Politikk, religion og samfunn OL i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vel jeg synes vi kan ta oss råd til å bruke 30 milliarder på et OL i 2022. Det er rundt det samme vi brukte på bistand i 2013.

Vi snakker fortsatt om OL i 94 - hvem snakker om bistanden i 1994 ?
    Det er masse ting, feks skoler, vi bruker penger på og som vi ikke snakker om.

Synes du virkelig vi skal bruke 6000 kr pr nordmann på å sponse dette korrupte sirkuset?
    Jepp, men enige man bør gjør noe med det korrupte IOC - en jobb for vår politikere, for de er jo ikke korrupte :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Veldig bra. Det beste partiet har levert så langt. Så er det bare å håpe på at de har ryggrad nok til å kjempe for sitt eget vedtak.

V

vredensgnag

Gjest
    Skal bli spennende å se hvilke manøvrer OL-forkjemperne prøver seg på nå. Vanskelig å tro at Ap går med på å støtte H, siden det er så massiv motstand i opinionen mot et OL.

Høyre-representant Linda Cathrine Helleland mener Frps nei til OL søndag ikke betyr kroken på døren for et OL i Oslo.
    - Slik vedtaket ser ut til å bli nå mener jeg dette på ingen måte setter en stopper for OL-saken, trolig er det flertall på Stortinget for et OL i Norge, og regjeringen og Stortinget må behandle saken grundig, sier hun til Aftenposten.

Grei oppsummering under artikkelen blitzkrieg linker til:
    Skjermbilde 2014-05-04 kl. 14.42.51.jpg

Sist redigert:

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Tromsø
    110 millioner var vel litt forsiktig ser det ut til.
    Oslo-OL svir av mest av alle** Oslos søknadsbudsjett for å få OL om åtte år: 312 mill. kr.
    ** Bruker 132 mill. kr. mer enn Beijing
    Oslo-OL svir av mest av alle - OL 2022 - VG

Les og gråt. Sinnssykdommen lenge leve.
    Det eneste som er godt fundamentert i det prosjektet der er nettopp sinnssykdommen. Helt utrolig at det ikke skal være mulig å stoppe galskapen før de har fått brukt opp alle millionene på å planlegge en søknad.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.046
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oslo-OL svir av mest av alle** Oslos søknadsbudsjett for å få OL om åtte år: 312 mill. kr.

Det forteller egentlig alt - dvs om hvor mye penger Oslo byrådet ser at de får tilført fra resten av landet til byen sin - når vi ser hvor mye de er villige til å legge i lotteripotten. 300 mill er kanskje ikke så mye når man ser det kan være 50% sjanse for å kasje inn potten på 30 milliarder. Håper de blir sittende med skjegget i postkassa.

V

vredensgnag

Gjest

Det forteller egentlig alt - dvs om hvor mye penger Oslo byrådet ser at de får tilført fra resten av landet til byen sin - når vi ser hvor mye de er villige til å legge i lotteripotten. 300 mill er kanskje ikke så mye når man ser det kan være 50% sjanse for å kasje inn potten på 30 milliarder. Håper de blir sittende med skjegget i postkassa.
    30 milliarder er selvsagt ikke hva det vil ende opp med å koste ...
    I dag er jeg vennlig innstilt til Frps medlemmer, som ikke lot seg manipulere. Carl I Hagen har garantert blitt gitt noen løfter om returtjenester fra Stang & Co om han klarte å trenere voteringen, men slik gikk det ikke.

S

sorgenfri

Gjest
    Så lenge First House har gått så hardt inn i dette, er ikke dette siste ord. FRP fristiller sine stortingsrep. Ved en avstemming ??

V

vredensgnag

Gjest
    Tror jeg skal øve med strikkepinnene, kan bli nødvendig med denne. (Har en del møter med personer som arbeider for Oslo-OL).

nikkersadel.jpg

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Rognlien og gjengen kommer ikke til å gi seg enda. Jeg tror ingenting før det er tatt en avgjørelse i stortinget.

"- Nå er det skapt en veldig uoversiktlig situasjon, men fortsatt har idretten som mål at søknaden om statsgaranti skal behandles i Stortinget, sier Rognlien i en kommentar til NTB."

"- Vi har ikke søkt Fremskrittspartiet om statsgaranti, men hele det politiske Norge. Derfor forventer vi i idretten at alle partiene behandler denne saken på en ordentlig måte, og det bør skje i Stortinget, sier Rognlien."

- Frp sier ikke nei til Oslo, men til norsk idrett - sport - Dagbladet.no

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    FrP sier nei til norsk idrett sier Rognlien, et nei vil gå ut over breddeidretten. Når Tromsø ville ha OL og panikken grep tak i den samme helvetes Oslo adelen så var problemet motsatt...da sa de at et OL i Tromsø ville gå ut over breddeidretten så det måtte for all del ikke komme på tale.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216

Skjønner ikke at byrådet får lov til å sitte etter å ha kastet bort så mange millioner... menne... de har jo fått sitte etter å ha kastet bort milliarder av kroner i mislykkede prosjekter som Holmenkollen, flexus, IKT osv. Hvilken rolle spiller vel en ny knapp halv milliard. Høyre får jo makten uansett hvor mye penger de søler bort.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    FrP sier nei til norsk idrett sier Rognlien, et nei vil gå ut over breddeidretten. Når Tromsø ville ha OL og panikken grep tak i den samme helvetes Oslo adelen så var problemet motsatt...da sa de at et OL i Tromsø ville gå ut over breddeidretten så det måtte for all del ikke komme på tale.
    Nå må du forstå din "bakvendte bygdefjott" at det er enorm forskjell på Oslo og Tromsø!

"Bakvendte bygdefjott"er i denne sammenheng et honørord stort sett over hele landet når man passerer Sinsenkrysset på nordgående!

Tromsø OL kunne faktisk blitt noe ganske spesiellt og spektakulært, men "nikkersadelen" ønsker et ordinært OL nærmere egen stue!:p

Og jeg blir ikke på noen måte overasket om de vil lykkes også. Det de ikke har regnet med er alle i Nord Norge som vil ganne et Oslo OL så det må hentes snø fra Svalbard om det skal gjennomføres!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    OL i Tromsø ville jo betydde at Tromsø fikk masse statlige overføringer til å bygge ut infrastruktur. FY! Sånt skal kun Oslo få.

OL i Tromsø ville vært spektakulært. Første gang nord for polarsirkelen.

Oslo? Sett det 100 ganger før.

Hovedgrunnen til at Oslo søker er at de vil at staten skal betale for infrastrukturen. At man vil få lite infrastruktur for pengene spiller jo liten rolle. Andre skal jo betale for moroa.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    "Hovedgrunnen til at Oslo søker er at de vil at staten skal betale for infrastrukturen. At man vil få lite infrastruktur for pengene spiller jo liten rolle. Andre skal jo betale for moroa."

Og forskjellen fra et eventuellt Tromsø-OL er?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Tja... Tromsø har langt fra samme økonomiske muskler til å ta infrastrukturen selv. Det ville vært billigere i Tromsø. Og OL-opplevelsen i Tromsø ville vært unik kontra Oslo. Mørketid(?) og nordlys.

Ellers så synes jeg det er hyklersk av Oslo-folka å bruke samme argumenter imot tromsø, men for Oslo.

Personlig er jeg mot OL i Norge. Skulle jeg velge mellom Tromsø og Oslo ville det vært Tromsø.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ikke for OL i norge men hvorfor ikke Lillehammer. der er anleggene. 4 felts motorvei snart klar. koster ikke noe

V

vredensgnag

Gjest
    Fordi Oslo vil ha OL. En del av anleggene i/rundt Lillehammer skulle riktignok brukes.
    Men spillet ble skittent, da de først sabotere Tromsø for deretter å lansere Oslo. Og dette er nok en av grunnene til at opinionen er så sterkt mot et OL. 77% mot er vanskelig å ignorere.
    Noe som vil bli tatt med i betraktningen når Høyre fortsetter med kampanjen i Stortinget. Jeg tror det samme vil skje med Oslo-OL som med reservasjonsretten, det vil bli lagt vekk.

Og hva er egentlig utsiktene til at IOC vil si ja til et OL som skal få organisasjonen til å reformere seg? Jeg tror Oslo-OL vil bli valgt vekk, til fordel for en av de andre søkerne.

Et råttent spill har sannsynligvis blitt for sleipt.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Kanskje de får det hvis de får med seg Petter Northug som OL ambassadør.

S

sorgenfri

Gjest
    ^Hvor var du da Nortug brakk - staget..

9 000 000 i året hadde han fra Coop..lurer på hva Svein Fanebust gjør nå..

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    ^Hvor var du da Nortug brakk - staget..

9 000 000 i året hadde han fra Coop..lurer på hva Svein Fanebust gjør nå..
    Det blir litt av en bot på northugen. Fyllekjøring bøtelegges jo med 1,5 brutto månedslønninger.

S

sorgenfri

Gjest
    Bli itj no fæst ut`n skinnvæst!

Redbull gir deg vinger?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.522
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fyllekjøring med personskade, råkjøring langt over fartsgrensen, stikker av fra et ulykkessted, forlater en skadd person... Dette blir noen måneder ubetinget, antar jeg. Velfortjent også.

En venn av meg døde i en trafikkulykke noen hundre meter fra dette stedet for mange år siden. Den gangen var det også to kjekkaser med promille som skulle teste grenser med motorsterk bil, en Toyota Supra. De torpederte en VW Polo midt på i ca 150 km/t. Begge som satt i Poloen døde. De to kjekkasene i Supraen overlevde. UP viste frem bilvraket på gymnasene etterpå som skrekkeksempel på hvor galt det kan gå.

Northug kan prise seg lykkelig over at det ikke gikk liv denne gangen, men jeg kan aldri se oppsynet hans igjen uten å tenke på den knuste Poloen og henne som døde i den.

H...s drittsekk.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Fordi Oslo vil ha OL. En del av anleggene i/rundt Lillehammer skulle riktignok brukes.
    Men spillet ble skittent, da de først sabotere Tromsø for deretter å lansere Oslo. Og dette er nok en av grunnene til at opinionen er så sterkt mot et OL. 77% mot er vanskelig å ignorere.
    Noe som vil bli tatt med i betraktningen når Høyre fortsetter med kampanjen i Stortinget. Jeg tror det samme vil skje med Oslo-OL som med reservasjonsretten, det vil bli lagt vekk.

Og hva er egentlig utsiktene til at IOC vil si ja til et OL som skal få organisasjonen til å reformere seg? Jeg tror Oslo-OL vil bli valgt vekk, til fordel for en av de andre søkerne.

Et råttent spill har sannsynligvis blitt for sleipt.
    Du er nok inne på noe der.

V

vredensgnag

Gjest
    Fyllekjøring med personskade, råkjøring langt over fartsgrensen, stikker av fra et ulykkessted, forlater en skadd person... Dette blir noen måneder ubetinget, antar jeg. Velfortjent også.

En venn av meg døde i en trafikkulykke noen hundre meter fra dette stedet for mange år siden. Den gangen var det også to kjekkaser med promille som skulle teste grenser med motorsterk bil, en Toyota Supra. De torpederte en VW Polo midt på i ca 150 km/t. Begge som satt i Poloen døde. De to kjekkasene i Supraen overlevde. UP viste frem bilvraket på gymnasene etterpå som skrekkeksempel på hvor galt det kan gå.

Northug kan prise seg lykkelig over at det ikke gikk liv denne gangen, men jeg kan aldri se oppsynet hans igjen uten å tenke på den knuste Poloen og henne som døde i den.

H...s drittsekk.
    Selv om man ikke var sentral idrettsutøver, mottaker av millioner i sponsormidler og frontfigur for en idrettsgren - bare et helt vanlig menneske - finnes det ingen unnskyldning for å stikke av fra et så alvorlig biluhell, med personskade. At man i tillegg har drukket øker alvoret til det er utilgivelig.
    At Northug gjør noe slikt ...

Drittsekk er mildt sagt.

S

sorgenfri

Gjest
    ^Men nå kan han snekre sine egne "seiers" paller...

Han gikk hardt ut - han tjente på det. Tålte det ikke!

Drittsekk!!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Northug er, var og vil fortsatt være, et helt vanlig menneske med alle de feil og mangler som mennesker har. Han har/hadde et ganske unikt talent for å gå fort på ski, men det er også det eneste!

"Vanlige" mennesker gjør tidvis veldig dumme ting, dette er et eksempel på akkurat det. Derfor vil jeg ikke fordømme Northug. Han får ta den straff som han fortjener og som rettssytemet gir ham.

Utover det har jeg ikke så mye sans for at bermen står ved skafottet og jubler når guiljotinen kapper "adelens" hoder av, slik man så det under Pariserkommunen.

Jeg tror at media og "folket" har bygget ham opp til et ikon han ikke var og at han selv har begynt å tro på myten som var skapt. Og da går det gjerne galt................

Hele saken er bare trist, og det blir ikke bedre av at folk som ikke kjenner ham sender nidord mot ham etter at de har bejublet ham for bare et par år siden!

V

vredensgnag

Gjest
    Klart det er trist - men man stikker ikke av fra et biluhell med personskade. Visst skjer slikt, men det er straffbart - og i tillegg moralsk forkastelig.

Tviler ikke på at han har det forferdelig nå, men det ble tatt en veldig dum beslutning da han, med det søkelyset han har på seg, satte seg beruset inn i bilen. Så jeg er ikke helt med på din 'skafott/jubler/hodekapping.' Det er faktisk fullt lov å ha meninger om ting som skjer i offentligheten, også når Northug er involvert.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hjertelig enig med Asbjørn, og Spiralis langt på vei.

Jeg har sagt det mange ganger før, her inne om jeg ikke tar feil, og faktisk til innsatte som er domfelt etter veitrafikkloven: Om det er en eneste lovbruddskategori som straffes for lett her i landet, så er det veitrafikkloven. Uten å begynne å bla i statistikken: Jeg kan ikke se for meg noen annen lovbruddskategori som koster like mange liv, som forårsaker så mye skade og lidelse, som rammer utenforstående med en sånn grad av vilkårlighet.

Klart det skal straffes, hardt. Ikke fordi Petter Northug (heretter kalt langrennssportens Lindsay Lohan) er svær i kjeften og har et ego som bare Muhammed Ali kunne bært med stil. Men, ganske enkelt, fordi det han gjorde er livsfarlig, for andre.

Problemet er akkurat det at dette er noe "vanlige" mennesker kan finne på. Derav "vanlige" menneskers vegring mot å straffe det hardt. Det er så mye enklere å "ta" en av "de andre", ikke sant?

Med synet på dette som en nesten "vanlig tabbe", en "dårlig vurdering", og det skremmende lave straffenivået kommer også et større antall saker.

Så: Kor e' hammaren Lindsay, du treng han vel no.

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Hva Northug gjorde kan ikke forsvares. Media? media er ute som noen gribber som alltid. Smi mens liket er varmt, sang øystein sunde.

Northug fortjener sin straff, men han fortjener ikke det trøkket han nå vil få i media, tatt i betraktning av andre sportsprofiler, næringsaktører, samfunnspilarer som blir anonymisert eller ikke en gang nevnt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Hei Zomby,

Er slett ikke uenig med deg i at han bør straffes, og at straffen bør være hard. Jeg synes at starffen for fyllekjøring er alt for lav, og jeg synes at man bør få ekstrastraff når det går galt, slik som her. Forøvrig er jeg vel en av de har inne som har etterlyst strengere straffer, bortsett fra dødsstraff som jeg er i mot!

Men han skal straffes for det han har gjort og ikke for den han er!!

Og jeg synes man skal la være å godte seg over dette. Drittslenging i en slik sammenheng synes jeg lite om. Han har slik jeg forstår media erkjent de faktiske forhold, og da er det på en måte ikke noe jeg lenger gidder å bry meg om! Hadde han derimot nektet og blitt drevet fra skanse til skanse slik visse andre "småbulkere", ville saken vært en litt annen.

Men å bruke det at han skal være et forbilde mot ham synes jeg er tåpelig. Var det opp til meg skulle alle "forbilder" blitt parkert og så kunne folk ta ansvar for hvordan de lever på egen hånd! jeg vet hva som er rett og galt, jeg behøver slett ikke noen Northug, Kronprins Haakon eller andre som forbilde for å vise meg hva som er rett og galt!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn