Og moralen er...

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Den dårlige tilgangen på kunsthodeopptak er for meg uforståelig. Hvorfor er ikke interessen større?

[/quote]

http://www.milwaukeesymphony.org/symphonystore/othermerchandise.asp

Download Store har et stort utvalg med innspillinger, på linken ovenfor kan du få laste ned en prøve.

Men du har rett, det er få slike opptak. Grunnen er vel at lydteknikere føler de må gå "hardere" til verks når de først har fått samlet et orkester. Men de kunne gjort begge versjoner.
Har en nyinnspilling av Goulds Goldberg variasjoner der det ene alternativet er gjort med et Neumann hode, binauralt; og det andre er stereofonisk, med vanlig mikrofonplassering. Det interessante med den binaurale versjonen er at man kan høre hva Gould hørte mens han spilte stykket.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hey Valentino

Du har jo med ditt eksempel vist at teorien om "høyere er bedre" i alle fall har ett unntak. ;)

Jeg har bare en liten kommentar angående nivåmatchingen type 0.1db:

Dette er to DAC-er (som vi alle vet ofte er relativt frekvenslineære).
Hvor på frekvens-skalaen ville du matchet disse, og hvilke utslag kunne det gitt om du matchet på et signal inneholdende frekvenser fra 5Hz til 25kHz?
Mellom strekene er det 0.5dB
NB! Bruk nederste frekvensgang på nederste DAC, den har to utganger.










Hvordan vil dette så forholde seg med to mindre frekvenslineære komponenter?
Satt på spissen kanskje:
- Du matcher to forsterkere innenfor 0.1dB ved 1kHz. Den ene har en (relativt sett) kraftig dip i dette området og et høyere nivå ved 7kHz og oppover. Den andre forsterkeren har litt høyere nivå ved 1kHz og ruller av oppover mot 20kHz.
NB! 1kHz er brukt som et eksempel, ikke en antakelse om at noen/dere gjør slikt.
- Påfølgende blinde abx-test utføres med (uten at man er klar over det selv) musikk som har et høyt energi-innhold ved 6-7kHz, hvem vinner abx-en?

Klønete forklart muligens, beklager. Men er det ikke et lite poeng begravd her et sted.......?
 

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
Ideelt sett så ville jeg ha målt med et bredbåndet inngangssignal for begge, og veid responsen med A- B- eller C-veiing (avhengig av lyttenivå), og brukt det som utgangspunkt for korreksjonen.

Når det er snakk om to stort sett flate responser som avviker i flankene så mener jeg at det er ok å matche den flate, sentrale delen.

Dersom det er snakk om en blindtest for å bevise at "det er forskjell på CD-spillere" så vil det at det er avvik i frevensresponsen som gir filosofiske problemer mhp hvordan man skal perseptuelt vekte sprikende frekvens-respons i seg selv være indikator på at hørbar forskjell ikke er helt utenkelig.

RoDa skrev:
hvem vinner abx-en?
Dersom en ABX-test har en "vinner" så er det ingen ABX-test.

En ABX-test påviser at det er "en eller annen hørbar forskjell", eller den svikter i å påvise det. Grunnen til at man ønsker å nivå-matche er fordi det allerede er kjent at mennesket kan høre forskjell på nivåer, og i en hifi kan man endre nivået uten at det koster penger ved å dreie på volum-knotten.

Dersom du matcher to ellers like komponenter på 1kHz og en av komponentene har en notch der på -2dB som normalt ikke er hørbar så vil du skru opp nivået med ca 2dB. Enten du deretter tester med ABX, en kvalitativ blindtest, eller seende test, så vil lytterene (avhengig av testens presisjon) gjøre sine meninger om det de hører (og evt det de ser og tenker). Men dersom du ut fra en positiv test trekker slutningen at det er hørbar forskjell (eller at en av dem er så og så mye bedre enn den andre) så er det på sviktende grunnlag pga metode-svikt.

-k
 
K

knutinh

Gjest
KJ skrev:
knutinh skrev:
...
Det er et filosofisk spørsmål "hva" en hodetelefon egentlig skal representere. Dersom den brukes for å gjengi kunsthode-opptak så er det naturlig at den gjengir lydfeltet ved det yttre øret. Dersom den skal brukes for å gjengi "vanlige stereo-opptak" beregnet for høyttalere så er det kanskje naturlig å bruke HRTF for fjernfelt lydkilder i horisontalplanet 30 grader ut til sidene, og kompensere noe for tap av room-gain i bassen.
...
Tilgangen på, og utbredelsen av gode HRTF-prosessorer er dog ikke særlig imponerende synes jeg. Det er noen OK pluggins til PC, men til dette formålet vil jeg gjerne ha en bærbar sak. Hodetelefonforsterker med crossfeed er forsåvidt «alminnelig», men corssfeed er i denne sammenhengen kun en nødløsning ift «full» HRTF. Kunsthodeopptak er det heller ikke særlig mange av, særlig ikke av den musikken jeg ellers kjøper. Dessuten er hodetelefoner som kjent ganske dårlige på å den «fysiske» opplevelsen av lydtrykk o.l.

mvh

KJ
Bare som en liten avrunding:
Rockbox er open-source erstatning for softwaren i mange mobile musikk-burker.
http://download.rockbox.org/manual/rockbox-ipod1g2g/rockbox-buildch6.html#x9-1040006.7
6.7. Crossfeed
Crossfeed attempts to make the experience of listening to music on headphones more similar to listening to music with stereo speakers. When you listen to music through speakers, each ear will hear sound originating from both speakers. However, the sound from the left speaker reaches your right ear slightly later than it does your left ear, and vice versa.

The human ear and brain together are very good at interpreting the time differences between direct sounds and reflected sounds and using that information to identify the direction that the sound is coming from. On the other hand, when listening to headphones, each ear hears only the stereo channel corresponding to it. The left ear hears only the left channel and the right ear hears only the right channel. The result is that sound from headphones does not provide the same spatial cues to your ear and brain as speakers, and might for that reason sound unnatural to some listeners.

The crossfeed function uses an algorithm to feed a delayed and filtered portion of the signal from the right channel into the left channel and vice versa in order to simulate the spatial cues that the ear and brain receive when listening to a set of loudspeakers placed in front of the listener. The result is a more natural stereo image that can be especially appreciated in older rock and jazz records, where one instrument is often hard-panned to just one of the speakers. Many people will find such records tiring to listen to using earphones and no crossfeed effect.

Crossfeed has the following settings:

Crossfeed:
Selects whether the crossfeed effect is to be enabled or not.
Direct Gain:
How much the level of the audio that travels the direct path from a speaker to the corresponding ear is supposed to be decreased.
Cross Gain:
How much the level of the audio that travels the cross path from a speaker to the opposite ear is to be decreased.
High-Frequency Attenuation:
How much the upper frequencies of the cross path audio will be dampened. Note that the total level of the higher frequencies will be a combination of both this setting and the Cross Gain setting.
High-Frequency Cutoff
Decides at which frequency the cross path audio will start to be cut by the amount described by the High-Frequency Attenuation setting.
Most users will find the default settings to yield satisfactory results, but for the more adventurous user the settings can be fine-tuned to provide a virtual speaker placement suited to ones preference.
Fremdeles ikke HRTF, selvsagt.

-k
 
K

kbwh

Gjest
Interressant spørsmål du stiller RoDa.

CDspillere er såpass frekvenslineære over de 7-8 midterste oktavene at en 1kHz tone burde holde. Nivåmatching i det elektrske domene, ikke det akustiske.

Høyttalere: Rosa støy har en komposisjon som likner svært mye på musikk. Det var rosa støy vi brukte for å finne nivåene.

Ingen "vinner" ABX-tester. Vinnere kåres i trinn to, der man finner ut hvilken man foretrekker av to ABX-testobjekter man har funnet låter ulikt. Er den nederste spileren du viser en Lector, forresten?

@knutinh: Kan du si noe mer om ved hvilke nivåer du ville A, B eller C-vekte bredbåndsmålinger?
 
K

knutinh

Gjest
Valentino skrev:
...
@knutinh: Kan du si noe mer om ved hvilke nivåer du ville A, B eller C-vekte bredbåndsmålinger?

Jeg ville nok ha brukt C-veiing ved mine lyttenivåer. Som du ser av kurven så er det først og fremst frekvens-flankene som får redusert vekt ved høye nivåer (som C-veiing er beregnet for).

Equal Loudness kurv, ala "Fletcher-Munson"
Merk også at FM-kurvene er utarbeidet ved å stimulere hørselen med sinustoner. For de av oss som synes at sinoider er litt kjedelig i lengden, så avviker frekvensfølsomheten noe for bredbåndet input.

-k
 
K

kbwh

Gjest
Jeg undres på om jeg er mer følsom i området 1 til 2 kHz enn gjennomsnittet. Det er stort sett der jeg synes stereoannlegg "spiller feil"*) iallefall.

*)Subjektiv vurdering, hehe.
 
Topp Bunn