Odin Reference - En ny Hornhøyttaler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Etter en lang pause ifra Hifisentralen, så er det på tide med en tråd omhandlende det siste horn prosjektet jeg har jobbet med.
    Jeg har designet nye horn løsninger for diskant, mellomtone og midbass, samt jobbet endel med teknisk implementeringen av disse imellom.
    Dette blir en selvstendig løsning med passiv filtrering, høyttaleren kan driftes av en forsterker.
    Planen er å få frest delene til høsten, og forhåpentligvis få sammenstilt prototypen før vinteren kommer.

    Det har i senere vært stor interesse for waveguide profiler, som skal kunne benyttes fra en 600hz og helt opp i 20k området. jeg har selv også testet ut waveguides.
    Synes det jeg har hørt, har vært bra, men har til gode og høre en profil som egner seg optimalt fra 600hz til 20K. Det kan bli ganske bra, men synes det mangler spredning/luft i toppen.
    Jeg vet det er mange dyktige folk som eksperimenterer med OSWG om dagen. TAD-4002 i JBL-2384 profilen opplevde jeg som nokså bra fra 700hz >, men synes det låt bedre med dedikert driver i et mindre horn som jobber over 3-4khz> Med driver over, opplever jeg finere spredning i toppen og mer luft/renhet i gjengivelsen.
    Dette er selvsagt veldig subjektiv:)

    Jeg personlig mener den beste løsningen til et dedikert rendyrket hifi horn oppsett er flere-veis systemer, hvor spredningsmønster er nokså likt i overgangen mellom hornene og at horn og driver kombinasjon, faller akustisk i overgangen, så man slipper unna med enkle filtre, noe som er viktig mtp kort signalvei i forbindelse med passiv filtrering.. Dette resulterer i at jeg ønskelig å dele opp i flere horn, med de utfordringer det medbringer.
    Waveguide er forøvrig optimalisert for drivere uten innebygget hals. De fleste drivere har en innebygget hals, selv 1,5" driver som TAD 4002, 4003 JBL 2447 og 2451, har innebygget hals.
    Jeg har derfor sett på alternativer som kan gi et bedre tilpasset resultat til drivere med hals.

    Diskant og mellomtone hornene er basert på kalkulasjonene til Le Cleac'h. Jeg designet hornene selv, da de ferdige polske hornene ikke har tangent hals til de aktuelle kompresjonsdriverne.
    Horns.pl har valgt og lage sine horn "universelle" noe som gjør at de i de fleste tilfeller faller utenfor kalkulasjonen til JMLC.

    Le Cleac'h kalkulasjon gir lite diffraksjon i hornet og lite artefakter nedover mot cutoff i forhold til mye annet av horn. Dette er viktige fortrinn med hensyn til faseforvrengning og group delay.
    Ulempen med et dypt stort JMLC horn er at det produserer noe direktivitet/beaming på aksen.

    Jeg tolker det til at JMLC med høy T-faktor produkter mindre beam og Hf boosting på aksen, en et horn med lav T-faktor.
    Større spredningsvinkel vil også gi mer subtraktiv fallende kurve oppover, noe som er ønskelig for å minimere filter kompleksiteten.
    Ulempen med høyere T-faktor: Profilen få en litt redusert load i nedre bruksområdet, siden hornet blir grunnere. Dette blir kompensert noe med en relativt forstørret munning.
    Det vil selvsagt også avhengig av hvilke bruksområde hornene skal jobbe.
    Jeg har forsøkt og maksimalisere spredningsvinkelen, tangent overgang, men samtidig holde meg til JMLC kalkulasjonen.
    1596639365478.png










    JMLC1175 tilpasset TAD-2001/2002
    1596639422986.png
    1596639440078.png


    JMLC1175hz profilen er tiltenkt klassiske 1" driver fra TAD. Disse har meget dyp innebygget hals.
    Dette gjør utformingen av hornet kritisk. profilen er teoretisk beregnet til å jobbe 1 oktav over cutoff.
    Dette gjør profilen egnet til applikasjon fra 2350hz >. fordelen med en litt stor profil her er økt opplevd dynamikk fra driveren i det nedre bruksområdet.

    Jeg kommer til å benytte egen super tweeter over 10K. Ved lavere deling kan det gå på bekostning av opplevd dynamikk.
    Dette er et valg jeg gjør basert på tidligere tester jeg har foretatt. Synes det har en god gevinst, så lenge delingen legges over 9-10Khz>


    Mellomtone Hornet er en JMLC-295hz profil. Hornet er delt opp slik at det det gir tangent overgang til følgende drivere :
    • TAD 4002/4003 med hjelp av adapter 1.
    • TAD 4001 og JBL2440-2446 serien med adapter 2.
    • Altec/GPA 288 og 291 med adapter 3.
    Adapter 1 gir et komplett horn med T-faktor 1.5 1,5" anslutning.
    Adapter 2 gir et komplett horn med T-faktor 0,9 2" anslutning.
    Adapter 3 gir et komplett horn med T-faktor 1 1,4" anslutning.

    Selve den fremre horn delen er lik mellom de tre konfigurasjonene.
    Start areal på selve hornet uten overgang er 4" Ø101,6mm.

    Man kan i tillegg med bra designet faseplugg og adapter overgang, benytte supereffektiv 6-8" driver rett i dette hornet.

    Selvsagt så kunne jeg ønsket meg en lavere deling og et større horn, men da blir hornene veldig store i diameter og det blir er større utfordring og implementere driveren som skal jobbe i hornet over.
    Jeg har derfor valgt og legge nedre deling med target 600hz >. Jeg kan med TAD 4002 velge mellom Adapter 1 og 2 siden de har 1,5" til 2" overgang. dette gjør jobben veldig fleksibel hvis jeg vil etterprøve de to T-faktorene imot hverandre. i Begge tilfellene så blir driverhalsen tangent med startvinkelen i hornet.

    Jeg har også et par Altec 291- 16A som er interessant og teste for mellomtone applikasjon, med sine noe tykkere Aluminium membraner og myke mylar oppheng.
    kan også konvertere driveren med 288 membraner. Driveren da vil tilsvare Altec 288 B eller C. Valgte den tidlige Altec modellen basert på gammelt faseplugg design og Alnico motor.



    JMLC-295 med Adapter 1 Bilde 1
    1596638003130.png




    JMLC-295 med Adapter 1 Bilde 2
    1596639861760.png



    JMLC-295 med Adapter 1 Bilde 3
    1596639898459.png



    JMLC-295 med Adapter 1 Bilde 4
    1596639907428.png



    JMLC-295 med Adapter 2 Bilde 1
    1596639973338.png



    JMLC-295 med Adapter 2 Bilde 2
    1596639984480.png



    JMLC-295 med Adapter 2 Bilde 3
    1596639992520.png



    JMLC-295 med Adapter 2 Bilde 4
    1596640013114.png




    JMLC-295 med Adapter 3 Bilde 1
    1596640026405.png



    JMLC-295 med Adapter 3 Bilde 2
    1596640034466.png



    JMLC-295 med Adapter 3 Bilde 3
    1596640042400.png



    JMLC-295 med Adapter 3 Bilde 4
    1596640052849.png
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Så må det stativer til for å kunne justere høyde, dybde og individuell vinkel på hornene.
    Det skaper også en fleksibilitet, hvis en skulle ønske og teste andre horn i stativene.
    1596641767108.png

    1596641785200.png

    1596641812019.png

    1596641838910.png

    1596641858667.png

    1596641878934.png

    1596641900579.png
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Veldig bra Erik !

    Gjennomtenkt - som vanlig . Kan ikke erindre 2451 har noe hals, men uansett - du kjører vel Tad.

    Ser nydelige ut de metall horna til 2001/2002 - personlig tror jeg ikke det hadde vært noe krise om de var marginalt større, gir mer spillerom mht (passiv 6db ?) filtrering ned mot "horn res". samtidig som de fortsatt ville vært bra nok oppover til 10k - men kostnaden blir vel mer en proposjonalt høyere.

    Kjør på !
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Takker for hyggelige tilbakemeldinger.

    PM: Du hadde vist rett i at JBL2451 ikke har innebygget hals. Mente å huske den hadde en lite kort hals bak bugscreen, men den ser ut til å være helt flat.
    Derimot de andre ovennevnte har innebygget hals. Størrelsen på hornet er valgt for at jeg også skal kunne bruke hornet helt opp uten super tweeter, hvis jeg skulle ønske det.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Du må være veldig glad i å tegne i 3D, ettersom du gidder å tegne driverne med nesten alle detaljene!

    Den ene TAD-en du har tegnet vil forresten ikke virke. Den har nemlig to plusspoler, og ingen minuspol ;-)
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Hehe:) Du har så rett i det Snickers. Kanskje jeg fikk for mye 8.2 på messa:LOL:
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Midbass hornene er basert på Tractrix kurven som er gjennomprøvd og har mange positive egenskaper.

    Hornet er designet for best mulig akustisk kobling til luften i hornet.
    Ønsker å være tro mot Tractrix kalkulasjonen, både vertikalt og horisontalt.
    To enheter stacked, utbedrer gulv-refleksjon problematikken som lett oppstår.

    Jeg ønsker å opprettholde moderat kompresjon i hornet, for å få en god akustisk kobling til luften mellom elementet og profilen. Uten komprimering foran og bak elementet, og bare horisontalt horn, så vil jeg tro man i større grad oppnår en OB, men med spredningskontroll. Q verdien på et optimalt horn element vil da bli for lav til fyldig midbass. Aktivt så kan en selvsagt korrigere i større grad, men min erfaring tilsier at det fysiske samspillet mellom driver og horn er avgjørende for et godt resultat.

    Jeg har beskrevet litt rundt den Tekniske løsningen med Tractrix og med Resistiv løsning i Tegning 2020CA600.
    Tenker å benytte hornene i et arbeidsområde 90hz til 6-700hz.
     

    Vedlegg

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Er dette mk4 i midtbasser?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Du har ikke vurdert litt mer konisk form på hornene? Det gir gjerne ikke den samme loadingen, men jevn spredning over et større område.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Du har ikke vurdert litt mer konisk form på hornene? Det gir gjerne ikke den samme loadingen, men jevn spredning over et større område.
    Jeg har vurdert konisk form på hornene. Jeg har tidligere teste endel horn med dette.
    Det jeg vektlegger denne gangen er lite diffraksjon og renest mulig lyd.
    Med stor sannsynlighet, så vil spredningsmønsteret for alle de fire hornene, bli nokså jevne i de aktuelle bandpass bruksområdene hvor jeg skal benytte hornene.
    Endelig delefrekvenser vil bli valgt etter fysiske målinger av hornene med de aktuelle driverne. Jeg vil publisere sonogram av hornene etterhvert.
    Jeg bygger løsningen med hovedvektleging til optimal lyd for noen lyttere i en sweetspot, så en horisontal spredning utover 40° vil ikke være like vektlagt som i PA oppsett hvor spredningen skal dekke et større publikum. I Public address sammenhenger så anser jeg det også naturlig å vektlegge færre drivere og ofre litt renhet, for å slippe de faseutfordringer man fort oppnår off axis med komplekse systemer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ser unektelig veldig bra ut :)
    Gode forklaringer på designvalg!

    Det ser ut som en Altec/GPA 515 som skal inn i FLH.
    Har du designet FLH spesifikt til driver eller legger du opp til forsøk med andre drivere også?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Nydelig, du verden for en jobb du har lagt ned (y)

    I og med at messingen er borte, er det disse du har fått tak i?:


    Ellers så er jeg imponert over at du velger passivt, det krever sin mann.

    Jeg har hatt litt kontakt med en kar i Tyrkia som også har sydd sammen et femveis system passivt. Når jeg hadde min Tractrix rigg så var det litt utfordringer (selv med Groundsound dsp / FW B4 analogt elektronisk filter mellom diskantene) med å implementere to diskanter over Tractrix 200 midt i det kritiske området.


    Jeg ga opp 5 veis fordi jeg ikke fikk perfekt sammenheng. Fantomsenter driftet bittelitt. Bjarnetv som overtok riggen fikk det vesentlig bedre til med større rom og vha Audiolense. Der låter det EKSTREMT uanstrengt og finkornet så jeg forstår poenget med femveis der det er mulig.

    Selv har jeg testet, frem og tilbake, og frem og tilbake igjen, 2384 (med 2451be) med Fostex T500A mk2. Ikke bare bare jeg men flere kompetente ører, både lærde og legfolk, kom frem til følgende:
    Med T500: litt mer luftig og uanstrengt.
    Uten T500 med 2451be hele veien opp: litt bedre sammenheng (2,5 m lytteavstand).

    Blir spennende og følge med i denne tråden :)
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Ser unektelig veldig bra ut :)
    Gode forklaringer på designvalg!

    Det ser ut som en Altec/GPA 515 som skal inn i FLH.
    Har du designet FLH spesifikt til driver eller legger du opp til forsøk med andre drivere også?
    Takk for det Oks.
    Jeg har testet en rekke 15" drivere igjennom de foregående prosjektene.
    JBL2220B, JBL2227, GPA 515 8-G, GPA 515-8C, GPA 515-16C, Altec 515 8-GHP, Altec 3156, PHL5329B, PHL5391, Fertin 38EX.

    Det som subjektivt har gitt meg den beste lyden til nå er Fertin 38EX etterfulgt av GPA 515-8C.
    Siden jeg har et par av hver, så kommer jeg til å benytte dette i den kommende oppsettet.
    Fertin vil bli benyttet i det øverste midbass hornet, 515C i det nedre.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Deilig tråd å være tilskuer til! Gleder meg på dine vegne Haglund, både iver og engasjement stråler helt bort hit.
    At du tar et annet veivalg enn jeg selv har gjort den siste tiden er spennende, og jeg gleder meg til å få høre sluttresultatet. Klarer ikke helt sette to streker under alle dine innledende betraktninger - basert på egen erfaring - men ser likevel at dette kommer til å låte kanon.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Nydelig, du verden for en jobb du har lagt ned (y)

    I og med at messingen er borte, er det disse du har fått tak i?:


    Ellers så er jeg imponert over at du velger passivt, det krever sin mann.

    Jeg har hatt litt kontakt med en kar i Tyrkia som også har sydd sammen et femveis system passivt. Når jeg hadde min Tractrix rigg så var det litt utfordringer (selv med Groundsound dsp / FW B4 analogt elektronisk filter mellom diskantene) med å implementere to diskanter over Tractrix 200 midt i det kritiske området.


    Jeg ga opp 5 veis fordi jeg ikke fikk perfekt sammenheng. Fantomsenter driftet bittelitt. Bjarnetv som overtok riggen fikk det vesentlig bedre til med større rom og vha Audiolense. Der låter det EKSTREMT uanstrengt og finkornet så jeg forstår poenget med femveis der det er mulig.

    Selv har jeg testet, frem og tilbake, og frem og tilbake igjen, 2384 (med 2451be) med Fostex T500A mk2. Ikke bare bare jeg men flere kompetente ører, både lærde og legfolk, kom frem til følgende:
    Med T500: litt mer luftig og uanstrengt.
    Uten T500 med 2451be hele veien opp: litt bedre sammenheng (2,5 m lytteavstand).

    Blir spennende og følge med i denne tråden :)
    Hei HEL,
    Takk for hyggelige ord og deling av erfaringer og informasjon.
    Her et bilde av venteriggen som danner grunnlagt til å teste flere oppsett med Super tweeter i toppen.
    Jeg har T500A mK2. Fargen er litt mer gyllen i virkeligheten en på Cad modellen.
    De glinser og skinner på toppen. MK3 ser veldig flotte ut. Dessverre så har Fostex redusert følsomheten en del på denne modellen.

    1596789194244.png
     
    Sist redigert:

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Deilig tråd å være tilskuer til! Gleder meg på dine vegne Haglund, både iver og engasjement stråler helt bort hit.
    At du tar et annet veivalg enn jeg selv har gjort den siste tiden er spennende, og jeg gleder meg til å få høre sluttresultatet. Klarer ikke helt sette to streker under alle dine innledende betraktninger - basert på egen erfaring - men ser likevel at dette kommer til å låte kanon.
    Takk for hyggelig tilbakemelding.
    Mine betraktninger og veivalg bygger på praktiske prøvelser med målinger, hvor ørene har vært det endelige verktøyet for evaluering av sluttresultatene. Det er mange faktorer som er med på å forme de inntrykkene man gjør seg. Det er også veldig personavhengig hva man vektlegger som optimalt, så det blir vanskelig å sette to streker under et svar. De store Waveguide hornene som du, Espen, og Leif jobber med, hvor TAD 4003 er driver, er veldig spennende. Jeg tviler ikke et sekund på at denne løsningen har mange gode egenskaper, blant annet med fortrinn med å kunne skape et meget definert lydbilde.
    Av det jeg tidligere har hørt i ditt oppsett, så har du hatt mange gode egenskaper i anlegget, så det blir spennende og etterhvert høre åssen de nye hornene implementerer med resten.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Heisann! :)
    Du har gjort flott arbeid med finne ut exit angle på drivere for å lage adaptere.
    Må bare spørre. :)
    GPA oppgir på 288 at den har eksponential profil på throat.
    Er det tilsvarende på JBL 244x og TAD 4001/4002(med adapter) eller er det å reine som konisk throat på disse driverne?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Herlig tråd Haglund! Kjekt å lese og masse flotte bilder. Bøyer meg i støvet for skyhøye ambisjoner som følges opp med villighet til å tilegne seg nødvendig kunnskap som igjen testes ut i praksis. Følger spent med på prosjektet!
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Heisann! :)
    Du har gjort flott arbeid med finne ut exit angle på drivere for å lage adaptere.
    Må bare spørre. :)
    GPA oppgir på 288 at den har eksponential profil på throat.
    Er det tilsvarende på JBL 244x og TAD 4001/4002(med adapter) eller er det å reine som konisk throat på disse driverne?
    Hei Oks,

    Mine Altec 291/288 har rett konisk hals
    Det samme gjelder TAD 4001/4002.

    Det er tenkelig at GPA har gjort noen korrigeringer på 288 halsen i forhold til Altec.
    Jeg mener å ha lest at GPA har et eget design på sin faseplugg?
    Altec har annular slit eller tangarine.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Herlig tråd Haglund! Kjekt å lese og masse flotte bilder. Bøyer meg i støvet for skyhøye ambisjoner som følges opp med villighet til å tilegne seg nødvendig kunnskap som igjen testes ut i praksis. Følger spent med på prosjektet!
    Hei Gut_man,
    Takk for hyggelig tilbakemelding.
    Det varmer en overivrig Horn sjel (y)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.229
    Sted
    Langesund
    Ser "grusomt " gjennomtenkt ut.
    Blir det stående i det rommet du alltid har brukt ?
    Inviterer du en elsk og hat horn- wannabe på en lytt når du er ferdig?
    Stor tommel opp for guts.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ser mildt sagt lovende ut!
    Vi er nok flere som gjerne vil komme innom etterhvert :cool:
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Anlegget blir stående i det samme rommet som tidligere.
    Jeg har noen fremtidsvisjoner om å utvide huset, men det får tiden vise..
    Velkommen skal dere være, når HT står klar.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kult prosjekt.
    men du skal ikke endre navn, da?
    norrøne guder er jo en belastet gruppe innen hifi.
     
    Sist redigert:

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    kult prosjekt.
    en du skal ikke endre navn, da?
    norrøne guder er jo en belastet gruppe innen hifi.
    Takk for det.

    Synes Odin er et fint maskulint navn, men enig at norrøne guder er mye brukt i hifi.
    Kom gjerne med forslag til navn, så skal jeg vurdere endring.
    Hva med Razor blade - Hurricane?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn