 7 halvlitere og kjørte i hel en ung mann. Ett år og tre måneder, og det står ikke engang om det hele er ubetinget.

Odd Nerdrum ble dømt til 2 års fengsel for skatterot. Mye mer alvorlig enn å ta livet av noen eller sette dem i livsfare tydeligvis.

Odd Nerdrum dømt til to års fengsel - VG

..

Man kan sikkert lete frem eksempler videre... men jeg står fast på at det å skade eller utsette andre mennesker for livsfare bør straffes hard, selv om det er kjøretøy involvert.

S

Slubbert

Gjest
    For ordens skyld er brennevin over 60% (og trolig også metanol) klassifisert som narkotika, og rammes av den ekstremt drakoniske (og feilslåtte) norske narkotikalovgivningen.

Århundrets feilinvestering i straff - Aftenposten

Ellers er det lite statistikk som tilsier at drakoniske straffer har en særlig gunstig effekt for kriminalitetsnivået.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216

Vi har jo eksempler på folk som har blitt dømt til 10 år i fengsel for å ha solgt metanolholdig brennevin. Her døde riktignok noe av dette, men fyllakjøring med dødelig utfall ender gjerne bare på litt over ett år.

Ti års fengsel i metanolsaken | Rana Blad

Her er et eksempel på det:

Fyllekjører dømt for bildrap - Bergens Tidende

Han drakk 7 halvlitere og kjørte i hel en ung mann. Ett år og tre måneder, og det står ikke engang om det hele er ubetinget.

Odd Nerdrum ble dømt til 2 års fengsel for skatterot. Mye mer alvorlig enn å ta livet av noen eller sette dem i livsfare tydeligvis.

Odd Nerdrum dømt til to års fengsel - VG

..

Man kan sikkert lete frem eksempler videre... men jeg står fast på at det å skade eller utsette andre mennesker for livsfare bør straffes hard, selv om det er kjøretøy involvert.
    10 år fengsel for å ha solgt metanolholdig brennevin. Skulle bare mangle. Overlagt drap kan vi kalle sånt. De sender brennvin de ikke vet hva inneholder ut på det svarte markedet. Maken til kynisme skal du lete lenge etter for å finne. Fyren slapp forresten tidlig ut og ble på nytt fersket med smuglersprit etter biljakt. Noen lærer ikke. Så samfunnet trenger å beskytte seg mot slike.

Uaktsomt drap gjennom fyllekjøring kunne for min del ha vært dømt strengere. Spørsmålet man kan stille seg er hva hensikten er. Beskytte samfunnet? Gjentakelsesfaren er ikke akkurat stor. Avskrekking? det er allerede strenge straffer, særlig økonomisk. Kjører du på noen i fylla er du ruinert da du personlig er ansvarlig for hva forsikringen normalt dekker. Rehabilitering? trenger ikke mange år for dette. Hevn? Ja, denne hevnen... Å ha folk fengslet koster penger i form av fengselsplass og dereetter tapt produktivitet av den innsatte.

Skattesnusk er for mildt straffet. De putter folk i buret i månedsvis for å trygdemisbruk, mens svart økonomi som oftest får et slag på hånden. 2 år? den ble vel anket, ble den ikke? Har man ikke respekt for rettferdig skatteinnkreving vil samfunnet falle sammen ala Hellas.

G

Gjestemedlem

Gjest
    10 år fengsel for å ha solgt metanolholdig brennevin. Skulle bare mangle. Overlagt drap kan vi kalle sånt. De sender brennvin de ikke vet hva inneholder ut på det svarte markedet. Maken til kynisme skal du lete lenge etter for å finne. Fyren slapp forresten tidlig ut og ble på nytt fersket med smuglersprit etter biljakt. Noen lærer ikke. Så samfunnet trenger å beskytte seg mot slike.
    Hvorfor er dette mer kynisk enn å drepe mennesker med bil i fylla da? Det meste av fyllakjøring skjer jo nettopp med økonomisk vinning som hensikt. Enten fordi man ikke vil betale for drosje, eller fordi man ikke vil ta kostnaden med å hente bilen neste dag. For å spare noen lusne kroner kan man ende opp som drapsmann.

De som kjøper smuglersprit på dunk har i alle fall en viss påvirkning på situasjonen og utfallet selv. Det er mer enn de fleste som blir kjørt i hel av fyllekjørere.

Uaktsomt drap gjennom fyllekjøring kunne for min del ha vært dømt strengere. Spørsmålet man kan stille seg er hva hensikten er. Beskytte samfunnet? Gjentakelsesfaren er ikke akkurat stor. Avskrekking? det er allerede strenge straffer, særlig økonomisk. Kjører du på noen i fylla er du ruinert da du personlig er ansvarlig for hva forsikringen normalt dekker. Rehabilitering? trenger ikke mange år for dette. Hevn? Ja, denne hevnen... Å ha folk fengslet koster penger i form av fengselsplass og dereetter tapt produktivitet av den innsatte.
    Setter man i tillegg bøtenivået på fyllakjøring på et slikt nivå at det fiansierer oppholdet i fengsel så vil det ikke koste staten noe som helst.

Skattesnusk er for mildt straffet. De putter folk i buret i månedsvis for å trygdemisbruk, mens svart økonomi som oftest får et slag på hånden. 2 år? den ble vel anket, ble den ikke? Har man ikke respekt for rettferdig skatteinnkreving vil samfunnet falle sammen ala Hellas.
    Ja det er tydeligvis regnet som mindre alvorlig å undra skatt enn det er å ta livet av mennesker.

I min bok er det noe som ikke helt rimer da.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Igjen må man se an hensikten med straff. Avskrekking, beskyttelse av samfunnet, rehabilitering, hevn. Du henger deg veldig opp i hevn og glemmer resten.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Igjen må man se an hensikten med straff. Avskrekking, beskyttelse av samfunnet, rehabilitering, hevn. Du henger deg veldig opp i hevn og glemmer resten.
    Jeg er ingen generell tilhenger av strenge straffer for alt mulig. Men når det kommer til vold, overgrep, drap og annen form for alvorlig kriminalitet som går direkte ut over andre menneskers liv, helse (og til en viss gra eiendom) så bør straffenivået være høyt. Dette inkluderer å utsette andre for urimelig fare for liv og helse.

Bryter man en eller annen lov eller regel uten at det får noen direkte konsekvenser for andre så er det en helt annen sak.

Når det kommer til elementet hevn i straff så er det litt problematisk.

Jeg har intet problem med hevn som konsept. For meg må gjerne en bestialsk drapsmann brennes på torget i byen. Det finnes dem som fortjener det. Men hevn bør utgå utifra den skade noen har forvoldt andre mennesker, og ikke det at en eller annen paragraf er brutt. Det er sistnevnte staten straffer, og da blir hevn problematisk. Vi har ingen god ordning i norsk straffelov som tar hensyn til ofre i kriminalsaker og gir dem påvirkning eller mulighet for hevn. Det er en svakhet.

Men en viss forståelse av hevn kan godt brukes. Straff skal ikke bare være omskolering og midlertidig beskyttelse mot gjentakelse. Men i det tilfellet vi snakker om her, å utsette mennesker for livsfare gjennom å kjøre bil på offentlig trafikkert mens man er full og ute av stand til å føre bilen sikkert, så handler ikke dette om hevn, men om å svært tydelig avskrekke andre fra å gjøre det samme. En bot, et par måneder uten lappen, og kanskje i aller værste fall noen ukers betinget straff.... tja, mange tar tydeligvis sjansen. Og det å ta sjansen på dette er noe som er overveid. Har folk en klar og tydelig forståelse at man aldri under noen omstendighet kjører mens man er ruspåvirket, så gjør man det heller ikke. Er det ikke sett på som tilstrekkelig alvorlig, så tar man kanskje sjansen hvis man regner det som lite sannsynlig at man blir stoppet.

Vet man at konsekvensene er ekstremt alvorlig... så vil det bli mindre av dette. Denne mekanismen virker ikke i alle saker. F.eks. voldsepisoder eller annet slikt som foregår i affekt lar seg lite påvirke av straffereaksjoner. Så selv om det er dødsstraff for drap noen steder, så forekommer de likevel. Men i saker det det avgjørende er hvilke holdninger man har på forhånd om handlingen, så vil straffenivå kunne være avgjørende for om man er disponert for og tillater seg selv å utføre dem under gitte omstendigheter.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    en bot, et par måneder uten lappen, verste fall betinget straff...

nå snakker du bullshit.

Jeg slengte opp en tabell for litt siden. scroll tilbake og se. Og du vil se at straffenivået er noe helt annet enn du innbiller deg.

--------------------------------------
    Videre:
    (1)alkoholrus påvirker dømmekraften.
    (2)Personer skal ha en holdning om at man aldri under noen omstendigheter kjører under ruspåvirkning.

Så langt enig?

Hva skjer når vi setter (2) sammen med (1)?

Jo?

(1) gjør at (2) ikke lenger er gyldig. Dømmekraften er sviktende.

Resultatet?
    enkelte personer som i edru tilstand aldri ville vurdert å kjøre i fylla, får sviktende dømmekraft og ender opp som fyllekjørere.

Hvordan kan man forhindre at disse blir fyllekjørere?

Trussel om straff?

(1) gjelder jo fortsatt.

Så hva skal til? Du vet svaret og det er noe du argumenterer sterkt imot i andre tråder.

G

Gjestemedlem

Gjest
    (1)alkoholrus påvirker dømmekraften.
    (2)Personer skal ha en holdning om at man aldri under noen omstendigheter kjører under ruspåvirkning.

Så langt enig?

Hva skjer når vi setter (2) sammen med (1)?

Jo?

(1) gjør at (2) ikke lenger er gyldig. Dømmekraften er sviktende.

Resultatet?
    enkelte personer som i edru tilstand aldri ville vurdert å kjøre i fylla, får sviktende dømmekraft og ender opp som fyllekjørere.

Hvordan kan man forhindre at disse blir fyllekjørere?

Trussel om straff?

(1) gjelder jo fortsatt.

Så hva skal til? Du vet svaret og det er noe du argumenterer sterkt imot i andre tråder.
    For det første er ikke rus noen formildende omstendighet om man begår kriminelle handlinger. Man kan heller ikke skylde på at rus gav en "sviktende dømmekraft". Man må og skal ta ansvar for egne handlinger uansett.

Ikke engang moralsk er jeg noen tilhenger av at folk skal kunne bortforklare kriminalitet eller feiltrinn med beruselse. Man får lære seg å drikke, og man får lære seg å oppføre seg mens man drikker eller ruser seg på annen måte. Hadde mer blitt lagt vekt på dette fremfor totalavhold vs. stupfylla ville mye vært oppnådd.

Man kan også grovt dele inn kriminalitet i tre grupper.

Forhåndsoverveid og planlagte handlinger.
    Handlinger gjort i affekt.

Men det er den tredje som er mest aktuell her.

Kriminalitet som er forhåndsoverveid men ikke planlagt. Situasjoner man har tenkt i gjennom på forhånd og har en holdning til. Om det er fyllakjøring, voldtekt eller opportunistisk vinningskriminalitet så er dette situasjoner som er sterk påvirket av en persons grunnholdning, etikk og beviste valg foretatt i klinkende klar tilstand.

Fyllakjøring av den tredje sorten kommer gjerne hvor folk har en svikende moral, og så lar det du kaller dømmekraft svikte under ruspåvirkning. Men det er IKKE rus som er den underliggende årsaken til forbrytelsen, men den grunnholdning som ligger under og som lettere manifesterer seg under rus.

Denne holdningen kan påvirkes mens folk er ved sine fulle fem, om straff og offentlige og private reaksjoner er en viktig del av hvilke holdninger man ender opp med. Er det en forståelse av at fyllakjøring er noe ekstremt alvorlig, så er det lettere at dette blir en innarbeidet holdning og da gjør man det rett og slett ikke uansett hvor beruset man blir. Når man i tillegg vet at det å være full ikke under noen omstendighet er formildende så vil det forsterke motstanden mot å begå slike kriminelle handlinger.

Så ja, jeg har ingen verdens problemer med å tillate salg av brennevin på bensinstasjoner, samtidig som jeg er for knallharde straffer for fyllakjøring. Folk må rett og slett lære seg at man selv er ansvarlig for sine handlinger og at tilgjengelighet eller rus ikke under noen omstendighet tillater en å begå alvorlige forbrytelser som det å kjøre bil mens man er full bør være.

Frihet og ansvar.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Og hva gjør man når folk ikke klarer å ta ansvar, deph?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Og hva gjør man når folk ikke klarer å ta ansvar, deph?
    Folk som på generelt grunnlag ikke er i stand til å ta ansvar for sitt eget liv bør få hjelp av psykiatrien, psykisk helsevern eller få utnevnt en verge. Er de en alvorlig fare for andre mennesker bør de holdes innelåst. Men det skal ganske mye til for å kunne umyndiggjøre et menneske på denne måten, og det holder ikke at vedkommende tar noen uoptimale valg på egne vegne. I slike tilfeller kan man tilby hjelp, men ikke bruke tvang.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Ja, la oss holde potensielle farlige mennesker innelåst!

Du er svært totalitær for å være en liberaler.

G

Gjestemedlem

Gjest
    I de færreste tilfeller er det tilstrekkelig å være potensielt farlig. Da snakker vi i så fall om en uttalt og klar vilje til å skade eller drepe. I de fleste tilfeller her snakker vi om mennesker som har demonstrert vilje og evne til å være svært skadelige for andre. Det finnes en del slike i Norge. Mange sitter på sikkerhetsavdelinger på psykiatriske sykehus. Kanskje det virker totalitært på deg, men slik er det og det er nødvendig å ha det slik.

Mennesker skal kunne være fri til å skade seg selv, men ikke andre. Det er vel ikke verre enn som så.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    I de færreste tilfeller er det tilstrekkelig å være potensielt farlig. Da snakker vi i så fall om en uttalt og klar vilje til å skade eller drepe. I de fleste tilfeller her snakker vi om mennesker som har demonstrert vilje og evne til å være svært skadelige for andre. Det finnes en del slike i Norge. Mange sitter på sikkerhetsavdelinger på psykiatriske sykehus. Kanskje det virker totalitært på deg, men slik er det og det er nødvendig å ha det slik.

Mennesker skal kunne være fri til å skade seg selv, men ikke andre. Det er vel ikke verre enn som så.

Du aner ikke hvor hardt du møter deg selv i døra her. Svimeslått av døra må du være.

Fri til å skade seg selv, men ikke andre, sier du. Og alkoholen skal få lov til å flyte fritt. Det er jo absolutt ingen andre som blir skadd, er det? Ingen voldstilfeller? Ingen omsorgsvikt? Ingen skilsmisser og familiesammenbrudd? Ingen andre enn vedkommende selv som blir skadet?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn