Octave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Brum2

Medlem
    Ble medlem
    24.09.2024
    Antall liker
    6
    Sted
    Haugesund
    Har nå hatt en V70SE i en god stund og nå oppgradert til en V80SE. Meget fornøyd med Octave med andre ord. Spiller på Audiovector.

Har foreløpig kun spilt på rørene som har fulgt med forsterkeren, men har nå gått til bestilling av nye rør slik at jeg kan bytte alle om jeg ønsker. Som relativt fersk på rør må jeg si det er litt forvirrende med alle betegnelser og varianter av de ulike rørene. Det finnes jo et utall ECC88 bare fra Mullard. Gikk til slutt for Gold Lion KT88 og Mullard NOS ECC82 og ECC81. Tenkte å teste meg litt frem her, men begynne med å endre ECC82 da det virker som dette har mye å si for lyden, basert på tidligere meldinger på denne tråden. Det sitter KT150 rør i den nå, føler at av og til kan bassen bli litt grøtete om det ikke er en god innspilling, spes på litt råere rock, usikker på om dette har noe med oppsettet å gjøre.

Noen som har spilt Octave på KEF høyttalere? Det klør litt i byttefoten min. Noen som har gode Octave og høyttalerkomboer de vil fortelle om?
    Jeg har Octave 40 SE og det ble overraskende stor og positiv effekt av å bytte til NOS Mullard (både på ECC83 og ECC88).

Med de originale JJ ble lyden ganske nøytral men det manglet også litt fylde i mellomtonen og lite ‘romantikk’ i mitt lytterom, som ikke bedret seg mye ved ulike høyttalerposisjoner.

Nå har jeg akkurat startet en test med NOS Telefunken ECC83 12AX7, og det er svært bra og mer oppløst og romlig, midre avrundet enn Mullard, vil jeg si. Meget bra mellomtone, stemmer svært naturlige. Bass ogsp meget bra. Har ennå kun testet noen få timer, så mulig rørene ennå vil endre noe karakter.

Det ble mye mer gøy med hifi, etter Octave kom i hus. Anbefales sterkt å prøve seg frem.

Jeg spiller på Adyton Imagic 2TC og Rel sub’er, flott kombo, i mine ører. Kan også spille grisehøyt men uanstrengt, veldig lettdrevne.

toiletlove

Medlem
    Ble medlem
    20.02.2020
    Antall liker
    2
    Jeg har Octave 40 SE og det ble overraskende stor og positiv effekt av å bytte til NOS Mullard (både på ECC83 og ECC88).

Med de originale JJ ble lyden ganske nøytral men det manglet også litt fylde i mellomtonen og lite ‘romantikk’ i mitt lytterom, som ikke bedret seg mye ved ulike høyttalerposisjoner.

Nå har jeg akkurat startet en test med NOS Telefunken ECC83 12AX7, og det er svært bra og mer oppløst og romlig, midre avrundet enn Mullard, vil jeg si. Meget bra mellomtone, stemmer svært naturlige. Bass ogsp meget bra. Har ennå kun testet noen få timer, så mulig rørene ennå vil endre noe karakter.

Det ble mye mer gøy med hifi, etter Octave kom i hus. Anbefales sterkt å prøve seg frem.

Jeg spiller på Adyton Imagic 2TC og Rel sub’er, flott kombo, i mine ører. Kan også spille grisehøyt men uanstrengt, veldig lettdrevne.
    Moro at det blir så stor forskjell på å bytte rør. Gleder meg til jeg får mine nye rør. Kanskje jeg skal teste et Telefunken jeg også. Hvor har du handlet dine rør?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn