Oblivion - The state of being completely forgotten..

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Det har vært sagt mye og det har vært skrevet mye, om dette geniet vi har her på berget gjennom mange år..
Personlig har jeg ikke lagt merke til denne sjelen, før jeg en vakker vårdag hørte overgangen fra kabler på øverste hylle og til Oblivion, første jeg la merke til var nærheten, ekteheten, tilstedeværelsen, detaljrikdommen, sortnivå som jeg aldri før hadde hørt, luftighet, utklinging, gjennomsiktighet, ja alle parametre var til stede for å gi meg som lytter, musikken gjengitt veldig nær virkeligheten, så nært at jeg ikke har hørt bedre noen gang, foruten IRL.!

På hjemmesiden til Oblivion så er det mer spennende prosjekter, om dette er i nærheten av hva kablene presterer, så kan det bli en fin fremtid for oss audiofile og ikke minst for mannen bak produktene ;)
Ønsker han lykke til videre..
Kjell
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Virker spennende!
Nettsiden som du linker til åpner ikke før 1.juli.

Ikke så mye informasjon på hifi-Guiden sine nettsider.
Er det noe annet sted man kan finne informasjon om disse kablene?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
kjoenik skrev:
Virker spennende!
Nettsiden som du linker til åpner ikke før 1.juli.

Ikke så mye informasjon på hifi-Guiden sine nettsider.
Er det noe annet sted man kan finne informasjon om disse kablene?
Stemmer at den siden ble fjernet (rett etter at jeg startet tråden, ren tilfeldighet faktisk 8)), det var vel ikke stort annet enn gammelt nytt der på den siden, så vi får håpe at vår gode venn er like oppegående på de nye sidene som kommer, som de produktene som han leverer ;)

Vår venn, @BigSwifty startet en tråd som heter Fantastiske, nye NORSKE kabler!
Det er kanskje den mest informative siden som finnes pr dags dato.?
Kjell
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Rotekroken skrev:
Det har vært sagt mye og det har vært skrevet mye, om dette geniet vi har her på berget gjennom mange år..
Personlig har jeg ikke lagt merke til denne sjelen, før jeg en vakker vårdag hørte overgangen fra kabler på øverste hylle og til Oblivion, første jeg la merke til var nærheten, ekteheten, tilstedeværelsen, detaljrikdommen, sortnivå som jeg aldri før hadde hørt, luftighet, utklinging, gjennomsiktighet, ja alle parametre var til stede for å gi meg som lytter, musikken gjengitt veldig nær virkeligheten, så nært at jeg ikke har hørt bedre noen gang, foruten IRL.!

På hjemmesiden til Oblivion så er det mer spennende prosjekter, om dette er i nærheten av hva kablene presterer, så kan det bli en fin fremtid for oss audiofile og ikke minst for mannen bak produktene ;)
Ønsker han lykke til videre..
Kjell
Hei
Det hadde vært fryktelig spennende å få testet disse mot Acoustic Zen Absolute-kabler. Jeg gjenkjenner jo mye av det du skriver om Oblivion i det jeg opplever med Absolute. Og jeg går rundt og tror at sistnevnte er det aller beste som finnes innenfor oppnåelige priser ;D
Men jeg har jo tatt feil før 8)
Mvh
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
olaps skrev:
Rotekroken skrev:
Det har vært sagt mye og det har vært skrevet mye, om dette geniet vi har her på berget gjennom mange år..
Personlig har jeg ikke lagt merke til denne sjelen, før jeg en vakker vårdag hørte overgangen fra kabler på øverste hylle og til Oblivion, første jeg la merke til var nærheten, ekteheten, tilstedeværelsen, detaljrikdommen, sortnivå som jeg aldri før hadde hørt, luftighet, utklinging, gjennomsiktighet, ja alle parametre var til stede for å gi meg som lytter, musikken gjengitt veldig nær virkeligheten, så nært at jeg ikke har hørt bedre noen gang, foruten IRL.!

På hjemmesiden til Oblivion så er det mer spennende prosjekter, om dette er i nærheten av hva kablene presterer, så kan det bli en fin fremtid for oss audiofile og ikke minst for mannen bak produktene ;)
Ønsker han lykke til videre..
Kjell
Hei
Det hadde vært fryktelig spennende å få testet disse mot Acoustic Zen Absolute-kabler. Jeg gjenkjenner jo mye av det du skriver om Oblivion i det jeg opplever med Absolute. Og jeg går rundt og tror at sistnevnte er det aller beste som finnes innenfor oppnåelige priser ;D
Men jeg har jo tatt feil før 8)
Mvh
Når du er så nær å oppleve det samme som oss som bruker Oblvion, så tror jeg det har lite for seg å bytte.?
Men for de som ikke er "der" og ønsker kun å høre musikken så naken og ren som mulig, så bør de tenke på å prøve Oblivion kabler..

Rykter forteller meg at det er noen som har testet Oblivion mot ganske store andre produsenter, håper den "testen" blir publisert slik at vi kan lese om dems erfaring..

Oblivion har også fått en ny adresse:
www.oblitech.com

Forhandler er fremdeles:
www.hifi-guiden.no
Kjell
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hadde en slik en på besøk her om dagen. Skal jo testes grundigere, og i flere oppsett.
Vil ikke si for mye før testingen blir litt mer seriøs, men som et førsteinntrykk, så likte jeg godt hva jeg hørte ;)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
FallenA skrev:
Hadde en slik en på besøk her om dagen. Skal jo testes grundigere, og i flere oppsett.
Vil ikke si for mye før testingen blir litt mer seriøs, men som et førsteinntrykk, så likte jeg godt hva jeg hørte ;)
Kan jeg spørre hva du prøvde av Oblivion kabler.?
Håper at den "testen" blir vel gjennomført fra A til Å ;)
Kan si såpass at jeg gleder meg litt til resultatet foreligger, uansett hva resultatet blir..
Kjell
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg hadde innom en 1 metring med RCA signal kabel. Den var i følge "sjefstesteren", forøvrig ikke spilt inn.
Regner også med at seriøse tester blir offentliggjort så snart det er klart.
Håper også at jeg får besøk en gang til, og at den får bryne seg i innspilt stand ;)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Skal bli interesant å høre hva gutta i "hugh end" land syns :)

/jan
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hvor ligger dette hugh end- landet da, Jan? Trenger man pass for å reise dit?

Nå synes jeg forresten tittelen på denne tråden er mildt sagt misvisende. Er det noe disse kablene og mannen bak ikke risikerer nå,så er det jo å bli "completely forgotten.."
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
impulse skrev:
Hvor ligger dette hugh end- landet da, Jan? Trenger man pass for å reise dit?

Nå synes jeg forresten tittelen på denne tråden er mildt sagt misvisende. Er det noe disse kablene og mannen bak ikke risikerer nå, så er det jo å bli "completely forgotten.."
Tror du skal ta på deg skuddsikker vest om du skal til "hug-end" landet, Impulse.! ;D
Ville, Ville Vesten er ikke som det en gang var :D

Ordet Oblivion betyr: The state of being completely forgotten..
Og jeg er jo litt enig, på en måte..
Når man har kablene påkoblet så er jeg 100% enig den påstand..
Jeg har ikke en eneste gang tenkt tanken på å skifte kabler eller lytte etter hva som kan være oppnåelig med andre kabler, jeg har slått meg fullstendig til ro, de er ikke der lenger for jeg har glemt dem 8)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Vermin skrev:
Jaggu er det ikke selveste Redneck-kongen som rir på oksen i solnedgangen her.? :D
Er dette "gledeshylet" en konstatering at det er ville vesten du tilhører, eller er det pga Oblivion.?
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Trer inn som medlem, og er overrasket over hvor bra disse kablene (høytaler) matchet Focal 1037 BE og Chapter Precise?

Vurderer sterkt signalkablene på sikt ;)

Dette ser jo egentlig ikke ut som noen utpreget HIGH END kabel, eller gjør det?

Det var faktisk denne klangen, og dynamikken man var ute etter, og hvem fa.. fjerna de teppene foran høytalerne?

Får se om de blir vanedannende på sikt. Er ihvertfall mildt sagt sjokkert så langt :eek:
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Har du prøvd strømkablene?
De er sterkt vanedannende de og.

Håvard
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Nei, men det virker som R. Celius har funnet på noe genialt 8)

Ser at du kjører dette kabel merket rund baut, og kanskje man graver dypt ned i lommeboka og satser på disse en gang i fremtiden ;)

Det går vel et par CD-er i søppla, eller til brutter,n, som vanlig etter en oppgradering.

T`Pau med Sex Talk var den første. Anbefaler alle på det sterkeste å ikke kjøpe denne CD-en. Fy fa.. for en møkka lyd :'(
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har hatt ennå tynnere, veldig mye tynnere kabler på test hjemme, i gull og sølv, men hjernen og øynene aksepterte ikke at telefon ledninger kunne kunne høres så bra, men "gullørene" hørte hva de hørte, uansett!
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Jeg melder inn!
Om enn kun som låne-medlem. Finger'n har vært grei og låne meg Oblivion Airport og Oblivion strømkabel av det gromme slaget.
Spiller helt fantastisk. Rått, rett og slett.

 

MVIL

Medlem
Ble medlem
04.03.2010
Innlegg
27
Antall liker
0
Har du en forklaring på oppkobling på Airport?
Litt annerledes enn det som er originalt ser jeg.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
MVIL skrev:
Har du en forklaring på oppkobling på Airport?
Litt annerledes enn det som er originalt ser jeg.
Er vel bare en skikkelig PSU, er det ikke?

mvh
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Det er en PSU-modifisering ja. DACen er urørt. Låter knall!
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Så en bruker dac'en som er i AE med modifisert strømforsyning?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Skink_123 skrev:
Så en bruker dac'en som er i AE med modifisert strømforsyning?
Ja, eller som drivverk med modifisert strømforsyning slik jeg brukte den
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
65finger skrev:
Skink_123 skrev:
Så en bruker dac'en som er i AE med modifisert strømforsyning?
Ja, eller som drivverk med modifisert strømforsyning slik jeg brukte den
Hvordan opplever du forskjellene fra en vanlig AE?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Som et symfoniorkester inni en telefonboks kontra et symfoniorkester i en fantastisk konsertsal.


Jeg sa det for deg jeg, Finger´n ;D
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
impulse skrev:
Som et symfoniorkester inni en telefonboks kontra et symfoniorkester i en fantastisk konsertsal.


Jeg sa det for deg jeg, Finger´n ;D
Jo takk!
Skink_123 skrev:
65finger skrev:
Skink_123 skrev:
Så en bruker dac'en som er i AE med modifisert strømforsyning?
Ja, eller som drivverk med modifisert strømforsyning slik jeg brukte den
Hvordan opplever du forskjellene fra en vanlig AE?
Større lydbilde, mere ro og klarere er ting jeg bet meg merke i. Det er et betydelig løft. det er nødvendig å den på hele tiden. DACen i AN er bra!
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ja, både Impulse og Fingers beskrivelser er passende.
Hadde en kompis på besøk som ikke skjønte hvordan lyden kom til forsterkeren.

«Hm.. så. Du spiller rett fra Airport? Ingen dac?!»

Forskjellen er litt som en bra DAC i forhold til minijack rett fra laptop.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
65finger skrev:
impulse skrev:
Som et symfoniorkester inni en telefonboks kontra et symfoniorkester i en fantastisk konsertsal.


Jeg sa det for deg jeg, Finger´n ;D
Jo takk!
Skink_123 skrev:
65finger skrev:
Skink_123 skrev:
Så en bruker dac'en som er i AE med modifisert strømforsyning?
Ja, eller som drivverk med modifisert strømforsyning slik jeg brukte den
Hvordan opplever du forskjellene fra en vanlig AE?
Større lydbilde, mere ro og klarere er ting jeg bet meg merke i. Det er et betydelig løft. det er nødvendig å den på hele tiden. DACen i AN er bra!
Du mente DACen i AE er bra?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Skink_123 skrev:
65finger skrev:
impulse skrev:
Som et symfoniorkester inni en telefonboks kontra et symfoniorkester i en fantastisk konsertsal.


Jeg sa det for deg jeg, Finger´n ;D
Jo takk!
Skink_123 skrev:
65finger skrev:
Skink_123 skrev:
Så en bruker dac'en som er i AE med modifisert strømforsyning?
Ja, eller som drivverk med modifisert strømforsyning slik jeg brukte den
Hvordan opplever du forskjellene fra en vanlig AE?
Større lydbilde, mere ro og klarere er ting jeg bet meg merke i. Det er et betydelig løft. det er nødvendig å den på hele tiden. DACen i AN er bra!
Du mente DACen i AE er bra?
uten den kjipe interne strømforsyningen er den bra etter min oppfattning. Brukte den en stund som DAC før jeg fikk min nåværende
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
65finger skrev:
Skink_123 skrev:
65finger skrev:
impulse skrev:
Som et symfoniorkester inni en telefonboks kontra et symfoniorkester i en fantastisk konsertsal.


Jeg sa det for deg jeg, Finger´n ;D
Jo takk!
Skink_123 skrev:
65finger skrev:
Skink_123 skrev:
Så en bruker dac'en som er i AE med modifisert strømforsyning?
Ja, eller som drivverk med modifisert strømforsyning slik jeg brukte den
Hvordan opplever du forskjellene fra en vanlig AE?
Større lydbilde, mere ro og klarere er ting jeg bet meg merke i. Det er et betydelig løft. det er nødvendig å den på hele tiden. DACen i AN er bra!
Du mente DACen i AE er bra?
uten den kjipe interne strømforsyningen er den bra etter min oppfattning. Brukte den en stund som DAC før jeg fikk min nåværende
Kult, har du en deleliste på hva du la til ekstra?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Skink_123 skrev:
65finger skrev:
Skink_123 skrev:
65finger skrev:
impulse skrev:
Som et symfoniorkester inni en telefonboks kontra et symfoniorkester i en fantastisk konsertsal.


Jeg sa det for deg jeg, Finger´n ;D
Jo takk!
Skink_123 skrev:
65finger skrev:
Skink_123 skrev:
Så en bruker dac'en som er i AE med modifisert strømforsyning?
Ja, eller som drivverk med modifisert strømforsyning slik jeg brukte den
Hvordan opplever du forskjellene fra en vanlig AE?
Større lydbilde, mere ro og klarere er ting jeg bet meg merke i. Det er et betydelig løft. det er nødvendig å den på hele tiden. DACen i AN er bra!
Du mente DACen i AE er bra?
uten den kjipe interne strømforsyningen er den bra etter min oppfattning. Brukte den en stund som DAC før jeg fikk min nåværende
Kult, har du en deleliste på hva du la til ekstra?
vet ikke hva hvordan den eksterne PSU er bygget eller hvilke deler den inneholder. Men du kan jo sende en PM til Oblivion å høre med han.
 
O

Oblivion

Gjest
PSU til AE var laget med spesial viklet og innstøpt transformator fra Noratel.
Dobble Silicium karbid likeretter broer (2 sekundær viklinger (2 * 3,5volt 10A)), et brukbart antall Elna Silmic II og noen Elna til av strøken kvalitet, regulator (low drop) og flere Elna kondensatorer og endel polypropylen 10nF 630volt.
Tror (husker ikke sikkert) det er DC felle og inngangs filter også, det er mulig at regulatoren er en JFET ultra low drop regulator som tåler opp til 50A..

AE er veldig kilen på at det må være eksakt 3,3 volt og AE trekker mye strøm.
Er spenningen litt for høy eller litt for lav vil ikke AE starte...

Det er også noen 10nF 630volt polyprop montert inne i selve AE.

En stk AE ble dissikert og dermed ødelagt for å finne ut hvor og hvordan kontakten for spenning skulle monteres og få montert polyprop kondensatorene ved kun å borre et hull i plast chassiet uten å ødelegge noe etc...

Etter ombygging kan fortsatt den interne switch-mode strømforsyningen brukes som et alternativ...
 
Topp Bunn