Octave

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Brum2

Medlem
    Ble medlem
    24.09.2024
    Antall liker
    5
    Sted
    Haugesund
    Har nÄ hatt en V70SE i en god stund og nÄ oppgradert til en V80SE. Meget fornÞyd med Octave med andre ord. Spiller pÄ Audiovector.

Har forelÞpig kun spilt pÄ rÞrene som har fulgt med forsterkeren, men har nÄ gÄtt til bestilling av nye rÞr slik at jeg kan bytte alle om jeg Þnsker. Som relativt fersk pÄ rÞr mÄ jeg si det er litt forvirrende med alle betegnelser og varianter av de ulike rÞrene. Det finnes jo et utall ECC88 bare fra Mullard. Gikk til slutt for Gold Lion KT88 og Mullard NOS ECC82 og ECC81. Tenkte Ä teste meg litt frem her, men begynne med Ä endre ECC82 da det virker som dette har mye Ä si for lyden, basert pÄ tidligere meldinger pÄ denne trÄden. Det sitter KT150 rÞr i den nÄ, fÞler at av og til kan bassen bli litt grÞtete om det ikke er en god innspilling, spes pÄ litt rÄere rock, usikker pÄ om dette har noe med oppsettet Ä gjÞre.

Noen som har spilt Octave pÄ KEF hÞyttalere? Det klÞr litt i byttefoten min. Noen som har gode Octave og hÞyttalerkomboer de vil fortelle om?
    Jeg har Octave 40 SE og det ble overraskende stor og positiv effekt av Ä bytte til NOS Mullard (bÄde pÄ ECC83 og ECC88).

Med de originale JJ ble lyden ganske nĂžytral men det manglet ogsĂ„ litt fylde i mellomtonen og lite ‘romantikk’ i mitt lytterom, som ikke bedret seg mye ved ulike hĂžyttalerposisjoner.

NÄ har jeg akkurat startet en test med NOS Telefunken ECC83 12AX7, og det er svÊrt bra og mer opplÞst og romlig, midre avrundet enn Mullard, vil jeg si. Meget bra mellomtone, stemmer svÊrt naturlige. Bass ogsp meget bra. Har ennÄ kun testet noen fÄ timer, sÄ mulig rÞrene ennÄ vil endre noe karakter.

Det ble mye mer gĂžy med hifi, etter Octave kom i hus. Anbefales sterkt Ă„ prĂžve seg frem.

Jeg spiller pĂ„ Adyton Imagic 2TC og Rel sub’er, flott kombo, i mine Ăžrer. Kan ogsĂ„ spille grisehĂžyt men uanstrengt, veldig lettdrevne.

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn