Politikk, religion og samfunn OL i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    skistjernene får du inn i stua via tv hver helg 6 måneder i året. Tull at du trenger et OL i Oslo for å få den effekten på barn og unge

G

Gjestemedlem

Gjest
    For breddeidrettens del trengs det f.eks. en ishockeybane med is på. Så trenger man en tribune med plass til mor og far, onkel, tante, storebror og kanskje en klassekamerat eller to. I verste fall. Med et lite knippe spillere på banen er det ikke svære greiene, for å si det sånn. OL krever den samme isen, og tribuner til tusenvis, VIP lounge, og jeg vet ikke hva. Tenk litt på forholdstallet. Hvor mange masseidrettsarenaer går det på en OL-arena?
    Du trenger ikke disse "mini" arenaene uten at Norge og spesielt ungene har noen stjerner å se opp til - det er slike stjerner som arrangementer som OL klekker ut ! Det er ingen unger som ønsker å mosjonere - de skal bli en ny stjerne.

Det er bare å se på Northug/Bjørgen effekten i ski spoten for eksempel - ikke noe problem å få ungene til å stille på ski trening.
    Skihelter vil være helter helt uavhengig av OL og hvor det avholdes. Det er absolutt og fullstendig irrelevant.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Tromsø
    Tipper at innerst inne sitter bare SV og FrP og bare venter på at AP og Høyre skal stikke hodene sammen og fine ut at et OL må vi ha. Dette vil bringe SV over 10% igjen samt bringe FrP ut av den dalende tendensen.

Hvis våre politikere ikke hører på folket i denne saken så bør man stille store spørsmålstegn ved demokratiet. Det kan ikke være slik at demokratiet skal kun fungere to dager hvert fjerde år. Jeg sier ikke at det skal folkeavstemming til ved hver minste sak, men denne er av såpass størrelse at det ikke burde være noe tvil.

Det er også meget bekymringsfullt at ja-siden blir økonomisk støttet fra forbund og næringslivet mens nei-siden blir avvist økonomisk støtte. Når jeg leste argumentasjonen for avslag må jeg si at her er det noen som må ta opp kampen. Hvis ikke idrettsforbundet får offentlig støtte så skal det være rart. Det at støtten kommer via Norsk Tipping tilsier ikke at det ikke er offentlig støtte.

Det er på tide at IOC får seg et skudd for baugen slik at normale demokratiske spilleregler kan innføres. Fjern hele IOC i sitt nåværende format. OL kan gjerne arrangeres hvert fjerde år, men fordeles ut over flere land. La de forskjellige internasjonale særforbundene selv bestemme hvilket land deres gren skal arrangeres i. Opprett et eget IOC som har som oppgave å synkronisere de forskjellige arrangementene slik at det blir mulig å sette opp et konsistent mesterskap slik det er i dag.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.712
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Slapp av gutter.

Det blir naturligvis OL i Oslo. Næringngslivsfolk og idretsspamper fra inn og utland vil fylle tribunene. Ingen vanlige folk vil ha råd til billetter til seg og familien. De kan heldigvis se på TV og være med på det store spleiselaget over skatteseddelen. Selv vil jeg tjene et sekssifret beløp på utleie av huset under OL. Slikt blir man naturligvis varm OL tilhenger av!!!

Norge som vintersportsland maa da virkelig vise ansvar og gjennomføre dette. Nu maa all denne plebeirske motstand snarest opphøre.

Final

LarsC

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2012
    Antall liker
    150
    Torget vurderinger
    1
    Ingen vanlige folk vil ha råd til billetter til seg og familien.
    Selvsagt ikke, den jevne nordmann har jo knapt til smør på skiva.

(At man må være tett i pappen for å betale for billettene er en annen sak. Nordmenn valfartet jo til Sotsji.)

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Slapp av gutter.

Det blir naturligvis OL i Oslo. Næringngslivsfolk og idretsspamper fra inn og utland vil fylle tribunene. Ingen vanlige folk vil ha råd til billetter til seg og familien. De kan heldigvis se på TV og være med på det store spleiselaget over skatteseddelen. Selv vil jeg tjene et sekssifret beløp på utleie av huset under OL. Slikt blir man naturligvis varm OL tilhenger av!!!

Norge som vintersportsland maa da virkelig vise ansvar og gjennomføre dette. Nu maa all denne plebeirske motstand snarest opphøre.

Final
    Kanskje spleiselaget bør fordeles over skatteseddelen på innbyggerne i Oslo ?? Siden det er kun Oslo som tjener på galskapen?
    Da tenker jeg nok pipa hadde fått en annen lyd !!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kanskje spleiselaget bør fordeles over skatteseddelen på innbyggerne i Oslo ?? Siden det er kun Oslo som tjener på galskapen?
    Ja hadde osloværingene selv tatt regningen for dette kunne de fått kjøre på. Men en "folkeavstemning" i Oslo om at resten av befolkningen skal måtte betale for dette korrupte svineriet er jo en vits.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Savner litt engasjement fra de bleikfeite FRP-toppene.
    De kunne jo vinni neste valg aleine hadde de giddi å lette på ræva. Plutselig har de blitt makelige og selvtilfredse. Skjønner de ikke at folk kommer til å stemme noe annet hvis de ikke gjør noe?
    Drittlei av politikere som setter seg nedpå og blir feite så fort de kommer til makta. Rimelig arrogant av FRP

G

Gjestemedlem

Gjest
    Savner litt engasjement fra de bleikfeite FRP-toppene.
    De kunne jo vinni neste valg aleine hadde de giddi å lette på ræva. Plutselig har de blitt makelige og selvtilfredse. Skjønner de ikke at folk kommer til å stemme noe annet hvis de ikke gjør noe?
    Drittlei av politikere som setter seg nedpå og blir feite så fort de kommer til makta. Rimelig arrogant av FRP
    Frp er blitt en vits. De er nøytralisert av Krf og har intet nytt å bidra med i norsk politikk.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Du har nok dessverre rett Deph.

SV er jo i opposisjon, men det piper ikke noe i de heller. Kanskje ikke så rart med en prepubertal og blodfattig leder.
    Men at ikke SP våkner, de var jo stemmesankere ved nei til EU aksjonen. Ufattelig tamt og likegyldig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    SV er dødt.

De har ikke mye å by på lenger.

SVere er ofte hyggelige mennesker, men de skal heller regjere barnehager enn Stortinget. Halvorsen og Solheim hadde jeg sansen for. Men de er tilsidesatt til fordel for rosabrigaden og pusetrynenene.

LarsC

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2012
    Antall liker
    150
    Torget vurderinger
    1
    Tromsø kan godt få OL for min del. Hvis de betaler selv. Apropos det å ta del i galskapen.

Hadde Oslo måttet finansiere alt selv hadde jeg blitt hardbarka motstander på flekken. Jeg ser at OL kan skape positive utbygningsprosjekter lokalt, men jeg kan jo ikke fordra organisert konkurranseidrett.

Du har nok dessverre rett Deph.

SV er jo i opposisjon, men det piper ikke noe i de heller. Kanskje ikke så rart med en prepubertal og blodfattig leder.
    Men at ikke SP våkner, de var jo stemmesankere ved nei til EU aksjonen. Ufattelig tamt og likegyldig.
    Kanskje Sp er for OL? Ellers har de jo en ypperlig mulighet til å piske opp storm blant Oslohaterne.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kanskje Sp er for OL? Ellers har de jo en ypperlig mulighet til å piske opp storm blant Oslohaterne.
    Tja de lar seg vel bestikke.

Gjør freossen melkespannkasting til en vinterOL-gren så er de nok med på laget.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Halvorsen minner meg om en kvinnelig utgave av Mike Tyson. Går rett på. Hvis ikke noe annet hjelper så prøver hun å bite.
    Bein i nesa hadde hun ihvertfall. Trenger slike.
    Savner det samme i SP. Lahnstein var også handlekraftig.
    Virker som ingen av de virkelig vil utrette noe lenger.
    Det hviler en slags apati over hele stortinget og regjeringa.
    Ikke engang pensjonisten Hagen gidder ringe hjem fra luksusen i Spania for å kjefte i media. Han skulle jo tøffe seg litt for seniorsaken, og dette angår da virkelig dem.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Hadde Oslo måttet finansiere alt selv hadde jeg blitt hardbarka motstander på flekken. Jeg ser at OL kan skape positive utbygningsprosjekter lokalt, men jeg kan jo ikke fordra organisert konkurranseidrett.
    Positive utbyggingsprosjekter i regi av Stordalen??

G

Gjestemedlem

Gjest
    Halvorsen minner meg om en kvinnelig utgave av Mike Tyson. Går rett på. Hvis ikke noe annet hjelper så prøver hun å bite.
    Bein i nesa hadde hun ihvertfall. Trenger slike.
    Savner det samme i SP. Lahnstein var også handlekraftig.
    Virker som ingen av de virkelig vil utrette noe lenger.
    Det hviler en slags apati over hele stortinget og regjeringa.
    Ikke engang pensjonisten Hagen gidder ringe hjem fra luksusen i Spania for å kjefte i media. Han skulle jo tøffe seg litt for seniorsaken, og dette angår da virkelig dem.
    Hagen er og blir en vits.

SP hadde Moe, han var litt tøff i trynet, men har blitt avslørt som er korrupt nisse og er ute av dansen.

Dagens Sp-leder er eid av Nortura og Tine og har ingen verdi som troverdig politiker.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.060
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et parti som går for OL mister min stemme ved neste valg. Håper jeg ikke bare står igjen med FrP

N

nb

Gjest
    Om eliteidretten selv dekker de dundrende underskuddet og overskridelsene de neste 100 årene eller så kunne det jo blitt litt morro. Om galskapen blir noe av så burde de i det miste dytte masse risiko over på de som helst vil ha det, så får vi se hvor mye de egentlig tror på estimatene som foreligger.

LarsC

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2012
    Antall liker
    150
    Torget vurderinger
    1
    Tror du det er Amnesty, Greenpeace og FN som står for utbyggingsprosjektene normalt?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og like selvsagt er PR-byråene leid inn for å overbevise 'hvermannsen' om at det Stordalen tjener penger på tjener også 'hvermannsen' penger på.

Rett og slett sjokkerende å se i hvilken grad de lykkes...

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Tror du det er Amnesty, Greenpeace og FN som står for utbyggingsprosjektene normalt?
    Så det er positivt at Stordalen, eller Thon rasker til seg en milliard eller to til?
    Hvilke positive utbyggingsprosjekter ser du egentlig for deg vil skje?

LarsC

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2012
    Antall liker
    150
    Torget vurderinger
    1
    Så det er positivt at Stordalen, eller Thon rasker til seg en milliard eller to til?
    Hvilke positive utbyggingsprosjekter ser du egentlig for deg vil skje?
    De to der har vel strengt tatt ikke vært nevnt som kandidater? Disse prosjektene er for det meste utenfor Stordalens hjemmebane. Litt på siden for Thon også.

Utbygging har blitt foreslått i områder som ingen vil bruke penger på i vanlige tider. Men med et så stort prosjekt blir det igjen lønnsomt å bygge der. Det åpner opp nye muligheter for utbygging av boliger i et Oslo som vokser litt for fort.

C

cruiser

Gjest
    Uansett.. skal man fortsatt ha OL så må noen arrangere dette, Norge er en stor vinternasjon og vi har råd. Oslo/omegn vil profitere på nye idrettsanlegg og infrastrukturprosjekter. Ja til OL! Nuff said.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vi har råd til å bruke penger, ikke sløse dem bort.

Vi kan til og med gi bort en slant i blant. Men til folk som har mer enn oss? Hvorfor?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.228
    Sted
    Sølvbyen
    Uansett.. skal man fortsatt ha OL så må noen arrangere dette, Norge er en stor vinternasjon og vi har råd. Oslo/omegn vil profitere på nye idrettsanlegg og infrastrukturprosjekter. Ja til OL! Nuff said.
    For min del er det helt greit om man slutter å ha OL i det hele tatt. Kanskje man kunne kommet fram til andre arrangementer som var samlende for de som ikke er interessert i sport også, om det er et mål å ha arrangementer som er samlende.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.712
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Slapp av gutter.

Final
    Vi får OL i Oslo og alle får være med å betale, så mye er sikkert!!

Jonas sier ja til OL. Han har adresse i HEMING Land sammen med mesteparten av makteliten. Her er konkurranseidrett på ski en del av prestasjonskulturen. Det er tilnærmet udannet å være mot OL her. Neppe noen OL motstandere blant de inviterte til 17 mai frokost hos Jonas.

Det er utenkelig at "dialouge" med OL motstandere endrer Jonas sitt syn.

AP vil naturligvis slutte opp om sin nye leder. Næringslivspartiet Høyre er "liksom" i tenkeboksen. Dette er naturligvis kun en æresrunde. Høyre kan ikke være mot noe som gir næringslivet 100 milliarder i omsetning. Det er tilnærmet like sannsynlig som at SP stemmer mot mer støtte til landbruket.
    Det gjenstår å utmanøvrere FRP i regjeringen. Dette fikser Erna.

I tiden fremover vil lobbyistene ha gode dager. Folket skal omvendes. Vi kan vente oss bl.a.
    - OL i Oslo blir billigere.
    - OL i Oslo innfører demokrati i IOC.
    - Kjempeløft for breddeidretten.
    - Miljø OL, kollektivtransport og EL biler; Norge viser vei.
    - OL styrker norsk økonomi og vår internasjonale anseelse osv.osv.osv

Vi lar oss lede, får en blåmandag av "månelandingen Mongstad" x 10 dimensjon.
    Deretter blir det tid for bortforklaringer.

Final

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vi har råd til å bruke penger, ikke sløse dem bort.

Vi kan til og med gi bort en slant i blant. Men til folk som har mer enn oss? Hvorfor?
    Til hvem - IOC ?

