Og der kom det endelig, Canon EOS 5D MKII!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.761
Sted
Østfold
Noen har klådd!:

"Føles som jeg har gått å holdt pusten ganske lenge nå. Så det er deilig å endelig kunne puste normalt.

Etter å ha fått klå litt på 5Dmk2 er jeg overbevist om at det vi ser nå er et nytt referansekamera fra Canon som alle andre kan måle seg imot. (Slik alle målte seg mot 5D frem til nå uten egentlig å nå helt opp) Nye 5Dm2 kan altså skilte med enda flere detaljer og bedre ISOstøy enn forgjengeren.
Jeg fikk også se hva slags video kameraet leverer og på en 60tommer skjerm er det utrolig bra. Klart og rolig bilde og ikke så hakkede som konkurrenten.
Jeg vet hva som komer til å ligge under juletreet mitt i år."

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Meget interessant kamera. Kan være det Canon kameraet med best bildekvalitet (inkl. 1DS mkIII), pluss en fabelaktig videokvalitet :eek: Tenk om vi hadde fått et tilsvarende hifi produkt som kunne "alt" ;)

Hilsen
Dr.Evil

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.319
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
....
Klart og rolig bilde og ikke så hakkede som konkurrenten.
...
Hvis det er Nikon D90 som er "konkurrenten" så skulle det bare mangle. 5DmkII er tross alt mer enn 3 ganger så dyrt.

5DmkII er utvilsomt et interessant og meget bra kamera, men for egen del savner jeg høyere bilderate mer enn jeg savner video og høyt pixel-antall, så Nikons D700 topper ønskelisten inntil videre.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.761
Sted
Østfold
Med de grøtbildene som D700 har vist frem foreløpig er den for min del langt ned på lista. Da er 5D MKI høyere på lista for min del.

Forøvrig synes jeg ankepunktet mot RAW seriehastighet i full oppløsning er noe usaklig da det tross alt skal prosesseres en stor datamengde. D700 er neppe raskere om man forer det med samme datamengde.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.319
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Med de grøtbildene som D700 har vist frem foreløpig er den for min del langt ned på lista. Da er 5D MKI høyere på lista for min del.

Forøvrig synes jeg ankepunktet mot RAW seriehastighet i full oppløsning er noe usaklig da det tross alt skal prosesseres en stor datamengde. D700 er neppe raskere om man forer det med samme datamengde.
Har ikke regnet på dataoverføringshastighetene, men antar at den er omtrent lik. Til mitt bruk velger gjerne bort den ultimative oppløsningen mot å få høyere fps. Ingenting usaklig i det; jeg er klar over kompromissene. Man skal dessuten kun benytte det ypperste av optikk for å få glede av de ekstra pixlene.

At D700 tar "grøtbilder" har vel omtrent sannhetsgehalt som at ICEpower ikke spiller musikk. ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.761
Sted
Østfold
"Grøt" er kanskje en overdrivelse, men av de bildene jeg har sett til nå savner jeg den fenomenale skarpheten som jeg mener et godt kamera skal ha.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.319
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke sett noe som skulle tilsi at det er noen fundamental forskjell mellom siste generasjons Nikon's og Canon's bildesensorer hva skarphet angår, annet enn hva pixel-pitch skulle tilsi. Tror det først og fremst kommer an på optikk-kvalitet og skarphetsinnstillinger/postprosessering.
Kanskje de bildene du har sett var tatt med Nikon's standard-innstillinger, som innebærer noe mindre skjerping ("sharpening") enn Canon sine. (Kan endres vha. innstillinger eller under postprosessering). Eller kanskje de var tatt med "kit-objektivet" 24-120mm, som ikke hører til Nikon's skarpeste.

Her er et eksempel utsnitt fra en Nikon D3, som har samme bildesensor og bildeprosessor som D700 og følgelig tilnærmet identisk bildekvalitet og skarphet:

Med mindre fyren på bildet er et grauthue, kan jeg ikke se at dette bildet er "grøtete". :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg ønsker meg også et slikt juletre.
Nå er ikke jeg mer kresen enn at jeg også hadde blitt brukbart fornøyd med den nye eos 50D, jeg da.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Objektivet mine herrer....objektiv av høyeste kvalitet......det gjør nok det største forskjellen.

Det.........er hva jeg ønsker meg under juletreet :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.761
Sted
Østfold
Det så rått ut ja. Nesten som Hasselblad det der. Vet du noe om prisen? Jeg mistenker at prisen ikke er noe for meg men :(

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Det så rått ut ja. Nesten som Hasselblad det der. Vet du noe om prisen? Jeg mistenker at prisen ikke er noe for meg men :(
Har sett 20 000 Euro et sted, .....for huset.... :-[

Da blir jo 5D II et røverkjøp!!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.761
Sted
Østfold
Ja, det skulle vel også koste omkring 20 000 ;D

BTW, jeg synes kvadratmeterprisen på billedbrikker er noe stiv.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.453
Torget vurderinger
12
Snickers-is skrev:
BTW, jeg synes kvadratmeterprisen på billedbrikker er noe stiv.
Kilopris på diamanter er heller ikke borte og de er vesentlig mindre høyteknologiske

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Sikle, sikle. ;) Vurderer sterkt å oppgradere mitt "gamle" 5D.

Topp Bunn