Oblivion - The state of being completely forgotten..

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Da var det kommet inn en spennende komponent på lån noen dager fra en meget hyggelig kar fra Fagernes. Dette er en prototype av et "ultra" nettfilter fra Obvilion eller Raymond Celius mer korrekt. Dette må være noe av det mest utforskede og gjennomførte strømfilteret som finnes. Etter det jeg har blitt fortalt så tar det 3 uker med handarbeid å lage/montere filteret, og flere tiår med utprøving så borger dette for noe som burde fungere bra....

Som jeg har påpekt flere steder så sliter jeg med støy på strømnettet og har prøvd mye rart. Har hatt målinger og har fått rettet opp en del ting så det er blitt bedre, men dagligdagse ting som PCer, varmepumper, dimmerere, lysrør osv slipper vi ikke unna så rensing må til.
Har hatt bra resultat med PS Audio PPP, men dei er ikke stabile for å si det mildt! Den jeg har nå røk for tredje gang sist uke.... Ellers så bruker jeg et Schaffner industrifilter som funger godt.

Vel fikk hentet filteret på bussen og full av forventning ble filteret koblet opp. Hadde fått beskjed fra Raymond at filteret måtte ha en halv time før det startet å fungere, og 1-2 dager før det var optimalt. Jeg har bare 2 kvelder til rådighet, så her var det bare å starte finlyttingen.
Her var det umiddelbare forskjeller etter kort tid. Mer oppløsning, klarere lydbilde. Lot anlegget spille et par timer som "muzak" før jeg satte meg tilbake i sweetspot. Wow, nå var ting forandret. Enda mer oppløsning og dybde i lydbildet. Dypere bass som var ekstremt klar og definert. Detaljer som jeg ikke hadde hørt før på innspillinger jeg kjente godt. En artig detalj var på en jazzinnspilling der jeg hørte noen irriterende "gnukkelyder", og etter noen rørhavari så er jeg blitt "skyggeredd" for lyder jeg ikke forventer. Etter finlytting så viste dette seg å være lyder fra pianistens sko mot gulvet når han brukte pedalene på pianoet.... ;D
Vel det ble en lang natt med febrilsk gjennomspilling av kjent musikk....
Nå var jo beskjeden at det ville bare bli bedre over tid, så det stått opp tidlig neste morning og anlegget ble fyrt opp umiddelbart for å utnytte tiden. Utover dagen og kvelden forandret filteret seg stadig. Det som nå skjedde var at det virket som min lille Kora på 50W hadde fått mye mer krefter å rutte med? Dette ble bekreftet senere på natta da filteret ble koblet ned. Spillte en CD hadde volumet på 30, koblet ned filteret og spillte samme CD men da måtte volumet settes til 38 for å få samme lydstyrke???
Lydblidet var mektigere enn kvelden før. Mer dybde i lydbildet, en utrolig renhet i lyden som gjør at musikken kommer mer i fokus p.g.a bedre definerte klangfarger og utklinnging. Dette var mektig, og sterkt vanedannende..... Og der ligger problemet med å låne "oppgraderinger", savnet som oppstår når dei må leveres tilbake.......
Dette er som nevnt en prototype som blir laget på bestillig etterhvert visst det er interesse, og det vil jeg tro det blir selv om dette ikke blir billig..... Men slike "Bespoke" ultra komponenter vil altid bli dyre, men her er noe som fungerer og kan være mer verdt å bruke penger på enn en oppgradering av andre komponenter i anlegget. Jeg har i vertfall startet gransking av bankontoene for finansieringsgrunnlag.........





 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
Akkurat samme opplevelse jeg hadde da jeg introduserte regenrert strøm til anlegget mitt ( 2 stk. PS Audio P600)

Prøv kablene til Celius også.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det filteret er den beste HIFI-invisteringen jeg har gjort
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
65finger skrev:
Det filteret er den beste HIFI-invisteringen jeg har gjort
:'( :'( Trodde det var de glasscolaene og bruspulveret du kjøpte til meg... :'( :'(
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
pengesluk skrev:
Akkurat samme opplevelse jeg hadde da jeg introduserte regenrert strøm til anlegget mitt ( 2 stk. PS Audio P600)

Prøv kablene til Celius også.
Ja strømrensing er viktig, kansje viktigere å gjøre det før en tenker på andre oppgraderinger. Er litt hummer å kanari på strømkablene for tiden...... ;D

PS Audio har jeg litt anstrengt forhold til for tiden.....Men det er mulig det kommer en P5 inn i heimen.....Er laget i Boulder og sikkert bedre enn "kinamikket" PPP........
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
PS Audio P500, P600 og P100 må ikke sammenlignes med PPP, er en helt annen konstruksjon (50kg. ++) Har ikke hatt noe problemer med mine så langt.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Har eid PP 600 i flere år og nå en PPP, aldri hatt et eneste problem med noen av de.
Selve resultatet av/med regenerering er akkurat det samme med begge to 600 og PPP hevdes det fra produsenten.
PPP kan dog brukes til større trekk og når det overstiger grensen på 1500 watt så trekkes strømmen rett fra veggen inntil det er under makstrekket igjen.
Min gamle PP 600 står og (så langt jeg vet) funker hos en her på HFS.

Ville bare nevne at jeg aldri heller har hatt problem med PPP, det har heller ikke Eik så langt jeg vet.

Mvh.KW
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Riktig det, KW. Har ikke hatt noe feil eller problem på min.

PPP er en videreutvikling av P-serien som hadde en god del feil, også på den jeg eide. Bl.a.så ble de veldig varme. P-serien var helt riktig en annen konstruksjon, men PPP er imo en forbedret utgave.

Men her var tema et nytt filter fra Oblivion. Husker fortsatt Highfidelity's test av Olivions først filter....den skapte bølger. De fikk ingen effekt, mens Fidelity lovpriste filteret ;D En liten landskamp ble det.

Artig å lese dine beskrivelser, JK. Spesielt interessant at det kan brukes på forsterkere.
Såvidt jeg skjønte så dempet denne ikke dynamikken ?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
EiK skrev:
Men her var tema et nytt filter fra Oblivion. Husker fortsatt Highfidelity's test av Olivions først filter....den skapte bølger. De fikk ingen effekt, mens Fidelity lovpriste filteret ;D En liten landskamp ble det.

Artig å lese dine beskrivelser, JK. Spesielt interessant at det kan brukes på forsterkere.
Såvidt jeg skjønte så dempet denne ikke dynamikken ?
Desverre er det vel kanskje High Fidelity sin konklusjon som stående igjen som den troverdige, i kraft av at de den gang var det ledende magasinet i Norden. De påstod at det ikke hadde effekt og de beviste det, i egne øyne, ved at filteret ikke hadde noen komponeneter innvendig. Dette gjorde de ved å røntgen fotografere det. Ingenting kunne ses på røntgen og så vidt meg bekjent lot heller ikke filteret seg åpne. Ergo ble konklusjonen at dette var humbug. Men det var jo en del deler inni dette filteret da.

Jeg er ikke overrakset over at dette filteret virker, og jeg kunne helt klart tenkt meg et selv. Anser Raymond som rimelig oppegående i forhold til å lage innovative løsninger innenfor Hi-Fi.
Men virker filteret ujordet kurser også?

Håvard
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Jeg har ikke så mye å bidra med på det tekniske og hva som faktisk er inni filteret, men det er i følge Raymond en stadig videreutvikling og dette filteret er så langt han kan dra det. Han hadde prøvd på billigere varianter men uten å få optimal effekt....
Det var også i følge Raymond ingen strømbegrensninger på filteret under normale forhold.

Når det gjelder avsporingen med PPP så har det vert mye problemer på enkelte markeder, som f.eks. i Norge.
Med nye P5 skal mye visstnok være løst. Det blir sannsynligvis en slik en på meg etterhvert.....
 
O

Oblivion

Gjest
EiK skrev:
Men her var tema et nytt filter fra Oblivion. Husker fortsatt Highfidelity's test av Olivions først filter....den skapte bølger. De fikk ingen effekt, mens Fidelity lovpriste filteret ;D En liten landskamp ble det.

Artig å lese dine beskrivelser, JK. Spesielt interessant at det kan brukes på forsterkere.
Såvidt jeg skjønte så dempet denne ikke dynamikken ?
1ste generasjons filteret virket lydmessig også hos High-Fidelity, men fordi jeg ikke ville fortelle hvordan det var konstruert diktet de opp en historie som de av dere som er oppegående burde ha gjennomskuet..
Fordi filteret ikke dempet dynamikk eller reduserte spenningen påstod de at det ikke gjorde noe...
Filteret eller det er kanskje bedre å si konseptet virker IKKE ved å kun filtrere bort endel av innkommende strøm/spenning som er det normale, men ideen er å ikke filtrere/dempe 50/60Hz, men de "komponenter" som er ødeleggende for lyden og at dette også gjøres mellom uttakene slik at de forskjellige komponentene i annlegget ikke påvirker hverandre negativt
Det "dummeste" de gjorde, men som de fleste "gikk fem på" selv om det burde vært innlysende at var totalt feil var at de også påstod at det IKKE var noe inni filteret:

Allt innhold i filteret var støpt inn i epoxy iblandet ferritt pulver for å forhindre industri spionasje..
Det var faktisk det High-Fidelity prøvde seg på...
Når High-Fidelity prøvde seg med røntgen så var det ikke mulig å avsløre hva innholdet er pga ferritt pulveret i innstøpingsmassen som stopper røntgen strålene...
Det eneste de kunne se på røntgen bildene var IEC kontakten og noen cm med kabel inn til innstøpningen og noen cm med kabel fra innstøpningen og ut til de fem kontaktene...

Fordi innstøpningen var 100% opplyst / hvitt pga at ferritt pulveret reflekterer røntgen strålene er det innlysende at dette var "noe" fordi ingenting på et røntgen bilde er sort...
Men High-Fidelity var vel enten for dumme til å skjønne dette selv eller at de regnet med at de fleste High-Fidelity leserne var så lite oppegående at de ville tro på High-Fidelity feilaktige forklaringer..

Det eneste High-Fidelity klarte å bekrefte / bevise som var korrekt var at min industrispionasje beskyttelse fungerer og at de derfor ikke klarte å finne ut hva innmaten bestod av eller hvordan det var konstruert.
 
O

Oblivion

Gjest
Haavard skrev:
Men virker filteret ujordet kurser også?

Håvard
Det fungerer utmerket også på kurser uten jord.
Den forrige generasjonen (generasjon 2) regenererte jord og var 100% tilpasset det Norske strømnettet.
Denne siste generasjonen fungerer på alle typer strømnett og om det er 90 volt eller 270 volt, 50 Hz eller 60 Hz.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
Farlig å anta at journalister har kompetanse på sykepleierstudentnivå - eller som en person som har brukket benet og sett på røntgenbildet sitt ;D ;D ;D

Virker som noe skikkelig svineri at de påsto det de gjorde. Burde vært forfulgt.

Men hva med iblanding av ferrittpulver - må da ha hatt en kollosal innvirkning på lyden 8) 8)
 
O

Oblivion

Gjest
pengesluk skrev:
Farlig å anta at journalister har kompetanse på sykepleierstudentnivå - eller som en person som har brukket benet og sett på røntgenbildet sitt ;D ;D ;D

Virker som noe skikkelig svineri at de påsto det de gjorde. Burde vært forfulgt.

Men hva med iblanding av ferrittpulver - må da ha hatt en kollosal innvirkning på lyden 8) 8)
Virkningen av Ferrittpulveret var en del av den totale funksjonen i tidligere generasjoner.
I den siste generasjonen er det så langt ikke brukt et støvkorn med ferritt fordi prototypen så langt ikke er støpt inn / spionasje beskyttet - så effekten av innstøping må sjekkes ut.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
High Fidelity er en saga blott, og lenge leve Oblivion ;D
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Kobla opp igjen min Oblivion Airport Extreme Edition og det er pokker meg svært frysningsframkallande når 1 og 0 blir rista kraftig i kragen og satt i rekke med streng peikefinger. Grunnen til at eg hadde pakka den ned var at eg først kun hadde den som dac, deretter kinadac som eg ikkje fikk til sammen med Airporten. Men nå klaffa alt. Kjører ethernet fra Mac til Airport, optisk fra Airport til Rega Dac.

Love it!

Oppdaterer signaturen med ein einaste gang! :D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
Vel, kanskje det ER noe i det som står under linja her..
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det ER det. Ingenting å lure på. ;) Her i huset er det både kabler og filter derfra. Det er det en grunn til.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyttet til Brasses oppsett med AE/Oblivion transporten. det låt forrykende! Er vel på tide at jeg erklærer meg som venn ;D
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Du som har anlegg i din klasse burde snuse på kablene fra Oblivion, mykje å hente der imo

;)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Brasse skrev:
Du som har anlegg i din klasse burde snuse på kablene fra Oblivion, mykje å hente der imo

;)
;D det er ikke noe annet som duger her i stua
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Tror jaggu jeg også kan melde meg som venn.
Komplette kabel mellom alle komponenter, inni forsterkere, dac og høytaler, samt strømkabler. Selv delefilter har oblivionkabler. Forsterkere(845) er celius modifiserte og delefiler er celius konstruert selv om jeg har stått for arbeide.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Her alt konstruert av Oblivion minus 1 av 3 kilder
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Kjøpte et sett brukte Celius Oblivion 1 m. RCA signalkabler med WBT 102 plugger. Noen som har peiling på om den har noe flere navn etter Oblivion? Pris da den var ny?

oblivion.jpg
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Gratulerer! De heter Oblivion Coherence, og er fra 2009, ser det ut til. De kostet ca 7000 på den tiden, mener jeg å huske. Veldig gode kabler.
 

staker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
475
Antall liker
26
Her må jeg jo være med. Har Oblivion så å si rund baut, sitter bare å venter på Oblivion energetic høyttalerkabler. Det skal bli stas;D
 

staker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
475
Antall liker
26
Da var pakken fra sjefen sjøl på plass. Alt koblet sammen, og det er jo bare å nyte! Greit at ting trenger litt tid på seg for å falle på plass, men jøsses døtte!!
 
Topp Bunn