Helt enig at man bør tone ned IOC's makt men samtidig er det vel de som "eier" konseptet. Tror kanskje vi overfokuserer på hva det skal koste å betjene disse karene, for det er vel bare karer ? I mine øyne behandles ikke disse på annen måte enn topp politikere og kongelige, som og kjører egne fly, kjører i kollektiv felt etc. Bare aksepter at noen alltid vil få bedre behandling enn deg - slik har det alltid vært og vil alltid være. Tror ikke det er her de største kostnadene ligger.

Penger som blir brukt for å bygge infrastruktur og anlegg til et OL, er penger som ellers ikke vil bli brukt, eller som politikere aldri klarer å enes om skal brukes. Politikere er snakkemaskiner med beslutningsvegring men når det gjelder OL så har man en frist, noe politikere selvsagt ikke liker, men må man så må man.

Det er ikke sløsing å bruke 5% av det du tjener et år på noe som er gøy, hvis du bare gjør det en gang pr 20-30 år.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    474
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Sitat: Det er ikke sløsing å bruke 5% av det du tjener et år på noe som er gøy, hvis du bare gjør det en gang pr 20-30 år.

Hørtes lite ut å kun ha det ekstra gøy hvert 25te år, iallefall for en med vanlig norsk gjennomsnittsinntekt :)
    OL har jeg forøvrig fått NOK av.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ikke samme motstand i 94 nei - ikke overraskende.

I mine øyne er OL ene felles idrettsfest - noe man samles om og bidrar til økonomisk eller ved egen innsats - en dugnad. I dagens ego samfunn tenkere man bare på seg selv og hva som gagner seg selv. Typiske er at noe av det heteste om dagen er at man tar bilde av seg selv og legger ut på nett - Selfie kalles det vist :confused:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.588
    Torget vurderinger
    24
    I dette tilfellet er det vel ikke så mye snakk om hva som gagner - snarere en diskusjon om hva som IKKE gagner.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.712
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ikke samme motstand i 94 nei - ikke overraskende.

I mine øyne er OL ene felles idrettsfest - noe man samles om og bidrar til økonomisk eller ved egen innsats - en dugnad. I dagens ego samfunn tenkere man bare på seg selv og hva som gagner seg selv. Typiske er at noe av det heteste om dagen er at man tar bilde av seg selv og legger ut på nett - Selfie kalles det vist :confused:
    Skulle ønske du hadde rett, at det ble en folkefest.

I gamle dager med bikkja i bakken, 50 kr i inngangsbillett og gratis adgang for skiforeningens medlemmer så var det slik. Nå er det penga som rår. Glisne tribuner. Bare idretts fiffen og sponsorer i Holmenkollens hopparena.
    De sterkeste forkjempere for OL er nettopp de som vil tjene på arrangementet. Idrettsbyråkratiet, næringsliv, media (NRK) og Oslo.

Det er mye å tjene. Derfor må folket overbevises om så med ren desinformasjon og propaganda. Ref OL reklamen i Dagsrevyen. En reportasje som er tildelt sviende kritikk.
    Det neste vi får servert blir vel at med OL er nødvendig av integreringshensyn.

N

nb

Gjest
    Kanskje jeg skulle bli OL-supporter og leie ut huset under lekene? Med et litt avslappet forhold til brannreglement og lignende skulle jeg greit kunne leie ut til en 14-16 personer på deobbeltrom mot en liten investering i senger fra IKEA. Kan bli god business av det.

La oss si 1000 kroner per capita pr. natt, det skulle bli minimum 200.000 kroner for 14 dager, kanskje jeg skulle vurdere å mekke frokost til de også.

Sist redigert:

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Burde selvsagt ikke solgt unna i sentrum nå som den egoisten jeg er. Mest trolig kunne ågerprisene litt før, under, og etter forsvart kostnaden med å leie ut en andelsleilighet i lengden. Sorry Ingeniøren, men forsøket på å forklare motstandere som egoister makter jeg ikke helt å se. De virkelige egoistene, de største selfiene, er de gutta (ja det er stort sett feterte menn) som agiterer for egen overbetalt "jobb". Det siste i hermetegn fordi de hegner om noe som aldri har handlet om å gjøre et ærlig dagsverk i hele sitt liv.

Skal du lete etter de ekte egoene, gå inn i materien, søk opp toppidrettutøverne in real life. Så mye ekte usympati skal du lete lenge etter.

N

nb

Gjest
    Skal du lete etter de ekte egoene, gå inn i materien, søk opp toppidrettutøverne in real life. Så mye ekte usympati skal du lete lenge etter.
    Hadde jeg vært sosiolog skulle jeg (mellom annet) studert hvorfor Ole Einar Bjørndalen ble et slags idol. Fyren må være noe i nærheten av verdens dølleste og mest egosentrike person som finnes. Som om det skulle være et eksempel til etterfølgelse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn